Ik heb al vaker over gepost. Helaas is het probleem nog steeds niet opgelost. Onze dochter is al 9 maanden plaszindelijk, bijna nooit ongelukjes. Poepen is een ander verhaal! De eerste tijd deed ze dit standaard sochtends op de pot voor de tv, geen probleem dus. We deden haar sochtends standaard op de pot en dan poepte ze meestal ook rond dis tijd. Sinds februari zijn we overgestapt op de wc, toen begon het. Het lukte niet goed. Ik dacht misschien vindt ze het spannend dus boekjes bij gelezen etc. Beloning vooruit zich gesteld: als het lukte, mag ze speciaal snoepje. Het leek steeds beter te gaan maar bij opvang niet, als ze daar toevallig moest lukte het nooit en standaard paar vieze broeken. Tijdens vakantie mei ook weer veel broekpoepen. En sinds dien op en aan. Soms gaat het even goed en geeft ze op tijd aan, soms zit er al beetje in de broek. Als het misgaat, is het meestal een beetje in de onderbroek (veeg tot beetjes poep), daarna gaat het of nog paar keer mis totdat ze rest op de wc heeft gedaan. Ze poept zeg maar nooit alles in de onderbroek. Af en toe paar dagen gaat het goed: dan geeft ze op tijd aan en netjes alles op de wc. Ze kan het dus wel. Soms zie en hoor ik aan haar dat ze moet maar als ik vraag is het 'nee' ze is dan druk met spelen en meestal daarna dus beetje in de onderbroek/het komt er al beetje uit dan dus'. Bij Kdv gaat het vaker mis dan goed. Daar heeft ze maar paar keer goed op de wc gepoept. Ik weet niet goed hoe het nu komt. Ik heb zelf idee dat ze te lang wacht ivm druk spelen en dan niet op tijd is dus beetje in onderbroek. Ook als ze op wc zit heeft ze geen geduld, ze wil er te snel af en zegt lukt niet. Als ze echt nodig moet en ze gaat dan is het ook binnen 2 sec klaar zeg maar. Potje maakt geen verschil, tenzij ze voor tv op potje wordt gezet dan blijft ze wel rustig zitten maar dat is geen oplossing want op andere plekken (Kdv) etc kan ze niet altijd zo gaan. Ik heb van alles geprobeerd: beloning sticker/speciaal snoepje, negeren, zelf laten schoonmaken (dan zit alles er onder). Wie heeft de gouden tip..
Het grootste probleem lijkt me dat ze er de tijd niet voor kan/wil nemen. Op de wc een timer/kookwekker zetten met bijvoorbeeld 2 minuten. Pas als de tijd om is, is ze klaar of als ze gepoept heeft. Dan loont het wel om toch te gaan ipv te zeggen dat ze niet hoeft en snel weer te gaan spelen. Als het werkt kan de opvang dit ook redelijk makkelijk toepassen.
Ik herken het wel, mijn zoontje had er ook nooit tijd voor Maar ohhhh zo opvoedkundig slecht.....hij bleef wel zitten met de ipad op de wc Dit deed ik op de tijd dat hij meestal wel even moest/ongelukje had. Meestal ging het dan wel goed. En dan komt er ook wat ritme in. Hij is nu nog steeds (6 jaar) binnen de minuut klaar, dus hij heeft eigenlijk er nog steeds geen tijd voor, haha.
Even kort. Morgen meer ruimte om te reageren. Hier tot 4 jaar in z'n broek of luier gepoept. Hele verhalen van juf en school dit en dat, poepen op de wc. Zondag poept hii nog in z'n broek. Maandag gaat hij naar school, poept na school thuis op de wc, word in de ochtend wakker en zegt "zo mijn luier is nog droog, mag ik nu een beloning?" En hij heeft in z'n eerste school week thuis 2x een ongelukje gehad en al de rest op de wc. Even een positief puntje benoemen
Bedankt dames voor de reacties. De tip vd kookwekker ga ik zeker eens proberen als ze weer te snel vd wc af wil. Denk indd dat de kern van het probleem is te druk met spelen/moeite losmaken met spel en daardoor bewust/onbewust te lang afwachten met naar wc gaan. Als ik het vergelijk met half jaar geleden gaat het zeker thuis veel beter. Ze geeft het meestal aan, ene keer keurig op tijd en volgende keer net iets te laat. Op het Kdv is het vervelend dat het vaker mis gaat, hoewel dit te verklaren is door veel meer afleiding / spel waardoor het nog lastiger is dan thuis om te gaan. Ook bij de wctjes is het veel drukker waardoor blijven zitten nog lastiger is. Het is sowieso een meisje dat best wel druk is en overal bij wil zijn en niks wil missen. Als we ergens anders zijn lukt het ook niet goed om te poepen op d'r wc, plassen is geen probleem. Maar goed ze zal toch moeten leren op zo'n moment naar de wc te gaan..
Hier hielp het dat ik haar op het toilet zetten en zelf weg ging, dan leidde ik haar ook niet af. Aangezien ze steeds beetjes poep heeft is een teken dat ze het ophoudt, maar dat het niet meer lukt. Inderdaad leren rustig te zitten op de wc en even tijd te nemen.
Mijn dochter heeft daar ook een tijd last van gehad, overloopdiarree door te lang ophouden. Het ging pijn doen en dan durfde ze niet meer. Ik liet haar elke dag blueband brood met extra vezels eten en na een tijdje was het over, ze had wel af en toe een kleine terugval.
Onze gouden tip is om hem met een tijdschrift p de wc te zetten. Zoon ook, zindelijk, maar poepen bleef fout gaan. Ook van alles geprobeerd, tot we deze vakantie en gratig exemplaar van de Donald Duck Junior kregen. Die vond hij zo leuk, dus p en gegeven moment zetten ik hem op de wc met die Donald Duck en ja hoor. En hij gaat nu met plezier even naar de wc, maar een tijdschrift pakken als hij dan wel gaat poepen en sindsdien geen ongelukjes meer. Niet thuis, maar ook niet meer p het kdv.
Hier zindelijk maar poepen in luier, pima! Ze zijn nog 3 jr 3 maanden! Wel advies gekregen,mdrollen in luier samen door wc weg te spoelen, zodat ze zien dat ook poep daar weg kan. Krukje erbij, zodat ie druk kan zetten met poepen Maar niks gebeurd er nog. Komt wel.
Poept ze vaak rond bepaalde tijden? Mijn zoon poept meestal voor het naar bed gaan, op een gegeven moment lukte het niet of had hij geen zin en dan bleef hij lang zitten om tijd te rekken maar daarvoor wel met papa spelen de hele tijd. Toen de regel ingesteld dat hij eerst moest poepen en daarna pas mocht spelen en als hij lag op de wc zat prima, maar dat dat van zijn speeltijd af ging. Hij weet nu vaak niet hoeveel hij moet poepen om maar meer speeltijd met papa te hebben
Bedankt voor het meedenken en de tips! Het blijft echt wisselend gaan. Dinsdag op Kdv was het 2x misgegaan, woensdag thuis ook 2x tijdens spelen: 1x beetje poep en 2e keer de rest zeg maar, de 1e keer merkte ik aan haar dat ze moest (hoor aan stem en houding) en was ze druk met water spelen en toen dus beetje in onderbroek) en de 2e keer tijdens spelen komt ze verschrikt aanlopen 'ik moet poepen!!' en bij wc bleek alles al in onderbroek te zitten. Donderdag eigenlijk idem. Bij ophalen Kdv had ze beetje in onderbroek en thuis tijdens spelen merkte ik dat ze moest en uitstellen was en rent ze daarna in paniek naar mij toe weer 'ik moet poepen' en was dus weer te laat. Ik heb dus die dagen wel 2x aan haar gemerkt dat ze moest maar express even niet gestuurd, op Kdv en andere plekken is er ook niemand die haar stuurt dus moet ze het ook alleen doen.. Vrijdag sochtends netjes aangegeven maar lukte niet. Smiddags weer netjes gezegd en op wc gegaan. Vanochtend ook netjes gezegd en wc gepoept (weliswaar net op tijd want ze zat en het kwam zeg maar Snap alleen echt niet dat het soms dagen goed kan gaan en dan weer mis is. Eigenlijk al 8/9 maanden gaat het zo, waarbij het laatste maanden wel Iets beter gaat over algemeen genomen. De kern is toch dat ze tijdens spelen het te lang bewust/onbewust negeert en opgegeven moment het te laat is. In een drukke omgeving (Kdv) en op andere plekken lukt het sowieso niet zo goed..