Ha dames! Ruim 2 jaar geleden is onze dochter geboren. De bevalling ging erg slecht door pre eclampsie en HELLP en ben bijna een jaar bezig geweest met mijn herstel. De afgelopen maanden zit ik weer erg goed in mijn vel en ik zou heel graag een tweede kindje willen. Mijn man is zo geschrokken van de bevalling en hij vindt het ouderschap best erg zwaar. Mijn man is eerlijk gezegd ook een wat lui typetje... Hij heeft vanaf geboorte dochter dus vol gehouden dat hij niet meet kinderen zou willen. Dit heeft mij toen enorm gekwetst. We hebben hier voorafgaand aan mijn eerste zwangerschap over gesproken en afspraken over gemaakt, namelijk 2 kinderen. Ik wil(de) er het liefst nog meer, maar je hebt natuurlijk ook nog gezond verstand en financiën Wat nu: ik ben in februari gestopt met hormonale anticonceptie. Ik had er ontzettend veel last van, van mirena, twee verschillende pillen tot nuvaring. Vanwege de pre eclampsie /HELLP en familiegeschiedenis worden andere soorten hormonale anticonceptie afgeraden. In overleg met mijn man ben ik dan uiteindelijk gestopt en zijn we overgegaan op condooms. Niet ideaal vinden we beiden. We hebben toen ook besproken dat hij hiervoor zou zorgen (aankoop en gebruik), omdat ik er al jaren op gelet heb. Uiteraard zou ik wel een oogje in het zeil houden. Gisteravond hebben we seks gehad, zonder condoom. In the heat of the moment. We hebben het beide benoemd, maar uiteindelijk op initiatief van man toch zonder gedaan. Daarna besproken: wat als? Conclusie: als ik zwanger zou zijn, dan zou het welkom zijn. Gezien de periode in mijn cyclus zou het kunnen (aantal dagen voorafgaand aan verwachte eisprong). Het liefst zou ik nu doorzetten en er gewoon voor gaan. We hebben een stabiele leefsituatie. Wel wat gedoe op mijn werk, maar zelfs als dat problemen op levert zit dat niet in de weg. Zwangerschap is bij mijn werkgever gelukkig geen enkel probleem. Ik twijfel nu zo erg. Moet ik bijvoorbeeld toch maar folium gaan slikken? Ik neig naar wel, omdat het dan verstandig is? Hoe moeten we nu verder? Gaan we bewust 'proberen'? Toch een heel verhaal geworden zie ik. Wil vooral even mijn verhaal kwijt. Iemand misschien suggesties of wijze lessen?
Ik kan alleen maar zeggen, jullie moeten er beide achter staan. Dus jij kunt wel beginnen met foliumzuur slikken, maar als je man er niet achter staat. Dan heeft dat ook weinig zin.. en tsja hij weet wat er van kan komen als je onveilige seks hebt. Dus ik zou het ook oneerlijk vinden als hij nu weer gaat zeggen dat hij het niet wil.. dan had de onveilige seks ook niet gemoeten.. want dat gevoel van 'in the heat of the moment' zal vast vaker voorkomen, en als het dan even niks uit maakt, mar de dag erna wel weer dat lijkt me oneerlijk. Dus ik zou nog een keer goed met je man in gesprek gaan, wat wil hij nou eigenlijk? En een tweede zwangerschap kan totaal anders verlopen dan de eerste (ik heb ervaring!).. succes met jullie keuze!
Dank je voor je reactie! Foliumzuur zou dan een soort voorzorgsmaatregel zijn, voor ' je weet maar nooit' zeg maar... En ik vind ook dat we er samen echt achter moeten staan, daarom ben ik nu zo verward. Het voelt inderdaad een soort oneerlijk, je verwoordt het goed! Mijn vorige zwangerschap was een plaatje, alleen de laatste 22 uur niet acute pre eclampsie en HELLP ontwikkelt tijdens bevalling met bijna 40 weken