Help: School en peuterspeelzaal uitjes en veilig vervoer

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Milla, 23 sep 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Milla

Milla Niet meer actief

Ik heb een dochter van 2 en een dochter van 4. Vorige week is er vanuit de peuterspeelzaal een uitje naar het bos georganiseerd. Kinderen konden voor en achterin de auto's in gordels zonder autostoeltjes, ook kindjes die net 2 jaar zijn geworden.

Volgende week gaat mijn oudste dochter naar de kinderboerderij (20km verder op via snelweg) en ook hier zetten ze de kinderen (kleuters) voor en achterin in de gordel zonder stoelverhogers.

Ik heb hier zelf geen veilig gevoel bij omdat er geen stoeltjes worden gebruikt en de kinderen enkel in de gordel worden gezet. Veel ouders vinden dit geen probleem, maar ik heb gezegd dat mijn kinderen in een autostoeltje (jongste) en stoelverhoger (oudste) mee gaan en dat ze anders niet mee gaan.
    Ik rij zelf mee en wil ook geen kinderen vervoeren die alleen maar in de gordel zitten.

Door sommige ouders en peuterspeeljuf wordt ik hier raar op aangekeken, doe ik nou zo moeilijk? Wat zouden jullie doen?

2. sweetangel100

sweetangel100 Niet meer actief

Ik vind het ECHT niet raar, ik zou het ook niet willen en vind het zelfs erg onverantwoordelijk van de PSZ!

3. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Ik vind het ook te gek voor woorden dat ze op deze manier een uitstapje maken, belachelijk gewoon. En nu niet gaan roepen dat kinderen vroeger ook zo vervoerd werden, want toen was er ook veel vaker ernstig letsel na een ongeluk en veel meer overleden kindjes..Ik zou het er ook absoluut niet mee eens zijn en mijn kind zou op deze manier echt niet mee mogen. Ook zou ik geen kinderen meenemen die zonder autostoel(verhoger) in de gordels moeten, geen haar op mijn hoofd die daaraan denkt. Het zal je maar gebeuren dat je een stuurfout maakt en een ongeluk krijgt, je hebt wel iemand anders zijn kapitaaltje in de auto zitten hoor!

Dus ik ben het volkomen met je eens en vind de psz beslist onverantwoordelijk bezig, en dat zou ik ze zeggen ook! Zijn ze nou helemaal :evil:

4. Miez

Miez Fanatiek lid

7 feb 2008
    1.118
    0
    0
    Ehhh, het is toch gewoon verboden om een kind van 2 zonder verhoger of zitje in de gordel te zetten?
    Of vergis ik me nou heel erg?
    Dus ik vind dat je helemaal in je recht staat, en ik vind het echt belachelijk dat ze dit zo doen.
    Eerlijk gezegd zou ik geneigd zijn om een klacht in te dienen. Maar dat moet je zelf weten ;)

5. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Nou inderdaad, ik zou ook een klacht indienen..

6. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.250
    4.480
    113
    Nee jij doet niet moeilijk hoor, en bij mij zou het ook een dikke vette Nee zijn.
    Ik zou zelfs nog verder gaan en vragen of de ouders die de kinderen vervoeren (zelfs als dit met de bijbehorende stoeltjes zou gebeuren) wel een inzittende verzekering hebben.

Ik vind het in ieder geval onverantwoord en zou dus ook duidelijk aan de peuterspeelzaal en school aangeven dat mijn kind(eren) niet zonder hun stoeltjes vervoert mogen worden.
    Maar het liefst reed ik gewoon zelf ;)

Groetjes Anita

7. bamjolan

bamjolan VIP lid

7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    Uhm t is gewoon verplicht, mijn vriendinnen willen mijn kids ook wel eens zo meenemen maar t gebeurd niet, klaar!

8. Gewoon Mama

23 feb 2008
    78
    0
    0
    Ik vind het niet raar hoor.
    Ik zou mijn kids absoluut niet zonder stoeltje in een auto laten vervoeren.Ik ben daar heel streng in, ik zou mijn zoontje zowieso niet met een andere moeder mee laten rijden :oops: en zou zelf mee gaan.

9. missgwen

missgwen Bekend lid

23 apr 2007
    775
    16
    18
    aan het water
    ik vind het onverantwoord, om zo te rijden met kinderen. en daarbij komt ook. als er wel wat gebeurt dan ben jij niet verzekerd. ook al is de tegen partij schuldig.

10. manytroubles

manytroubles Actief lid

9 dec 2006
    357
    0
    0
    Bij "incidenteel vervoer" is het niet verplicht om een kinderzitje of stoelverhoger te hebben. Zo dus ook niet voor een uitje van school of PSZ.
    Je inzittendenverzekering geldt dan ook gewoon. Ook bijvoorbeeld ops's en oma's die een kind een enkele keer vervoeren hoeven geen stoeltje/zitje te hebben.
    Ik ben zelf werkzaam op een basisschool en heb dit ooit eens uitgezocht. Als het verplicht zou zijn is het erg lastig om voldoende auto's en stoeltjes te krijgen om voor activiteiten te rijden.

Dat wil trouwens niet zeggen dat ik er voor ben om kindjes "los"te vervoeren. Mijn dochter wordt ook alleen maar in een zitje vervoerd. Ook als ze straks op school zit en met een andere auto mee zou rijden. En anders gaat ze niet mee!

Dus je bent geen zeur hoor!

11. loesje

loesje Bekend lid

1 mrt 2006
    627
    0
    0
    peuterspeelzaalleidster
    overijssel
    Ik werk op een psz en dat is één van de redenen dat wij dus geen uitjes organiseren, het is ook verboden en de kinderen zijn buiten de psz niet meer verzekert, belachelijk dus :(

12. Jalea

Jalea Fanatiek lid

24 jun 2006
    2.396
    0
    0
    ik zou het idd weigeren, je vergeeft het jezelf nooit als je kinderen op die manier wat overkomt!

13. patricia240477

patricia240477 Fanatiek lid

20 feb 2006
    1.232
    0
    0
    spijkenisse
    Ik had het ook niet geacepteerd hoor, dit kan en mag gewoon geeneens.
    Dit is wetelijk geregeld dat een kind welke leeftijd dan ook in een veilig stoelje en/of verhoger zit, als een kind een bepaalde lengte/leeftijd heeft mag en kan hij of zij gewoon in de voorstoel met driepunt gordel. Voor de overige kinderen moeten achterin in een veilig goedgekeurd stoeltje/verhoger zitten, mocht dit niet het geval zijn en je krijgt controle onderweg kan je een boete verwachten en/of een waarschuwing.

http://www.mijnkind.nl/content/home.asp?page=(Baby)autostoeltje

Dus meiden ik raad je wel aan om zorg te dragen dat jullie kroost veilige uitstapjes gaan doen, dit kan je gewoon laten zien.

gr. Patricia

14. Renate28

Renate28 Fanatiek lid

22 mei 2006
    3.334
    0
    36
    Dit is niet waar. M.b.t. basisschoolkinderen heb je gelijk. Maar kinderen tot 3 jaar mogen echt uitsluitend in kinderzitjes worden vervoerd. Ook bij incidenteel vervoer. Voor een PSZ is het dus onverantwoord om de kinderen zonder zitje te vervoeren.

Zie de site van het ministerie: http://www.autokinderzitjes.nl/wat_zegt ... onderingen

Ik zou er dus zeker iets van gezegd hebben. Of ze me nou raar aankijken of niet. Dat kan me weinig schelen in zo'n geval. Ze horen zich gewoon aan de wet te houden. Klaar.

Misschien is het een idee om de ouderraad van de psz in te schakelen. Daar zijn ze voor tenslotte.

15. jeanney5

jeanney5 Bekend lid

9 jul 2008
    822
    19
    18
    Ik ben het ook met Renate eens.. Mijn jongste dochter die is inmiddels al vier. Vorig jaar zat ze nog op een KDV.. En ik moest haar autostoel meenemen, want ze gingen naar de kinderboerderij.. En ze hebben me duidelijk gezegd; dat als ik geen kinderstoel meeneem, dat ze dan niet mee gaat....

Veiligheid voor alles.. Die kids zijn onschuldig.. Ik zou ook een klacht indienen hoor, want dat is niet normaal...

16. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Je bent geen zeur, mijn dochter zou pertinent niet meegaan zonder zitje.

Deel Deze Pagina