enkele vraagjes over het kolven

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Mowtom, 12 sep 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mowtom

Mowtom Fanatiek lid

22 aug 2006
    3.530
    0
    36
    Pedagogisch medewerkster kdv
    Omg eindhoven
    Hallo allemaal,

ik heb wat vraagjes over het kolven van borstvoeding. Ik ben pas 2 weken mama en heb nog nooit eerder hoeven kolven dus...
    * wanneer kan ik beginnen met kolven (heb vrijdag een bruiloft waar ik een uurtje heen wil, maar ja moet wel voor de zekerheid voeding achterlaten)
    * Hoe lang kan ik het bewaren?
    * hoe kan ik het bewaren. Ik lees allemaal wat over ijsklontzakjes...maar hoe krijg ik dat beetje voeding erin, heb vaak al moeite om er water in te krijgen.
    * wanneer is het t beste tijdstip om te kolven?
    * maakt t uit welke borst je begint?
    * mijn kindje drinkt ook nog gewoon uit de borst dus het is voor extra kan ik dan wel kolven? Kom ik niet te kort anders voor een gewone voeding? (ik heb wel genoeg melk denk ik, het spuit eruit!)

Nou dat waren mijn eerste vraagjes alvast...
    In ieder geval alvast bedankt voor ieder antwoord wat ik krijg!

Groetjes Mowtom

2. geke

geke Fanatiek lid

10 mei 2006
    3.155
    0
    0
    Hallo Mowtom,
    Gefeliciteerd met je zoon!

Wat antwoorden:
    -wanneer je begint maakt niet uit maar je kunt het beste na de eerste ochtendvoeding kolven, dan heb je de meeste melk. met welke borst je dan begint: de borst waar je kindje het laatst uit gedronken heeft is waarschijnlijk het volst.

- het geeft niet als je niet meteen heel veel kolft: het is soms even oefenen. elke dag even op hetzelfde tijdstip en de beetjes opsparen.

- bewaren kan in de koelkast 3-5 dagen. in de vriezer langer. kan ook gewoon in een flesje. kijk ook even bij de andere topics hierover. ik vind zelf ijsklontjeszakjes niet handig.

- als je vlak na (half uurtje) een voeding kolft zou je kindje bij de volgende voeding gewoon weer genoeg melk moeten hebben.

succes!

3. Angel Eyes

Angel Eyes Niet meer actief

ik kolfde in het begin elke keer een uurtje na de voeding, was vaak niet meer als 30 a 40 CC.
    Hoe vaker je dit doet hoe meer melk er aangemaakt zal worden. verwacht in het begin dus niet teveel. kolven kost oefening!

ik zou beginnen met de borst waar je kindje als laatste uit heeft gedronken, pak daarna je andere borst ook mee. dus bij elke kolfbeurt beide borsten pakken.

Jouw kindje zal nu misschien 100 a 120 cc drinken? dus voor een voeding zal je vaker moeten kolven.

Ik doe de melk via een klein trechtertje in de ijsklontjes zak.

Ik heb nu ook van die speciale avent bekertjes gekocht, en die kun je invriezen.

In principe moet je je melk binnen 24 uur invriezen, en als je het niet invriest is het ong 3 dagen houdbaar.
    Dus is het voor vrijdag dan hoef je het niet in te vriezen.

Vergeet niet als je naar die bruiloft gaat zo snel mogelijk die voeding ook af te kolven. normaal zou je kindje bij jou drinken en als dat niet wordt oipgedronken zeg je eigenlijk dat je teveel melk hebt.

ontdooien van bevroren ijsklontjes gaat wat sneller als een grote klomp in een flesje of bekertje. meestal zet je het de avond vordat je het gebruikt in de koelkast zodat het langzaam ontdooit.
    Ontdooide melk is 24 uur houdbaar.

opwaremn van borstvoeding kun je het beste au bain marie doen of in een flessenwarmer. magnetron wordt afgeraden vanwege dat bepaalde enzymen stuk gaan in de magnetron, en er hete plekken ontstaan in de melk waardoor je kindje zijn of haar mondje kan verbranden.

zeker in het begin is het belangrijk dat je kolft op het moment dat je zou voeden, mag wel iets afwijken hoor, maar niet al te lang.

4. Angel Eyes

owja als je gaat kolven op het tijdstip dat je kindje voeding zou moeten krijgen moet je niet raar opkijken als je er maar weinig uithaalt. baby's krijgen veel meer melk uit je borsten dan een kolfapparaat
    ALs ik tijdens een voeding kolf kolf ik ong 150CC, hangt ook van het moment van de dag af.
    sochtends 250CC want snachts wiordt er een bepaald hormoon actief wat de melkproductie op gang brengt.

5. Mowtom

Mowtom Fanatiek lid

22 aug 2006
    3.530
    0
    36
    Omg eindhoven
    Dank jullie wel voor de duidelijke antwoorden! Ik heb gisteren avond een keer geprobeerd te kolven want ja je moet natuurlijk ook proberen of ons mannetje eigenlijk wel uit een flesje wil drinken. Ik kreeg er 50cc uit...dat duurde best lang hahaha ach ja. Jesper wilde niet meteen drinken uit het flesje....maar na een aantal keer aandringen nam hij toch het speentje van de fles in de mond en dronk hij er goed uit. Ik heb m daarna nog wat uit de borst laten drinken. Ik was zo trots op hem! hahaha

6. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Ehm, ik zie dat je kleintje nog maar 2 weken is? Drinkt hij goed uit de borst?

Over het algemeen wordt namelijk aangeraden om rond de 4-6 weken met een fles te beginnen ivm met tepel/speen verwarring. Hebben we hier ook gehad en geloof me, dat wil je niet...

Ik zou er voorzichtig mee zijn!

7. Mowtom

Mowtom Fanatiek lid

22 aug 2006
    3.530
    0
    36
    Omg eindhoven
    Hij drinkt erg goed uit de borst. Ik heb de 3e dag ook al een speentje gepakt omdat ik drie kwartier met mijn pink in zijn mond lag...hij heeft enorme zuigbehoefte. Dus nee daar ben ik niet echt bang voor...maar thanks voor de waarschuwing!

8. liefzonnetje

liefzonnetje Fanatiek lid

17 aug 2006
    2.074
    0
    0
    Kan je je kleintje niet gewoon even meenemen? Zeker als je maar 1 uurtje gaat. Dat is toch veel makkelijker?

En om in 2 dagen 1 voeding bij elkaar te kolven als je nog moet beginnen met kolven.... mij lukte dat echt niet in het begin!

9. Mowtom

Mowtom Fanatiek lid

22 aug 2006
    3.530
    0
    36
    Omg eindhoven
    Nee meenemen vind ik geen optie. Zal wel een rokerig hol zijn waar t feestje is...
    Nou ja als ik niet genoeg heb gekolfd dan houdt t op en ga ik gewoon niet, maar ja ik kan het altijd proberen. Ik heb net wat gekolfd en heb er 40cc uitgekregen..alle beetjes helpen hahaha

10. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Als het niet nodig is, zou ik niet eerder een flesje BV geven als dat je kindje 5 weken is. Geef zelf niet die fles BV, je kindje associeert jou met de borst, dit werkt alleen maar verwarrend.
    Jelte is nu 18 weken en ik geef hem nooit zelf een fles BV.

11. Mowtom

Mowtom Fanatiek lid

22 aug 2006
    3.530
    0
    36
    Omg eindhoven
    Hmmm nou gisteren toen had ik dus papa de fles laten geven maar Jesper was zo aan het huilen dus ik nam m over op een gegeven moment en toen dronk ie dus de fles wel....nu snap ik waarom hahaha. Nou ja het is alleen maar voor morgen avond en dan is papa dus thuis. Ik vind het veels te fijn om m de borst te geven dus die fles is alleen voor af en toe...

12. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Maarrre je bent toch een uurtje weg? Kun je hem niet gewoon aanleggen vlak voor je weggaat? Dan redt ie het toch wel tot je terug bent?

13. Mowtom

Mowtom Fanatiek lid

22 aug 2006
    3.530
    0
    36
    Omg eindhoven
    Ja overdag zou dat geen probleem zijn maar ons manneje heeft de afgelopen avonden de gewoonte gehad om lekker wakker te zijn en steeds te willen drinken...hahahaha
    Maar goed hopelijk heeft ie dat morgen niet en slaapt ie gewoon lekker...is wel zo fijn voor papa...

14. Angel Eyes

ik zie veel waarschuwingen van meiden die in principe gelijk hebben, alleen heb ik ook positieve ervaringen met heel vroeg kolven. Als je productie goed op gang is, en je kindje pakt goed de borst dan kun je best eerder de fles proberen. Dano heeft dit ook al; heel vroeg gedaan. rond 2 weken ook ofzo. maar gewoon goed opletten als hij de borst inneens heel anders gaat drinken. wat je zegt als hij al geen problemen heeft met de speen dan denk ik dat het goed blijft gaan.

veel plezier op de bruiloft ;)

15. Mowtom

Mowtom Fanatiek lid

22 aug 2006
    3.530
    0
    36
    Omg eindhoven
    nou meiden ik heb ondertussen al 140cc opgevangen! gisteren is jesper ook niet vaker gekomen 's avonds dus hopelijk vanavond dan ook niet!

16. Mowtom

Mowtom Fanatiek lid

22 aug 2006
    3.530
    0
    36
    Omg eindhoven
    Nou het is allemaal goed gegaan! De bruid zag er geweldig mooi uit, de bruidegom ook natuurlijk! Jesper heeft lekker tot kwart over tien geslapen en toen ja toen kwam ie wel ff los...maar goed voeding gekregen van papa uit de fles en dat ging ook erg goed! Daarna had ie ff z'n wakkere uurtjes...totdat mama thuis kwam om ja ja kwart over twaalf! Toen nog ff gedronken bij mama en heerlijk weer gaan slapen in z'n bedje! Vandaag weer lekker alles bij het oude, alleen denken mijn borsten volgens mij dat ze meer aan moeten maken...het stroomt er af en toe uit hahaha

Deel Deze Pagina