Ten einde raad plaatsen wij hier ons verhaal in de hoop lotgenoten of misschien zelfs wel antwoorden te vinden. IN het kort ons verhaal: Onze dochter van 3,5 maand oud heeft in totaal nu 7 weken in het ziekenhuis gelegen en ze wordt volgende week weer opgenomen. De reden dat ze in de eerste instantie is opgenomen was overmatig veel huilen. Ze hebben toen een Ph-metrie meting gedaan daaruit bleek dat ze behoorlijk ernstige verborgen reflux heeft daar heeft ze nu nexium voor. We zijn toen naar huis gestuurd en 3 dagen later is ze weer opgenomen omdat het nog steeds niet beter ging en ze steeds minder begon te drinken. Ze is toen aan de sondevoeding gegaan en is daar tot op de dag van vandaag niet vanaf en we geven haar helaas dan ook thuis sondevoeding. We bieden haar de fles aan en dan drinkt ze een bepaalde hoeveelheid, kan 60 of zelfs 120 cc zijn, daarna krijgt ze , lijkt het wel, pijn en wordt ze erg onrustig. De rest vd voeding gaat via de pomp. Ze heeft al zoveel onderzoeken gehad waaronder een gastroscopie een bronchoscopie, darmbiopten zijn er genomen, echo's vd buik en slikfoto's zijn er genomen. Daar is verder niets uitgekomen alleen dan die reflux. Ze heeft waarschijnlijk ook koemelkallergie, wat niet uit het onderzoek is gekomen, waarvoor ze neocate krijgt. Er zijn ook heel veel foto's van haar buik genomen waaruit iedere keer weer blijkt dat er gigantisch veel lucht in haar darmen zit en ontlasting. Ze heeft ook maar 1 keer in de 3 a 4 dagen ontlasting mits we haar helpen!! Maar volgens de kinderartsten zit er geen verstopping!! Ze zweet ook vrij veel, heeft altijd wel een nat nekje en natte voetjes en handjes. Er is wel een zweettest uitgevoerd en die was gelukkig goed. Volgende week wordt ze weer opgenomen en dan krijgt ze 3 dagen volledige sondevoeding om te kijken of dat met de lucht in dr darmen iets uitmaakt. Ook krijgt ze een MRI-scan van haar hersenen. De kinderarts zegt dat ze zeker weet dat er iets met onze dochter aan de hand is alleen weet ze niet wat. Ze noemt onze dochter een bijzonder geval!! Ze reageert ook vrij heftig op prikkels. Als je bijvoorbeeld in haar gezichtje blaast dan heeft ze al moeite met ademhalen ze heeft ook een aantal keer een ademstilstand gehad wat ook medisch is vastgesteld middels een MKR-meting in het Sophia. De kinderarts denkt aan iets neurologisch. Dit lijkt ons vrij onwaarschijnlijk omdat ze voor de verder rest goed groeit en ook goed ontwikkelt. Wij denken zelf dat er iets in haar darmen niet goed zit aangezien ze zoveel lucht in haar darmen heeft en behoorlijke obstipatieklachten heeft. En dan daarbij ook nog eens heel slecht drinkt. We zijn trouwens ook onder behandeling bij een osteopaat. Dit heeft onze dochter wel rustiger gemaakt maar de klachten blijven helaas. Ik hoop dat iemand ons kan helpen. Groetjes
Wat een heftig verhaal! Arm meisje, ze heeft zoveel moeten doorstaan en is nog niet geholpen. Ik heb kinderen met reflux, maar (gelukkig) niet in die mate. Hier is wel een moeder met een meisje met een sonde als gevolg van reflux (Snoopy), zij kan je veel beter bijstaan. Ik wil jullie heel veel sterkte en succes wensen, ik hoop van harte dat ze de oorzaak van de klachten vinden en jullie dochter goed kunnen helpen. Liefs
Ben ik weer, heb nu wel even tijd. Lisa heeft dus ook last gehad van best heftige reflux, ze huilde overdag niet veel (toen we haar op haar buik gingen leggen, want op haar rug krijste ze het dus wel uit), maar 's avonds huilde ze wel veel en weigerde vaak te drinken. Op een ochtend begon ze opeens ook te weigeren, ze had lichte koorts. Ze is toen opgenomen in het ziekenhuis, de dag erna kreeg ze een sonde omdat ze helemaal niet meer wilde drinken, ze bleek een virus te hebben. We hebben haar een paar dagen geen fles aangeboden, omdat ze er zo heftig op reageerde. Toen zijn we weer gaan proberen (ze was toen al beter), ze heeft toen nog 1 keer 90cc gedronken, maar daarna lukte het niet meer. Waarschijnlijk kon ze het niet meer (verleerd, reflex ging net weg), maar we denken ook dat meespeelde dat ze door de reflux niet wilde drinken, want ze had eerder ook al geweigerd. Nu dus volledige sondevoeding en bezig met bijvoeding, maar het gaat nog niet zo goed. Gelukkig loopt het met de sondevoeding prima. Van de reflux lijkt ze af te zijn, ze spuugt soms nog wel wat, maar dat zijn meestal gewoon mondjes, wat baby's zonder reflux ook wel hebben en daarbij kan ze door de sonde ook wat meer spugen. We gebruiken dus geen medicatie meer voor de reflux, maar nog wel motilium. Even wat dingen die in mijn opkomen hoor: slaapt ze op haar buik? Bij Lisa werkte en werkt dit heel goed, ze ligt er heerlijk op. Ik neem aan dat jullie nutriton gebruiken? Werkt bij Lisa ook erg goed. Gebruiken jullie iets voor haar darmen? Ik weet niet hoe het heet, maar je hebt iets tegen verstopping voor baby's. Ik neem aan dat jullie dat al in overleg met de kinderarts hebben geprobeerd, maar misschien ook niet, dan zou ik dat zeker proberen. De 3 dagen sondevoeding zonder de fles aan te bieden, ik weet niet of dat zo verstandig is (omdat ze dan misschien straks helemaal gaat weigeren, omdat het via de sonde voor haar natuurlijk wel erg prettig is), aan de andere kant kan je dan wel kijken hoe het dan gaat. Lisa is helemaal opgeknapt toen ze aan de volledige sondevoeding ging, we merkten bijna van de een op andere dag haast niets meer van de reflux. Hier kwam dat omdat de voeding in ongeveer en uur inliep, aan de borst dronk ze altijd zo'n 5 minuten, dat ging gewoon veel te snel voor haar met de reflux. We merken nu dus ook dat de reflux zo goed als weg is doordat we telkens de snelheid kunnen opvoeren. We zitten nu op ongeveer 34 minuten, dus al een heel verschil. Obstipatie kan er voor zorgen dat een kindje slecht drinkt, het lijkt me dus dat daar eerst een oplossing voor moet komen. Verder moet ze de fles niet te snel leeg hebben, dan krijgt ze meer last van de reflux. Als het via de sonde gaat zou ik die dus niet te snel zetten (wij begonnen met 160ml/uur en zitten nu op 300). Iets neurologisch zou op zich wel kunnen, het kan een klein iets zijn zonder al te veel symptomen. Het is toch goed dat ze daar naar willen kijken. Maar wat betreft het reageren op prikkels, Lisa had dat ook heel erg (gelukkig geen ademstilstand, maar dat kan ook weer door de reflux komen), maar dat kwam gewoon doordat ze helemaal niet lekker in haar vel zat door de reflux. Als ze 120cc via de fles op heeft, zou ik trouwens niet de rest via de sonde doen denk ik, maar het daarbij laten. Zo weinig is het niet en op zich is 6 keer 120cc voldoende. Lisa krijgt als ze slaapt altijd nog een voeding van 120cc omdat ze anders te weinig krijgt op een dag, daar kan je dus ook voor kiezen (als je meisje tenminste een beetje lekker slaapt), dat geeft wel wat rust voor je meisje. Voor ons heeft de sonde heel veel rust gegeven, want Lisa zit zo lekker in haar vel nu. Maar ze heeft dus 4 maanden niets gedronken en heeft dus geen idee wat eten is, daardoor gaat het ook zo lastig met de bijvoeding, ze weet niet goed wat ze ermee moet. Dus wat dat betreft zou ik echt wel proberen de fles te blijven geven (mocht je ooit voor die keuze staan). Sorry, beetje een warrig verhaal, maar ik heb even zo geschreven wat er in me opkomt . Heel veel succes, als je nog vragen hebt hoor ik het wel.
Ik sluit me even bij snoopy aan. Slaapt ze al op haar buikje, dat kan ervoor zorgen dat ze de druk (lucht) veel beter kwijt kan en als je haar voeding indikt met nutriton bestaat er een grote kans dat de lucht eruit gaat, maar niet al de voeding meer. Op de buik slapen is voor heel veel reflux kindjes een verademing. Ook werkt infacol volgens mij niet alleen tegen buikkrampjes maar ook tegen de verwerking van lucht, wellicht kun je dat nog proberen (gewoon bij de apotheek te verkrijgen). Als ze heel er veel last heeft van het niet kunnen poepen kun je wellicht lactulose nog wat gaan helpen. Kreeg ze eerst borstvoeding of altijd al flesvoeding? Bij overstap kan het nl heel goed zijn dat de ontlasting wat dikker wordt, ietsjes meer water bij de voeding kan soms helpen. Hoe lang is ze al aan de neocate, onze dochter had wel een weekje nodig voordat we echt verandering bemerkte. Ook zou ik als ze 120 drinkt niet verder met de sonde gaan voeden. Mijn dochter (die ook hevige reflux heeft) heeft nooit grotere flessen dan 150 gedronken en dat was toen ze al 10 maanden oud was. Reflux kindjes eten vaak minder (regelen ze helemaal zelf, mijn dochter van 20 maanden eet nog steeds niet meer dan een halve boterham per keer, bij veel meer komt het altijd weer omhoog ondanks de medicijnen) omdat grote hoeveelheden voeding alleen maar voor meer spugen/pijn zorgt. Dus als ze aangeeft na 90 of 120 genoeg te hebben zou haar niet meer geven, omdat ze zo aangeeft genoeg te hebben. Is natuurlijk anders als ze op een gegeven moment nog maar 60 of minder gaat drinken. Beter vaak een klein beetje goed ingedikt geven dan minder vaak veel, daar krijgen ze veel meer last van (en ook van lucht). Dat ze heel heftig op prikkels reageerd kan ook van de reflux zijn (hoeft niet hoor, ben uiteraard geen arts) Mijn dochter heeft dat ook heel erg gehad, vooral ook met blazen in het gezicht, al hoewel daar alle jonge kindjes wel redelijk fel op reageren. Daarvoor heb ik op een gegeven moment een angelcare en aerosleep voor aangeschaft, omdat ze op haar buik sliep en vaak spuugde en daar ook verschillende keren bijna in gestikt is. Gaf mij veel rust om zo'n matje eronder te hebben. Verder heeft tot een maand of 4 a 5 bijna de hele dag bij mij in de draagdoek geslapen in bed wilde ze nl. niet. Draagdoek gaf geborgenheid, rust (weinig prikkels) en ze lag er een stuk rechterop in (neem even aan dat je het bedje al 10 tot 15 cm omhoog hebt staan). Weet je heel zeker dat de nexium genoeg werkt? Mijn dochter heeft met 15 maanden nog een ph metrie (met gebruik medicijnen en nutriton) gehad waarop nog duidelijk te zien was dat het veel te zuur is, gebruikelijke dosis was te laag voor mijn dochter. Krijgt je dochter ook iets van motilium of erythrocine zodat de voeding sneller door de maag gaat, dit helpt ook goed voor de reflux (wat niet meer in de maag zit kan ook niet omhoog komen). Verder wil ik je heel veel succes wensen met de onderzoeken, het is zoooo slopend om met je kind de hele tijd naar het ziekenhuis te moeten . Het goede nieuws is dat bijna alle kindjes er het eerste jaar overheen groeien, heb je nu niet zoveel aan, maar houdt hoop!
Hoi, De klachten en problemen van je dochter komen mij bekend voor. Mijn dochter heeft dat ook gehad. Ze is destijds niet opgenomen, maar huilde 21 uur per dag van de pijn, was continu aan het spugen, had eens in de twee weken ontlasting. Ze lachte nooit, was echt een zielig, verdrietig hoopje baby dat pijn had. Ook hier bleek uit echo's dat ze enorm veel lucht in haar darmen had. De KA gaf aan dat dat mogelijk door het huilen kwam.. medicijnen tegen reflux hielpen niet en dochter dronk veel te weinig. Uiteindelijk.. is het vanzelf over gegaan, maar dat heeft wel ongeveer een jaar geduurd. Met acht maanden werd het wel minder hoor, konden wij ook weer eens slapen. Enfin, ik denk niet dat ik je kan helpen, behalve dan door je te vertellen dat er helemaal niet persé iets ernstigs (anders dan reflux) aan de hand hoeft te zijn. Dat was hier immers ook niet zo, al dacht iedereen die ons meisje hoorde krijsen en zag spugen van wel (wij ook hoor, we maakten ons echt zorgen!). Je schrijft over het Sophia, is je kindje daar onder behandeling? Wij liepen daar ook met onze dochter, we hadden een dokter die heel prettig in de omgang was - hij legde alles heel duidelijk uit, deed onderzoeken enzo, liet ons dezelfde dag nog langskomen als het niet goed ging (als dochter weer eens helemaal niet dronk bijvoorbeeld), dus ik was daar wel heel tevreden over. Helaas hielp er niets, behalve de tijd. Wat ik me wel afvraag, waarom krijgt je kindje sondevoeding? Hoeveelheden van 60 tot 120 ml kunnen voor een kindje met deze klachten voldoende zijn.
Heel erg bedankt voor jullie reactie's. De reden dat Naomi sondevoeding krijgt is, omdat ze veel minder begon te drinken toen ze ongeveer 4 weken oud was. Om haar zuigreflex te behouden moeten we iedere voeding per fles aanbieden en haar zelf laten drinken. Het rare is dat het lijkt of ze nu inmiddels weet waar haar grens ligt, dus ze stopt ermee. Dit komt niet omdat ze 'vol' zit. Vaak is het ook zo dat ze nog verder wil drinken daardoor erg onrustig is en gewoon niet meer kan drinken. Ik ben begonnen met borstvoeding maar daar moest ik mee stoppen van de ka ivm met mogelijke koemelkallergie. Ze heeft nu neocate sinds eind juli ingedikt met nutriton. Ook heeft ze nexium en erythrocine. Voor de ontlasting krijt ze lactulose of movicolon. Ze is een erg onrustige baby die overdag hooguit 1,5 uur slaapt en als ik haar vast houd als ze last heeft lijkt ze wel een banaan die over mn armen ligt zo enorm overstrekt ze zich. Er zit geen rust in dat kleine lijfje. En idd ze is een echte buikslaper dit doet ze al vanaf dat ze 2 weken is wanneer ze op haar rug ligt is het drama al lijkt dit wel minder te worden. Vind het zelf vreselijk die sondevoeding vooral nu ze steeds beter begint te pakken en het vrij vaak voorkomt dat ze haar sonde eruit trekt en dit dus vooral 's nachts. Iedere week krijgt ze wel een nieuwe sonde. Het is dus de bedoeling dat de hoeveelheid die ze laat staan aangevuld wordt via de sonde en dat dit in een half uur inloopt. Maar als ze idd 120 gedronken heeft vul ik het niet meer aan, want elke baby laat tenslotte wel eens iets staan. Vandaag was dus ook een dag dat ze gemiddeld 80 a 90 per voeding (5 x 180cc) heeft gedronken dit is dus wel te weinig en moet dit via de pomp aanvullen. Volgens de ka moet ze zelf minstens 80% drinken. Snoopy1979: Ook een heftig verhaal wat jij schrijft. Hoe staan jullie tov de sonde van Lisa? Hoe is haar vooruitzicht mbt die sonde? Trekt ze hem er zelf niet uit en heeft ze er geen last van? Sorry voor al mn vragen hoor, maar volgens de KA komt het niet zo heel vaak voor. Groetjes
Even snel hoor, ga zo naar naar bed. Lisa trekt de sonde er eigenlijk nooit uit, thuis in ieder geval niet, op het kdv is het 1 keer gebeurd. Maar wij plakken heel goed . Het ziet er niet het mooiste uit, maar het werkt! Dus als je nog tips wil... laat maar weten! Kan dan wel ene duidelijke foto posten. Ik vind het vreselijk al die pleisters, maar Lisa heeft er geen last van en daar gaat het uiteindelijk om. Wij vinden het prima gaan met de sondevoeding, we vinden het vaak ook wel makkelijk, gek hè, maar het heeft zoveel rust gegeven. Wij hopen dat ze rond haar verjaardag er van af is, maar ik betwijfel het. We hebben gewoon geduld, het komt vast goed. Vandaag weer een goede dag wat eten betreft. Ze eet dan niet veel, maar hapt wel en gebruikt haar tong goed en slikt het goed door. Dat is al heel wat. Jammer dat je gestopt bent met de borstvoeding om die reden, een kinderarts zou dat eigenlijk niet moeten adviseren, je had ook op dieet kunnen gaan. Heb ik ook gedaan destijds, maar Lisa bleek geen kma te hebben. Ik denk eigenlijk dat je dochtertje alleen reflux en kma heeft, en verder niets. Dat hoop ik ook voor jullie. Maar reflux kan echt vreselijk doorwerken op alles. Ik heb het gezien met Lisa, door de sondevoeding had ze geen last meer en werd ze een heel ander kind.
IK wil zeker nog wel plaktips, ik had de foto van je dochter al gezien op het forum. Ziet er vrij veilig uit, hihi!! Bij Naomi plakken ze het vast met een bruine pleister rondom de sonde en uiteindes op dr neus en de rest van de sonde vast met die witte stickers!!! Uh snap je het nog? Wij wonen niet zo ver bij elkaar uit de buurt denk ik. Naomi is onder behandeling in Lievensberg. Moet binnenkort ook met de fruithap gaan beginnen, ben benieuwd!! Naomi is dus ook onder behandeling bij de logo en de fysio!!
We plakken het inmiddels nog meer vast, zal vanavond even een foto opzoeken. En dat is inderdaad in de buurt! Als je behoefte aan meer contact hebt hoor ik het wel. Onze situatie lijkt wel op elkaar, dat zie je niet veel (gelukkig maar).
Hier een foto van Lisa hoe we het nu plakken. We plakken eerst de duoderm (kaasplak), dan plakken we de fixomull (witte tape) over de sonde vast aan de duoderm. Dan plakken we een stukje fixomull naast haar neus, van haar lip naar een stukje onder haar oog. Dan plakken we boven haar bovenlip nog een strookje fixomull zodat die ook over de pleister naast haar neus gaat. Dan plakken we nog een klein stukje fixomull overdwars aan het uiteinde van de duoderm (die bij het oor zit) en dan plakken we nog een dun strookje over de sonde vlak naast haar oor, zodat ze de sonde niet zo makkelijk meer te pakken kan krijgen. Klinkt heel wat , maar het went en met alle pleisters vervangen zijn we nog geen 5 minuten bezig. En ze heeft 'm er sinds we zo plakken thuis nooit uitgetrokken, ik ben er ook wel heel alert op dat de pleisters nog goed zitten. Gelukkig vindt Lisa het meestal niet zo heel erg.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het raar vind dat je moest stoppen met bv voor de kma. Mijn dochter had het heel heftig en ik kreeg meteen een dieetist toegewezen en ging op een koemelkvrij dieet. Bij allergische kindjes is het vaak beter als ze bv krijgen. Als je er zelf geen zin in had snap ik het heel goed hoor, is ook geen veroordeling, ben niet van de borstvoedingsmaffia maar vind dit een raar advies van een arts. Wat ik ook raar vind is dat je dochter (als ik naar je banner kijk nog geen 3 maanden) 5x180 moet drinken. Bij reflux kindjes is het juist heel gebruikelijk om wat vaker minder te geven. Toen wij met 4 maanden opgenomen waren omdat mn dochter zoveel afgevallen was, moesten we "gewoon" om de 3 uur 100ml voeden, ze is inmiddels 21 maanden en eet vaak niet meer dan een halve boterham met 70cc melk achter elkaar. Vond dit in het begin heel erg moeilijk, ze groeit ook bijna niet, maar is verder wel gezond en vrolijk. Als je kindje na 90 aangeeft genoeg te hebben zou ik er niet meer bij stoppen, daardoor gaan ze vaak alleen maar meer spugen. En zou dan wat eerder de volgende voeding geven. Zelf zou je ook niet lekker slapen als je buik overvol zit en het de hele tijd omhoog komt. Misschien kun je het een dag of 4 proberen (lichaampje heeft ook even de tijd nodig om eraan te wennen). Mocht dat beter gaan kun je dat altijd met je kinderarts bespreken. Hoe ik het lees klinkt t heel erg als reflux en kma in mijn oren, dus ik hoop dat ze verder niets kunnen vinden en dat het na het eerste jaar gewoon over is.
heel veel herkenning! mijn dochter had ook verborgen reflux, zijn heeft ook een paar keer in het ziekenhuis gelegen en sonde voeding gehad. ook zij had veel lucht in haar darmen en had ze soms een week geen ontlasting, en zat ze zo vol dat ze niet meer kon drinken. ze was ook heel snel overprikkeld en kon ze dr slaap niet vatten. ik moest ook stoppen met de bortsvoeding nadat ik een koemelkvrijdieet had gevolgd en nog steeds geen verbetering optraden. toen zijn we ook overgestapt op de neocate, ook daar zag ik weinig verschil. toen ze eenmaal over ging op vaste voeding en minder melk (vloeibare voeding) ging het eindelijk beter met haar. met ongeveer 6 a 7 maanden had ze niet meer zoveel last van de reflux. helaas is ze altijd maar ziek gebleven, uiteinelijk mist ze een stof (globumine a) zodat ze eigenlijk altijd maar ziek is. maar dat heeft niets met de reflux te maken (ze is nu 2.3 jaar) ik hoop voor je dat het snel wat beter met haar gaat, want het is slopend! heel veel sterkte!
@Sonjaja Idd heel veel herkenning. Veel symptomen komen overeen met onze dochter. Je schrijft dat jouw dochter een bepaalde stof mist. Graag zou ik willen weten hoe ze dat onderzocht hebben. Het gaat nu sinds een week met onze dochter alleen maar slechter weer. Eerst dronk ze 90 en nu mogen we blij zijn als ze zelf 50 cc drinkt en de rest dus weer via de sonde. Ze lijkt ook weer veel meer pijn te hebben. Ze laat scheetjes met een lucht waar ik helemaal onpasselijk van wordt zo dat ze stinken!! Ze slikt weer enorm met enorm veel pijn. Minder rust en heel snel overprikkeld. Nu wordt ze dus a.s. maandag weer opgenomen, maar we denken zelf dat er niet veel uit gaat komen. Misschien heeft ze wel iets heel zeldzaams of ze mist een of ander enzym in haar darmen wat tot een slechte spijsvertering leid. We weten gewoon niet meer wat we moeten denken of vinden. Echt moedeloos worden we ervan. @Pila79: Onze dochter wordt maandag 4 maanden. Je hebt misschien wel gelijk met je hoeveelheden. Zal het er nog eens met de kinderarts over hebben. Maar zelfs die hoeveelheid van iedere 3 uur 100cc gaat ze niet redden denk. @Snoopy1979: Bedankt voor je plaktips. We gaan ze vanaf morgen proberen toe te passen. Ben helemaal panisch als die sonde eruit gaat, omdat dat toch weer iedere keer een vervelend iets is het terugplaatsen van die sonde. Ik hoop zo dat ze er snel vanaf is maar vrees van niet aangezien ze nu al 3 maanden een sonde heeft.
Ik hoop dat ze iets vinden wat makkelijk op te lossen is zodat je meisje zich snel weer lekker voelt (en jullie niet zo in spanning zitten wat het allemaal is). Als ze zoveel pijn heeft, dan moeten ze toch wel wat kunnen vinden zou je denken. Heel veel succes/sterkte in het ziekenhuis. En denk eraan dat artsen ook niet zaligmakend zijn. Als ze iets gaan doen waarvan je eigenlijk niet weet of het wel nut heeft, vooral door blijven vragen waarom het moet totdat je er zelf ook achter staat hoor.
hoi Angela, ik zal binnenkort wat uitgebreider reageren, dat lukt me nu niet. Maar helaas herken ik behoorlijk veel uit je verhaal. Even een rare vraag: had jij bij je bevalling misschien ook overdreven veel vruchtwater?
Hoi Amber, ben benieuwd naar je verhaal. Ik had voor zover ik weet gewoon normaal vruchtwater. Ben wel ingeleid met mn bevalling en dit heeft 3 dagen geduurt!!! Het gaat hier nog steeds hetzelfde. Vorige week is ze opgenomen geweest voor dripvoeding te proberen. Dit heeft dus geen verschil gemaakt!! Dus eigenlijk wasd deze opname voor niets!! Ze is daarna ook nog 2 dagen opgenomen geweest omdat ze totaal niets binnen hielt. Nu was "haar geluk" haar sonde zodat we ze mee naar huis konden nemen omdat we zelf ORS konden toevoegen via de sonde. Verder zitten we weer te wachten op een oproep voor een opname in t sophia voor de maag-darm-leverarts. Dus waarschijnlijk wordt ze daar vd week opgenomen. Pffff we worden er moedeloos van!!
ach meid, ik snap heel goed dat je er moedeloos van wordt. Het is ook niet niks. Je maakt je veel zorgen om de gezondheid van je kind en tegelijkertijd wordt je fysiek gesloopt van alle gebroken nachten, het huilen, het niet weten hoe je je kindje moet troosten of helpen. Wat ik zelf het ergst vond: niet weten wat er precies aan de hand was. Dat maakte me stapelgek, ik wilde iets doen! Ik zal je het hele verhaal besparen en het is ook zeker niet gelijk aan het jouwe maar het komt er op neer dat ons kind nooit (en dan bedoel ik letterlijk nooit) op zijn rug kon liggen, een huilbaby was en altijd en eeuwig kronkelde kronkelde kronkelde... hij sliep enorm slecht en was oververmoeid. Toen hij 2 weken oud was zaten we al bij de kinderarts. We hebben 2 maanden rechtop in bed 'geslapen' met ons kind in onze armen. Hij was het eerste halfjaar echt een huilbaby. Conclusie: ernstige verborgen reflux, wervels in nek 'verschoven', bekken zat geheel vast. Daarnaast altijd lucht in de maag te zien op de foto's. Na 1 jaar ging alles stukken beter maar toen waren we werkelijk tot op het bot versleten. Mijn vraag over het vruchtwater: ik had dus echt heeeeel veel vruchtwater. Toen alle ellende al tijden aan de gang was kwam ik een keer bij en gynaecoloog (om een heel andere reden) en hij vroeg naar de bevalling. Ik meteen in tranen en het verhaal vertellen. Hij vroeg door en hij bleef hangen bij mijn opmerking dat er zoveel vruchtwater was waar ik tijdens de zwangerschap trouwens ook veel last van had gehad. (veel buikpijn). Hij zei toen: het kan zijn dat je zoontje in je buik een slikprobleem had. Door het verkeerde slikken heeft zich vw opgehoopt in je buik wat anders op een andere manier afgevoerd zou zijn (moet eerlijk zeggen dat ik niet meer de exacte uitleg weet) maar ik voelde opeens 'n soort opluchting! Ik vond namelijk dat mijn zoontje altijd zo raar slikte, een rare beweging maakte 'in de lucht' en blijkbaar ook lucht hapte. Die lucht werd op de foto's gezien en verklaarde (voor mij althans) dat eeuwige gekronkel. Het leverde verder niets op maar het was zoooo fijn dat iemand eindelijk eens iets zei wat hout sneed! Je hebt eigenlijk niets aan mijn verhaal maar wilde je wel mijn vraag uitleggen. Ik wens jou en je kindje veel sterkte, en ik hoop dat het bij jullie ook goed komt, zoals het ook bij ons goed kwam. (en geloof me, in het eerste jaar had ik echt alle hoop opgegeven) knuffel Amber