Met 2 jaar voor het eerst naar het kdv, ervaringen?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door mol81, 12 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mol81

mol81 Niet meer actief

Hallo dames,

Er is eerder een topic geweest over kinderen die later naar het kdv gingen (vanaf 1 jaar) maar dat kan ik niet vinden vandaar een nieuw topic.

Onze meid gaat per 1 april 1 dag in de week naar het kdv. Ze is dan ruim 2 jaar. We konden de opvang altijd zelf regelen maar nu helaas niet meer vandaar dat ze naar het kdv gaat.

Hoe pikken kindjes van 2 jaar het ritme op en hoe gaat het met slapen op het kdv? Iemand ervaring?

2. tulip

tulip Niet meer actief

mijn dochter is met 1 1/2 gegaan. Ik kan voor kindjes van 2 alleen uit mijn ervaring spreken als leidster.

Het is duidelijk moeilijker voor hen dan voor kleine baby's maar dat wist je zelf ook wel denk ik. Is ze hiervoor wel bij een andere oppas geweest, of is het echt voor het eerst dat ze bij papa en mama weg is. In het laatste geval zal dat het grootste wenpunt zijn.
    Het voordeel van een ouder kindje is, dat je ze veel kunt uitleggen. Je kunt van te voren vertellen hoe de dag ongeveer gaat verlopen en wat ze kan verwachten. Dat is voor haar erg prettig.
    Je zegt bv: eerst mag je spelen als mama weggaat, dan gaan jullie lekker fruit eten (of koek) dan nog even spelen. En als jullie uitgespeeld zijn dan ga je lekker boterhammetjes eten. Na de boterhammetjes mag je even een lekker dutje doen. Na het slapen wat fruit eten )of koek en dan nog even spelen, dan komt mama je al weer halen.

Het slapen zal zeker even wennen zijn, ze ligt niet alleen in een kamertje en er lopen leidsters in en uit. Ze zal misschien wat sneller wakker worden en korter slapen dan thuis, maar dat hoeft niet.

3. mol81

mol81 Niet meer actief

Dank je Tulip. Ik ga er vanuit dat ze helemaal niet slaapt aangezien ze nergens anders slaapt dan in haar eigen bed... Maar voor een dagje vind ik dat niet zo erg.
    Waar moeten we aan denken als we het kennismakingsgesprek hebben? En mag een kind ook wennen?

4. tulip

tulip Niet meer actief

bij ons mag elk kind wennen. Alleen bij ons is het altijd zonder ouders, dat is geloof ik niet overal zo.

In het kennismakingsgesprek zullen ze uileggen hoe het dagritme eruit ziet, waar je dochter op die leeftijd volledig in mee zal gaan, wat ze allemaal doen en ze zullen veel dingen over je dochter vragen. Qua gewoonten, hoe ze haar op het gemak moeten stellen, wat voor meisje het is.
    Je kan zelf ook nog dingen vragen, dus ik zou even een lijstje maken dan kun je niks vergeten.

5. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Mijn zoontje ging met 2 jaar voor 3 dagen in de week naar het kdv. De eerste 3 x had hij er totaal geen moeite mee. Daarna heeft hij 2 x toch even moeilijk gehad bij het weggaan, maar mag eigenlijk geen naam hebben. Slapen ging ook direct perfect. Hier is het dus helemaal prima gegaan.
    Succes!

6. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.031
    1.852
    113
    Provincie Groningen
    Onze dochter was ruim anderhalf toen ze voor het eerst naar het kdv ging.
    Ze vond en vind het er helemaal geweldig!
    Zelfs de leidsters stonden helemaal versteld hoe goed het gaat, omdat het een moeilijke leeftijd is om te starten met kdv.
    Ze gaat 4 ochtenden heen en ze hoeft er niet te slapen.

7. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.204
    432
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Wat fijn dit topic:)

Ons zoontje is 22 maanden en heeft vandaag zijn 2e wendag gehad van 9.00 tot 12.30. 1e wendag was van 9.00 tot 11.00 en a.s. maandag zou hij al van 9.00 tot 15.00 moeten.

Hij gaat 1 keer per week, maar het wennen gaat niet zo heel goed. Met wegbrengen is het al keihard huilen geblazen. Vandaag belde ik op en hoorde hem al op de achtergrond keihard huilen (ik ook huilen:( ). Ze zei dat het met ups en downs ging, maar meer downs helaas. Vooral het samen aan tafel met eten vindt hij vreemd. Hij huilt daar dus veel.

1 ding zit me ook echt dwars: ons zoontje is nogal gehecht aan zijn knuffel, dat is thuis ook. Maar daar mag het dus niet alleen met slapen. Voor de rest moet het in zijn mandje. Ik begrijp hun beleidt maar vind wel dat ze hem dan het enige afpakken wat vertrouwd is. Zelfs als we ze knuffel thuis afpakken is het soms al huilen.

Tulip: wat vindt jij daarvan jij werk toch op een kdv? Mogen kindjes bij jullie een knuffel?

a.s. maandag moet hij daar ook voor het eerst slapen. Als ik eraan denk draait mijn maag al om. pffff moet ik hier doorheen??

8. bamjolan

bamjolan VIP lid

7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    Mijn zoon ging al vanaf 4 maanden maar met 7 maanden ging hij eraf, ivm prive situatie.

Met 16 maanden ging hij weer terug, maar dat waren 2 ramp maanden, gillen huilen, waarvan de eerste keer de hele dag, tussendoor heeft oma hem maar gehaald want vond t vreselijk!
    Nu, bijna 22 maanden, sinds de kerstvakantie heeft hij het duidelijk weer veel moeilijker, huilen, en als ik wegloop schreeuwend mama roepen met dikke tranen, ooh wat doet dat toch zeer aan mijn moederhart!

Deel Deze Pagina