Help! Pup leren uitslapen

Discussie in 'De lounge' gestart door Ukkie1, 4 jun 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

30 jun 2015
    4.822
    2.249
    113
    Nouja uitslapen...het is regelmatig 5.30 uur en dat breekt een beetje op.

We hebben een leuke lieve jack Russell van 5 maanden oud. Hij gaat savonds zonder problemen slapen, in de bench met een deken eroverheen, maar ik krijg hem niet zover dat hij wat langer slaapt. Hij moet vaak ook wel echt nodig plassen, dus ik snap dat hij dan eruit moet. Maar als ik op een vriendelijke manier hem toch kan leren wat langer te slapen zou ik dat graag proberen

Wat we hebben geprobeerd:

-Savonds laat nog een rondje uit.
    -Juist niet wandelen savonds, ik dacht misch is hij te moe oid.
    - savonds niet (of weinig) meer laten drinken.
    - nog portie eten voor t slapen gaan.
    - negeren maar hij jankt en gilt. Met buren en kinderen die daar wakker van worden is dat geen optie.
    - smorgens vroeg uitlaten en terug de bench in. Maar ook dan blijft hij gillen.
    - kong in de bench smorgens. Maar hij vindt dat ding zo frustrerend dat hij alsnog gaat blaffen.
    - hem voor t slapen gaan eea aan " oefeningen" te laten doen zodat hij mentaal bezig is.

Ik ben door mn ideën heen

2. Krabje

Krabje Fanatiek lid

8 dec 2011
    3.546
    2.016
    113
    Wij hebben nu een pup van 5 maand oud. En ook hier was het steeds heel vroeg. Tukker sliep ook in de bench. Op een dag is mijn man vergeten de bench dicht te doen en ook de puppyren zat niet dicht. Tukker kon zich toen vrij bewegen door de kamer en sindsdien slaapt hij uit. Ongelukjes hebben we snacht niet in huis.

Dus misschien wil je hond niet in de bench slapen maar gewoon zelf een plekje vinden in de kamer.
    Succes hopelijk slaapt je schatje snel uit

vruchtje24 en Ukkie1 vinden dit leuk.
  3. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

30 jun 2015
    4.822
    2.249
    113
    Hmm ja hij is helaas echt nog niet zindelijk.. dus ik ben een beetje bang dat mn huis dan vol ligt. Ik zou t kunnen proberen een keer.
    Hij is in de bench overigens wel droog.

4. Krabje

Krabje Fanatiek lid

8 dec 2011
    3.546
    2.016
    113
    Misschien inderdaad gewoon proberen. Men zegt dat honden zelf hun slaapplekken uitzoeken.
    Mijn man werkt in ploegendienst en op het moment dat hij nachtdienst heeft, kijkt hij mee via de camera. En Tukker verplaatst zich heel vaak snachts en wij denken dat hij dat ook echt fijner vind. Dus we laten het zo.

2littlemonkeys en Ukkie1 vinden dit leuk.
  5. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

30 jun 2015
    4.822
    2.249
    113
    Ja, kan t me voorstellen! Ga t proberen.

6. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.301
    10.271
    113
    Misschien te warm? Mijn moeder liet op een gegeven moment ook de bench open en ze zicht koude plekken op.

Daarna was ze weer rustiger.

7. Gloveforever

Gloveforever Actief lid

21 nov 2022
    182
    218
    43
    Vrouw
    Toen onze hond nog jong was, maakte hij ons ook vroeg wakker. Hij zat niet in de bench maar kon niet naar boven ivm traphekje. Opeens is het over gegaan en was het goed. Misschien nog wat geduld hebben maar de tip van de bench openlaten kan misschien best helpen. Succes!

Ukkie1 vindt dit leuk.
  8. Gloveforever

Gloveforever Actief lid

21 nov 2022
    182
    218
    43
    Vrouw
    Ik herinner mij trouwens nog wel iets: als je pup piept/jankt niet naar beneden gaan, maar pas zodra het even stil is (al is het maar een halve minuut). Als je komt als hij/zij geluid maakt, koppelt hij/zij dat aan dat het beloond. Het kost even wat moeite maar dat helpt het goede gedrag te belonen en het “negatieve” gedrag af te leren.

owly, Shay25 en Ukkie1 vinden dit leuk.
  9. Aegyo

Aegyo Fanatiek lid

3 jan 2015
    2.446
    1.463
    113
    Ons hondje is een echte uitslaper. Slaapt het liefst tot minimaal 10 uur 's ochtends :roflmao: Ze is ook echt chagrijnig als ze 's ochtends vroeg mee naar school moet lopen.

Ik weet alleen niet precies hoe we dat voor elkaar hebben gekregen. De bench heb ik vanaf dag één haar plekje gemaakt. Dus na elke wandeling of spelen lekker even rust, etc. Soort van safe space voor haar.

En ze heeft een bench op onze kamer en eentje beneden. Van beiden laat ik de deur altijd open, zodat ze er zelf in en uit kan. 's Avonds gaat ze dan ook zelfstandig naar bed als ze ons beu is :roflmao:

zegenwens en owly vinden dit leuk.
  10. ZsaZsa

ZsaZsa Fanatiek lid

10 mei 2019
    2.002
    1.834
    113
    Vrouw
    Een pup van 5 maanden is toch ook nog wel een baby.

mijn hond was het eerste jaar ook vaak vroeg wakker. Nu is hij bijna 7 en slaapt hij nog langer uit dan wij.

mocht je bang zijn voor ongelukjes in huis als hij los is kunnen puppy pads misschien iets zijn? Charlie had al vroeg geleerd om of buiten of op de puppy pad wat doen.

Zuul vindt dit leuk.
  11. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    Hier hielp ook de bench open en wat meer bewegingsruimte. We hebben een ren in de bench staan, hij kan dus niet de hele kamer door. Mocht hij plassen dan is het dus bv. niet op het kleed of de bank. Hij is nu 7 maanden en slaapt tot een uur of 6.30u als we geluk hebben. :thumup:

Ukkie1 vindt dit leuk.
  12. mosterd

mosterd Actief lid

7 okt 2013
    297
    121
    43
    Welkom in het leven met een hond...

Ukkie1 vindt dit leuk.
  13. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

20 jan 2009
    3.822
    2.003
    113
    Je zegt dat de hond echt nog niet zindelijk is; Wat bedoel je hiermee? Kan hij al iets ophouden? Geeft hij aan wel te moeten?

Het duurt lang voor een hond echt controle heeft over zijn blaas bijvoorbeeld. Wellicht moet hij dus heel nodig? Dan is het knap dat hij aangeeft.

Hoe laat gaat hij voor het laatst uit?

merah vindt dit leuk.
  14. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ben ik idd ook benieuwd naar. Maar 5 maanden niet zindelijk verbaast me sowieso.
    Aan de andere kant geeft ts aan dat ookal laten ze hem wel vroeg uit en doen hem daarna in de bench, dat hij dan blijft blaffen. Dan heeft het dus niets meer met zindelijkheid te maken, maar met een niet-volledige benchtraining.

Je pup is nog maar 5 maanden. Leuk is het idd niet, maar geef hem de tijd. Blaffen bij opsluiten in de bench kan ook heel naar eindigen.

15. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

30 jun 2015
    4.822
    2.249
    113
    Ja, helaas duurt het lang bij hem. In t begin was t echt dramatisch, 30 x plassen in huis, 20x buiten. Toen is zijn urine en hijzelf door de dierenarts nagekeken maar leek het echt gedragsmatig, er kwam niets uit. We trainen ons rot en nu is het nog een paar keer per dag een plas binnen. Hij snapt prima dat het buiten moet l, met uitlaten doet hij keurig een plas of 2. Poepen gaat wel goed buiten inmiddels. Of hij plast nog in de achtertuin, nu hij daar veel is met het mooie weer. Niet direct de bedoeling maarja hopelijk leert hij dat wel als hij goed zindelijk is. Hij plast sowieso nog steeds veel; ik twijfel of ik terug moet naar de dierenarts, maar hij is vrolijk actief, ziet er gezond uit en groeit goed.
    Ik bedoel het allemaal echt niet als geklaag hoor maar net als met kinderen, hebben sommige mensen soms tips waar je nog niet aan dacht.

Puppymatjes werken helaas niet. Echt superleuk om te slopen maar er op plassen doet hij niet haha.

Vanmorgen kwam hij 4.45 toen heb ik hem uitgelaten maar verder geen licht aan etc en toen heb ik hem terug gezet, heeft hij nog een uurtje geslapen.

16. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

20 jan 2009
    3.822
    2.003
    113
    Als je de fysieke oorzaken alkemaal uit kan sluiten, geeft dat in elk geval rust.

De blaas en de kringspieren hebben tijd nodig omzich te ontwikkelen. Er zit bij puppen en jonge honden echt verschil tussen willen en kunnen. Een volgroeide blaas duurt zo'n 7 a 8 maanden. Soms korter en soms ook langer. Hij wil het wel ophouden, maar het lukt hem gewoon niet. Bij 5 maanden zou hij 4 a 5 uur moeten kunnen volhouden.

Ik denk dat je onbedoeld een dubbel " probleem" ziet bij de hond. Het vroege wakker worden en het zindelijk zijn. Honden zijn soms net kinderen; als ze uitgeslapen zijn, dan zijn ze uitgeslapen. Na een nacht in de bench willen ze èn plassen/ poepen en daarna eet/ speelt een pup, gaat weer plassen en poepen en weer slapen.

Ik denk dat je het vanochtend goed hebt aangepakt. Inderdaad die plas/ poep geen feest van maken, maar weer terug naar bed. Wordt hij dan weer wakker, ga je pas naar hem toe als hij stil is. En dat moment stel je telkens wat langer uit.

Mijn hond, bijna drie, is pas sinds een jaar wat meer beheerst en rustiger aanwezig. Zindelijk ging vlot, op kleine ongelukjes na. Dat waren de " ik wilde wel, maar lukte niet" momenten. Ons laatste rondje loop ik tussen 21.15 en 22.00, ik sta om 5.45 op en ga om 6.00 a 6.15 naar buiten. Laat ik hem rond 0.00 uit, dan de ochtend ook later. Toen ik m net had, stond ik in het begin twee keer s nachts buiten, al snel naar 1x en toen vlot niet meer. Het is niet moeilijk, maar het vraagt wel tijd.

Ukkie1 vindt dit leuk.
  17. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

30 jun 2015
    4.822
    2.249
    113

Ja die twijfel heb ik dus, moet ik even afwachten en heeft hij tijd nodig of zou er toch meer zijn. Ik wil toch binnenkort even voor iets anders overleggen dus dan ga ik het bespreken. Hij poept ook nog wel 6 x per dag en is qua gewicht goed maar kan net, snel richting mager. Wellicht toch eens schildklier etc laten prikken.

Ik heb dus niet persee moeite met alles als in dat ik t te zwaar te vervelend of te lastig vind maar t geeft onzekerheid of t wel in orde is. Aan de andere kant is hij zo lief vrolijk actief en gezellig dat ik dan weer denk ach hij heeft gewoon even langer nodig.

In alle opzichten een baby erbij, inclusief de onzekerheid :roflmao:

18. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

20 jan 2009
    3.822
    2.003
    113
    Ik snap je twijfels/ onzekerheden. Het komt ook zeker niet over alsof je het teveel moeite vindt. Je onderzoekt en gaat dingen na. Je zou nog naar de samenstelling van het voer kunnen kijken. Hoeveel en wat eet hij?

19. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

30 jun 2015
    4.822
    2.249
    113
    Hij kreeg royal Canin maar op advies van de puppycurcusmevrouw over gegaan op carnis. Daarvan krijgt hij wat hij mag voor zijn gewicht in 3 porties verdeeld. Ik heb hem poosje meer gegeven met t idee, je kan wel wat extra gebruiken, daarvan ging hij nog vaker poepen en werd niks steviger. Ik begreep dat teveel voeren juist averechts kan werken dus terug naar de aanbevolen hoeveelheid. En soms nog eens een koekje oid tussendoor maar probeer te trainen met zn eigen voer. Kluifjes verslind hij, alleen kauwstaven gaan goed. Die zijn ook niet de hele dag interessant/lekker genoeg dus pakt hij af en toe

Deel Deze Pagina