Mijn zoontje is nu 5 en kan nog steeds niet zonder zijwieltjes fietsen. zie dat veel klasgenootjes allang kunnen fietsen. hij zit nu in groep 2 en nieuwe kindjes die bij groep 1 erbij zijn gekomen kunnen er ook al aardig wat zelfstandig fietsen. Iemand tips? Mijn zoontje is echt als de dood dat ie gaat vallen en is na 5min oefenen er dan ook echt wel op uitgekeken en wilt hij niet meer(doorzetten heeft geen nut, dan gaat ie huilen dat ie niet wil) Overigens heeft hij een loopfiets ook nooit gesnapt. nog steeds niet. lijkt zijn evenwicht niet goed te kunnen houden. Zijn zusje(3jaar jonger) gaat er zo vandoor op een loopfiets. wereld van verschil. De jongste schijnt heel snel te zijn met alles, in tegenstelling tot haar oudere broer. Weet dus niet wat 'normaal' is aangezien mijn kids niet leven volgens 'het boekje'
Mijn zoon leerde het eindelijk toen hij 5,5 was. We hebben heel veel geoefend met mee rennen enzo. Om gek van te worden! Het enige wat ik kan bedenken is dat je het beter met een te lage fiets kan leren dan een te hoge. Maar toen hij het kon kon hij het ook meteen erg goed..
Ieder kind ontwikkelt zich anders. Ik zou me er niet te druk om maken. Misschien is het wel een idee om een goede loopfiets voor hem te zoeken. Als hij daar lekker mee kan oefenen gaat het fietsen ook nog wel een keertje lukken. Tip voor de loopfiets, zet het zadel goed hoog! Met rechte benen loopfietst het echt veel makkelijker dan met gebogen benen. Succes!
Een vriendje van mijn oudste vond er niks aan. Dat anderen al fietsten, maakte hem niet uit.. Tot hij in de zomer dat hij 6 werd opeens het in zijn hoofd kreeg en zo weg fietste. En dat is nog een normale leeftijd hoor. Gemiddeld is 4-6 jaar, dus hij heeft nog wel tijd Pak inderdaad een fiets waarbij de voeten goed op de grond kunnen, zodat hij vertrouwen krijgt.
Hier duurde het ook wat langer, tot we een paar rij platen achter in het park hadden liggen. Ik verzon dat het een super los fiets pad was en tsja daar kan je alleen op los fietsen (z0nder zijwieltjes dus) en daar ging hij. Sindsdien maakt hij ook veel kilometers, nog geen 2 weken later gingen we op vakantie en hij fietste met gemak 10 km mee
loopfiets heeft hij. past goed bij zijn lengte (zadel kan je verstellen) maar dat doet hij 2min en dan stopt ie ermee. het is geen doorzetter zou je denken maar bij zwemmen vind ie t ook dood eng en daar zet hij wel stug door. leuk idde 'los fietspad' haha. die moet ik onthouden
Bijna dagelijks met dochterlief aan het oefenen. gaat super goed, alleen vindt ze dit zelf niet ik heb nu een oefenjasje, dit ga ik straks uitproberen
o dat oefenjasje. laat ff weten hoe dat is zat daar ook aan te denken want ben rugpatient dus voor mij echt een hell om naast zijn fiets te lopen/rennen
Hier een zoon die net na zijn 3e verjaardag kon fietsen maar niet zelf durfde te weg te rijden. Hij werd er steeds banger voor en wilde liever helemaal niet meer op zijn 'blauwe fiets'. Ik heb alternatieve druppeltjes in zo'n pipetflesje (druppels zijn wel voor D. maar niet waarvoor ik ze nu gebruikt heb) en heb gezegd dat ik een flesje 'niet-bang-zijn-druppels' heb. Ik vroeg aan hem hoeveel hij er dacht nodig te hebben om te fietsen en samen hebben we de nietbangzijndruppels in een bekertje gedaan, water erbij en opgedronken. Blijkbaar gaf hem dat vertrouwen en huppa, 3x proberen en weg fietste hij... lang leve het placebo-effect
Wij knoopten een sjaal zo dat je een handvat op de rug hebt. Later een rugzakje strak omgedaan en aan het hengsel vastgepakt.
Wij hebben zo'n bikybiky gekregen van mijn schoonzus. Ik had hem niet willen missen, ideaal ding, maar je moet evengoed rennen
Ik ben zelf een late fietser..... Heel stoer ze eraf laten halen tot mijn moeder door kreeg dat ik helemaal niet meer wilde fietsen. Hier heeft mijn vader toen de zijwieltjes zo hoog gezet dat ik eigenlijk al zonder reed.
Mijn broer wilde alleen los fietsen als mijn moeder meerende en hem in zijn nek vasthield. Zij deed een knijper aan zn kraag. Zo leek het alsof ze hem vast had maar in feite liep ze er dus gewoon naast. Scheelde weer bukken
dat zijwieltjes hoger zetten en 'nep vasthouden' gaat m hier (nog) niet worden. mijn zoontje blijft ontzettend leunen naar de zijkanten steeds. geen idee waarom hij dat doet. hadden 2weken terug zijn zijwieltjes hoger gezet en hij bleef maar aan 1 kant hangen met als gevolg dat ie dus steeds bijna omviel in de bochten
Onze zoon fietste ook pas met 5.5 jaar. Hij wou pas toen zijn vriendje kon fietsen. Toen dacht hij nu moet ik ook zorgen dat ik kan fietsen.
Mijn zoonthe van drie kan nog steeds niet fietsen...op het kleinste fietsje niet...maar het ene kind zal wel sneller zijn dan de andere...
Ik zou het voorlopig zo laten tot hij er zelf echt interesse in krijgt. En wie weet ... als zijn zusje het bijvoorbeeld volgend jaar wil leren, dat hij ineens meedoet omdat hij niet wil achterblijven . Misschien voor zijn evenwicht een gewone step overwegen? Kan zus achteraf ook gebruiken .
Kan nog steeds niet fietsen? 3 jaar zou behoorlijk vroeg zijn hoor, verreweg de meestekinderen fietsen dan nog niet los