Help! S-moeder laat dreumes alleen thuis!

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Vlindertje83, 17 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vlindertje83

19 jul 2009
    29
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi meiden,

ik heb ff jullie mening nodig!!

mijn schoonmoeder past 1x in de week (op donderdag) op mijn zoon van 1 jaar en 4 maanden. Sinds kort past ze nu ook op deze dag op mijn nichtje van 3 jaar, die op donderdagochtend naar de peuterspeelzaal gaat. Mijn schoonmoeder moet mijn nichtje dan ophalen rond 11 uur, wat precies de slaaptijd is van mijn zoontje.

Nou is ze gisteren mijn nichtje gaan ophalen en heeft mijn zoontje alleen thuis laten liggen slapen :$:$ Wist niet wat ik hoorde... ik ga nooit de deur uit dat ik mijn zoontje alleen thuis laat...
    Ze heeft wel de buurvrouw gewaarschuwd dat ze even weg was en er een kind boven lag te slapen, maar ze heeft geen babyfoon bijvoorbeeld die ze even bij de buurvrouw kan afgeven (we hebben in het verleden wel een babyfoon gegeven, maar die wilde ze niet dus die is naar mijn ouders gegaan). Het huis van de buren zit ook niet aan hun huis vast, dus als mijn zoontje gaat huilen is er niemand die dat hoort! Ze is (denk ik) hooguit een half uurtje weg geweest (ze zegt zelf 10 minuten maar volgens mij kan dat nooit, het is een aardig stukje lopen naar peuterspeelzaal)

Ik schrok ervan dat ze hem alleen had gelaten, maar ik heb hier op ZP ook wel eens een discussie gelezen dat er meer moeders zijn die hun kindje eventje alleen thuis laten slapen...
    Maar wat vinden jullie, kan mijn schoonmoeder dit maken terwijl ik het echt liever niet heb? Tja, ze moet natuurlijk mijn nichtje ophalen, daar weet ik ook geen andere oplossing voor.

Help! Kan ik hier iets van zeggen of niet? :(

2. Kiwi08

Kiwi08 Fanatiek lid

30 okt 2008
    1.169
    0
    0
    tuurlijk iets van zeggen... is jouw kind!!
    als jij het niet wil.. dan gebeurd het niet.. (al zou ze het dan misschien gaan verzwijgen in de toekomst en nog wel doen)

3. Hellen1971

Hellen1971 VIP lid

16 dec 2008
    6.069
    1
    38
    Senior consulente Wmo
    Sliedrecht
    Zeker wel! Als dit iets is wat jij niet zou doen, dan moet je het er met haar over hebben. Persoonlijk zou ik het ook NOOIT doen. Stel je voor dat er brand uitbreekt ofzo...

Als je dit niet bespreekbaar maakt, zul je nooit meer je kind met een gerust gevoel daar achterlaten. En als je schoonmoeder jouw zorgen niet begrijpt, zou ik me afvragen of je je kindje daar nog wel onder moet gaan brengen...

Maar da's mijn mening hoor...Mijn dochter gaat 2x per week naar mijn ouders en we hebben goed besproken, dat de dingen gaan zoals ik dat wil. Als ik daar ben en Roos moe tgecorrigeerd worden, dan doe ik dat en niet zij. En ze bellen om te overleggen over dingen en zullen haar nooit alleen laten.

4. adi

adi Niet meer actief

Een half uur?????? :$:x:$

Natuurlijk MOET je er iets van zeggen! Zoiets doe je toch niet! Laat staan met een kind van iemand anders die je toevertrouwd is.

Ik zou heel stellig aangeven dat dit nooit meer mag gebeuren. Dan maakt ze je zoontje maar wakker en neemt hem mee. Op zijn leeftijd is dat geen ramp meer, dat half uurtje slaap haalt ie wel een andere keer in.

5. Brezjika

Brezjika Bekend lid

Ik vind het absoluut not done :(
    Als je het niet wilt, heb je schoonmoeder maar aan te passen aan jou.

Ik heb in de afgelopen jaren al zat verhalen gehoord dat het goed fout ging...effe een klein kindje alleen thuis laten. Ik heb dat nooit gedaan en zal het ook nooit doen.

6. Vlindertje83

19 jul 2009
    29
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dames, bedankt alvast voor jullie snelle reacties! :)
    Jullie sterken mij eigelijk in mijn mening dat mijn schoonmoeder dit niet kan maken omdat ik (wij) dit niet wil!
    Kijk, als je als moeder zelf beslist dat je je kind eventjes thuis laat liggen is dat je eigen verantwoordelijkheid, dat is anders want het is dan je eigen kind. Het verschil zit hem erin dat zij oppast op ONS kind en zich met dit soort belangrijke zaken dus maar naar ons moet schikken.

Toen ze het me gisteren vertelde reageerde ik wel geschrokken uiteraard, maar ik heb er geen oordeel over gegeven. Omdat ik ook wel het probleem zag dat ze echt ff de deur uit moest, en ik wist zo gauw ook geen oplossing. (hem wakker maken vind ik ook niet echt fijn, ik weet dat mijn zoon dan helemaal van slag is dus dit wilde ik niet voorstellen)
    Ze vertelde dat ze dit vroeger vaker deed bij haar eigen kinderen, dus voor haar is dit misschien 'normaler'? Ze had het nog nooit gedaan bij mijn zoon of haar andere 2 oppaskindjes... (goddank!)

Nou ja, mijn man is vindt het ook niet prettig dat ze dit heeft gedaan en hij zal er iets van gaan zeggen gelukkig!
    Het is natuurlijk haar probleem omdat zij het goed vindt dat ze 2 oppaskindjes op 1 dag heeft, dus ze zal er ook zelf een oplossing voor moeten verzinnen, vind ik. Maar ik vind het wel erg vervelend als mijn zoontje er nadeel van ondervindt (door hem wakker te maken of door alleen thuis te laten zijn) omdat zij zo nodig de deur uit moet... maar van die 2 dingen vind ik alleen thuis laten echt geen optie! Zou ook echt nooit in mijn hoofd opkomen eigelijk als ik zelf op 2 kindjes pas :(
    (Zucht... soms is professionele opvang echt een stuk makkelijker! )

Bedankt voor jullie reacties, als er nog meer mensen hun mening over willen geven dan hoor ik dat uiteraard graag!

7. FB1984

FB1984 VIP lid

17 jul 2010
    7.586
    0
    36
    Zuid-Holland
    Is ze gek????
    Ik zou hier zeker iets van zeggen....
    Maar ik zou mn kindje daar nu niet meer veilig achter durven laten. Want misschien blijft ze het wel doen, maar zegt ze het niet tegen je!
    Pfff je moet toch niet aan de gevolgen denken zeg!!

Succes ermee

8. kikker2

kikker2 Bekend lid

8 jun 2009
    760
    0
    0
    somewhere
    gewoon in gesprek gaan, als je haar niet verteld dat je het niet fijn vind, weet ze het ook niet!

9. AMS

AMS Fanatiek lid

14 mei 2009
    3.394
    4
    38
    España
    Helemaal mee eens!

10. Vlindertje83

19 jul 2009
    29
    0
    0
    NULL
    NULL
    @ FB1984: Ja, dat is nu ook eigelijk mijn grootste zorg... het vertrouwen in haar raak ik een beetje kwijt...
    Waarschijnlijk zal zij dit niet zomaar nogmaals doen als wij hier iets van zeggen, maar ik zie haar er wel voor aan om het incidenteel toch nog wel te doen (onder het mom van "Ja, maar ik kon niet anders")

Zij heeft ook al een keer mijn zoontje meegegeven aan mijn schoonzus (aan het einde van de ochtend) en ik hoorde dat eind van de middag pas! :$ Dit wil ik dus ook niet hebben, ik geef hem bij háár af en vertrouw er dan op dat hij de hele dag bij haar is.

En misschien zal ze het nooit meer doen als wij er iets van zeggen (misschien ook wel) maar blijkbaar heeft zij andere ideeën over oppassen/verantwoordelijkheid dan wij. Zij neemt beslissingen die ik nooit zo zou nemen. En dát zit mij niet lekker... er kan dus altijd een nieuwe situatie opduiken waarop ze weer anders reageert dan ik wil! (en bel mij dan gewoon denk ik dan maar dat doet ze ook niet)

Maar ja, het is wel zijn oma en je gaat ook niet zomaar die oppasdag afpakken. Ik ben ook altijd wel van het nog een kans geven... maar waar leg ik de grens dan??

11. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Hier zou voor mij de grens toch echt liggen! Ik liet toen mijn dochter heel klein was en zeker door zou slapen haar ook weleens 5 min. alleen thuis. Maar toen ze rond een jaar oud werd voelde het niet meer goed en deed ik het niet meer. In mijn geval is het mijn kind en moet ik zelf weten wat ik met haar doe (tot op zekere hoogte natuurlijk), maar in jouw geval is ze de oppas en moet ze doen wat JIJ wilt of niet wilt.

Ik ben gastouder en doe ook wat de ouders willen (tot op zekere hoogte want het moet wel uitvoerbaar blijven, als ik het niet kan zeg ik het er ook meteen bij). Kan moeilijk mijn kinderen iets verbieden en het wel toestaan van het oppaskind.

Kun je oma niet af en toe in het weekend of door de weeks als er geen andere kinderen zijn een laten oppassen. Zo te lezen gaat het mis als je nichtje er ook is, schoonzus is de moeder van het nichtje neem ik aan.

12. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Vind dat je het recht hebt om hier iets van te zeggen. Je kan een kind echt geen half uur alleen laten, ook al slaapt ie.

Hier gisteren voor het eerst de babyfoon aan de buurvrouw gegeven. Moest even 5 minuutjes weg. Maar het is dat het niet anders kan, want echt fijn vond ik het niet.

13. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.267
    6.795
    113
    Ja ik vind het ook echt niet kunnen hoor,

pfffff

Ik zit met hetzelfde probleem straks met ophalen. Julian slaapt precies rond het ophalen van mijn dochter.
    Maar ik neem hem gewoon mee. Ik leg hem in de maxi cosi of in de fietskar en ga 45 minuten voor we bij mijn dochter moeten zijn alvast fietsen of wandelen ( neem gelijk de hond mee dan, win-win)

Dan moet hij slapen in de maxi cosi of in de fietskar. Maar dat vind ik nog altijd beter dan alleen thuis.

14. Yukl

Yukl Niet meer actief

Oh nee, dit zou ik ook echt niet tof vinden! Zeker omdat het niet jouw keuze is, maar die van haar. Terwijl het wel jouw kind is. En ik zou er nooit voor kiezen om mijn zoontje alleen te laten, ook al slaapt hij. Zeker niet als het een half uur betreft! Ik vind het al vervelend als de postbode voor de deur staat en ik even naar beneden moet (appartement). Dat is dus hooguit 5 minuten.
    Is er niet iemand die dat meisje voor haar van de peuterspeelzaal kan halen en thuisbrengen?

Gister stond ik bij de bakker (ik woon in Amsterdam). Daar bestelde een oma met 2 kleinkinderen (van ongeveer 2 en 4 jaar) wat lekkers voor de kinderen. Ze zette de kinderen in de hoek van de zaak bij de tafel met stoelen, zei tegen de bakker dat ze even naar de overkant moest en rende zo de winkel uit. De kinderen keken verbaasd op, de bakker zei 'dat is lekker' en ik wist niet wat ik zag. Dat doe je toch niet?! Ondertussen werd ik geholpen en toen ik de winkel uitliep, was ze nog steeds niet terug. Zou ze dat tegen de ouders van de kinderen zeggen? Ik mag hopen van wel.

15. Hester

Hester Niet meer actief

ZIj moet doen wat JIJ wilt. Het is jouw kind!

Ik zou WOEDEND zijn als iemand mijn kindje alleen thuis zou laten en vind je reactie (hier in ieder geval) erg mild.

16. mirell

mirell VIP lid

17 jul 2007
    15.021
    1
    0
    in een hele leuke winkel de xenos
    ik woon in julianadorp aan zee
    kan echt maar 1 woord bedenken

BELACHELIJK....

17. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    nou pfff dat hadden mijn schoonmoeder niet moeten flikken want dan had ze gelijk geen oppasdag meer gehad.

Ik vind je reactie ook erg mild en ik snap dat je je sm dr oppasdag gunt maar dit was me echt een stap te ver geweest...

-Kan je zoontje niet slapen wanneer je nichtje al opgehaald is?
    -Kan je je dag werken omwisselen zodat het niet tegelijk met je nichtje is?
    -Kan je (schoon)zusje haar dag omruilen zodat je sm op een andere dag op je nichtje past?
    -Kan je nichtje niet op een andere dag naar de psz?

zomaar 4 mogelijkheden...

maar eeeh zou toch echt duidelijk maken dat ze het niet nog een keer moet flikken...

18. Vlindertje83

19 jul 2009
    29
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ladies, heel erg bedankt voor al jullie reacties!! Ben er heel erg blij mee :) en ik ben het ook met jullie eens, dit kan zij niet maken!

Heb het nog ff via de routeplanner nagerekend, het is van haar huis 10 minuten heen lopen en 10 min. terug van de psz. Dus dat zij zegt dat ze hooguit 10 min. weg was, dat kan ik dan gewoon niet geloven!? Moet zeker al 20 min. zijn geweest, en dan nog jas / schoenen aandoen bij nichtje... of doet de juf dat alvast bij kindjes op de psz?? (zijn er moeders met psz-ervaring hier? :D)

En ik weet dat ik erg mild ben, maar ik ben nu ook 4 maanden zwanger en ik weet dat mijn gevoelens vaak versterkt worden door de hormonen. Daarom hoor ik graag jullie mening, zodat ik weet dat het niet door mijn hormonen komt dat ik me hierover opwindt.
    Wil geen dingen gaan zeggen waar ik spijt van krijg, snap je? ;)

Mannetje zou haar trouwens vandaag hierop aanspreken, maar heeftie toch nog niet gedaan, gaatie morgen doen zegtie... nou, ben benieuwd... Maar anders doe ik het zelf wel! :(

19. tulip

tulip Niet meer actief

Dit is echt niet oke!!! Voor mij zou het ook niet bespreekbaar zijn. Bijvoorbeeld een ander snoepje of frisdrank geven, dat zou ik bespreken, dat ik het niet prettig zou vinden. Maar een kind van iemand anders alleen thuis laten, is voor mij meteen einde verhaal. Ze zou geen minuut meer opgepast hebben. Als ze dit durft, wie weet wat ze in de toekomst allemaal uitspookt.

20. Rosado

Rosado Niet meer actief

Als jij het niet ziet zitten dat ze jullie zoontje alleen laat moet je er zeker wat van zeggen.

Mijn moeder past op vrijdag altijd op onze dochter en als het weer als vandaag is laat ze haar honden (die ze meeneemt naar mij, ze past bij ons thuis op) even uit als Ayla ligt te slapen. Maar ten eerste duurt dat geen half uur en ten tweede is het in overleg met mij. Ik vind dus ook zeker niet dat je s.m. dit kan doen zonder dat met jou besproken te hebben. Bovendien vind ik een half uur ook wel redelijk lang. Mijn moeder is hooguit 10 min. weg als ze de honden even laat plassen en dat vind ik persoonlijk prima.

Deel Deze Pagina