Zwanger met endeldarmverzakking

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door padouan, 13 jan 2025.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. padouan

padouan Actief lid

7 jun 2023
    171
    174
    43
    Vrouw
    Dag lieve dames

helaas heb ik na mijn eerste bevalling (nu 7 maanden geleden) een endeldarmverzakking overgehouden. Ik volg al 1,5 maand bekienbodemtherapie, maar de dokter zei me dat ik dit niet weggetraind zal krijgen en adviseert een operatie. Iemand hier toch andere ervaringen mee of tips?

indien ik nog een zwangerschap wou, adviseert de arts daarna pas te opereren. Wij hebben nog een kinderwens. Ik ben wel benieuwd hoe de zwangerschap en bevalling zal verlopen met deze verzakking. Iemand hier ervaring mee?

2. suusjb

suusjb Lid

8 jan 2023
    55
    13
    8
    Vrouw
    Ik ben hier ook benieuwd naar, ik heb zelf na mijn eerste bevalling (11,5 maand geleden) een blaasverzakking overgehouden en ik vermoed zelf ook een darmverzakking. Hebben ook de wens voor een tweede maar ben ook benieuwd naar hoe een zwangerschap en bevalling dan zou verlopen.

3. padouan

padouan Actief lid

7 jun 2023
    171
    174
    43
    Vrouw
    Ik heb deze namiddag een tweede onderzoek in het ziekenhuis. Zal het nog eens specifiek vragen. Mijn blaas en baarmoeder zitten wel op zijn plaats. Wat heb jij al gedaan? Volg je kinesitherapie? Al bij een arts geweest? En welke “klachten” heb jij?

4. suusjb

suusjb Lid

8 jan 2023
    55
    13
    8
    Vrouw
    Ja heb een traject doorlopen bij een bekkenfysio en daar is het tot nu toe bij gebleven. Binnenkort een afspraak bij de huisarts/gynaecoloog om de opties voor een pessarium/ring te bespreken. Ik heb (gelukkig) eigenlijk weinig klachten behalve dat ik het heel de dag door voel, maar vooral mentaal veel last van. En jij? Als je dat wil delen natuurlijk :)

5. padouan

padouan Actief lid

7 jun 2023
    171
    174
    43
    Vrouw
    Bij de controle zagen ze dat de bekkenbodemspieren volledig hersteld en sterk waren dus dat is al goed. Verder kreeg ik opnieuw de bevestiging van de darmverzakking met als advies ooit te opereren.

Ik volg ook kine maar dat helpt enkel voor spieren en die verzakking is bindweefsel. De verzakking zal dan ook niet meer veel beteren uit zichzelf of met oefeningen…. Het grootste herstel hiervan vindt plaats 6 maanden na de bevalling. Borstvoeding kan dat proces vertragen maar dat heb ik niet gegeven.

Een ring kan beterschap geven bij blaas- of baarmoederverzakking maar niet bij darmverzakking.

Een volgende zwangerschap is geen probleem. Omdat bekkenbodemspieren sterk zijn, zou dit zelfs nu al kunnen lichamelijk. Bij een zwangerschap ga je hoogst waarschijnlijk de darmverzakking zelfs minder voelen.

Een operatie voor een tweede zwangerschap kan maar wordt toch afgeraden, bij een operatie maken ze alles vaginaal ook wat strakker en dat zou dan een bevalling kunnen bemoeilijken. Dus best na al de bevallingen ☺️

Deel Deze Pagina