peuter met onrustig/"verstoord" slaapritme

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door tuc, 12 mei 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tuc

tuc Niet meer actief

Misschien herkent iemand dit of heeft iemand tips wat ik hieraan kan of moet doen.

Onze peuter heeft best wat slaap nodig s nachts...zeker 12/13 uur. Als hij korter slaapt heeft hij geen energie.
    Eerder legde ik hem dan s middags of s ochtends terug op bed, maar dat werkte averechts omdat hij s avonds dan moeilijk in slaap kwam en s nachts uren mistte. Die uren s nachts zijn heel belangrijk zo bleek.

Maar toen hij net 2 was werd hij ineens vaak wakker s nachts. Eerst een poosje geprobeerd om hem in zijn bed weer in slaap te krijgen, maar dat was huilen, huilen. Vanaf die tijd hebben we een co sleeper. Dat werkt echt als een trein. Hij heeft een halfhoogslaper waar hij zelf uit kan en als hij wakker werd liep hij naar de co sleeper en sliep binnen een minuut weer. Soms was dat al halverwege de avond, soms pas vlak voor de wekker s ochtends ging.
    Al dik een jaar werkt dit dus perfect voor alle partijen.

Maar sinds een paar weken blijft hij wakker worden. Niet om te klieren of vervelen, ook zeker niet omdat hij op wil staan ofzo. Hij wordt er nl zelf ook heel verdrietig van dat hij wakker wordt, roept dan ook: ik wil slapen, ik ben moe. Maar hij komt niet goed meer in slaap.

Als hij net op bed ligt valt hij trouwens prima in slaap, het is pas een probleem als hij wakker is geworden.
    Ik vind het erg sneu en zou zo graag een oplossing voor hem hebben.

2. sydneys

sydneys Niet meer actief

#2 sydneys, 12 mei 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 mei 2016
    Je zegt sinds een paar weken. Eerste wat in mij opkomt is dat het sinds een paar weken mooier weer is en warmer is. Is het warmer in de slaapkamers? Te warm aangekleed?
    Of het tegenovergestelde, te fris aangekleed? Zomerpyjama, ramen open, dan koelt het goed af en wordt hij misschien wakker omdat het te frisjes is? Dus dan beter nog even een winterpyjama aandoen.
    Het is maar een wilde gok.

3. tuc

tuc Niet meer actief

Dat had gekund idd, maar het was sowieso al voordat het weer echt mooi werd.

4. Zohra

Zohra Fanatiek lid

20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Misschien zijn bedritueeltje nog een keer verkort doen?
    Alleen het laatste stukje, dan kan hij zich hopelijk ontspannen om weer in slaap te vallen.
    Als het probleem aanhoudt is peuteryoga of iets dergelijks misschien een poging waard.

5. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Droomt hij?

6. tuc

tuc Niet meer actief

Dromen geloof ik niet...tenminste hij wordt niet huilend of geschrokken wakker.

Deel Deze Pagina