mijn kleine is 10 weken, wat is ongeveer jullie voedingsschema?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door claire1978, 28 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. claire1978

claire1978 Actief lid

5 jan 2010
    438
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi hoi!

Mijn mannetje is 10 weken en krijgt volledige borstvoeding.
    Nu voed ik op verzoek. Dat is helemaal prima, alleen heeft hij nog geen dag/nachtritme. In iedere geval niet zoals het zou moeten.
    Hij slaapt overdag´s best redelijk. Soms hazenslaapjes.
    Maar vanaf 18:00/19:00 slaapt hij zijn nacht zeg maar:(.
    Dan slaapt ie tot 02:00/03:00, wel met twee voedingen rond 21.00 en 00:00. Na de voeding van 02:00/03:00 wil hij niet echt meer slapen. Ben ik ieder uur dus bij ´m! Net een half uur mn ogen dicht en kan weer naar beneden. Probeer m dan weer aan t slapen te krijgen, maar als ie dan bijvoorbeeld een poepluier heeft, ligt hij leuk te doen op de commode. Ik reageer dan niet en heb alleen het ganglicht aan. Buiten de poepluier laat ik m in zn bed.
    Ik heb geprobeerd vandeweek om m in de avond wakker te houden, maar buiten het feit dat dat ons al veel moeite kost, was die nacht zeker niet beter.
    Het heeft tijd nodig, maar hebben jullie er misschien ervaring mee dat bijvoorbeeld op vaste tijden bv geven misschien een ritme kan geven? Bijvoorbeeld echt om de 3 uur. Hij drinkt overigens heel goed aan de borst.

Ik hoop dat jullie ervaring hebben met op schema voeden.

Groetjes Claire

2. Elke1984

Elke1984 Niet meer actief

Ik heb zelf geen ervaring met op schema voeden maar wil je wel proberen te helpen...:)

Je zei dat je hem geprobeerd hebt wat langer wakker te houden. Misschien zouden jullie dit meer stapsgewijs kunnen doen; dus gewoon elke dag/paar dagen 10 minuutjes langer ofzo en zo stilaan zijn nachtslaap een uurtje of 2 later krijgen? Ik denk dat hem in één keer een uur (of langer) wakker houden, averechts werkt omdat hij dan té moe is.
    Misschien zou het ook kunnen helpen om hem dan 's nachts, als hij wakker is, bij jullie te nemen om verder te slapen?

3. Sanjor

Sanjor Fanatiek lid

23 jan 2010
    4.337
    1
    0
    Almere
    Lisa is nu 6,5 week.. Dus nog niet zo oud.. Maar ze heeft gelukkig wel al een best goed ritme.. Ik geef haar altijd rond 23.00-24.00 uur de laatste voeding.. Dan komt ze meestal rond 04.00-05.00 uur nog een keer en dan slaapt ze tot 09.00 uur.

Ik geef de laatste voeding in bed met een vast ritueel. Nachtlampje aan dus niet het grote licht.. Daarna laat ik haar lekker op me arm in slaap komen en leg ik haar in haar voorverwarmde bedje terug. In het begin sliep ze ook heel slecht maar heb het ritme volgehouden en gaat nu echt een stuk beter!

Had haar gisteren laat nog in bad gedaan en daarna de borst gegeven en toen heeft ze gewoon van 00.00 tot 05.30 en daarna tot 11.00 uur geslapen:D
    Dus misschien ook proberen om ze eerst in bad te doen en dan eten te geven. Worden ze lekker rozig van;)

4. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik heb ook geen ervaring met op schema voeden, maar ik wil je wel even zeggen dat baby's van 10 weken oud nog lang geen dag-/nachtritme hebben!

Als hij niet kan slapen, bied je dan wel de borst aan?

Wat je zou kunnen doen als je denkt dat de baby 's nachts wakker ligt van de honger is in de avond laten clusteren, ofwel de baby lekker lang laten drinken.

5. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Julian sliep ook kleine slaapjes en at veel.
    In het begin deed ik maar wat maar op een gegeven moment ging ik stuctuur bieden. Maar wel zo dat hij gewoon op verzoek kon komen.

Ik deed het volgende:

slapen,
    eten of knuffelen,
    knuffelen of eten
    slapen
    Niet om 18.00 uur weg leggen al voor de nacht maar na 1 uur wakker maken. dan weer eten of knuffelen et etera. Rond 20.00 voor de nacht en om 23.00 uur weer wakker maken.

Bij julian heb ik de 23.00 voeding pas rond 16 a 18 weken eraf gehaald.

nu met 21 weken slaapt hij van 19.30 tot 6.00 uur.

6. raspberry

raspberry Niet meer actief

Thirza zat rond die tijd op elke 2,5-3 uur voor een voeding, met eind van de middag/begin avond een paar clusteruurtjes. 's Nachts weet ik niet meer zo goed, denk zo'n 2 voedingen toen.

Op deze leeftijd hebben ze da dag-nachtritme nog niet zo... daar kun je op zich wel wat in doen om dat te stimuleren, maar dat is geen 100% kans op succes, zeg ik alvast ;)
    Maar wat je kunt doen, is zorgen voor een vast ritme, zoals hierboven ook al wordt gezegd, met overdag de tijd om te knuffelen en te spelen.
    's Nachts houd je het zo zakelijk mogelijk: als verschonen niet hoeft, doe je dat niet en je houdt alles zo donker mogelijk dan. Knuffelen ook niet teveel: aai over de bol en kusje is voldoende dan. Zo leer je je kindje aan dat overdag=licht=actief zijn en 's nachts=donker=slapen.

Het ene kind heeft daar wat langer voor nodig dan het andere, om in dat ritme te komen. Dat betekent dus ook dat het totaal niet kan werken. Dan is het misschien een idee om je kleintje lekker bij je in bed te nemen? Misschien dat er dan wel geslape wordt? ;)

Verder over voeden op schema: voor de een werkt dat totaal niet, voor de ander juist wel. Dus je kunt het uitproberen.
    Een nadeel dat ik in jullie geval zie, is dat je dan overdag meer tijd tussen de voedingen hebt, waardoor er juist 's nachts meer gedronken (en dus meer wakker) moet worden?
    Dus misschien dat juist meer voedingsmomenten aanbieden overdag, kan helpen om 's nachts meer te slapen? (Want: meer verzadigd?).

7. claire1978

claire1978 Actief lid

5 jan 2010
    438
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi hoi!!!

Bedankt voor jullie reactie's allemaal!!!
    Ik ga inderdaad proberen om overdag's om de 3 uur aan te bieden (ben er eind van de ochtend mee begonnen). Hij lijkt, toevallig, ook wat wakkerder tussen de voedingen in. Trouwens ook vrolijker.
    Het heeft niks met de nieuwe aanpak te maken, maar leuk is het wel:D Ik heb aan de andere kant ook het idee dat hij minder drinkt, wat ook logisch is. Wat win je er dan mee... maargoed even afwachten.
    Ik hou jullie op de hoogte!!!

Groetjes Claire

Deel Deze Pagina