Hallo meiden, ik ben ben nu 18 weken zwanger, en mijn eerste kindje, ik werk 5 volle dagen op kantoor, mijn werk functie is best stressig. ik merk dat ik nu erg moe ben, en het eigenlijk in de middag niet meer trek. geheel durf ik dat nog niet op werk te vertellen dat ik eigenlijk van 40uur werken naar 32 uur wil gaan. Hoe doen jullie zwangeren vrouwen dat? en wat zijn de gevolgen van toch doorzetten met doorgaan met werken als je moe bent. en hoeveel uur werken jullie? Graag hoor ik jullie mening
Maak eerst eens gebruik van de pauzeregeling binnen de Arbo-wetgeving. Je mag als zwangere 1/8 deel van je werkdag als extra pauze opnemen (uiteraard in overleg) dus naast je reguliere pauzes. hiermee hoef je nog niet in de ZW oid. ik heb hier bij beide zwangerschappen gebruik van gemaakt. Ik had "opstartproblemen" en begon smorgens een uurtje later en werkte dan tot 5 uur door. Wanneer dat onvoldoende is, dan zou je kunnen overwegen een deel in de ZW te gaan, evt in overleg met je VK en de arbo-arts. gevolgen: veel harde buiken, stress, oververmoeidheid, mogelijke invloed op de groei van je kindje. DUS.... jezelf in acht nemen en je rust nemen... je hebt maar één lijf en het gaat om jouw gezondheid en die van je kleintje.
Hoi MarJanneke, bedankt voor je reactie. Deze regeling 1/8 kende ik dus niet, ik zal dus een overweging moeten maken of vijf dagen of parttime. momenteel werk ik van 9 tot 17:30 en harde buiken heb ik nu al. Oververmoeidheid heb ik heel erg op werk, dat ik in de middag letterlijke mijn ogen niet kan open houden. ik was benieuwd hoe vrouwen die zwanger zijn combineren met werk, en hoe lang ze werken. dankjwel voor deze bericht. het is toch om iets over na te denken.