Hallo, Onze dochter van nu 2,5 jr eet al maanden slecht brood, drinkt erg weinig en weigert nu ook het avondeten. De enigste manier om er iets in te krijgen is haar "voeren" en steeds een beloning in het vooruitzicht brengen of steeds waarschuwen als je niet eet dan.... Het eten is hier dus echt geen plezierige bezigheid. Ik baal er echt van en weet niet meer hoe we uit deze negatieve cirkel kunnen komen. Als ik haar d'r gang laat gaan drinkt ze 1 slok melk en eet ze misschien 2 hapjes brood, maar zo kan ik haar toch niet naar het kdv laten gaan? De tranen zitten nu ook hoog terwijl ik dit schrijf ....... Alle tips zijn welkom! Liefs Kaatje
Kindjes op deze leeftijd is het normaal dat ze in staking gaan qua eten en drinken. Doen ze niet bewust, maar hoort erbij helaas. Maar probeer er echt geen strijt van te maken, want eten moet wel leuk blijven, zij moet er ook geen negatieve gevoelens van overhouden. Laat ze het toe dat je haar eten geeft, of is het een strijt? als het laatste zo is, zou ik dat zeker niet door zetten. Kinderen hongeren zichzelf echt niet uit. Quinn gaat helaas ook wel eens met een lege maag naar het kdv, ik meld dit dan, en dan geven ze hem een extra creackertje, maar zij zeggen ook, we horen niet anders dan deze leeftijd dat ze dit doen. Je kan natuurlijk wel een beloningsysteem maken, met stikker, bv, bij 10 stikkers mag je een klein kadotje. Hopelijk heb je hier wat aan
Hey meis, Onze vent is ook geen geweldige eter hoor! Regelmatig hetzelfde als wat jij beschrijft maar hij lijkt er geen last van te hebben. Wat ik doe is me er vooral niet druk om maken en hem complimenteren als hij goed gegeten heeft. 's Avonds begint hij vaak met zijn eten te spelen als hij genoeg gehad heeft dus dat is bij ons het teken om af te ruimen. En let goed (maar dat doe je vast al) dat ze geen 'lekkere' vullende tussendoortjes krijgt. Succes met je kleine monstertje
Wij maken van eten NOOIT strijd! Het kind maakt de strijd namelijk niet, dit doen de ouders. Ze gaan uiteindelijk echt wel eten hoor. Door er zelf zo'n probleem van te maken wordt het een machtsmiddel. Bied aan wat er is, complimenteer als het goed gaat maar laat het als het niet goed gaat. Klinkt misschien heel simpel hoor, te simpel maar denk echt dat kinderen het voelen als jij het zo belangrijk vindt. Succes Elmo
Hier precies hetzelfde en ook 2.5 jaar oud dus ik denk inderdaad dat de leeftijd meespeelt Wij proberen van het eten geen strijd te maken maar aan de andere kant "dwingen" we hem wel iets te eten door inderdaad een beloningssyteem zoals dat hij met een speelgoedje aan tafel mag zitten etc.. verder zag ik als hij al begint met dat hij niet wilt eten dat hij 2 hapjes moet nemen en daarna mag gaan spelen op zich werkt het hier nog wel .. hij krijgt daardoor altijd wle iets binnen en soms gaat hij dan na de 2 hapjes toch nog uit zichzelf een paar happen eten .. nou moet ik wel zeggen dat hij overdag wel altijd zelf om fruit vraagt dus ik weet in ieder geval dat hij wel iets eet ... succes
Mijn zoon is wel iets ouder (3,5) maar is altijd al een zeer moeilijke eter geweest. Tot grote frustratie van zijn ouders... Wij doen het op dezelfde manier als Elmo. Moeilijk, maar het moet, anders is iedere maaltijd een drama.
Ik heb altijd zoiets, hij gaat echt wel eten als hij honger heeft, gewoon zelf lekker gaan eten, en niet teveel op hem letten (als een kind voelt dat er erg op hem gelet word aan tafel vinden ze dat niet prettig en spoort dat niet aan tot eten (heb ik eens in zo'n programma op tv gehoord), en in mijn consulatie-bureau-boekje staat dat peuters maar heel weinig eten nodig hebben, en inderdaad geen lekkere tussendoortjes, en niet te veel laten drinken, daar moet ik bij mijn zoon altijd op letten, hij blijft drinken als je hem laat gaan, op zich heel gezond, maar dan eet hij niks omdat hij zich vol voelt. Oh ja, en het bord niet te vol laden... Succes
Hier ook 3 of 4 maanden lang een hongerstaker gehad.Hoe weinig ze ook eten, die kleintjes eten echt wel wat ze nodig hebben. Mijn dochter dronk bijvoorbeeld nog 2 bekers melk op een dag, een stukje brood een stukje kaas, een kwart appel etc zo sprokkelde ze toch wel wat bijelkaar. Wij lieten haar wel haar gang gaan en we hebben er zo weinig mogelijk aandacht aan besteed (Hoe moeilijk dat ook is!!)Nu is haar eetlust weer terug en eet ze weer normaal en zonder zeuren.
De mijne drinkt juist vooral slecht! Hier hebben wij eerder "drama" om dan om eten. Hij drinkt zo weinig dat hij problemen heeft met ontlasting, dus dat is weeeeer een ander probleem.
Herkenbaar! Hier ook zo'n monstertje wat soms niets eet. Mijn advies': geen aandacht aan schenken! Ik weet, het is moeilijk maar zoals het nu bij jullie gaat schiet het ook niet op. Mijn dochter eet de ene dag wel haar boterham en de andere dag nog geen kruimel. Ze moet het zelf weten. Ik geef het aan haar en zij bepaalt of ze het opeet of niet. Soms helpt het om iets anders te proberen. Zo eet mijn dochter vaak wel 'all bran' (soort cornflakes) maar geen brood. Avondeten eet ze hier al heel lang niet meer. Zelfs haar favoriete Dora macaroni wil ze niet. Nou ja, dan niet. Ze verhongert echt niet hoor. Geef tussendoor alleen zo min mogelijk snoep maar bijvoorbeeld een schaaltje komkommer, cherrytomaatjes, worteltjes oid. Dat gaat er hier vaak nog wel in. En mijn dochter eet soms tussendoor ook de boontjes van de avond ervoor op. Ik parkeer haar dan voor de tv (meestal rond 16u) en zet zonder er iets over te zeggen gewoon een bakje rauwkost voor haar neus en soms eet ze alles op!! Succes meid!
Gelukkig zijn er meer mensen met dit probleem, maar leuk is anders. Onze jongste (wordt drie in febr) eet al bijna anderhalf jaar geen warm eten. Soms dwingen we hem een paar hapjes te eten, maar dan is het altijd huilen tot kokhalzen toe. Maarja, je wilt toch ook wel graag dat je kind z'n vitamientjes binnen krijgt... dus wat te doen? Wij zijn er nog altijd niet uit wat het beste is, onze oudsten aten altijd gewoon hun eten op. We hopen nog op een gouden tip. Nu het al zo lang duurt, hoop ik niet dat het een probleem zal blíjven! Ik heb overigens al van alles geprobeerd. Plastic lepel, plastic vork, gewone lepel, gewone vork, groot bord, klein bord, leuk kinderbord, ander kinderbord. Met vliegtuigjes die naar binnen vliegen, voor de tv, belonen, niet belonen. Boos worden, juist niet boos worden. Geen aandacht aan geschenken, wel aandacht geven. Samen met hem de aardappels schillen, groente kopen en daarna samen koken. Laten roeren in de pannen zodat hij ziet wat erin zit. Hij weigert gewoon het warme eten. Krijgt ook niets tussendoor, dus honger moet hij haast wel hebben... 's Ochtends eet hij altijd een halve tot een hele boterham, tussen de middag ook. Nouja, we hopen dat het toch weer overgaat. Ooit. Oja, tot anderhalf at hij gewoon altijd goed z'n warme eten. 't Begon zo van de ene op de ander dag, zonder aanwijsbare reden.
Klinkt raar maar ik ben blij dat het heel erg herkenbaar is voor velen .... We zijn gisteren begonnen met haar allereerst weer in de oude kinderstoel te zetten (zonder blad oid), hier zit ze al veel rustiger in en gaat ze niet steeds van tafel af. Ik vraag haar of ze brood of een cracker wil en daarna mag ze zelf uit een aantal soorten beleg kiezen. Melk erbij en daarna gaan we eten. Ik help haar niet meer (ook al weet ik dat ze dan wel eet als ik haar voer). Nu is ze alleen heeeeeeeeeel erg langzaam. We kunnen gerust 3 kwartier aan tafel zitten en dan heeft ze nog maar 3 happen op. Zeg ik dan ben je klaar, dan gaan we van tafel af en gooit mama je bord leeg in de prullenbak. Maar dat wil ze ook weer niet. Hoe maken jullie duidelijk wanneer ze klaar moeten zijn???? Ik heb nu 2x een wekkertje gezet op het eind en verteld dat als die afgaat we klaar zijn met eten. Avondeten was gister drama (ze had ook al voor de 2e x niet geslapen overdag), uiteindelijk heb ik haar toch maar geholpen met eten en daarna snel naar bed gebracht.
mamakaatje: Hier ook bij vlagen een week niet eten. Zo min mogelijk aandacht aangeven hebben wij als advies gehad en hier helpt het. Ook niet over eten praten aan tafel maar 'gezellig' over koetjes-en-kalfjes praten en zelf het goede voorbeeld geven en lekker eten. Aanbieden wat er is en je kind bepaalt zelf wat en hoeveel het eet. Tegen het getreuzel (maar ook tegen ongeduldige kindjes die willen spelen) is een wekkertje heel duidelijk. Loslaten maakt het een stuk relaxter maar dat is wel erg moeilijk vind ik zelf... succes
Hier vanaf 8 maanden een weigeraar, en dan ook werkelijk ALLES!! adem in adem uit, ooit komt het goed
Hoi, ik weet niet of je hier iets aan hebt, maar helpt het om bambix te geven ipv brood? Dat gaat hier altijd goed. Ik voer het dan wel. Mijn jongste (3,5 jaar) eet ook enorm moeilijk, maar dan door medische reden (veel grote buikoperaties gehad etc.) en hij mag eerst brood proberen. Als hij echt te weinig op heeft voer ik hem erna nog een bordje pap. Drinken is ook lastig hier, maar ik geef hem vaak 's middags na het slaapje nog een bak yoghurt (weer 200 cc vocht erbij) en een bordje pap is ook 200 cc dus zit je al bijna op een halve liter vocht. Ik zou van het voeren echt geen probleem maken. Als ze nu met voeren beter eet dan als ze het zelf doet dan voer je toch gewoon. Er komt hierna vanzelf wel weer een tijd waarbij je nergens meer mee mag helpen omdat ze dan alles zelf wil doen. En 2,5 jaar is nog best heel jong. Groetjes, josie