We plannen komende zomer een autorit van ca 900km met onze 2-jarige dochter. Sinds enkele maanden zit ze soms absoluut niet meer graag in de auto. Dus alle tips zijn welkom. We dachten al aan een DVD speler maar hebben schrik dat ze vanaf dan altijd filmpjes wil kijken in de auto en we zijn niet echt voorstanders van teveel tv kijken. Verder is een tekentafel misschien wel iets? Ze tekent graag, puzzelt graag, leest graag boekjes, ... Iemand hier positieve ervaringen mee? En zo ja, waar kunnen we zo een tekentafel kopen?
Afgelopen jaar hebben wij met onze toen bijna 2 jarige zoon ook zo'n 1000 km gereden. De dvd-speler was een schot in de roos. Hij heeft het grootste deel van de rit Buurman en Buurman zitten kijken. Wij zijn er vanaf het begin heel duidelijk in geweest: alleen als we heeeeel ver rijden gebruiken we de dvd-speler. Natuurlijk vroeg hij er wel gelijk om de volgende rit, maar het leverde geen grote problemen op. Wat ook leuk kan zijn is een magisch tekenbord, waar je met een pennetje op kan schrijven, het weer kan wissen en weer opnieuw kan tekenen. Ik koop ook wat kleine cadeautjes die de kinderen dan onderweg mogen uitpakken, dat geeft ook weer wat afleiding.
Wij proberen dan eigenlijk altijd op zo'n tijd te gaan rijden dat ze een paar uur slapen in de auto (savonds laat of smorgens heel vroeg). Dan staat er ook heel weinig file dus kan je lekker door. Flinke tas met speelgoed, snoepjes waar ze tijdje zoet mee zijn (zoals rozijntjes), cd met liedjes + boekje. En ze tijdens een stop even flink laten rennen en doen
van die stikkers voor op de ramen (of op een bord, die heb je ook, voor als ze niet bij het raam kan)
Handpoppen om poppenkast te spelen achter je stoel. Dvd af en toe aanzetten en niet een heel uur of zo. Tekenborden ... vel en stickers zodat ik kan plakken op het vel. Euhhhh een bobo of donald duck om te bladeren ... een nep fototoestel om foto's te maken vanuit de auto. Een spelletje van vijf dieren die als uk ze ziet je afstreept en na vijf goede een lekker koekje verdient. Liedjes zingen ... wat ook wel eens helpt na een halve rit de stoel van de ene plaats op de achterbank naar de andere zetten ... zo krijgen ze niet zo'n stijve nek om altijd naar rechts te kijken. En ... zeker niet onbelangrijk ... na een uurtje of 2 max er even uit en met een bal of wat dank ook lekker op een grasveldje balletje schoppen en de benen strekken. Successss
Dvd-speler de auto in knallen en lekker aanzetten Mijn oudste had rond die leeftijd heel goed in de gaten dat we op vakantie gingen en er dus ook andere regels geldden. Dus geen gedoe daarmee gehad. Verder hadden we boekjes, zo'n magisch tekenbord inderdaad, eten, kadootjes van de action. Maar op zich zijn mijn kinderen wel gewend om langere tijd "gewoon" in de auto te zitten (familie woont verder weg), dus met genoeg langere stops was het prima te doen, ik weet niet hoe dat bij jullie is?
Na 2-3 uurtjes lekker even stoppen en lekker laten rennen en vliegen, even de opfebouwde energie kwijt laten raken! Kleine dingetjes inpakken en af en toe laten uitpakken. Rijden onder slaaptijd. rozijntjes/mandarijntjese (duurt wat langer met opeten dan bv een koek) Nieuw spelletje nieuw boekjes tekenbord
tja, het is wat anders als toen wij klein waren. Wij konden ons bewegen. Nu zitten ze vastgesnoerd in een autostoel. Een tekenbord ofzo gaat moeilijk. Ik zweer bij lange afstanden bij de dvd speler.
Wij gebruiken de ipad. Dvd-speler, tekentafel, boek en spelletjes ineen. Onze zoon weet prima dat hij er tijdens lange ritten wel mee mag en bij kortere ritten niet. Overigens wacht ik eerst altijd even af of hij in slaap valt. De iPad komt pas als laatste truc uit de doos, als we dus al het riedeltje gehad hebben van; kletsen / wijzen op dingen die buiten te zien zijn / liedjes uitkiezen / slapen / 'poppenkast' met wat ik maar voor handen heb. Het is dus niet zo dat ik hem gelijk de iPad geef zodra we instappen. Meestal heb ik de iPad pas na (ruim) 1,5 tot 2 uur nodig en dan kan hij daar meestal nog een half uur tot een uur mee bezig zijn. Nu rijden wij zelden veel verder dam drie uur (moeders kan er ook niet zo goed tegen om te lang in de auto te zitten ) Maar bij een langere rit vind ik het ook wel mooi om na 2-3 uur rijden even te stoppen. Ik vlieg dan zelf ook echt tegen de ramen op. Dus dan laten onze zoon en ik elkaar even uit en als we dan weer instappen begint het hele riedeltje weer van voor af aan.
Hier indertijd met lange autoritten ook een dvd speler.Ze hadden zelfs allebei een eigen schermpje haha.Nu met nummer 3 erbij gaan we niet meer zo ver want wordt wel erg proppen achterin en de DVD speler is ondertussen overleden.Maar hier werkte het altijd goed als afleiding.
dankjewel voor de tips! We stoppen sowieso om de 2u tenzij onze kleine meid dan net slaapt dan proberen we zolang als ze slaapt door te rijden. Ik denk toch een dvd-speler en tekentafel aan te schaffen nu.
Een blad maken met etensdingetjes: Ontbijtkoek, fruit, rozijntjes, klein snoepje, etc.. Om het uur (half uur anderhalf uur, wat je maar wilt) Mag ze van de menukaart iets uitzoeken en Lekker opeten, daarna het plaatje doorstrepen /inkleuren (Je kan het met plaatjes/foto's maken, zodat ze het echt zelf kan "lezen" ) Wij gingen laatst een weekendje weg, 2 uurtjes rijden, En hadden een bak met duplo naast zoonlief gezet (Niet bewust, daar was gewoon nog plek ) Maar hij heeft 2 uur met die bak duplo gespeeld Reuze handig! Een paar kleine cadeautjes inpakken, (Ook evt. Een blad van maken met plaatjes van cadeautjes, die ze dan af kan strepen) een cadeautje uitpakken waar ze weer even mee zoet is... (De tekentafel, een cd'tje met Nijntje verhalen om naar te luisteren, een magische teken ding, een nieuw dvd'tje, tekenblokje met potloodjes, iets kleins van duplo, een popje, een boekje etc....)
En inderdaad lekker doorrijden als ze slaapt, tussendoor een parkeerplaats opzoeken met een speeltuintje, of een bal meenemen en lekker even ballen!
Wij zijn vorig jaar met een 4 en 2-jarige naar Zuid-Frankrijk gereden (1200 km) met de caravan er achter. Wel in 2 dagen, maar schoot dankzij de caravan niet heel erg op. De DVD-speler was een uitkomst! Op dat soort momenten gaan alle principes overboord en mogen ze de hele tijd filmpjes kijken :-D. En inderdaad gewoon weer na de vakantie er uit halen, dan is er ook geen discussie meer.
Nog een tip: neem zo'n picknickkleed met plastic onderkant mee!! Die is hier met elke stop gebruikt, ook 's ochtends als de dauw nog op het gras stond, of bij grasstukjes bij tankstations waar het eerder geregend had. Geniaal! Kun je wat verder op het gras zitten en niet zo dicht bij de auto's. Maar we hadden toen ook een uk van 9 maanden bij ons die moest kunnen kruipen enz.
Als wij lang moeten rijden, dan rijden wij 's nachts, als de meiden slapen. Is voor iedereen het fijnst. DVD en iPad heel leuk, maar onze meiden worden er wagenziek van. Hou daar dus ook rekening mee, dat dat kan gebeuren. Neem voor de zekerheid flessen met water mee, want spugen doen ze natuurlijk op een moment waar nergens een restaurant in de buurt is.
Onze dochter is ook wagenziek en kan niet tekenen of boekjes kijken in de auto. Met de dvd speler voor haar gaat het wel goed, maar iPad op schoot inderdaad niet. Wij vinden allebei 's nachts rijden heel vervelend en vermoeiend, dus wij rijden veel liever overdag. Vanaf dat de oudste een half jaar is (nu 5) rijden we rond de 1400 km in 2 dagen, dus ze zijn het bij ons gewend.