Ja hoor, dat kan best. Zij heeft zich wat de veiligheid van jullie kindje betreft gewoon aan jullie wensen aan te passen. Als ze die veiligheid in gevaar brengt (en dat doe ze in mijn ogen door je kindje zo lang alleen thuis te laten) dan is het niet zo dat je haar dan maar haar gang moet laten gaan om de lieve vrede te bewaren.
goh als je zoontje wakker wordt dan ligt ie gewoon 20 minuten te huilen voor ze terug komt... sorry ik vind dit echt onvoorstelbaar...
Mijn eerlijke mening: als dit bij ons zou gebeuren was het de eerste en gelijk de laatste keer. Ze kan kiezen: óf ze past alleen op jouw kind, óf alleen op je nichtje. Klaar. Ik ga zelf ook weleens bij de buurvrouw koffie drinken (nou ja 1x in de 2 maanden zonder kind en dan hooguit een dik half uurtje) maar neem WEL mijn babyfoon mee en het alarm staat dan aan, plus we hebben overal rookmelders. Ik zou het ABSOLUUT niet goed vinden en ook heel erg boos zijn als het zou gebeuren.
Ik zou het ook niet prettig vinden en zou zeker in een gesprek aangeven dat je dat vind maar....... je schrijft ook dat je zoontje niet wakker gemaakt mag worden (en begrijp ik nolu goed dat hij ook niet later mag gaan slapen?) en dat het een probleem is van je schoonmoeder; moet ze maar niet op 2 kindjes passen. het klinkt mij zo ondankbaar in de oren. Waarschijnlijk zijn twee gezinnen uit de brand geholpen wat opvang betreft en dan is dat haar probleem. Het lijkt mij eerder jullie probleem. Je zou toch zelf zijn slaaptijd iets kunnen verleggen zodat je zoontje gewoon mee kan naar het KDV, heeft hij gelijk een frisse neus en oma zit niet meer in de lastige positie
Ja dit vind ik ook namelijk. Wat is er nou zo´s ramp aan om een dreumes even wakker te maken voor een (noodzakelijke) wandeling, of hem een half uurtje later naar bed te doen. En ik neem aan dat beide ouders de kindjes niet voor de lol naar oma brengen, maar omdat ze een oppas nodig hebben op dat moment. Dus dan maar kiezen tussen zoontje en nichtje vind ik ook raar. Zo moeilijk is het niet hoor, op twee kinderen passen, als ze het maar goed combineert.
@petrabr en @adi : bedankt voor deze reacties, dit is zeker onderdeel van het probleem! Even voor de duidelijkheid: schoonmoeder mag mijn zoontje wél wakker maken hoor, ik heb nooit gezegd dat dat niet mag... echt heel prettig vind ik dat niet, maar alles beter dan hem thuis laten liggen! En hem later op bed leggen vind ik ook geen probleem! Daarom begrijp ik dus niet waarom ze niet voor zo'n optie gekozen heeft! En idd: door op mijn nichtje en mijn zoontje te passen helpt ze zowel ons als mijn schoonzusje, en ik wil ook niet ondankbaar overkomen, want ze doet het uit liefde! Denk dat ik daarom ook zoals eerder genoemd 'mild' overkom. Maar het zal voor haar ook niet altijd makkelijk zijn hoor, 2 kleine kinders en dan nog zo'n dilemma: laat ik de kleine slapen of niet? Alleen mijn punt is dat ze op zo'n moment nou nét de keuze maakt waar ik niet achter sta, dus ja, mijn vertrouwen heeft nu wel een deukje opgelopen...
Des te meer reden om het open, en niet al te boos, te bespreken denk ik. Als je aangeeft dat je de situatie snapt, maar het zelf nooit zo zou doen, en er vooral erg van geschrokken bent, omdat hij evt 20 min ligt te huilen, of alleen thuis is als er bijv brand uit zou breken, kan ze dat vast best begrijpen?! En dan samen zoeken naar een oplossing die ook voor haar okee is (en ook voor jou ): zoontje in de wandelwagen te slapen leggen zodat hij meegenomen kan worden? later slapen, wakker maken, etc zoals al besproken. Buurvrouw de babyfoon geven (koop evt een portofoon met babyfoonfunctie als het bereik te kort is) als die vertrouwd genoeg is? En evt de oppasdag omruilen van een van twee. Dat zal dan ook met het werk geregeld moeten worden, maar misschien vindt ze het wel fijner ook, minder zwaar en meer aandacht per kindje... Succes, moeilijk dilemma hoor! Maar vast wel oplosbaar.
Ik snap heel goed dat je vertrouwen een deuk heeft opgelopen hoor, dat zou voor mij zeker gelden. Maar, ik zou het ook wel gelijk zeggen, dat ik me daar heel onprettig bij voel en gewoon wil dat als ik mijn zoontje achterlaat, dat ook met vertrouwen wil doen. Dus niet wil horen dat ze hem alleen heeft gelaten (ook al deed zij dat vroeger ook, jammer dan) of meegegeven heeft aan een schoonzus. Ik vind dat echt 'not done'. Je kan toch altijd zeggen dat je dat niet wilt en dat ze hem dan maar wakker moet maken of later naar bed kan doen? Lijkt mij geen punt voor je schoonmoeder.
Dames, bedankt voor alle reacties weer! @Babel44: dank je voor het meedenken, ik heb je opties met mijn man besproken, en wij vinden het het fijnst als ze hem toch eerder / later naar bed doet of eventueel wakker maakt. We hebben nog even zitten denken over je optie om nog een babyfoon te kopen, maar die is toch afgevallen, voelt toch niet goed. Oppasdag wisselen zal niet lukken helaas. @laris: jij ook bedankt voor je genuanceerde reactie, kan ik me ook goed in vinden! Mijn man heeft vandaag met zijn moeder hierover gesproken en ze heeft ons toegezegd dat ze het niet meer zal doen! Hij heeft eigelijk precies gezegd wat hierboven al benoemd wordt, dat we ervan geschrokken zijn en het niet prettig vinden dat zij dit doet. En dat het niet uitmaakt dat zij dit vroeger zelf ook deed: wij willen het niet, punt! Hij heeft ook een aantal dingen genoemd die zouden kunnen gebeuren, zoals kortsluiting / brand, huilen, uit bed klimmen/vallen en dan van de trap vallen enz. Ze begreep het wel redelijk en heeft gezegd dat ze het niet meer zal doen! Dat stelt mij toch wel enigszins gerust. Daarna vroeg ze nog wel of we het niet erg vonden dat ze het had verteld of dat ze het beter had kunnen verzwijgen en toen heeft mijn man geantwoord dat als ze het niet had gezegd en we er via via achter waren gekomen dan hadden we nu wel ruzie! D heeftie goed gedaan toch?) lijkt me dus duidelijk voor haar! Al met al denk ik dat we het zo netjes opgelost hebben zonder scheve gezichten en hopelijk komen dit soort dingen nu niet meer voor! (want 3x is scheepsrecht he dan is het wél eventjes over met oppassen hebben wij besloten)
Eerlijk? als dat mijn kind en mijn schoonmoeder was geweest, had ze haar kleinkind in elk geval een half jaar niet mogen zien. Dat slaat echt nergens op, wat als haar wat was overkomen of er brand was uitgebroken. Lekkere oppas dan zeg.
Ik vind de discussie over of ze moet kiezen tussen de 2 kinderen of niet helemaal nog niet zo belangrijk eigenlijk. Het gaat er mij om, dat ze die beslissing om hem thuis te laten zomaar gemaakt heeft zonder overleg. Dat vind ik het belachelijke en erge eraan. Ik vraag mij ook af hoe het afspreken gegaan is. Als oma eerst op het meisje paste dan kun je er idd weinig van zeggen. Maar als het meisje er laten bijkwam dan vind ik dat je best kunt zeggen dat je niet wilt dat zijn dagritme omgegooid wordt. En dat schoonzus dan een andere oplossing moet verzinnen. Misschien lijkt voor sommigen een half uurtje niet veel, maar mijn meisje van 2 gaat net over half 12 naar bed en red het echt niet langer. Die zou dus ook nooit zolang op kunnen blijven.
Als zij zo omgaat met jouw kostbaarste bezit zou ik het wel weten. Ten eerste kan ze hem gewoon in de wandelwagen zetten en als hij dan onderweg in slaap valt maakt dat helemlaal niets uit, maar uit jouw verhaal op makend denk ik dat het gemakzucht is. Ik zou voor een andere oppas gaan zoeken, één die wel de verantwoording neemt van een kind van een ander. Je moet er toch niet aan denken dat er iets in dat huis gebeurt, of er wordt een keer ingebroken of zo. Bespreek het met haar en vraag anders zelf aan die buurvrouw of die om 11 uur even in het huis van je schoonmoeder wil oppassen. Als zij dat niet wil dan zou ik mijn kind daar geen dag meer met haar alleen laten.
Ik wil een paar dingen zeggen..je schoonmoeder helpt jullie uit de brand door op te passen, dat is heel wat anders als dat jullie haar een oppasdagje gunnen. Oppasdagen zijn namelijk helemaal niet leuk voor oma's, ze mogen niet verwend,niet laat naar bed, ze kunnen geen leuk uitje maken, maar ze moeten zich gewoon aan het dagelijkse ritme houden. Als je oma en opa leuke oppasmomentjes gunt doe je dat in het weekend, als ze gezellig naar de dierentuin kunnen gaan en met een dekentje op de bank een film kunnen kijken. Haar andere kleinkind is net zo belangrijk, dus zeggen dat je het niet prettig vind dat zij het ritme van jouw kindje verstoort is erg onaardig. Maakt niet uit dat jouw kindje eerder op deze oppasdag er was, het oudere kindje is toch ook niet belangrijker omdat zij eerder geboren is toch? En maak er verder geen punt van, dit was vroeger idd heel normaal, mijn moeder deed het ook altijd en veel vrouwen doen het nog steeds. Dat jij het niet prettig vind is jouw goed recht en als ze het niet meer zal doen dan is het toch prima?
wow, dan ga je je schoonmoeder serieus "straf" geven voor iets waar je het niet mee eens ben. Ik vind dat echt een erg kinderachtige reactie. Het kan heus wel dat je het er niet mee eens bent maar dan praat je dat toch uit? Ik hoop dat ik later nioet zo een schoondochter/zoon krijg dat als ik denk ergens goed aan te doen (mn kleinzoon zn rust te gunnen0 en blijkbaar dat ik het verkeerde heb gekozen dat ik straf krijg
wat een simpele reactie zeg!!!! Hoe kun jij nu uitmaken wat opa's en oma's allemaal mogen??? Mijn moeder en schoonmoeder hebben veel vrijheid hoor, maar het allerbelangrijkste is dat ze overleggen en laat dt nu net hetgene zijn dat bij TS dus niet gebeurd is. Wat er vroeger gedaan werd vind ik helemaal zo'n dooddoener, vroeger leefde men in hele andere tijden. Dat is totaal niet te vergelijken.
Ik snap de reactie van Mentiera (hoewel misschien een tikkeltje ongenuanceerd) wel. Oppasdagen zijn best wel zwaar voor oma's, ze moeten zich aan het ritme en aan de regels van de ouders houden terwijl ze het zelf wel anders zouden doen/gedaan zouden hebben vroeger. Mijn schoonmoeder vindt het jammer dat ze niet zo vaak wat lekkers mag geven. Mijn man legt dan uit dat het prima is wanneer we op bezoek zijn maar dat het door de weeks (ze past twee keer per week op) gewoon dagelijkse routine moet blijven. Voor haar best jammer! En natuurlijk krijgt zij evengoed veel vrijheid van ons, maar toch niet zoveel als een oma het liefst zou willen. Ik ben het ook niet eens met jouw manier Suus1983, want ik vind dat je dingen bespreekbaar moet kunnen maken. Ik denk dat de man van de TS het heel goed aangepakt heeft, en schoonma het heel goed opgepakt heeft. Grote klasse.
Ik heb er niet zo'n moeite mee als de regels bij oma een beetje anders zijn dan thuis. Op het kdv gelden er ook weer andere regels en m'n kindjes kunnen daar prima mee uit de voeten. Dat gezegd hebbende, ook ik heb natuurlijk wel mijn grenzen. Onbespreekbaar voor mij zijn sommige regels m.b.t. voeding. En zo heeft iedere ouder zijn/haar eigen grenzen. Het is essentieel dat je erop kunt vertrouwen dat degene die de zorg voor je kind tijdelijk van je overneemt, die regels naleeft - maar dan moet je ze wel bespreken en er niet van uit gaan dat iemand dat uit zichzelf wel weet. Maar ik vind niet dat je van een ander kunt verwachten dat ze een heel handboek aan regels exact naleven; geef ze ook de ruimte om het op hun manier te doen. Wees dus een beetje redelijk in je verwachtingen en bespreek het als het niet zo gaat als jij het wilt. Super dat TS+man en schoonmoeder eruit zijn gekomen, zo kan het dus.
Ik denk dat jouw kindje voor je schoonmoeder net zo dierbaar is als dat hij voor jullie is, dus ik denk dat ze vast goed over haar beslissing heeft nagedacht. misschien ben ik naief maar ik heb er de volste vertrouwen in dat mijn s-m goed voor mijn meiden zorgt, met name omdat ze haar zoon ook tot een mooi persoon heeft opgevoed. Dat ze het anders doet dan hoe ik het doe, dat zal geheid. Maar in mijn ogen is dat ook juist een meerwaarde van het oppassen door opa en oma. Ik hoef juist niet alles te weten. Maar goed ik heb er daar in tegen wel bewust voor gekozen om maar 1 dag in de week te werken. Dus wellicht dat ik bij meerdere oppasdagen ook wel meer toezicht wilde hebben (als ik mijn oudste naar de psz breng laat ik mijn jongste ook altijd thuis) Ik hou niet zo van dat gesleep met kinderen die eigenlijk horen te slapen. Maar goed daar zijn de meningen over verdeelt
Het is gewoon belangrijk om duidelijk af te spreken wat jullie wel en niet willen. Niet alleen hierover, maar dus ook over je kind meegeven met iemand anders. En ook over het aantal snoepjes dat je kind mag hebben. En ook belangrijk is dat je aangeeft waarom je graag hebt dat je (schoon)moeder het op die manier doet. Meestal kun je er wel samen uitkomen. Ik zou het heel fijn vinden als mijn schoonmoeder het vertelde en zou dat ook laten weten. Ik vind het fijn dat je het vertelt, maar ik ben niet zo blij met de actie. Hoe kunnen we samen een alternatief bedenken, die werkbaar is voor jou en acceptabel voor mij?
ik vind het niet vreemd dát ze het doet, vroeger was het idd normaal. maar als je het niet wilt zou ik het aankaarten, ze moet wel naar jouw wensen luisteren natuurlijk.