In o.a. Denemarken wordt een zwangere vrouw als vanzelfsprekend gewezen op de gevaren van diverse stoffen, die in dagelijks gebruikte producten en verpakkingen voorkomen. De Nederlandse regering vind dit niet nodig.. Hierdoor stellen veel vrouwen zichzelf, maar vooral hun ongeboren kind onnodig bloot aan stoffen waarvan de werking soms nog niet eens bewezen is (lees: gezondheidsrisico). Graag zou ik dit aan het licht brengen, want elke vrouw heeft recht op de keuze deze stoffen te gebruiken, recht op informatie. Een geïnformeerd mens telt voor twee: ZEMBLA - Zorgwekkende stoffen De flyer zelf: http://eng.mst.dk/media/mst/69080/Expecting%20a%20baby.pdf
Ik ben me er al een tijd bewust van, en pas dat ook toe mbt cosmetica en plastic producten. Maar veel mensen weten het echt niet of wuiven het wel als ach t zal wel mee vallen. Ondertussen krijgen steeds meer mensen kanker en zitten steeds meer (ook begin 20 jarige) stellen in de medische molen voor vruchtbaarheidsbehandelingen. Is niet iets wat uit de lucht komt vallen. Ik had deze uitzending nog niet gezien, meteen gedeeld op facebook
Nog een paar informerende links: Hormoonverstorende stoffen tijdens de zwangerschap | Mens en Gezondheid: Zwangerschap Bescherm kinderen; vermijd hormoonverstorende stoffen!
Zelf ben ik er ook mee bezig, al voor mijn zwangerschap in verdiept. Ik maak mij nu alleen op als ik een feestje heb; naar het werk en naar de supermarkt even niet meer. Het kan mij in vergelijking met de gezondheid van mijn kindje niet zoveel schelen. Ik gebruik nu ook neomum tandpasta, zonder parabenen en fluor. En spoel ook biologisch. Verder gebruik ik dag/nachtcreme en biologische deo van de natuurwinkel. Heb ik een broodbak machine aangeschaft en probeer ik zoveel mogelijk onverpakt te eten. Vleeswaren haal ik bijvoorbeeld bij de slager en vraag om vers gesneden. Thuis gaan ze op een schaal in de koeling. Het zijn misschien kleine dingen, maar geven mij wel een goed gevoel.
Bedankt voor het posten, was er al naar op zoek geweest maar kon het niet vinden. Had er al van gehoord, ook als je niet zwanger bent is dagelijks gebruik van dergelijke producten enorm slecht voor je lijf. Het is inderdaad niet voor niks dat onze generatie vaak al in de dertig te maken krijgt met ernstige gezondheidsklachten. Heb gelezen dat zelfs een krop sla uit de winkel meer hormoonverstorende stoffen bevat dan één anticonceptiepil. Maar je kunt eigenlijk niet zonder al deze producten.
@ijsthee: Ik was er inderdaad ook al even mee bezig, omdat ik verscheidene allergische/ontstekings- reacties krijg als ik te vaak bepaalde producten gebruik (o.a. reguliere shampoos en tarwebrood). Ook heb ik erg hevige menstruaties en volgens mijn osteopate snel een 'volle lever'. Het effect van voeding en stofjes op de hormoonhuishouding vind ik ook niet meer dan logisch. En ik vind het belangrijk dat men bewust wordt van dit soort zaken.
Hoe gaan jullie hier in de praktijk mee om? Meer biologisch? Welke tandpasta? Glazen flessen drinken i.p.v plastic? Ik vroeg het me af. De laatste tijd probeer ik meer bewust te kijken naar wat we consumeren. En in vroeg me af welke producten jullie vervangen hebben, en waarmee heb je het vervangen?
Ik ben me ook steeds meer bewust van de verkeerde stoffen inde zgn goede producten. Bedankt voor het plaatsen vd links, ik heb het weer iets helderder zo!