Wie heeft er tips over welke stappen we kunnen nemen? Het gaat om het volgende: Ongeveer 1,5 maand geleden hebben we een 2e hands auto gekocht. Helaas hadden we door omstandigheden een beperkt budget en hebben we er 4500 euro voor betaald (KIA carens uit 2004, met 127.000 km op de teller en NAP. Diesel en automaat). We hebben secuur gekeken en naar ons idee een goede testrit gemaakt. Na 1 week rijden merkten we dat er "iets" lekte en snel verloor de auto ook steeds meer vermogen. Bleek dat de radiator van de versnellingsbak olie lekte (zoiets, ik weet het niet precies). In overleg met de verkopende garage hebben we het laten repareren/vervangen (en nog een andere kleine reparatie)en de kosten (740 euro) hebben we gemiddeld. Toen we de auto na deze reparatie weer hadden, hebben we er ongeveer nog een dag of 4 mee kunnen rijden. Toen viel de motor op de snelweg uit en moest mijn vriend worden weggesleept.... Dieselpomp kapot....De auto staat nu bij een Kia dealer en die wil de pomp vervangen voor 730 euro, of repareren voor 400 nog wat euro. Nu geeft de verkopende garage alleen niet thuis....Ze willen helemaal niets meer voor ons doen, en hebben bijna letterlijk gezegd dat we het maar moesten uitzoeken. We hebben de auto zonder garantie gekocht (doen ze blijkbaar niet bij zulke goedkope auto's????), en lijken dus geen poot te hebben om op te staan.... Maar je hebt toch nog zo iets als consumentenrecht. Dat als je iets koopt (zeker met een aanzienlijk bedrag), dat je er van uit mag gaan dat je iets deugdelijks koopt? We hebben niet bij een particulier gekocht, maar bij een garage. We hebben de rechtsbijstand gebeld en die zeggen dat ook. In overleg met hen gaan we ze nu in gebreke stellen (we hebben een voorbeeldbrief al binnen), maar verder kan de rechtsbijstand ook niets voor ons doen. Ze zeggen wel dat de kans heel erg groot is dat wanneer je hier een zaak van zou maken je hem ook wint. Maar we hebben niet voor niets een budgetauto gekocht, geld voor een zaak hebben we niet direct. Laat staan als we die reparaties ook nog moeten betalen (in het gunstigste geval is dat dus ruim 800 euro). De verkopende garage was ook geen Bovag.....Stomme fout 2 dus....En geen garantie en geen Bovag.... Wie heeft er tips hoe we hier zo goed mogelijk uit gaan komen? Het liefst zouden we de koop ontbinden en geld terugkrijgen (min die 370 euro van de eerste reparatie natuurlijk, die zijn we overeengekomen). Zucht.....en dat net voor de feestdagen....we zitten echt een beetje met de handen in het haar! Gelukkig heeft mijn vriend de auto van mijn moeder mogen lenen; hij heeft iedere dag ruim 160 km woon-werk te rijden. Oja, ik snap dat we super dom/stom waren om zonder garantie te kopen bij een niet-Bovaggarage en ik voel me er al lullig genoeg onder, dus zouden jullie me dat alsjeblieft NIET nog eens willen inpeperen....Dank!!
Heb absoluut geen verstand van wat je rechten zijn enzo. Maar je bent nog extra beduveld. Ik heb zelf een standaard lekkende radiator in mijn versnellingsbak (suzuki alto van 20 jaar oud) en hier moet ik eens in de zoveel tijd een paar korreltjes in doen. Een busje met van die korreltjes speciaal voor dit probleem kost een paar euro. Misschien kan je dat ook nog aangeven in je brief? Sterkte in elk geval met de situatie en ik hoop dat jullie door de garage als nog in het gelijk worden gesteld!
Meid, wat heel vervelend allemaal. (je had idd net zo goed particulier kunnen kopen) Maar zitten de kosten voor het maken van een rechtszaak niet inbegrepen bij je rechtsbijstand? (zo niet, wat raar en ben ik blij dat ik het opgezegd heb toen ik bij de fnv ging) Als ik jou was zou ik idd de auto gewoon teurg geven en je geld terug vragen. Dan kan je evt via internet desnoods particulier een ander auto kopen. Ben je in ieder geval niet slechter af als nu en vaak zijn de auto's wat goedkoper. Hoe dan ook, veel succes ermee
Ik vind het vreemd dat je rechtsbijstand alleen een brief stuurt en verder niks doet. Ik heb verder ook geen idee wat je kunt doen. Ben wel benieuwd hoe de garage gaat reageren op die brief. Veel succes in ieder geval en ik ga heel hard duimen dat de garage het alsnog op gaat lossen.
Bizar trouwens dat ze dat niet doen.. 4500 is een behoorlijk bedrag dus apart dat ze dan geen garantie geven zal even kijken welke rechten je dan nog hebt.
De rechtsbijstand kon ons alleen een eenmalig advies geven. Bemiddeling doen ze alleen als je de auto bij een Bovaggarage hebt gekocht..... Ik voel me echt zoooo dom!!!
Bij een particulier kopen durven we eigenlijk niet zo goed, maarja....Als je dit zo meemaakt vraag je je inderdaad af of een garage nou zoveel beter is.... Dank je voor het meedenken!!!
Dat vond ik ook! ik heb er nog om gevraagd, maar ze deden dat alleen bij auto's boven de 6000 euro. Eerlijk is eerlijk, onze vorige 2 auto's hebben we ook zonder garantie gekocht, en die hebben jaren als zonnetjes gereden; zijn steeds zonder noemenswaardige kosten uit de APK gekomen! Dus we dachten dat het wel kon....Tja....
bovaggarantie geldt ook pas vanaf 5000 euro dus dat had je ook niet geholpen. Ik vind het aan de ene kant belachelijk. 4500 euro is ook geld he! Aan de andere kant kan je je afvragen waarom je geen garantie had... Van een auto uit 2004 kan je verwachten natuurlijk (weet niet wat de km stand was) dat er dingen kapot gaan, maar dit vind ik wel erg veel!
nou dan vind ik idd dat die pomp echt veel te snel kapot is gegaan! Wij hebben een auto gekocht (in een heel andere prijscategorie dat wel) met 1 jaar garantie. (Bovag en toyota first class occasion korting) Stond 50.000 ofzo op de teller. De koppelingsplaat ging kapot en dat viel dan weer niet onder de garantie ofzo... Heb toen een hoop stennis geschopt en uiteindelijk zijn we overeen gekomen dat wij een klein bedrag bijlegden. Maar goed... garantie zegt dus ook niet veel... heel veel dingen vallen er vaak niet eens onder. Ik zit even te denken, het is een kia uit 2004 toch? Welke maand? Is het niet zo dat kia's standaard 7 jaar fabrieksgarantie hebben? Of is dat alleen bij nieuwere modellen?
hij is uit september 2004. Volgens mij geldt die 7 jaar garantie inderdaad alleen bij nieuwere modellen EN bij de eerste eigenaar. Maar weet dit niet zeker, dus is zeker de moeite waard om uit te zoeken! Dank voor de tip! Realiseer me net dat we toch al over die 7 jaar zitten.....Pas net, maar toch....
Hmmmm en je weet zeker dat die km stand wel klopt? Ik vind de combi Diesel +kmstand 127000 + de prijs niet helemaal in verhouding staan (voor mijn gevoel) Wij hebben ook zo'n "goedkope" auto gekocht... maar daar was dus wel met de kmstand geknoeid!
. We hebben een NAP-certificaat (Nationale Autopas) en die garandeert de kilometerstand. Maar ik heb er nu ook vreemde gevoelens bij hoor... mijn vriend heeft me een uurtje geleden gevraagd de gegevens van dat certificaat door te mailen (hij zit op zijn werk) dus ik denk dat hij er nu ook mee bezig is uit te zoeken of hier toch iets mee kan zijn... Da's trouwens balen dat ze bij jullie hebben geknoeid zeg!! Hebben jullie dat kunnen oplossen? Ik neem de koop ontbonden?
sorry dat ik het je moet vertellen maar je hebt geen poot om op te staan Wij hebben nml precies hetzelfde gehad. Hebben een audi gekocht bij een garage zonder garantie. 1 dag later was er al vanalles kapot. de achteruit rij sensoren werkten niet, storingen in computer die niet te verhelpen waren enz enz. kosten plaatje.... 6000,- Nou ik heb werkelijk alles gebeld, zelfs onze advocaat, en je hebt geen poot om op te staan.. Ik hoop voor jullie dat er geknoeit is met de nap pas, zodat je daar iets aan kan doen, anders geef ik je weinig kans!
Hè bah wat vervelend voor jullie. Ik hoop dat jullie er toch uit kunnen komen met de garage. Wat ik wel raar vind is de reactie van jullie rechtsbijstandsverzekering. Die zouden toch meer moeten doen dan alleen een voorbeeldbrief schrijven? Ik zou dat toch even nakijken in de polisvoorwaarden als ik jou was. Veel succes gewenst.