Ik geef borstvoeding vanaf de geboorte van de kleine en sinds een week geef ik Nutrilon bij, omdat de kleine na elke bv even ging slapen en toch snel weer huilen en zoeken naar eten met zijn mondje...vandaar Nutrilon om bij te voeden met flesje. Dit gaat supergoed en nu heeft ie wel steeds een volle buikje . Ik kolf ook bv en dat geef ik ook in een fles en dat gaat ook beter dan aan de borst. Nu is t wel zo dat mijn zoon erg druk is met handen/voeten en veel huilen in de avond( overdag slaapt ie bijna hele dag door) en in de nacht duurt t ook tijdje voordat ie gaat slapen..Mijn oma zei vandaag tegen me dat het kan komen door wat ik eet en drink waardoor hij zo druk word of huilerig en daardoor niet goed slaapt. Zij dacht aan krampjes, maar ik denk dan: als ie krampjes zou hebben dan zou dit overdag ook t geval moeten zijn, maar dan is ie heel rustig en slaapt lkkr door. Ik drink wel cola en kwa eten is t normale voeding, niets pittigs of zuurs/te zout etc wat mijn bv zou beinvloeden waardoor de kleine onrustig en huilerig word. Heb ik t nou verkeerd en komt t door de cola maybe dat ie zo huilerig is in de avond/nacht of moet ie gewoon nog in zijn ritme komen?? Als we hem optillen is ie wel meteen stil, maar ze zeggen dat een kind van 7 weken dit niet bewust doet..huilen zodat ie opgetild word. Of heb ik dot ook verkeerd??? Graag hoor ik van meiden die hier iets over weten te vertellen/ervaring mee hebben en alle tips en adviezen zijn welkom! Moet er wel bij vermelden dat t de ene avond/nacht beter gaat dan de ander dus verschilt.
Dat je kind gelijk stil wordt als je het oppakt, is gewoon omdat jouw nabijheid precies de troost biedt die het op dat moment nodig heeft, en dus niet omdat het 'z'n zin krijgt'. Mijn lactatiekundige zei dat voeding verder niet uitmaakte, maar volgens mij moet je wel oppassen met cafeine... dus je zou eens kunnen kijken wat er gebeurt als je een paar dagen geen cola en koffie drinkt. Verder kunnen het wel degelijk krampjes zijn, dat er overdag toch nog prikkels genoeg zijn zodat ie wel door de pijn heenslaapt, (geluid van straat bijvoorbeeld), maar 's nachts niet en dat doorslapen dan niet lukt.
Rozemarijke, superthanks voor je reactie en tips/adviezen!!! Ben er echt blij mee...Zal idd is opletten met de cola paar dgn, zien of t verschil maakt. Ja heb zo vaak t idee alsof ie huilt om aandacht, maar weet idd ook dat t gaat om troost en dat ie niet bewust huilt om opgetild te worden. Ik begon hieraan te twijfelen omdat mensen om mij heen constant maar zeggen: niet doen hoor, niet optillen hoor, laat maar huilen hoor anders went ie eraan!!!! En vaak genoeg hoor ik, ow jeetje je hebt m er nu al aan laten wennen, je bent straks de pineut...zo gaat ie altijd huilen om aandacht , omdat ie weet sat je m optilt. Tjah zulke opmerkingen ga je wel denken van: wat is nou waar??? Met 7 weken bewust stoppen na t optillen of echt troost zoeken en warmte zonder bewustheid. Maar je hebt me gerustgesteld En dat vd krampjes wist ik niet, dacht als t overdag niet huilt zal t wel enkel erom gaan in de avond/nacht dat ie gewoon bij papa en mama wil liggen/zitten/hangen en hun geur en warmte nabij hebben...
Hier hebben we een kleine dame van bijna 11 mnd die dus overdag geen pijn aangaf, was allemaal wel prima. Sliep erg weinig overdag, en 's nachts dus niet door. CB zei: Laat maar huilen, want dit is gewenning en hier moet je ff doorheen. Maar mijn intuitie zei me dat er wel degelijk iets aan de hand was, en dat bleek idd een koemelkallergie te zijn. De afgelopen week merkte ik ineens dat ze 's nachts erg last van krampjes had en dat heeft ze overdag ook echt we gehad. Alleen, dan heeft ze voldoende afleiding en speelde ze dus wel. Wij hebben altijd gewoon getroost als ze huilde, (wel verschil gemaakt tussen jengelen en huilen: da's echt een belangrijk verschil!) en nu alles tot rust komt omdat we op dieet zijn met 'r en we van de week de krampjes (succesvol! ) hebben laten behandelen door de osteopaat, gaat ze 's nachts ineens slapen op 1 voeding en slaapt daarna gewoon lekker door tot de ochtend. Hoezo gewenning? Er is onderzoek gedaan en daaruit blijkt dat baby's die pijn hebben en die niet getroost worden, daar (blijvende) schade van ondervinden. Een kindje van 7 weken huilt omdat het je nodig heeft, en die moet je lekker troosten dan idd Thirza heeft hier nogal wat meegemaakt al in haar korte leventje: eerste maanden last van kiss-syndroom, nu bleek er dus ook nog een KMA mee te spelen... en desondanks horen we van iedereen dat het zo'n rustig en vrolijk kindje is. Ze zit ondanks alles gewoon lekker in d'r velletje, en denk dat het troosten gewoon veel goeds daaraan heeft gedaan
Ik ben het met Rozemarijke eens maar ik ken de opmerkingen wel hoor. Heb dus al eens gezegt dat ik mijn dochter opvoed en behandel zoals ik dat wil en niet op de ouderwetse manier van laat maar huilen. Jij kent je kindje beter dan de andere dus laat ze echt maar lullen hoor. Ook zou ik eens kijken of het niet gewoon zuigbehoefte is wat hij heeft door darmkrampjes ipv nog honger hebben. Jaslene wil zuigen op alles wat ze tegen komt als ze last heeft van haar buikje. Hier dus ook een speentje en geen problemen met aanleggen. Wat eten en drinken betreft, ik merk dat ze er wel last van heeft als ik bloemkool ofzo heb gegeten. Verder let ik er wel een beetje op wat eten en drinken betreft.
Inderdaad ,zoals hier al gezegt word gewoon word lekker bij je nemen!Ik werd/word ook gek van al die mensen die het zo goed weten!Mijn Zoontje huilt bijna nooit , en als hij huilt zeggen ze nog laat maar huilenkan daar zo boos om worden .Zeker toen hij net een dag jong was. Toen huilde hij toen dé kraamhulp hem in zijn bedje legde en wat bleek ?een gloeiendhete kruik tegen zijn ruggetje waar ik mij aan verbrande zowat die arme schat .Luister naar jezelf Jij weet het het beste!Je word niet voor niets bezorgd.
Er word idd vaak door deskundigen gezegd dat het niet uitmaakt wat je eet en drinkt, maar ik merk het hier wel degelijk. Het zijn tot nu toe maar 2 dingen eigenlijk, dranken met koolzuur (en dan maakt het niet uit of het cola is of iets anders) en ui. Van de week een halve nacht opgezeten met Jitte omdat ze zo'n last had van haar buik nadat ik hachee met wortelstamppot gegeten had... Vaak hebben kindjes tegen de avond ook een huiluurtje (of huilavond ) Ze verwerken dan alle indrukken die ze gedurende de dag hebben meegekregen en waar kan dat nou beter als bij mama op schoot? Vaak willen ze dan steeds kleine beetjes drinken, heel normaal allemaal!
@Rozemarijke: Ten eerste wil ik zeggen dat ik Thirza echt een mooie naam vind! Jeetje als ik jou verhaal hoor schrik ik er best van en ben ik geneigd nu al de HA post op te zoeken en mij kind van top tot teen en van binnen en buiten na te laten kijken voor de zekerheid mocht ik t dus over t hoofd zien dat ie wat mankeert...Wij troosten hem ook wel hoor, en horen idd t verschil van huilen en jengelen wel (huilen is als ie honger heeft en echt geen zin om te slapen en jengelen doet ie na de voeding als ie in bed word gelegd). IK zal t is aankijken de komende weken. Moet wel zeggen nu ik hem bijvoed met NUtrilon gaat t stukken beter, hij drinkt dat veeel beter, ook beter uit een flesje dan aan de borst. Borst word ie onrustig en drinkt ie kort en fles kan ie zo 100cc per x op!!! En meneertje drinkt wel Nutrilon uit de fles in 1 x leeg, maar doe ik er gekolfde melk in dan gaat er net aan 60 tot 80 cc in whahaha . HIj weet wat ie lkkr vind @Kimmeding: onze zoon wilt dus echt niets hebben van een speen, zuigt er 2 x op..merkt dat er geen melk uitkomt en spuugt t dan zo weer uit. Heb hier zeker 10 stuks liggen van alle kleuren en soorten, maar geen enkele wilt meneer inhouden Wij leggem hem als ie zo blijft huilen op zijn buikje even en dan is ie gelijk stil en valt in slaap, daarna draaien we hem weer om.Ik zal ook op mijn eet en drink patroon letten. @Kelly1771: de kraamhulp had die gloeiendhete kruik er neergelegd??? Ow my god, had ze nie bij mij moeten doen, had der per direct weggestuurd en een dikke klacht ingediend!!! Een kraamhulp hoort zo een fout niet te maken, zoiets check je toch???? Damnnn.... Arme baby, hoop dat ie er niets van heeft overgehouden meid! IK ga mijn zoontje gewoon lekker troosten als ie huilt en bij me nemen, plat op me borstkast liggen vind ie heerlijk dus dat doen we lkkr vaak! En ik zal t negeren wat mensen zeggen, ik zeg dan vaak tegen ze: jullie hebben makkelijk praten, tis mijn vllees en bloed en kan t niet aanhoren dat gehuil...doet me gewoon zeer in mijn hart!! Meiden, allemaal bedankt voor jullie tips/adviezen en vooral t delen van jullie ervaringen met mij. Hoe meer ik lees, hoe wijzer ik word en t doet me goed!
Wahahaha slim bekeken dan als hij zo snel door heeft dat er niets uit komt. Jaslene kan niet zonder speen, veel zuigbehoefte en wil echt dan niet aan de borst hoor. Meid als jij denkt dat je zoontje wel degelijk reageerd op voeding dan kun je het gewoon uitproberen toch. Ze zeggen dan wel dat het niet uit maakt maar pratijk verteld mij ook iets anders hoor. Oh enne te heet water door de kraam gebruikt is de reden waarom ze hier voor het hielprikje geen voetenbadje meer gebruiken. Teveel baby's die in te heet water werden gehouden. Ik check dan ook 20 keer mijn badthermometer
Hey Kimmeding, ja joh speen houd ie echt niet in hoor! Zoals nu zit ie als een oude opa bij me op schoot muziek te luisteren, scheetjes laten, heeft de hik en kijkt hoe ik type whahahaha...hoezo nu al wijs ventje??? hihi Ja zal ik opletten wat ik een en drink en dan kijken of ie rustiger word, want is echt een druk mannetje met zijn benen en armen zwaaien hele tijd. Kan t kwaad dat ik hem bijvoed met nutrilon naast de bv??? ja maar al haal je t water uit de kraan check je t toch ook, ik iig wel! En t badje is bij ons ong 38 graden warm en bekijken dit met 2 badthermometers altijd en zoon vind dit lkkr...niet te warm maar ook niet te koud.
@Snoopy: niet te snel schrikken hoor, hier hadden we echt extreme drama's: met 2 weken lukte het haar gewoon niet meer om zelf in slaap te komen en 's nachts in d'r eigen bedje te liggen, en met 4 weken was het zo erg dat ze overdag helemaal niet meer sliep van de pijn.... en 's nachts enkel nog in slaap kwam als ik een uur met haar lag te wiegen en ondertussen haar buikje masseerde, en haar zo tegen me aan hield, dat ze zich niet wakeker kon maaien met armpjes en beentjes. Bepaald geen doorsnee krampjes dus Maar altijd verstandig om als je je ergens zorgen over maakt bij je kleintje gewoon goed eens te zoeken en alles te checken Had ik dat maar eerder gedaan... beter voor niks overal lopen leuren, dan achteraf denken: Het was dus toch... Ach ja, zo'n eerste keer he? Alle onzekerheden die daarbij horen
Wat je zelf kunt beinvloeden in je melk is het soort vet wat je eet. Eet je meer goede vetten dan komen die meer in je melk. Eet je voornamelijk slechte vetten dan zitten die voornamelijk in je melk. Tevens als je veel vitamine C neemt komt dat ook meer in je melk. Voor de rest hebben voedingsstoffen weinig invloed een uitzondering zijn echter alcohol en caffeine. Als je borstvoeding geeft is het verstandig om niet meer dan 400 mg caffeine dageljiks tot je te nemen. Voorbeeld 1 kopje thee is 45 mg.
ik merk echt wel reacties op wat ik eet. na een paar maanden zijn ze minder gevoelig. waar ik merk dat ze last van heeft: knoflook alle koolsoorten tomaat ui heel hete chiili bonen ik ben dus wel degelijk voorzichtig met mijn dieet. ik dnek dat het heel erg verschilt per kind of ze er last van hebben. sommigen helemaal niet, anderen veel. Ik heb zelf ook hele gevoelige darmen, dus het lijtk erfelijk te zijn..
Ik dronk wel 4 glazen cola per dag wat ik dus nu echt niet meer ga doen! En 2 kopjes thee...maar nu de cola van de baan is hou ik t op 1 kopje thee per dag En kwa eten: heet eet ik niet, en ui ook bijna niet..Voor de rest eten wij veel kip/rijst/groenten/noodles en doen bijna overal wel ketjap doorheen... Zal is opletten voortaan op alles en hopen dat t verschil maakt, zo niet oorzaak ergens anders zoeken. Mijn bv neemt wel af, terwijl ik de kleine best vaak aanleg en in de nacht en ochtend altijd bv geef. Voorheen had ik zoveel melk dat t ging lekken om de 2 uur en kolfte ik zo 5 bakjes. Hopelijk neemt de bv weer toe!
Is het niet omdat je borsten een beetje stabielere vraag en aanbod hebben op dit moment dat ze minder vol aan voelen en niet lekken? Ik lekte nooit tot de laatste 2 weken, en als ik dan aan dochter lief denk dan voel ik ook mijn toeschietreflex en ook dat kenmde ik niet. Ik hoop dat je snel verschil ziet bij je kleintje. Ik drink 4 kopjes koffie per dag en daar heeft ze dan weer helemaal geen last van. Verder drink ik trouwens water, sap of groene thee.
@Snoopy: ik zou er niet zomaar van uit gaan dat je BV terugloopt, omdat je borsten niet meer lekken en minder vol voelen. Dat gaat hier namelijk niet op, op een gegeven moment kolfde ik dan zelfs meer!!! Je zit wel zo rond de 6-7 weken, dus mogelijk regeldagen? Zoveel mogelijk aanleggen, dan is je productie weer gauw afgestemd op de vraag van je kindje Je lijf maakt nu dus niet minder melk, maar maakt zich klaar om juist nog meer te maken. Daarom voelen je borsten misschien leger: er wordt meer ruimte gemaakt
Kijk ik ben blij dat rozemarijke er meer verstand van heeft dan ik. Ik heb trouwens ook altijd alleen links die vol en gestuwd aan voelt en rechts nooit, ja als ze in de nacht maar 5 minuten wil drinken en dan weer slaapt tot de volgende ochtend 9 uur, dan voelen ze alletwee heel erg vol. Lekken deed ik ook alleen links alleen de laatste 2 weken alletwee de kanten. Oh de plicht roept weer, ja hier ook regeldagen poeh
het is normaal dat ze na een tijdje niet meer zo vol aanvoelen. ik gebruik al maanden geen compressen ofzo meer. dat zegt helemaal niets over je melk. nu bij de tweede heb ik zowieso heel weinig stuwing gehad. ik heb lang bv gegeven aan de eerste, en meteen erachteraan zwanger geworden. het leek net of mijnborsten het allemaal nog wisten, het ging gewoon zo door. de eerste keer had ik veel lekken en stuwing, de tweede bijna niet. maar genoeg melk, ze groeit super! en je hebt vaak dagen dat het iets minder is of lijkt. alleen als je kind ook echt steeds honger heeft of niet aankomt is er ook echt iets aan de hand.
Ok, fijn om al die reacties te lezen dat mijn borsten dus leeg lijken en aanvoelen, maar niet zo is...De kleine heeft vanacht en vanochtend echt lang aan de borst gezeten, dus dat zal wel genoeg zeggen dan ALs meneer niets te drinken had bleef ie niet zolang zuigen tot ie in slaap viel erbij hihi Ik lek idd niet meer, had lillypads maar das ook zonde geweest want heb amper gebruikt. Ben wel heeel blij dat ik niet meer lek, want durfde de deur bijna niet uit!!! Lekte zo onder de lillypads door hihi
Er is maar een manier om te merken of je kind op je cola reageert: een dagje of wat geen cola drinken! Verder: het is heel normaal dat kinderen in de avonduren heel vaak aan de borst willen voor korte voedingen, soms wel elk uur. En het is ook heel normaal dat ze een kwartier tot een half uur na een voeding een toetje willen. I.p.v. een fles kun je dan beter gewoon weer de borst aanbieden. Op die manier worden je borsten namelijk gestimuleerd, hoeft je kind geen kunstvoeding te verwerken (daar kunnen ze ook onrustig van worden!) en voldoe je meteen niet alleen aan de eethonger, maar ook aan de mamahonger. Want borst is meer dan eten alleen, het is ook heel dicht contact met mama, bijna net zo dichtbij als toen ze nog in je buik zaten. En kinderen hebben nou eenmaal behoefte aan dat contact.