Lieve medemama's , ik ben op zoek naar tips. Mijn kleine man heeft in zijn nekplooi een lelijke smetplek. Met zalfjes werd het minder, maar door het zweten en de warmte is het terug en erger. Inmiddels is het zelfs zo erg dat het open is gesprongen. Wie kan mij vertellen hoe ik dit het beste kan behandelen? Liefs een bezorgde mama
Even naar de ha. Ontsmetten en droog houden dmv talkpoeder Maar nu met open doe denk ik dan maar niet. Even je ha vragen wat erop te don. Hier hielp een hydrofiele doek en dan soort van slabbetje maken. Ertussen houden en vaak verwisselen. .. Succes ziet er pijnlijk uit voor je kleine.
Oeh met dit weer is dit soms echt onvoorkomelijk he? Ik vind calendula billenzalf van vsm echt een wondermiddel. Goed drooghouden (idd evt met talkpoeder) en regelmatig schoonmaken, droogdeppen en smeren met die zalf. En anders zou ik misschien ook de huisarts even bellen voor advies.
Talkpoeder zou ik niet doen, gaat klonteren met dit warme weer. Inkloppen met sudocreme of lanette/vaseline creme. Zink droogt de huid in.
Ach stakker. Wat naar is dat hè. Mijn spekkie heeft het ook, in haar hals, maar nu onder controle. Hier hielp droogdeppen, met hydrofiele doek, talkpoeder erop en flink uitwrijven anders klontert het en dan wordt het erger. Dus dun erop en daarmee maak je het extra droog. En telkens weer. Voor de nacht of slaapjes deed ik Sudo.
Akelig, dit had mn dochter ook veel. Ik ben verpleegkundige in de wijk en we verzorgen bij veel klanten ook smetplekken. Wij doen dit als volgt ( Dus verpleegkundig zorgvoorschrift ) Wassen met lauw water, droogdeppen. Dan een dun laagje zinkolie of zinkzalf in de plooi. Bij klanten doen we er nog een stukje scheurlinnen ( stof ) tussen maar bij een babyplooi in de hals kan dit niet. 2x per dag verzorgen. De oude zink altijd eerst weghalen met een beetje olie op een watje. Dan weer droogdeppen, nieuw laagje zink er tussen. Zink smeer je heel dun, zodat je net een wit waasje ziet. Dit beschermt de huid tegen vocht. Je gebruikt beste geen poeder meer, dit kan klontjes geven wat juist weer huid irritatie geeft. Geen dikke lagen zalf ivm afsluiten van de huid. Als het over 2-3 dagen nog niet opknapt even naar de huisarts. Goed drooghouden, dus na het badderen met hydrofiel droogdeppen, na het spugen droogdeppen. Met watjes oppassen dat er geen pluisjes achter blijven. En oude resten zink altijd verwijderen. Voor nu kan je sudocreme of bepanthen gebruiken, mocht het niet opknappen kan je via huisarts zinkolie vragen.
Nog even een aanvulling op bovenstaande posts: Geen talkpoeder doen, dit kan gaan klonteren, en geen vaseline/lanette. Dit maakt de huid week. Volg maar mijn voorschrift en als het niet goed opknapt naar de huisarts.
Hier smetplekjes in de liezen. Ik gebruik nu maizena. Heerlijk zacht voor de huid een neemt goed vocht op..
Ik sluit me aan bij Suusjeuh, zo doen wij het ook in de ouderenzorg, alleen ben ik geen fan van sudocreme! wij kregen het advies van onze cb arts om er talk poeder op te doen en dan weg te vegen met een hydrofiel zodat er wel een witlaagje op zit wat droog maakt maar niet kan gaan klonteren
In het ziekenhuis deden ze zinkzalf. Schoonmaken met zonnebloemolie en.blijven herhalen tot het over is
Al eerder gelezen in de reacties. Maar ook hier deed ik stukken hydrofiel luier tussen de plooi. Wat ook hielp om de plooi droog/droger te krijgen, de föhn op de koudste stand. ( wel checken of ie toch niet te warm is) Dan blies ik de plooi zachtjes droog, en dan zo'n stukje stof ertussen, en zeer regelmatig vervangen. Dan was het binnen paar dagen echt over. Al die smeersel hielpen hier niet veel. Succes, en hoop dat het snel over is.
Ook ik als verpleegkundige sluit mij aan bij het verhaal van de zink, olie etc wel het beste. Hopelijk knapt het snel op.
hier hielp alleen het droog houden met hydrofiel.... En de talk als het dicht was erop.... (maja dochter is allergisch voor zink )