kosten van een kleintje???

Discussion in 'Baby en dreumes' started by bezigbijtje, Feb 16, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. bezigbijtje

bezigbijtje VIP lid

Feb 8, 2010
    13,842
    0
    0
    hotfixen is momenteel mijn favo bezigheid als de m
    gelderland
    Hallo mama´s,

Ik zelf ben een meid van 23 en probeer zwanger te worden van ons eerste kindje.
    Ik lees op internet veel over de kosten van een kind.
    Dit zou rond de 300.00 euro per maand liggen in het eerste levensjaar van het kleine wondertje...

Nou is mijn vraag: Hoe hebben jullie dit ervaren?
    waren de kosten hoger of juist lager dan wat er veel al gezegd word?

Ik en vele met mijn zijn erg benieuwd naar ervaringen van jullie!

Liefs, mandii

2. Trotsemama1

Trotsemama1 Niet meer actief

uhm ik hou het niet bij sorry

edit
    het ligt er natuurlijk aan
    ga je Borstvoeding geven of niet
    zo niet dan heb je flesvoeding nodig
    en die kunnen best prijzig zijn

en welke luiers ga je gebruiken
    pampers of gewoon eigen merk

waar koop je kleertjes,
    merk kleding of gewoon van de zeeman en hans textiel
    koop je uitzet nieuw of 2de hands
    het is voor iedereen gewoon verschillend

3. kahrin

kahrin Fanatiek lid

Sep 8, 2008
    1,020
    0
    0
    Hmm, moeilijke vraag. Ik heb er niet zo goed opgelet eigenlijk.

Borstvoeding is natuurlijk het beste en goedkoopste, toen ik na 5 maanden volledig op flesvoeding overstapte koste mij dat € 15,- per week aan melkpoeder. Daarnaast heb je luiers (€ 10,- per pak), die koop ik altijd een paar dozen tegelijk in de aanbieding. Vochtige doekjes heb je nodig.
    Uhm, ik kook altijd zelf, maar als je potjes wilt geven heb je 2 potjes per dag nodig (als ze beginnen te eten), 1 fruit, 1 groenten).
    Speelgoed heb je nodig. Het kost een hoop om alles aan te schaffen.

Maar precies hoeveel ik per maand betaal, dat kan ik je niet vertellen.

4. Umm85

Umm85 VIP lid

Jun 17, 2007
    26,310
    248
    63
    Female
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    300 euro per maand? Hier echt niet hoor!

Ik denk dat de grootste uitgaven voor de geboorte plaatsvinden. Het kamertje, kleertjes, verzorgingsproducten, lakentjes, kinderwagen, maxicosi etc. Dat tikt wel aan.
    Tja daarna euhm. Luiers, flesvoeding als je dat geeft bv is natuurlijk gratis. Kleertjes heb je wel regelmatig nodig het eerste jaar ivm het snelle groeien. Maar geen idee waar ze die 300 euro vandaan halen.

5. chantal29

chantal29 Fanatiek lid

Jul 30, 2007
    1,714
    0
    0
    Ik hou het niet bij. Ik ben minder gaan werken en we hebben een extra mondje te voeden maar eerlijk gezegd gaat het ons financieel gelukkig voor de wind. Maar als je uitgaat van de standaard zaken, voeding rond de 10-15 EUR/week, luiers 10,00 EUR/pak/week, verzorgingsartikelen, potjes etc. En dan moet mama zo nodig regelmatig de kleerkast van onze prinses bijvullen hihi.

6. bezigbijtje

bezigbijtje VIP lid

Feb 8, 2010
    13,842
    0
    0
    gelderland
    Mij lijkt die 300,00 euro ook erg veel indd!
    Het word alleen op zoveel sites genoemd dat bedrag dat ik dacht, ik zal het ns even aan de echte kenners (jullie dus:D) gaan vragen!
    Bedantk voor de snelle reactie!

7. bezigbijtje

bezigbijtje VIP lid

Feb 8, 2010
    13,842
    0
    0
    gelderland
    Ik zou erg graag borstvoeding willen geven, maar je weet maar nooit natuurlijk. En na de 3 maanden als ik weer aan de slag moet zou ik een combi willen maken hiervan.

Bedankt voor je snelle reactie.

8. grietje

grietje Fanatiek lid

Oct 16, 2009
    1,918
    0
    0
    Lijkt me wel beetje veel 300 euro! Ik geef ongeveer 100 euro in de maand uit aan voeding en luiers. Daar bovenop komen dan nog wat kleertjes, maar dan kan je zo duur maken als je zelf wil.
    Wij sparen ook nog een behoorlijk bedrag per maand op mijn zoons bankrekening, maar dat zijn ook geen "kosten", dat willen wel zelf graag.

Inderdaad voor de bevalling kost het een smak geld om de baby uitzet aan te schaffen. Maar daarna vind ik het nog wel mee vallen!

9. bezigbijtje

bezigbijtje VIP lid

Feb 8, 2010
    13,842
    0
    0
    gelderland
    Ik werk zelf in de kinderopvang dus heb aardig wat voorbeelden van hoe andere ouders het aanpakken:)
    Ik zou graag zelf dingen klaar willen maken, dit doen we op het werk met het fruithapje zoiezo altijd al, dus dat moet wel goedkomen.

Bedankt voor de snelle reactie:)

10. bezigbijtje

bezigbijtje VIP lid

Feb 8, 2010
    13,842
    0
    0
    gelderland
    Oke dankje wel, ja het is indd dat je ghet zelf zo gek kunt maken als je zelf wilt....
    Wij zijn al aardig aan het rondsnuffelen op marktplaats, zo heb ik al aardig wat kunnen besparen wat we op older hebben neer gezet (niemand die het ziet en het staat niet in de weg hihi)

Bedankt voor de snelle reactie!
    Liefs mandi

11. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Hmmm tja, eigenlijk nooit echt gekeken wat het per maand kost, haha!

Je hebt natuurlijk de babykamer, wat bij de een erg duur is en bij de ander goedkoop, das echt wat je er zelf van maakt.
    En kleding, dat is ook maar net wat je wil, wil je 10 setjes of 50 setjes. En wil je dure kleding of goedkope kleding.

Hier hebben we bijv altijd Huggies, die kopen we meestal 3 pakken voor ong 20 euro en dan een hele lading. Normaal zou je rond de 10 euro voor 1 pak betalen. De eerste maanden zijn de luiers overigens goedkoper, maar zitten er minder in, en gebruik je er meer. Dat word verloop van tijd minder.

Kunstvoeding die wij voor de oudste twee (en heel enkele keer voor de jongste) gebruiken kost 16 euro per pak. Hier doen we ongeveer 2 weken mee, vaak net iets minder, dus voor een maand zou ik zeggen ong 35/40 euro voor de kunstvoeding. Jongste krijgt borstvoeding, dat kost ons niets.

De luiers gaan hier volgens mij een pak of 4/5 in de maand door heen voor alle drie, en dat kost dan dus rond de 30 euro zijn.

De bijvoeding, wij kopen hier geen potjes groenten of fruit, maar geven gewoon vers. Dus hetzelfde als wat wij eten. Dat moeten we toch kopen, er komt alleen iets bij omdat we iets meer moeten koken sinds de kleintjes mee eten. Ik heb echt geen idee wat het meer kost als toen we met zn tweeen waren. Maar de jongste eet een hapje of 7/8 en de oudste twee wel wat meer. Ik denk als ik voor zowel de groenten als het fruit, en dan voor alle drie de kindjes bij elkaar tel, ik met 20 euro echt een eind moet komen. Maar ik weet het echt niet precies.

De verzorgingsspullen zoals bijv badolie, wasgel, haarlotion, etc, als dat 10 euro in de maand is voor alle drie is het veel. Gezien je echt heel lang doet met zo een flesje.

Kleding kopen we vaak een hele berg ineens, dus dat kan ik er niet bij tellen.

Wat je extra aan water/gas/licht betaald, ook echt geen idee, zoveel gebruiken we daarvan volgens mij nou ook niet extra sinds we de kids hebben ;)!

Eigenlijk zou ik zeggen 300 per kind per maand, ik zou niet weten waar ik het aan uit moet geven. (behalve dan als ik de kleding erbij tel, haha, dan komen we soms wel heel wat hoger uit). En 300 per maand, per kind. Das 900 per maand met 3 kinderen. Das volgens mij voor heel wat mensen het geld waar ze het de hele maand mee moeten doen, incl papa en mama en evt huidieren enzo, dus ook de auto, de benzine, de buskaart.

En er zijn ook gewoon dus een hoop dingen die je zelf zo duur kan maken als je zelf wil. Maar 300 in de maand per kind, dat kan ik me niet voorstellen.

12. Wup

Wup Fanatiek lid

Apr 23, 2007
    4,912
    1
    36
    Ik geef nog geen 100 euro p/m uit denk ik. Ik geef dan wel volledig bv en groente en fruit maak ik zelf. Luiers koop ik bij de aldi (maar die moeten maar net goed zitten bij je kindje). Kleertjes hoeven niet zo duur te zijn. Het is ook maar net wat je uit wilt geven denk ik. Ook speelgoed kun je vaak zo duur of goedkoop maken als je zelf wilt.

13. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,550
    526
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Vergeet ook niet de "verborgen" kosten!!!
    Verzekeringen die moeten worden verhoogd, extra waterverbruik, extra energieverbruik, uitvaartverzekering (meestal gratis tot 18), ziektekosten (ook meestal gratis tot 18).

Maar ik geloof nog steeds niet dat je dan aan 300,= p/m komt. Hebben ze dan evt ook de kinderopvant erbij gerekend? Want dat tikt natuurlijk wel hard aan.

Voor ons: * moet even denken, houdt het ook niet echt bij*

Luiers ong € 20 p/m (duits huismerk)
    Voeding ong € 20 p/m (duits huismerk, is helft goedkoper als goedkoopste NLe flesvoeding)
    Dit was toen ze nog de fles kreeg.
    Nu krijgt ze vast voedsel en dat is beetje afhankelijk van wat we zelf eten. Veel krijgt ze gewoon mee van de tafel. Anders gebruik je een potje warm eten. Fruit is ook wisselend vers of uit potje
    Potjes ong € 25 p/m ????
    KDV kost me ongeveer € 180 pm voor 24 uur opvang (na aftrek toeslag)

Kleding: is heel erg afhankelijk van groeispurten etc....

14. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,809
    3,339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik weet het niet, je hebt natuurlijk behalve de maandelijks terugkomende dingen, ook zaken die je in dat eerste jaar ook koopt en die dan wel het gemiddelde opkrikken. Zoals een autostoel, kinderstoel, eventueel buggy, ... kleertjes lopen ook best op als je alles gaat optellen denk ik -hoewel marktplaats veel bespaard maar toch..
    misschien nog een zwemabonnementje... dat soort dingen tellen natuurlijk allemaal mee,
    en natuurlijk wat iemand ook noemt het kdv...

15. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

Jan 13, 2007
    16,251
    790
    113
    tilburg
    even een beetje een schema van de kosten per maand

flesvoeding - 10 per week is 40,- (je hebt ook goedkopere merken dan ben je denk ik 25,- kwijt)
    borstvoeding is niet gratis want je moet hiervoor ook heel veel aanschaffen zoals kolf, compressen, bewaarsysteem voor de melk en dergelijke. je moet wel erg lang bv geven wil je der dus echt op verdienen. daar in tegen is het zeker de moeite waard om te proberen want heb er bij bijde kids erg van genoten.
    luiers koop ik in de aanbieding enkosten 30 pm
    doekjes en shampoo 15,- pm
    als je potjes voeding koopt (ga uit van aanbiedingen) 70ct per stuk x 60 (2 per dag) 42,- per maand
    kleertjes 50,- per maand toch zeker wel minimaal
    speelgoed 25,- per maand minimaal
    kinderopvang verschilt maar laat zeggen bij partime werken dat de eigen bijdrage 150,- is per kind

je haalt de 300 euro dus zeker wel na mijn idee

daarnaast aanschaf maxicosi en daarna andere autstoel, buggy, kamertje etc. dit kun je 2 hands kopen maar zou dat bijvoorbeeld nooit doen met een autostoeltje ook niet als hij er nog als nieuw uitziet. ook wil je zo nu en dan wat doen met de kleine en activiteiten horen ook bij de opvoeding maar kunnen ook gratis zoals kinderboederij.

16. Wup

Wup Fanatiek lid

Apr 23, 2007
    4,912
    1
    36
    Het zijn idd de kleinere dingen die soms nog best duur kunnen zijn. Ze hebben opeens een kinderstoel nodig, bekers en dat soort spul. Alles bijelkaar is het nog best veel.

17. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Billendoekjes, was ik vergeten, die kopen we altijd bij etos/kruidvat 12 voor 20 euro en dan een paar dozen tegelijk. Denk dat er hier wel 1 doos per maand doorheen gaat.

Kdv, was ik idd ook vergeten, dat kost hier redelijk wat ook al gaan ze maar 1 dag per week. Wij hebben namelijk geen toeslag aangevraagd en betalen de uren gewoon. Komt hier neer op ong 400/500 euro per maand, verschild ivm verschillende uren die berekend worden. Ene keer zijn ze er bijv van 10 tot 16 en de andere keer van 8 tot 18, ons kdv houd dus per kindje bij hoe lang het er is en alleen die uren worden gerekend.

Hmm niet helemaal waar, maar wel gedeeltelijk. Wil je niet altijd live voeden dan moet je idd een kolf aanschaffen en flesjes om te laten drinken/de melk erin te bewaren.

Maar er zijn ook mensen die niet gaan kolven en altijd live voeden. Die hebben dat dus allemaal niet nodig.

Compressen heb ik bij de tweeling wel gebruikt, maar bij de derde nooit gebruikt. Hebben alleen 2 nieuwe flesjes gekocht, kolf had ik ook nog, maar gebruik hem alleen uit eigen gemak, niet uit noodzaak. Hier is de bv dus eigenlijk gewoon helemaal gratis bij deze derde ;)!

18. Anasthesie

Anasthesie Actief lid

Jul 17, 2009
    239
    0
    0
    Brabant
    Nou, aangezien dat we alleen voor 4 dagen kdv (eigen bijdrage) 400 euro per maand betalen, is 300 euro echt aan de lage kant! :D

Maar als je dit uitsluit, is het in feit minder dan 300 euro. Als je bv geef, ben je eerste maanden veel aan jij veel meer. Daarna minder aan kleertjes (dan zitten ze zeker aantal maanden in dezelfde maat) en meer aan voeding en speelgoed. Sinds onze dochter aan de vaste voedsel is, zijn onze eten uitgaven explosief gestegen: iedere dag groente + vlees + gevarieerde fruit + kindertussendoortjes + melk + yoghurt + ga maar door.

19. Ireen

Ireen Fanatiek lid

Sep 8, 2008
    2,305
    1
    0
    Hai!

Het is maar wat je er zelf van maakt meid!.

Ik shop de kleertjes van mijn zoontje in de uitverkoop en bij de Hema en dergelijke, en ik krijg altijd complimenten dat hij er zo leuk uitziet... Denk wel dat ik een meisje duurder zou kleden ivm accesoires enzo, nu is het vaak sokjes broekje truitje en dan is het vaak maillotje sokjes rokje truitje blousje of iets dergelijks (schattig!).

Wij gebruiken pampers maar die haal ik altijd in de aanbieding...

Wat me wel af en toe tegenvalt zijn de extra uitgaven.

6 maanden, jeej hij kan zitten! Kinderstoel kopen.

Straks past ie niet meer in de maxicosi: autostoel kopen.

Zitje voor op de fiets, oh, buggy voor aan de fiets...

Buikkrampjes: Osteopaat

Hee de deken onder hem schuift steeds weg: Speelkleed

En zo verder...

Wij eten vers en mijn kindje dus ook, dat kost me dus niets. Wel geef ik afgekolfde borstvoeding en zo'n kolf is dan ook weer een investering.

Maar moet zeggen; 300 euro in de maand lijkt mij aan de hoge kant voor alles...

Wij eten met zijn drietjes van 50 euro in de week, en dat is heel erg krap (lukt ook niet altijd) maar we eten wel altijd gezond. Ik ben gestopt met werken toen ons kleintje kwam en we zijn startende ondernemer. Bewuste keus, en ik zie het altijd gewoon als een uitdaging om van zo weinig mogelijk zo lekker mogelijk te kunnen eten.

wij hebben wel de hele babyuitzet nieuw gekocht. Achteraf gezien had ik het liever bij ikea gehaald met zo'n hemnes ladekast als commode, dat scheelt echt zo veel geld... Maar toen zag ik dat nog niet zo en wilde een superdeluxe kamertje, haha!

Ach joh, we zijn gelukkig... Ik vidn het allemaal wel meevallen!

20. bengeltje86

bengeltje86 VIP lid

Jan 6, 2007
    8,553
    0
    36
    renkum
    #20 bengeltje86, Feb 16, 2010
    Last edited: Feb 16, 2010
    hou het niet bij maar wij redden het prima met 250 euro met ons 3en

boodschappen en zo

kleding heeft die niet nodig die koop ik goedkoop ze zijn er toch zo uitgegroeid dus

ik heb voor 50 euro 6 setjes kleding of soms meer

:p

Share This Page