Disfunctioneel ademen

Discussion in 'De lounge' started by Neilia, Feb 5, 2021.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Neilia

Neilia Niet meer actief

Nadat ik al 3 dagen last heb van constant gapen en het idee heb dat ik niet diep genoeg adem/gaap en het hier door benauwd krijg heb ik vanochtend de huisarts gebeld.
    Zij gaf aan dat ik waarschijnlijk last heb van een disfunctionele ademhaling en hier voor adem oefeningen moet gaan doen.
    En een coronatest -.-

Nu moest ik de ademhaal oefeningen even googelen en zie dat er vaak gebruik word gemaakt van ademen door de neus en dan via de mond uit.
    Dat word dus een probleem.
    Ik heb een vernauwd neusgat (altijd al gehad) en kan dus niet goed genoeg inademen door mijn neus.
    Ik ben een zogeheten open mond ademer.

heeft iemand dit ook gehad of is er iemand die hier meer verstand van heeft?
    Zijn er ook andere adem oefeningen om te doen?

Ja ik kan ook nogmaals de huisarts bellen maar dacht vraag het eerst even hier.
    Als ik volgende week nog last heb en een negatieve test heb gehad wilt ze me sowieso even zien om naar mijn longen te luisteren.

2. LMSB

LMSB Fanatiek lid

Feb 24, 2017
    3,994
    3,321
    113
    Misschien een stomme vraag hoor maar kan het niet gewoon met je zwangerschap te maken hebben? Ik lees wel vaker dat benauwdheid etc. ook in het eerste trimester voorkomt.

Vero0504 and Iertje81 like this.
  3. Narcisje

Narcisje VIP lid

Mar 17, 2016
    12,797
    8,466
    113
    Female
    Ik adem mijn hele leven al bijna volledig door mijn mond. Sinds ik een paar jaar geleden mijn neus gebroken heb gehad is het helemaal niet meer te doen om door mijn neus te ademen.

Ik doe er nooit oefeningen oid voor, ik ben er gewoon aan gewend

4. mam1991

mam1991 VIP lid

Jan 17, 2013
    10,071
    2,096
    113
    Mijn man heeft zijn ademhaling ook niet goed. Dit is naar voren gekomen doordat hij vage klachten had in rug en hoofd. Het vermoeden was eerst dat hij lyme of MS zou hebben, destijds hersenvochtpunctie ondergaan en daar kwam niks uit.

Per toeval kwam hij in het ziekenhuis terecht bij een arts die er meer vanaf wist en ontdekte dat hij zijn ademhaling helemaal niet goed had. Verschillende oefeningen mee gekregen en vanaf die tijd gaat het helderweg beter.

Soms krijgt hij weer klachten en dan doet hij zijn oefeningen weer, en daarnaast is hij dagelijks bewust bezig met zijn ademhaling.

5. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

Dec 28, 2014
    22,501
    13,794
    113
    Female
    Noord- Holland
    Open mond ademen komt bij ons in de familie best vaak voor ja.
    In ieder geval heeft m'n nicht het, ik had het, onze zoon had het en onze dochter heeft het.
    Bij mij is het weggegaan door idd. de welbekende ademhalingsoefeningen te gaan doen: door de neus in (met en opbollende buik) en door de mond uit (met een platte buik).
    Ons zoontje is vanzelf door z'n neus gaan ademen mettertijd.
    Onze dochter zijn we al een poos mee bezig om haar aan te leren dat ze door d'r neus moet ademen. Vooralsnog zonder succes. We hebben nu oefeningen van logopedie gekregen ivm. haar slechte mondmotoriek.
    M'n nicht en ik hebben beide hyperventilatie gekregen door de open mond houding en daarmee verkeerde ademhaling.
    Mijn hyperventilatie is toen aan het licht gekomen na diverse testen bij een longarts.

Twee dingen:
    - je klachten komen op mij over alsof het weleens hyperventilatie zou kunnen zijn.
    - wat je nog zou kunnen proberen is bewust je buik bol maken bij inademen (als er lucht in een ballon komt, zet hij immers ook uit -> ezelsbruggetje) en plat maken bij uitademen. Ik moet bekennen dat ik niet 100% zeker weet of het in jouw geval wat zal helpen, gezien je niet door je neus in kan ademen. Maar totdat je passende hulp kunt krijgen is het zeker het proberen waard zou ik zeggen.

6. Neilia

Neilia Niet meer actief

het gaat ook niet om het open mond ademen.
    Alleen de oefeningen zijn gebaseerd op neus mond ademen en dat kan ik dus niet ;)
    Ik adem helemaal verkeerd waardoor ik nu benauwd ben.
    ik heb constant de drang om diep in te ademen en diep te moeten gapen maar dat lukt niet.

kadootje likes this.
  7. Neilia

Neilia Niet meer actief

nee volgens de huisarts heeft het daar niet mee te maken.

8. Neilia

Neilia Niet meer actief

ga ik eens proberen! Thnx.
    Ik zie op Google ook dat het een vorm kan zijn van hyperventilatie.
    Voelt een beetje alsof ik een blokkade over moet met ademen en dat nu niet lukt.

9. Chechi

Chechi Niet meer actief

Ik heb precies hetzelfde. Het komt vaker voor bij mensen die of longproblemen hebben gehad zoals astma in de kindertijd of opgegroeid zijn met chronische stress. Hierdoor leer je verkeerd ademen: namelijk te hoog. Je moet eigenlijk via je buik ademen. Daarnaast heb ik ook net als jij een vernauwde neusgat.

Het is in de dynamiek vergelijkbaar met hyperventilatie, alleen gaat hyperventilatie gepaard met angst en komt in heftige golfen. Verkeerd ademen niet, is meer een chronische hyperventilatie. Milder in Ernst maar langduriger.. Je kan wel last hebben van oa gapen en sneller hoofdpijn, licht in je hoofd.

Ik heb overigens het idee dat het bij beide zwangerschappen (nu dus ook) erger is dan normaal. Dus wat je huisarts zegt weet ik niet of dat klopt. Je hebt namelijk meer slijmvorming en dat doet ook wat met ademhaling.

Je hebt een therapie vorm waarbij je leert de ademhaling anders te trainen bij een ademhalingsfysiotherapeut. Ik vond het de moeite niet waard omdat ik er verder niet super erg last van heb. Het is namelijk een behoorlijke tijdsinvestering omdat je lang moet oefenen.

10. Fuddey

Fuddey VIP lid

Oct 6, 2015
    16,382
    12,678
    113
    Dat is exact wat ik had toen ik corona had, zo begon het benauwde gevoel...

11. flowertje36

flowertje36 Niet meer actief

Mijn broertje en ik hebben dit allebei. En ook allebei al jaren.
    Bewust door neus en mond ademen geeft ons juist nog meer benauwdheid.
    Ik merk wel dat het met tijden beter gaat en soms meer last.
    Vooral in de eerste weken van de zwangerschap werd het weer extreem en dat gast nu weer de goede kant op.
    Ik heb verder geen tips voor je.

12. Neilia

Neilia Niet meer actief

Ik heb astma gehad in mijn kindertijd.
    Bij een hevige verkoudheid krijg ik ook een puf omdat ademen dan slecht gaat.
    Wat je zegt klinkt precies zoals het is.
    Ademen doe ik niet met mijn buik zeg maar.
    Als het aan blijft houden toch eens kijken naar een ademfysio

Chechi likes this.
  13. Neilia

Neilia Niet meer actief

Dat is het hopelijk niet, maar morgen moet ik al testen en heb als het goed is dezelfde dag nog de uitslag.

14. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

Mar 12, 2017
    16,370
    21,747
    113
    Hier net zo, alleen bij mij vanwege een chronische verkoudheid (waarmee ik al zo'n 14 jaar zit) dus denk dat ik het inmiddels gewend ben. Al blijven sommige dingen gewoon lastig, zoals praten tijdens het eten, maar daar is mee te leven.

15. Narcisje

Narcisje VIP lid

Mar 17, 2016
    12,797
    8,466
    113
    Female
    Ja snap ik. Wel vervelend soms he. Ik ben ook snel kortademig met traplopen enz.

citroenrasp likes this.
  16. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

Aug 1, 2016
    38,191
    45,331
    113
    Dit wilde ik ook zeggen. Ik ben ook kortademiger en moet vaak naar lucht happen als ik gewoon een gesprek voer. En dan doe ik niks geks!

17. Iertje81

Iertje81 VIP lid

Dec 31, 2015
    17,947
    33,614
    113
    Even Off topic hoor maar je neus breken klinkt mij als één van de naarste dingen in de oren.
    Naast 2 gaten in m’n scheenbeen die ik ooit erin ben gevallen :|
    Maar misschien komt dat ook, omdat als je een film kijkt waarbij dat zo is, dat je dan dat ‘krak’ geluid erbij hoort.

On Topic
    @Lotion ik heb een pleegmoeder op m’n werk die dit ook heeft (gehad).
    Zij is hiervoor naar logopedie gegaan.
    Is dat wat?
    Ik weet niet of dat nu zomaar kan hoor met COVID, maar het is maar een tip.

18. Neilia

Neilia Niet meer actief

je neus breken is echt hel :cry:
    De mijne is 2x gebroken, 1x door mijn broertje die een stoel op mijn neus gooide en 1x door een kopstoot van een malloot.
    Mijn hemel ik hoor het nog kraken :$

logopedie was nog niet bij me opgekomen.
    Ga eens informeren.

Iertje81 likes this.
  19. Narcisje

Narcisje VIP lid

Mar 17, 2016
    12,797
    8,466
    113
    Female
    Ik kan je verzekeren, dat kraken hoor je echt. En in de weken daarna voelde ik hem soms ook kraken als ik er per ongeluk aan zat :| echt héél naar.

20. Yaisa

Yaisa Fanatiek lid

Jul 31, 2013
    1,225
    1,262
    113
    Ik herken de klachten, maar mij was het volgens de huisarts een vorm van hyperventilatie. Ik merkte ook dat als ik heel druk in m’n hoofd was ik er meer last van had (ander werk heeft de klachten helemaal doen verdwijnen, nooit gedacht dat m’n werk dus voor zoveel stress zorgde). Maar goed, ook bij hyperventilatie is de “behandeling” in eerste instantie ademhalingsoefeningen. Wat ook wel wil helpen is gaan zingen of voorlezen.

Share This Page