Hoi ik heb een vraagje (ja duh logisch anders zou ik hier niet wezen he ) Vorige week dinsdag bij mijn vk controle (ik was toen 24w5d) werd mijn baarmoederhoogte gemeten. Dit staat dan op papier als N+1 dus 1cm boven mijn navel. Maar ik vond dit apart (las dit toen ik thuis was) en vroeg toen ik bij een vriendin was hiernaar omdat ik kan de beeb wel veel hoger voelen, nog net niet tegen mijn ribben aan zeg maar. Zij is in Januari moeder geworden en ging dus aan mijn buik voelen en voelde de bm wel (ik voel het niet zo goed maar dit zou komen omdat hij nog zacht en soepel was zij de vk). Zij voelde hem ong. 4 cm boven mijn navel dus wel 1 a 2cm onder mijn ribben. Maar hij rolde dus naar achteren zeg maar, maar zij kon de rand wel voelen waar het ophield. Vanavond lag ik op de bank en zag voor het eerst zichtbare schopjes boven mijn navel Dus ik drukte 1 a 2 cm onder mijn ribben en kreeg een schopje terug. Dus ik voel dit wel goed. Dus hoe kan het nou dat de vk zegt dat mijn bm hoogte 1cm boven de navel is? Ik heb nu om de 3 weken controle en moet 1 juli weer terug. En aangezien het geen spoedeisend geval is dacht ik dat ik hier de vraag zou plaatsen. Alvast bedankt! ps: lees ook in het schema van cm = 21 dit zou wel kloppen (nu zou het 22-23 zijn als ik meet waar ik het voel) dus nu snap ik niks meer van. De ene is dus 21 cm (wat zou kloppen) en de andere meting is dan N+1 ...? (de anat.)
hoihoi, Bij 24 weken is de hoogte van de baarmoeder heel mooi N+1 dus je groeit netjes. De hoogte van de baarmoeder is ook afhankelijk van hoe je zit of ligt daarom meten wij het als je bijna helemaal plat ligt. soms als de kleine boven in de baarmoeder ligt kan je baarmoeder wat hoger voelbaar zijn. Ook als je blaas vol is dan word je baarmoeder omhoog geduwd. Vraag het 1 juni nog eens na bij je verloskundige en laat haar jou voelen wat zij voelt. Imke