Antidepressiva of niet?

Discussion in 'Zwangerschap' started by Pelikaantje, Oct 21, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Pelikaantje

Pelikaantje Bekend lid

Oct 22, 2008
    917
    2
    18
    Utrecht
    Ik ben nu bijna 31 weken zwanger. Helaas gaat het de hele zwangerschap al niet zo goed :(. Heb erg last van hormonen en ben erg labiel. Ben al gestopt met werken, omdat ik dat niet meer ging. Nu ben ik weer helemaal oververmoeid en ik trek het niet meer. Moet heel veel huilen en voel me daardoor weer schuldig tegenover mijn kindje. Vandaag een afspraak gehad met mijn vk en zij heeft mij doorverwezen naar de huisarts om te bespreken of ik weer met antidepressiva zal beginnen. Twee jaar geleden ben ik namelijk gestopt met antidepressiva (fevarin) die ik slikte wegens angst- en paniekaanvallen. De vk is namelijk ook bang dat ik na de geboorte een postnatale depressie zal krijgen. Aan de ene kant denk ik dat het beter is om met antidepressiva te beginnen, aan de andere kant denk ik al die medicijnen ook niet goed is voor mijn kindje ;).
    Wie heeft hier ervaring mee?

2. basbousa

basbousa Bekend lid

Jul 6, 2009
    678
    0
    0
    NULL
    NULL
    In Nederland wordt het wel gegeven, ik loop er nu tegenaan dat het ongeveer nationaal beleid in Belgiƫ is om het niet te geven.
    Ik heb het bij mijn tweede wel gehad, ons kindje had (ws. daardoor) wel een slechte start). Maar als het echt nodig is....

3. Lovelylonnes

Lovelylonnes Fanatiek lid

Jul 3, 2007
    2,208
    1
    0
    Nagelstyliste en incassomedewerker.
    IK zou het met de ha bespreken, ik ben niet zon fan van dat soort zware medicijnen, maar heb ook geen ervaring met depressie...

Succes iig.

4. Lynn77

Lynn77 VIP lid

Dec 29, 2007
    10,546
    1
    0
    Zuid-Holland
    ik stuur je even een pb

5. Aszz

Aszz Niet meer actief

Hmm helaas gaat het hier ook niet zo goed.
    Bij de 1e heb ik een postnatale depressie gehad. Nu is een prenatale depressie vast gesteld.
    Loop nu bij een psychiater in het ziekenhuis. Ga begeleid medicatie slikken ( citalopram ) Een lage dosering, waar ik de vorige keer ontzettend goed op heb gereageerd, en 1 x per week een sessie met een verpleegster van de afdeling.
    Bij mij is het een lichamelijk iets, ik kan totaal niet tegen die hormonen.
    De kans is ook ontzettend groot dat ik hierna een postnatale depressie krijg, en moet dus extra onder controle blijven.
    Kan wel bij de VK blijven, maar de bevalling moet in het ziekenhuis. Wel met mijn eigen VK maar ook met Gyn en kinderarts in de buurt.
    Er zitten wel risico's aan. De kans is 6x groter dat de kleine extra zuurstof nodig heeft en er is een kans dat de kleine ontrekkingsverschijnselen heeft ( krampjes, onrustig etc. ) en moet dus 2 dagen in het ziekenhuis blijven.

Weet je, het is kiezen tussen 2 kwade. Ik heb op dit moment erg veel stress, ben ongelukkig ( helemaal niet zo blij met de zwangerschap :( ) geen energie. En ik heb hier nog een klein menneke rondlopen van 2 waar ik gewoon voor moet zijn.
    Nu ben ik ook nog eens behoorlijk ziek van de zwangerschap, dus kan ook weinig.

Ga gewoon eens met de HA praten, of met een psychiater. Die kan al de mogelijkheden met je doorlopen.
    En je hoeft je niet zo ongelukkig te voelen! Het kan echt anders ( beter ) En het komt ook wel weer goed hoor, maar trek aan de bel als het echt niet meer gaat.

Succes!!

6. Aszz

Aszz Niet meer actief

Oh en je kan er BV bij geven. Wel belangerijk dat je de voeding na de medicatie afkolfd en weg gooit.

Kijk eens op www.poppoli.nl Je bent niet de enige!

7. Natasja

Natasja VIP lid

Aug 1, 2005
    25,784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Ik heb er ervaring mee. Vorige zwangerschap zat het tussen de oren helemaal niet goed. Ook ik heb in het verleden ad geslikt wegens angst enz.
    Mijn gyn stuurde me door naar een psych, ook die vertelde dat ik eventueel weer aan de AD kon.. maar tijdens de zwangerschap wilde ik dat absoluut niet. Ik kreeg oxazepam mee (pakje is nog vol!) voor als het echt niet meer zou gaan en na de bevalling zou de psych aan bed komen en ik zou daarna terug gaan om na te bespreken. Ook hier een grote kans op postnatale depressie..
    Maar niets is minder waar heb me fantastisch gevoeld na de bevalling (borstvoeding speelt daar een grote rol in, ivm hormonen) en heb dus niets hoeven nemen.

Lijkt me dus zaak dat je weer naar een psych of iets dergelijks gaat en daar de optie bespreekt en niet direct door naar de HA voor pillen.

Share This Page