Tijn is nu 9,5 maand! Een heerlijk ventje, lekker pittig, maar de allerliefste natuurlijk! Lekker brabbelen, goed slapen(heeel vroeg wakker hahaha) Nu maak ik me soms best zorgen of hij zich wel "normaal" ontwikkeld! Welke mama niet denk ik dan, maar wilde het toch even voorleggen aan jullie! - Het eten dus: Tijn kan heel goed eten, lust alles, staat overal voor open, maar....Hij kan niet kauwen! Alles wat ik hem geef is zuigen, of direct door slikken. Als ik hem een groot stuk brood zou geven, dan zou hij dat inene proberen door te slikken! Niks afbijten etc. Nu sinds 2 dagen duwt hij zijn handjes in zijn mond en heeft door dat hij zo zijn eten makkelijker weg krijgt. is dit normaal? Zie namelijk vaak kindjes die 1/4 broodjes krijgen en zelf happen! Hij wil wel graga brood etc. en pakt het ook zelf en doet het zelf in zijn mond. - Kruipen of welke manier dan ook voortbewegen: Tijn wil niet op zijn buik, hij wil dus alleen maar zitten. Hij kan niet uitzichzelf gaan zitten, maar wel heel stevig en zo heerlijk spelen. Tot hij ergens niet bij kan! Hij kan zichzelf gewoon niet voortbewegen! Als ik hem op zijn buik leg, gaat hij in eerste instanties huilen en vervolgens duwt hij zich met zijn handjes naar achter. Maar pogingen tot kruipen of tijgeren, nee hoor! Als hij in de box zit, probeerd hij zich wel op te trekken, en dit lukt ook wel! Niet altijd, is maar net hoe zijn voetjes staan! Maar dit gaat dus wel. Misschien maak ik em zorgen om niks hoor, maar ken een jongetje die is 4 dagen ouder en die kruipt al vanaf 7 maanden, doet al stapjes, eet goed, maakt me dan best onzeker! kus miek
Ik kan je 1 ding zeggen ga je eigen zoontje niet vergelijken met een ander kind. Dan ga je alleen maar opletten wat hij wel en niet kan. Alles op zijn tijd. Het is niet zo dat een kind altijd alles doet zoals het beschreven staat. Hier ben ik zelf ook achter gekomen met mijn zoontje. Gewoon geduld hebben en genieten van wat hij allemaal al kan en de rest komt later wel.
Ik begrijp je zorgen. Ook hier eentje die nog errug weinig doet. Eten gaat wel goed hoewel ze nog wel regelmatig brood weigert. Ze is natuurlijk nog wat jonger dan Tijn maar Sara kan nog niet rollen, zitten, tijgeren of wat dan ook. Maak me er ook zorgen over maar krijg ook van iedereen te horen dat het echt wel goed komt. En idd vooral de verhalen van andere moeders over wat hun kindjes al allemaal kunnen, maakt je helemaal onzeker. Maar als ik zo rondneus op dit forum zijn er echt veel meer kindjes hoor die niet al met 7, 8 maand kruipen e.d. We moeten gewoon het vertrouwen hebben dat het allemaal goed komt.
Mijn mannetje tijgertje dan wel, maar optrekken doet hij dan weer niet. Zelfs als we hem vasthouden trekt hij zijn benen de lucht in. Elk kind is weer anders en stelt weer andere prioriteiten in zin ontwikkeling.
Nou die van jou kan al VEEL meer dan die van mij hoor en ze zijn van de zelfde leeftijd zie ik. Saar rolt niet, wil niet op haar buik, tijgert niet, doet geen pogingen om te staan, kan niet stabiel zitten....kortom kan niets! en wil ook geen stukjes ha ha! Tja ik maak me ook zorgen maar als ik zie wat die van jou kan zou ik me geen zorgen maken. Rollen hoeft pas bij 9 mnd en tijgeren en optrekken pas met 11 mnd! Geen zorgen dus!Groetjes!
En tijgeren en optrekken 'hoeft' ook nog niet bij 11 maand hoor. Het belangrijkste is dat er wel ontwikkeling is, maar die is er volgens mij wel als ik dat zo lees. Yasmine wordt zondag een jaar, kan sinds 2 maanden pas echt omrollen, tijgert of kruipt nog steeds niet (achteruit schuiven alleen). Maar zij kan met hulp van de spijlen zich puur op kracht van lig naar zit optrekken, en zegt al heel wat woordjes.. ach ja, zo is ieder kind weer anders
thx voor de antwoorden meiden! ja soms kan je gewoon zo onzeker worden he. Vandaag ook weer in de supermarkt. 2 kindjes van dezelfde leeftijd, beide kruipen, optrekken etc.: doet Tijn dat ook al? Uhhh..nee.... Maar hij wil ook gewoon echt niet! Zodra ik hem neerleg op zijn buik gaat hij huilen, probeer hem dan af te leiden met speelgoed en kletsen end an is het wel ok, hij duwt zich dan met zijn armpjes naar achter, maar na 5 min. is het toch echt genoeg voor hem! Bij het CB gaven ze me de laatste keer gewoon zo het gevoel dat hij achterliep: ze vroegen van alles over wat hij kon: zwaaien?, omrollen, kruipen, optrekken.. Moest overal nee op zeggen! Maar we hebben gewoon geduld, komt vast wel, soms wordt je gewoon ff onzeker, of alles wel ok is met mijn mannetje. Mijn vent zegt trouwens: ach tis een echte vent, die laat andere voor hem doen en wat ze later leren houden ze langer vast! hahahahaha kus miek
Ja, daar zijn ze goed in bij het CB, je het gevoel geven dat je kind achterloopt! Mijn ventje Yuri is nu 16 maanden en pas sinds eergisteren kan hij zichzelf optrekken tot staan en wat wiebelige pasjes langs de tafel doen. Hoe ie weer moet gaan zitten, weet ie nog niet, dus als ie het staan zat is, zet ie het keihard op een brullen (maar trots dat ik ben!). Kruipen doet ie pas goed, sinds een maand of 2, ook vrij laat dus. Alle kindjes van vrienden en dergelijke liepen al los rond hun 1e jaar en daar werd ik ook wel onzeker van, hoor. Maar ieder kind is anders inderdaad. Zelf liep ik overigens pas op mijn 2e en met mij is het ook goed gekomen
hey meis, geen zorgen maken hoor, en je al helemaal niet van de wijs laten brengen door anderen (LEES cb) Elk kind leert op zijn eigen tempo. misschien is Tijn wel veel sneller met herkennen van geluiden en gezichten. en ja dat soort dingen zie je niet direct. voorbeeld, manuela was bij me dik een maand geleden. louise kon al heel goed rechtop zitten, en Dano nog niet. Ik dacht jeetje Dano is ouder hoe kan dat. een week later kan hij rechtop zitten en weer een paar dagen doet hij het zelf. als je denkt dat Tijn pijn heeft bij op zijn buik liggen zou ik aan de bel trekken, en anders lekker op zijn tempo. Dano slaapt op zijn buik dus die doet niets liever. Onthou 1 ding. uiteindelijk kunnen alle kindjes lopen, praten, fietsen, lezen etc
Hier nog eentje die het eten zuigt en doorslikt, hihihi. Kruipen, hij wil wel iets doen, maar het lukt nog niet zo erg. Ik hoorde dat ze dat bij 12-15 maanden hoeven, dus geen zorgen. Onze kleine is wel heel veel aan het brabbelen, ik denk maar zo, ze kunnen niet alles tegelijk leren, het is toch al heel wat voor zo'n ukkie!
Geen zorgen maken hoor, is echt niet nodig Mijn ventje is over 2 weekjes 1 jaar en is pas sinds vandeweek echt achteruit gaan kruipen (eerst meer soort van schuiven)... nu nog in zijn voorruit... hihi Op buik liggen is nu dus ook pas interessant, nu hij zich kan voort uh achtertbewegen Eerst wilde hij ook absoluut niet op zijn buik liggen meteen brullen...nu doet hij de hele dag niks anders zo ongeveer...(en staan dan met hulp en lopen) ieder kindje doet lekker alles op zijn eigen tempo, maak je maar geen zorgen...wat het cb ook zegt....die maken je gauw onzeker terwijl dat vaak nergens voor nodig is...