Help! Peuter 16 maanden, weigert avondeten

Discussie in 'Voeding' gestart door Ilse88, 20 feb 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ilse88

Ilse88 Actief lid

14 mei 2013
    359
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Ik zit met de handen in het haar. Mijn peuter van 16 maanden (die altijd een goede eter was) eet enorm slecht de laatste weken.
    Zijn schema ziet er ongeveer zo uit:

- 8u : 150 ml volle melk, 1 boterham
    -12u: 1 a 2 boterhammen met kaas of vlees
    -15u30: fruit (1 stuk) of yoghurt
    -18u: avondeten (groentjes, vlees en aardappel of pasta of rijst)
    -19u30: 150-200 ml volle melk

Het probleem situeert zich vooral tijdens het avondeten. Hij eet al brokjes, dit lukt goed, en wil alleen eten met lepel of vork (deels met de handjes nog). Ik laat hem dan ook doen, maar als ik wil helpen begint de strijd, schreeuwen en tieren. Hij wil ook maar enkel vlees meer de laatste periode. Groenten en aardappelen krijg ik er maar met moeite in (snijboontjes lust hij dan wel graag). Als ik hem wil proberen om aardappelen of groenten te eten maakt hij een grote scène, heeft zelfs al verschillende keren zijn bord gewoon op de grond gegooid. Ik maak me zorgen, zo heeft hij toch niet genoeg vitamines binnen? Hij kan toch niet enkel leven op vlees? Zou het een fase, een periode zijn?
    Ik probeer ook zo min mogelijk de strijd aan te gaan. Als hij eet, oké, wil hij niet eten, ook oké... maar dit lukt me niet altijd :(

Zijn boterhammen lukken redelijk goed, maar als het vlees is op zijn boterhammen dan gaat hij natuurlijk eerst het vleesje uithalen en dan zijn boterham op eten (als ik geluk heb).

Is dit al een koppigheidsfase? Hij weegt momenteel 12 kg en was op 15 maanden 80,5 cm. Hij heeft dus genoeg reserve.

Een wanhopige mama!

Ik voel me soms een slechte moeder en heb het gevoel dat we verkeerd bezig zijn op gebied van voeding :(.

2. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ja het is een fase, quasi alle peuters doen dit. Ze hebben die leeftijd gewoon plots veel minder nodig, omdat ze minder hard groeien dan dat eerste jaar. Tel daar wat peuterpuberteit bij, en je weet hoe laat het is.

En eerlijk gezegd: hij eet nog best veel. Er zijn er die het veel verder drijven.

3. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Hier precies hetzelfde hoor. De ene periode gaat het beter dan de ander. Eerst was hij dol op groente en aardappelen, nu eet hij bijna geen groente en aardappels meer, maar wil hij wel weer pasta's en rijst/nasi/ bami gerechten eten.
    Ik ga hier de strijd niet aan. Hij krijgt z'n bordje met eten en daar kan hij van eten met z'n handjes, vork of lepel. Vlees gaat hier meestal ook wel naar binnen.
    Als wij klaar zijn en hij is nog niet begonnen met eten, dan haal ik zijn bordje gewoon weg, hij wil soms niet eens proeven, geeft binnen 2 minuten z'n bordje weer terug of gaat er mee zitten kliederen.
    Helpen mogen wij hier ook al heel lang niet meer, tenzij hij er achter komt dat er iets heel lekkers op z'n bord ligt. Dan mag ik hem helpen met het op z'n lepel scheppen en dan gaan de happen achter elkaar naar binnen.
    Ik heb het hier echt los gelaten. Hij krijgt geen alternatief. Wel altijd een toetje en voor het slapen gaan nog een bekertje drinken.
    Heel veel dreumessen maken deze fase door en wij mama's gaan die echt niet van ze winnen, dus ik moest er ook even aan wennen, maar heb me er nu maar bij neer gelegd, als hij honger heeft gaat hij wel eten.

Oh en voor de vitamines krijgt hij hier multi vitaminen van Davitamon.

4. Mommyplus

Mommyplus Actief lid

22 jul 2014
    358
    0
    16
    Joh, dat ziet er eigenlijk prima uit hoor.
    Leuke fase hè 16 maanden en daarna wordt het niet veel beter:)

Maak je niet druk.
    Hier een peuter van ruim 3 die eet al meer dan 2 jaar minder dan wat een jouw zoontje eet.
    Het is een mager ding maar ze groeit prima in de lengte dus ze heeft blijkbaar toch nog energie over met 1/2 boterhammetje, 1stuk fruit, 1 koekje en twee happen warm eten per dag.
    Zij wilde ook nooit geholpen worden met eten. Hield gewoon haar mond stijf dicht. Zelf eten ging iets beter maar er kwam nog steeds weinig in.

Maak je er niet druk om. Geen strijd van maken. Helpt niets en je eigen maaltijd wordt er ook door verpest.
    Als ze een keer wel goed eet dan bunkert ze ook echt. Maar dat is denk ik 1 keer per maand.

5. AnnaCF

AnnaCF Niet meer actief

gaat prima. Wat hier bij het avondeten werkt is hem wat in n handjes geven. Een eigen lepeltje dan kan ik hem ondertussen voeren terwijl hij in zn bakje zit te roeren en af en toe zelf een hapje geeft of hij mij wil voeren en ik hem :p
    Ik maak er maar een beetje een spelletje van als hij dwars is. En so far so good.

6. Ocean83

Ocean83 Bekend lid

13 mei 2015
    731
    82
    28
    Mijn dochter heeft ook van die fases, meestal na een groeispurt waarin ze veel eet. Hier is het een kwestie van 'gewoon laten gaan ', want het eten kun je toch niet naar binnen dwingen en ze slaapt er gelukkig 's nachts niet minder om, ze heeft blijkbaar gewoon geen trek. Wat soms helpt is haar bewust niet helpen en alles zelf laten doen, dan eet ze soms wel wat.
    Als het lang duurt en je je zorgen maakt om de vitamines kun je eens kijken of hij wel wat komkommer, tomaatjes oid wil eten als snack of bij het middageten.

7. Patty86

Patty86 Fanatiek lid

8 okt 2012
    3.562
    2.859
    113
    Vrouw
    Mijn dochter 21 maanden eet ook weinig momenteel en vooral geen groente. Ik ga de strijd niet aan. Ik hanteer de regel ik bepaal wat ze eet en zij hoeveel. Ik ga dus niet compenseren. Dus geen brood ipv avondeten. Trouwens de lunch is hier ook drama. Meestal maar een halve boterham. In de ochtend pap eet ze wel goed op. Vers fruit moet ze ook niks van hebben momenteel. Appel, banaan, peer echt niks is goed of een heel enkel stukje. Knijpfruit vindt ze wel lekker. Ik denk dat het ook de tanden komt. Kiezen die doorkomen. Ze eet wel altijd een toetje. Ze krijgt dus nog wel voldoende granen, melk en fruit binnen. Maar groente is een heel ander verhaal. Ik blijf maar consequent aanbieden tot het overgaat haha

@Ilse88 ik zou die avondfles wel stoppen hoor. Dat is ook geen stimulans om te gaan eten. is echt niet meer nodig. Toen ging mijn dochter ook iets beter eten. Maar wat mis ik dat heerlijke avondmomentje nog.

Deel Deze Pagina