Hallo iedereen, Onze zoon van 2 heeft al maanden moeite met zijn avondeten. Hij eet alleen wat hij lekker vindt. Dat zijn patatjes, vlees en boerenkool. Maar ook daarvan eet hij maar een paar hapjes. Zijn toetje eet hij wel gewoon. Brood is de laatste tijd ook een probleem. Ik maak me wel wat zorgen want hij mag wel wat dikker. Hij is erg slank. Niks helpt. Zelf laten eten niet, negeren niet, boos worden niet, opdringen wordt drama. Hij krìjgt ook weinig tussendoor, soms een koekje. Ik denk wel eens dat hij aan een paar stukjes vlees en toetje genoeg heeft. Wìe kan mij helpen?
Onze dochter heeft ook een tijdje zo'n fase gehad. Wij hebben haar gewoon gelaten. Slank zijn is geen probleem, tenzij de curve afbuigt dan is het een ander verhaal. En als hij zijn curve gewoon volgt, dan heeft hij blijkbaar genoeg aan wat hij binnenkrijgt. Maak je je zorgen over vitaminen e.d. biedt hem dan als tussendoortje fruit aan ipv een koekje. In elk geval het eten NOOIT opdringen! Dat is echt not done en werkt alleen maar averechts. Misschien komen er kiezen aan en wil hij daarom niet zoveel eten. (Toetje hoef je niet te kauwen). Wat hier ook hielp was onze dochter mee laten doen met het voorbereiden van het eten. Dan wordt het iets leuks en gezamenlijks. En vaak worden ze dan ook nieuwsgierig naar wat er allemaal gemaakt wordt en is proeven ook interessanter. Soms mag er ook een poppetje mee aan tafel dan kunnen ze 'samen' eten. Hou het in elk geval leuk en gezellig en dring niks op. Het komt vanzelf wel weer!
Heel herkenbaar hoor, het is ook de leeftijd. Hier begon dat rond het eerste jaar en we hebben er nog steeds last van Inderdaad wat ago zegt: helpen met eten maken werkt goed. Van de week mocht ze tijdens het eten maken ook tussendoor proeven (of er nog zout doorheen moest bijvoorbeeld) en zo krijgt ze en wat binnen en ze weet al wat we eten en maakt de drempel lager. En soms eet ze helemaal niks. Ik merk ook dat het in fases gaat. Ze kan een week heel goed eten en dan ineens een paar weken weer niet. Ligt ook aan moeheid, wel of niet groeien, ontwikkelingen in haar groei of vaardigheden etc. Wat hier nog wel eens helpt is dat papa een hapje probeert te 'pikken'. Dan doe ik ga ik haar voeren maar doe ik net of ik papa een hapje geef. Meestal roept ze dan heel hard NEE en wil ze uiteindelijk toch dat hapje En hier ook een slanke dame hoor, maar ze blijft mooi op haar eigen lijntje dus maak ik me geen zorgen.
Hier helaas hetzelfde probleem. Dan wil hij geen brood en dan zijn avond eten weer niet, het duurt hier trouwens al een tijdje. Wil trouwens ook geen toetje, maar fruit eet hij tot nu toe erg goed gelukkig. Ik maak me soms ook erg druk om zijn gewicht,helemaal als ik vergelijk met kindjes van zijn leeftijd. Ik hoop dat deze fase snel over gaat, want goed eten kan hij wel.....
Same here. Zoonlief gooit zijn bord op zijn kop en krijgt dan niks meer. Dan maar niet. Als ze honger hebben eten ze wel hoor.
Geen ervaring hier nog mee. Mijn meisje is pas 6 weken maar heb wel een idee Vormen van het eten maken, zag ik pas op tv. Wanneer een boterham in een bv visje is gesneden vinden ze het ineens wel interessant. Vormen blijken veel te doen bij kleine kindjes. Zo maak je het eten leuker. En inderdaad niet opdringen, mijn ouders deden dat vroeger ook altijd omdat ik ook zon mager ding was. Maar daar heb ik nog steeds slechte herinneringen aan haha. Ik ga dat in ieder geval niet doen Succes.
Mijn zoontje is bijna 2 en weegt 10 kilo. En opdringen van eten doen we hier ook niet....als hij met zijn eten gaat spelen dan wordt het opgeruimd.
hier hetzelfde probleem, ook geen dikbil. bijna 11 kilo en 85 cm lang. 2 jaar en 1 maand oud Belangrijk is absoluut niet opdringen. wil hij alleen een deel eten of alleen vlees, dan vinden wij dat prima. Maar wat ik wel belangrijk vind is dat ik dan niet extra veel geeft van het geen wat hij dan wel eet. bv hij wil alleen vlees dan krijgt hij geen extra vlees maar gewoon de hoeveelheid die aangepast is aan de rest van zn eten. eet hij 1 hapje, dan maar 1 hapje. Het schijnt met deze leeftijd normaal te zijn en als ik de kinderarts moet geloven, hebben ze op deze leeftijd ook niet veel nodig. Wat wij wel doen, meer voor mn eigen gevoel. Is dat hij voor dat hij naar bed gaat 200 cc groeimelk krijgt in zn anti lek beker. Daar zitten een boel vitamines en bouwstoffen in en ik heb het idee dan dat ie dan toch hetgeen binnen krijgt wat ie nodig heeft. Misschien is het overbodig hoor, maar ik denk altijd maar baat het niet schaat het niet en hij vind het lekker. En hij krijgt eigen huis merk van de kruitvat en zoveel duurder dan gewone melk is het dan ook niet.
Hier ook zulke niet-willen-eten periodes. Gelukkig eet hij 's morgens erg goed. Hij eet rustig drie boterhammen en daarna nog een stuk fruit (zal wel een inhaal slag zijn, omdat hij dan 's avonds weinig heeft gegeten) verder krijgt hij tussen door snacktomaatjes, plakje ontbijt koek, fruit. De ene keer eet hij 's avonds erg goed en de andere keer alleen het vlees of twee happen en hij is klaar. Toetje eet hij 8 van de 10 keer wel altijd op. Dan heeft hij in elk geval iets binnen.
Hier is onze zoon bijna 3 en eet zijn avond eten ook niet. Dit doet hij al vanaf 1 jaar niet. ik maak me er niet meer druk om. ik bied het aan, en haal het weg als hij echt niet gaat eten. het enige wat hij eet in de avond is macaroni met alleen geraspte kaas en ham blokjes, kip siam, patat, pannenkoeken en brood. met 2,5 jaar woog hij 13 kilo en was 90 cm.
Aiden is eigenlijk altijd al een beetje een slechte avondeter geweest. Lust ook bijna niks (hij wil niks lusten volgens mij ). O.a. patatjes gaan er gelukkig wel in. En vlees. Maar ook maar een paar hapjes. Fruit eet hij wel goed en ik geef hem extra multivitamines. En wat net al eerder is gezegd, hij krijgt ook nog 1x per dag groeimelk. Ik maak geen drama van het avondeten. Laat hem lekker zijn gang gaan. Eet hij niks, dan eet hij niks. Toetje krijgt hij wel altijd en eet hij gelukkig wel op. O ja, Aiden is ongeveer 88 cm en weegt 12 kg.
Overdag eet ie eigenlijk altijd wel goed maar 's avonds is het altijd een verrassing, al maanden! Met aardappels en groente heeft ie het meest moeite, pasta's en zelfgemaakte groentesoep wil er meestal wel in dus dat eten we ook regelmatig...vinden we zelf ook lekkerder dan gewoon aardappels/groente. Vond het in het begin wel lastig maar maak er niks meer van als ie niet eet, vind het hooguit jammer...de herkenning hier scheelde al een hoop. Hij krijgt wel altijd een toetje en die heeft ie nog nooit laten staan
Herkenbaar! Hier ook sinds een paar weken een weigeraar. Behalve vleesjes! Groene dingen worden zonder pardon naar buiten gekokhalsd. Ook de dingen die ze eerst heerlijk vond. Ik negeer het en haal het weg als ze gaat smeren. Soms kan ik haar nog voor de gek houden met zo genaamde vleesjes. Maar ook dit heeft ze na 5 happen wel door.
Same here! Brood heeft hij een tijdje ook niet echt gegeten, maar nu ook al weer eeen tijdje wel en soms kan hij brood eten als een bouwvakker! (ik ben ook een echte broodeter) Ik maak me er ook niet echt druk om zeker als ik naar zijn flinke poepluiers kijk, dan vraag ik me af hoe hij dat voor elkaar krijgt als hij zo weinig eet. Blijkbaar zal het wel genoeg zijn!
Hier ook hoor. Elke dag weer afwachten hoe veel er in gaat. Soms zit er een dagje tussen dat ze haar avond eten echt opvreet. vandaag heeft ze eigenlijk haast geen brood op, alleen een paar stukjes appel. We laten haar. Gaat vast over. En ik heb zo iets van als ze trek krijgt begint ze wel.