Help! Overstimulatie??

Discussion in 'Zwangerschap' started by juf21, Jul 18, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. juf21

juf21 Bekend lid

May 20, 2012
    726
    139
    43
    #1 juf21, Jul 18, 2016
    Last edited: Jul 18, 2016
    Hoi meiden,

Vannacht werd ik wakker van méga buikpijn, dit duurde ongeveer een kwartier. Ik dacht dat ik weer mijn embryo aan het afstoten was, maar gelukkig was er geen bloed te zien. Ik heb voor de zekerheid mijn gynaecoloog gebeld vanmorgen en zij wilde me toch graag even zien.
    Wat betreft de zwangerschap ziet alles er goed uit. Er valt natuurlijk niet veel te zien met (vandaag precies) 5 weken, maar er was wel een vruchtzak met een mooie ring te zien. Daarnaast is mijn HCG waarde 2044, wat prima schijnt te zijn voor 5 weken.

Wel zag ze enorme vochtbollen in mijn buik, o.a. eentje van 8,5 cm en eentje van 7 cm. Ze heeft daarom mijn bloed geprikt op overstimulatie en ze was not amused. Vanwege mijn te hoge waarden wilde ze me opnemen in het ziekenhuis, maar omdat ik er goed uit zag en vrolijk tegenover haar zat, twijfelde ze.
    Uiteindelijk is er in overleg met een andere arts besloten dat ik wel naar huis mag, maar onder strenge controle. Zo moet ik elke dag mijn gewicht en buikomvang door bellen. En als ik ook maar íets voel, moet ik direct bellen. Daarnaast moet ik mezelf elke avond spuiten met bloedverdunners.
    Woensdag moet ik terugkomen en gaat ze opnieuw mijn waarden laten prikken en ik denk ook een echo maken.

Zelf ging ik happy naar huis, omdat ik al lang blij was dat de zwangerschap er goed uit ziet. Mijn man en ouders denken er echter anders over en maken zich vooral zorgen om mij. ;) Dus tja, nu komen de vragen...

Hoe heftig is overstimulatie, onderschat ik het? Wat is het ergste dat er kan gebeuren? Kan zo'n vochtbol ook knappen, en dan? Hoe verdwijnt dat vocht überhaupt weer? En het allerbelangrijkste: kan er niet iets gebeuren waardoor het schadelijk wordt voor mijn zwangerschap?
    En moet ik ook rust nemen? Dit heeft ze namelijk niet genoemd; ze heeft alleen gezegd dat ik veel moet drinken.

Graag hoor ik van jullie!

2. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

Jan 4, 2012
    4,822
    2,679
    113
    #2 Jessi79, Jul 18, 2016
    Last edited: Jul 18, 2016
    Ja je overschat het heel erg! Overstimulatie kan echt heel gevaarlijk zijn, lees maar eens over OHSS. Dan heb je kans op nierschade en schade aan andere organen, herseninfarcten, en kun je zo een jaar verder zijn voor je echt hersteld bent.
    Zorg héél goed voor jezelf de komende tijd, heel veel drinken, veel eiwitten eten en echt direct bedrust nemen. Heb je hier geen info over meegekregen van het zh tijdens je behandeling? Sterkte en hopelijk gaat het de komende dagen beter. Bij een ziekenhuisopname moet je rekening houden met 2 a 3 weken.

3. Panter

Panter VIP lid

Mar 14, 2011
    13,710
    4,559
    113
    Ja je onderschat het, het is echt levensgevaarlijk. Door de zwangerschap word het extra heftig....HCG trigger de overstimulatie dus hoe hoger je hcg word des te erger het word.
    Je moet veel drinken en veel rusten.

Ik zou als ik eerlijk was toch nadenken over opname....je wilt toch je zwangerschap en jezelf niet in gevaar brengen. Sterkte!!!

4. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

Jan 4, 2012
    4,822
    2,679
    113
    Gefeliciteerd met je zwangerschap trouwens. Spannende fase nu he? Ik zit in de laatste wachtdagen van de laatste ICSI, dus ik kan me goed voorstellen dat de blijdschap over de zwangerschap nu overheerst. Maar neem de overstimulatie ajb heel serieus...

5. Ladylola

Ladylola Fanatiek lid

Sep 19, 2009
    4,832
    1,234
    113
    Naarbij Amsterdam ;)
    Heel gauw plat meis! Even de boel de boel laten en op je togus! Tis levensgevaarlijk. Al je vocht kan letterlijk je buik inlopen.
    Tis al gezegd, liters drinken! Minimaal 3 liter per dag en veel rusten.

Een vriendin van mij moest nagenoeg de hele zwangerschap plat en paar keer opgenomen geweest. Zodra je buik gaat zeuren doe je al teveel, dus direct plat!

6. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

Jan 4, 2012
    4,822
    2,679
    113
    Juf21 ik ben benieuwd hoe het nu gaat en of je de adviezen ter harte neemt. Rust betekent bij OHSS trouwens echt bedrust, alleen er uit voor plassen en douchen. Sterkte!

Sannneee likes this.
  7. juf21

juf21 Bekend lid

May 20, 2012
    726
    139
    43
    Dank jullie wel voor de reacties. Het is toch wel wat heftiger dan ik dacht. Komt ook wel omdat ik me verder prima voel denk ik.
    Ik heb de hele avond op de stoel gezeten met de benen omhoog en drink altijd al veel water, dus dat zit wel goed.

Vind het nog wel een beetje lastig, want ben nu naar bed gegaan en lig weer even benauwd te wezen na het tanden poetsen en uitkleden.
    De arts heeft me op het hart gedrukt dat ik moet bellen als ik misselijk, benauwd ben of weer druk op de borst voel. Maar ja, dit heb ik al de hele week. Dat is even een paar minuutjes zwaar ademen en dan gaat het weer prima. Moet ik daar dan het ziekenhuis voor bellen middernacht?? Dat vind ik dan toch wel lastig...

8. Justme1985

Justme1985 Fanatiek lid

Oct 16, 2009
    1,028
    641
    113
    Zoals mn voorgangers ook al zeiden: ja je onderschat het behoorlijk!!
    Ik heb heftige OHSS gehad bij mijn eerste zwangerschap en 2 weken opgenomen geweest omdat ik 12 kilo aan vocht in mijn lichaam meedroeg. Mn buik kon het vocht niet meer aan dus het ging mijn hele lichaam door... er is zelfs gesproken over het afbreken van de zwangerschap als mijn lichaam het vocht niet ging afdrijven :( gelukkig ging het na een dag of 10 langzaam iets beter. Neem vooral veel eiwitten tot je, drink voldoende maar plas vooral ook veel en hou dat ook goed in de gaten! En veeeeeel rust rust rust!!!!!
    Ga een evt opname niet teveel tegenwerken je zou, als dit doorzet, op de beste plek zijn in het zkh waar ze jou en de baby goed in de gaten kunnen houden!
    Succes en hopelijk neemt het vocht gauw af

9. juf21

juf21 Bekend lid

May 20, 2012
    726
    139
    43
    Oké, ik heb na jullie berichten toch maar gebeld. Dan hebben zij in ieder geval de beslissing genomen, niet ik.

Ik kreeg een hele rustige assistent gynaecoloog aan de lijn, die zei dat ik het maar rustig even aan moet kijken vannacht. Dus gerustgesteld.

Mijn verdikkingswaarde was 0,44 vanmiddag, zegt jullie dat iets?

10. juf21

juf21 Bekend lid

May 20, 2012
    726
    139
    43
    @Jessi: jeetje, wat vreselijk spannend! Ik duim voor je dat je binnenkort een prachtige test in je handen hebt!

11. Justme1985

Justme1985 Fanatiek lid

Oct 16, 2009
    1,028
    641
    113
    Goed dat je toch gebeld heb gisteravond juf. Hoe gaat het nu met je? Ik merkte dat het smorgens beter ging en rond get middaguur begon ik me weer slecht te voelen :(
    Heb overigens vorige maand weer OHSS gehad maar geen tp omdat ik niet weer het risico wou lopen om in het ziekenhuis te belanden.
    Wat betreft de indikkingswaarde.. ben ik niet bekend mee, ik kreeg die waardes nooit te horen

12. juf21

juf21 Bekend lid

May 20, 2012
    726
    139
    43
    Het gaat goed. Ik voel me prima, niks aan het handje. Vandaag lekker rustig aan gedaan.
    Ik vind alleen dat mijn buik sinds een paar uur heel bol staat, maar als ik het op meet is dat niet zo. Vreemd...
    Morgenvroeg opnieuw controle en donderdag moest ik naar Düsseldorf voor het intralipid infuus, en dan maken ze ook nog even een echo. Dus ze houden me goed in de gaten.
    Stiekem hoop ik (en zoals ik me voel denk ik ook wel dat dat kan) zondag gewoon op vakantie te kunnen gaan. Ik wacht even af wat de artsen hierover zeggen.

@justme
    Bij jou gaat het ook lekker met je overstimulaties.... Wel goed dat ze voor je veiligheid kiezen, maar kan me voorstellen dat het zuur is als je geen terugplaatsing krijgt.

13. juf21

juf21 Bekend lid

May 20, 2012
    726
    139
    43
    De waarden zijn nog precies hetzelfde als eergisteren. Ook het vocht is niet beter, inmiddels is de grootste bal 10 cm. De een na de ander reageerde opgelucht toen ze me zagen: 'Wat zie je er goed uit!' Blijkbaar niet het beeld wat past bij die waarden. Ook deze arts zei dat ze me normaal gesproken zou opnemen nav de echo en het bloed, maar doordat ik me goed voel mag ik toch naar huis. Vrijdag moet ik weer terug. Morgen krijg ik een echo in Düsseldorf, ben benieuwd wat zij ervan vinden.

14. Justme1985

Justme1985 Fanatiek lid

Oct 16, 2009
    1,028
    641
    113
    Fijn dat je je goed voelt juf. Vreemd idd dat je buik bol staat maar je dat qua omtrek niet zo meet. Mijn buik stond ook erg bol. Bij de eerste OHSS laf ik op de kraamafdeling en leek wel 20 weken zwanger dus toen mn buurvrouw vroeg hoe lang ik nog moest kun je je wel voorstellen dat ze erg vreemd keek toen ik vertelde net krap 4 weken zwanger te zijn ;)
    Wat is een i tralipidinfuus? En hoe was je controle vandaag??
    Ik bedenk me ineens dat ik je nog niet eens gefeliciteerd heb met je zwangerschap!!
    Geficiteerd!!! Wat hebben jullie een lange en zware weg moeten afleggen zeg :( ik hoop dat deze kleine graag bij jullie wil blijven en over een maand of 8 in jullie armen ligt.

Ja gaat idd lekker bij mij met OHSS... voor mijn zoontje zijn ook 2 pogingen afgebroken. 1ste keer omdat ik overstimulatie had en dus geen punctie en 2de keer vanwege geen eigroei. 3de poging kwam eindelijk tot een punctie met 11 eicellen en toen bleek ik na de tp dus ook weer OHSS te hebben en dat verergerde omdat ik zwanger bleek en toen dus 2 weken opgenomen geweest.
    Nu zijn we bezig voor een 2de kindje en zijn er 4 pogingen voortijdig afgebroken omdat ik steeds maar 1 of 2 follikels had ;)
    De 5de keer hebben we ondanks veel follikels de punctie door laten gaan omdat het bij mij het ene uiterstw of het andere uiterste is. Ik had nu 22 follikels dus had me al ingesteld op OHSS en geen verse tp en idd zoals verwacht weer OHSS :( nu was ik er na een week gelukkig weer vanaf

15. juf21

juf21 Bekend lid

May 20, 2012
    726
    139
    43
    Ik heb boven jouw verhaal staan hoe mijn controle vandaag was. :)
    Wat grappig hoe het per persoon kan verschillen, dat jij met 11 eicellen overstimulatie hebt en ik met 16 joekels (sommige waren al 30 mm) nog op het randje zit.

Ik hoop ook echt dat deze blijft zitten. Ik word soms gek van de onzekerheid. Nu is mijn hcg niet helemaal verdubbeld. Van 2044 naar 3353. Er zit nog geen 48 uur tussen (maar 41), maar ik kan hier dan weer zooo onzeker van worden... :(

16. Justme1985

Justme1985 Fanatiek lid

Oct 16, 2009
    1,028
    641
    113
    Ik zie het net haha ik was waarschijnlijk mijn verhaal aan het typen toen je dat van jou plaatste.
    Wat fijn dat je je ondanks de slechte waardes toch zo goed voelt! Artsen kunnen dan toch nog versteld staan ondanks dat ze al veel gezien hebben ;)

Logisch dat je je zo onzeker voelt :( het is ook niet niks wat jullie hebben moeten doorstaan en dan ben je eenmaal zwanger en heb je dit er ook nog eens bij!
    Probeer vertrouwen te hebben (tis heel moeilijk ik weet het :( ) het hcg verloop is bij elke vrouw weer anders.
    Ik duim in ieder geval voor jullie!

17. Justme1985

Justme1985 Fanatiek lid

Oct 16, 2009
    1,028
    641
    113
    Hoe was het in DD juf?? En hoe gaat het met je?

18. juf21

juf21 Bekend lid

May 20, 2012
    726
    139
    43
    Wat lief dat je nog steeds vraagt Justme! :)

Düsseldorf was heel relaxed. Dit hoort erbij en de vochtballen passen bij het beeld. Ik had een blaadje met de bloedwaarden meegenomen, maar ook daar keken ze niet van op. Wat ben betreft kunnen we gewoon op vakantie gaan. Alleen bij acute pijn moet ik naar het ziekenhuis.
    Dit verhaal past beter bij hoe ik me voel, namelijk prima. ;)

Toch ben ik wel weer benieuwd naar morgen, dan gaat mijn eigen ziekenhuis weer een controle doen. Zij hebben wel gezegd dat ze me op gaan nemen als een van die waarden 0,45 is. De afgelopen twee keer was het 0,44... Dus dat vind ik nog wel spannend.

Wel heel erg vreemd dat beide ziekenhuizen zó verschillend reageren. De ene mega relaxed, de andere bijna paniekerig.

19. Justme1985

Justme1985 Fanatiek lid

Oct 16, 2009
    1,028
    641
    113
    Oeh dat is zeker spannend! Ik hoop dat je waardes niet verslechterd zijn! Maar als jij je zo goed voelt waarom zouden ze dan idd zo panisch zijn en je willen opnemen?
    Vreemd ook ja dat ze in DD daar zo relaxed over zijn en hier in NL er zo anders mee omgaan...
    Ik weet wel dat je bloed niet teveel moet gaan indikken i.v.m gevaar op longembolie e.d. misschien dat ze er daarom zo bovenop zitten? Er zitten best wat risico's verbonden aan OHSS.

Naja ik duim in ieder geval dat het meevalt en de waardes nu juist beter gaan worden zodat jullie gerust en ontspannen op vakantie kunnen gaan

20. juf21

juf21 Bekend lid

May 20, 2012
    726
    139
    43
    Ik ben vandaag weer geweest. Ze zei dat het in ieder geval niet verergerd was, dus daar was ze blij mee. Mijn hcg was nu 6848, dus dat loopt goed op. Echo zag er verder ook goed uit.
    Het verdikte bloed is inderdaad gevaarlijk, daarom spuit ik sinds maandag al bloedverdunmers.
    Ze willen me maandag nog een keer zien en dan mogen we op vakantie.:)

Share This Page