HELP schoonmoeder......en mijn kind

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Koekjeerbij, 8 nov 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. oma sam

oma sam Lid

5 nov 2010
    5
    0
    0
    verzorgende ig op p.g afd dementerende ouderren
    noord holland
    lieve zon

vanharte met je eerste kindje
    ik ben zelf net drie weken oma van mn eerste kleinkind
    ik heb zelf 4 jongens van 19 tot 27 jaar.

jammer genoeg zijn ze allemaal het huis al uit maar 25 jaar voor een jongen om dan pas het huis uit te gaan is een heel normale leeftijd.

ik heb ook heel erg meegeleeft tijdens de zwangerschap van mn schoondochter en ja ook gezegd pfff ik wou dat het er was heb er zon zin in ,en dat was ook zo .
    weetje het komt niet uit je eigen buik maar het voelt wel een stukje van jezelf het is uitbreiding van je gezin.
    ik kon vroeger ook niet zo goed begrijpen hoe het voor mijn moeder of schoonmoeder moest voelen .
    en dacht ook wel eens JA HALLO HET IS MIJN KIND HOOR
    nu dat mijn kleinkind geboren is denk ik dat het voor mij net zo aanvoelt als bij hun ,en als bij jou schoon moeder.

ik ben bij de bevalling geweest PRACHTIG
    maar daar heeft ze wel op aan moeten dringen hoor omdat het me geweldig leek maar ook omdat ik eigelijk vond dat het iets van me zoon was en mn schoondochter .nu had ik het niet willen missen.
    ik heb ook de kraamgedaan 10 dagen ook op aandringen van hun maar het was geweldig.
    nu zie ik hem ook nog 3 x in de week en als ik hem dan zie ben ik zo dankbaar dat hij mn kleinkind is .
    ik zou hem ook het liefst in mn armen hebben .
    maar ik weet heel goed dat mn schoonmoeder de moeder is en zei ook recht heb om zijn moeder te zijn ,ik pak hem dan alleen even als zei zecht oma haalt je wel even uit bed en verschoont je wel even .

en ik denk dat ik dat dus van natura wel in me heb dat ik een stapje terug kan doen .
    maar dat zal niet iedere oma kunnen uit zichzelf.

het zou daarom heel verstandig zijn dat je met haar over je gevoel zou praten .
    en over haar gevoel alleen dan kunnen jullie op een lijn komen .
    en als ik lees dat je het altijd heel gezellig met haar gehad hebt.

lijkt het me een heele lieve vrouw ze is inderdaad echt oma.mijn advies praat open en eerlijk met haar over diet probleem en je gevoel en ze zal het begrijpen en blij zijn dat je haar vertrouw.

als dan de spanning geklaart is zul je vast zien dat de kleine ook rustiger word omdat hij het zeker voelt.

ik wens je succes
    gr oma sam

2. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

wauw..wel leuk/apart om het een keer vanuit oma's oogpunt te zien.

3. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.797
    19.008
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Best herkenbaar hoor. Maar het enige advies dat ik kan geven is:
    adem in - adem uit en LAAT maar even.

Ze houdt gewoon ontzettend veel van haar kleinkind en dat is natuurlijk alleen maar mooi! en hoewel ik er ook niet op zit te wachten om mijn ouders en schoonouders elke week (of nog vaker) te zien, snap ik wel dat zij hun kleinkind WEL zo vaak willen zien. Zeker nu hij nog zo klein is en zo snel verandert! En ik gun ze dat ook! Dus ook al komt het niet altijd even goed uit, zorgen wij er toch voor dat onze ouders de kleine minimaal wekelijks zien. Laat ze maar lekker genieten en inderdaad: wennen. De situatie wordt vanzelf weer normaal. (denk ik ;))

4. Noukie1805

Noukie1805 Bekend lid

4 feb 2009
    665
    0
    0
    Tja, zoals je kunt opmaken uit de vele reacties heeft het 2 kanten. Beide kanten snap ik ook heel goed! Tuurlijk moet je soms wat voor elkaar over hebben, dus op visite bij oma ook al heb je geen zin gewoon omdat het voor oma en baby wel leuk is. Een leuke opa en oma is zeker een verrijking voor het leven van je kindje, maar ik vind wel dat er grenzen zijn. Ik leef nou eenmaal niet om oma gelukkig te maken en heb geen kindje omdat zij het zo leuk vinden, dan zou ik zeggen neem er zelf nog 1??!! Hoewel ik het super leuk vind dat oma zo ontzettend gek is op haar kleindochter (zeker omdat het haar enige oma is) voelt het als een inbreuk op mijn privacy. Elke dag staat ze op het keuken raam te bonken of komt gewoon binnen lopen. Geeft geen advies maar vertelt me hoe we het MOETEN doen en als ik het zo niet doe blijft ze erover door zeuren. Zijn we weg geweest wilt ze weten waarheen. Ben ik een dagje thuis wilt ze weten waarom. Dat ik de honden te laat heb uitgelaten, dat ik te laat naar mijn werk ging of te laat thuis was, dat als mijn familie langskomt het te druk is voor de kleine, welke diensten mijn vriend heeft gedraaid, dat ze heus mijn tante wel zag lopen met de kleine en of dat dat wel goed ging en ga zo nog maar even door. Nu blijft ze maar doorzeuren over hoe we het gaan redden als ik 2 dagen ga werken, kan dat wel financieel en hoe ga je dat doen….sorry hoor, maar wat gaat jou dat aan (heb al meerdere keren rustig verteld dat we het wel gaan redden, maar ben gewoon niet van plan haar mijn administratie te laten zien)??? Toen I het moeilijk had in het begin en erg slecht sliep, bleef ze maar doorzeuren dat ik haar niet de hele dag bij me MOCHT houden en als ze eindelijk sliep en wij heel zachtjes deden MOEST ze maar wennen aan geluiden en maakte ze haar gerust wakker. Tegen iedereen zeggen dat ze haar te weinig zag terwijl ik gesloopt was 20 van de 24 uur met haar liep en gewoon geen zin had in allerlei onzeker makende goedbedoelde adviezen. Kijk, kan nog wel even doorgaan zo, maar het punt is, ik vind het prima al komt ze elke dag langs (doen ze ook) maar je kunt toch ook gewoon niks zeggen, gezellig even een bakkie doen en kleintje knuffelen?? We hebben het al heel vaak aangegeven, maar het komt gewoon niet door. Helaas voel ik me nu genoodzaakt de vaste oppas dag te stoppen en ws zelfs wat verder weg te gaan wonen. Ze heeft het idee dat omdat ze 1 dag in de week oppast ze ook wat te vertellen heeft. Gek om te vergelijken maar dit deed ze al met onze honden toen ze die weleens uitliet. Wij wilde er een nieuw hondje bij en zij zei letterlijk “maar ik heb er ook wat over te zeggen want ik laat ze weleens uit???!!” Tja, zo gaat dat nu dus ook met kleindochter.
    Vind het lastig, want zie hoe gek ze op haar zijn, maar denk dat je ALLEMAAL rekening met elkaar moet houden dus ook grootouders met (klein)kinderen. Hier lees ik nl vooral dat wij ouders maar rekening moeten houden en schikken naar opa & oma, dat vind ik niet helemaal eerlijk.

5. tulip

tulip Niet meer actief

ik denk als de schoonmoeder van ts net als jij uit zichzelf een beetje terughoudend was geweest, dat ze nu ws meer vrijheid van ts zou krijgen dan dat ze zich nu toegeeigend heeft.
    Waren ze allemaal maar zo als jij.

Mijn moeder (en schoonmoeder) zijn ook heel "netjes" van zichzelf uit, vandaar dat ik hen ook de week na de kraamhulp gevraagd heb om mij te helpen. Als ze heel claimerig waren geweest had ik dat ws niet gedaan.

6. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Leuk om eens de andere kant te horen!!
    Zo te lezen ben je heel inlevend en weet je wanneer je teveel zou zijn. Alleen dat al zou het zoveel makkelijker maken als meerderen oma's zo reageerden!
    Als mijn ( schoon) moeder zo zou zijn dan zal ik haar ook meer vrijheid geven. Door haar overenthousiaste gedrag en haar geclaim heb ik het idee dat ik mn kind moet beschermen voor alle drukte en prikkels en verwennerijen die in mijn ogen niet goed zijn.
    Alleen al het feit dat je hier leest en post wil zeggen dat je interesse hebt in waar moeders van nu zich mee bezig houden.
    Ik zou willen dat mijn schoonmoeder daar wat meer interesse in zou hebben. Sinds onze zoon er is vraagt ze nooit meer iets aan en over ons!

Om nog even ontopic te blijven: Aan TS:
    Las hier de tip om een dagprogrammaatje uit te schrijven. Dit heb ik ook gedaan en ik vond het wel heel fijn hoor! Je hebt het idee dat je dan nog iets de controle in handen hebt.
    Mijn schoonmoeder las het vlgs mij niet eens, maar ik had iig het idee dat ik wat houvast mee gaf. Gewoon tijden van flesvoeding, slapen (zo ongeveer), wat ie leuk vond om mee te spelen, enz.
    Bovendien is een briefje vaak makkelijker dan mondeling.

7. Jetje76

Jetje76 Bekend lid

15 feb 2009
    617
    0
    0
    Holy sh*t Noukie, daar zou ik inderdaad HE LE MAAL knetterrrrrrrgek van worden!

Ik hoop dat jullie een oplossing vinden!

8. Nic1976

Nic1976 Fanatiek lid

27 okt 2009
    4.545
    732
    113
    Ik krijg kippenvel bij zoveel liefde wat je beschrijft. Gelukkig heb ik ook oma's die er zo over denken. Wat een geluk dat het bestaat. Geniet er teveel van, dan wel op een afstand dan wel van dichtbij!

9. Nic1976

Nic1976 Fanatiek lid

27 okt 2009
    4.545
    732
    113
    Zo zit ik het verhaal van lieve oma Sam te lezen met kippenvel over mijn hele lijf. En zo gieren de laatste hormonen die ik nog in mijn lichaam heb door het lijf als ik jou verhaal lees. Wat kan het oneerlijk zijn en wat kunnen mensen toch het bloed onder je nagels vandaan halen. Doe waar jij achter staat en doe waar je de kleine voor op de wereld hebt gezet, namelijk zorgen. Sterkte met de waarschijnlijk moeilijke beslissingen die je moet gaan maken. Maar zou er zelf ook super gek van worden!

Zeg oma Sam geef jij ook cursussen?

10. oma sam

oma sam Lid

5 nov 2010
    5
    0
    0
    verzorgende ig op p.g afd dementerende ouderren
    noord holland
    nou dat is een goed idee zeg zon dagprograma
    als je een gesprek met ze gevoert hebt en je toch het gevoel hebt dat ze het niet oppakken wat je wenzen zijn .
    kan zon dagprograma zeker helpen.
    en al heb je het idee dat ze er niet naar kijken
    denk ik zeker dat ze het stiekem wel doen als je even niet bij ze in de buurt bent .
    moet hij natuurlijk wel goed in het zicht hangen.
    en steeds als ze het zien hangen worden ze toch even gedwongen om aan en het gesprek terug te denken en natuurlijk aan jou wens als moeder .
    top idee

11. Koekjeerbij

Koekjeerbij Niet meer actief

Zo nog meer reacties!

En wat leuk ook een oma die reageert!!
    Ja als mijn schoonmoeder wat minder opdringerig en claimend zou zijn, zou ze zeker meer mogen/ kunnen van mij. Door haar gedrag denk ik eerder nee. Als ze zo als oma sam zou zijn zou ze vaker mijn zoon kunnen zien.

Maar als i dan noukie 's verhaal lees dan knijp ik in mijn handen dat het bij mij lang niet zo erg is!
    Men wat een ramp meis!!

Goede tip van dagprogramma.

Ondetussen heeft mijn schoonmoeder 1 keer nu opgepast en wonder boven wonder is het goed gegaan. Ze kwam deze keer rustig binnen wat al zo verschrikkelijk scheelt. Ik heb hem eerst ff vanaf mijn schoot laten kijken en toen rustig bij haar op schoot.
    En toen deed ze ook rustig!! En dat hielp zo!
    Nu was hij die dag en de dag ervoor ook in een hele vrolijke bui dat scheelt ook natuurlijk.
    Ik ben weg gegaan na heel wat uitleg. Toen ik terug kwam was hij wel nog steeds op, dat was wel veeeeel te lang maar goed hij was nog niet aan t huilen. Had hij blijkbaar heel de tijd niet gedaan.
    Hij was moe, dat was te zien en heeft daarna bijna 4 uur geslapen! Helemaal gesloopt waarschijnlijk van alle aandacht.

Deze keer dus helemaal goed gegaan wat mij wel meer vertrouwen naar schoonmoeder geeft. Die was wel meteen teleurgesteld dat ze niet elke week gaat oppassen maar dat vind ik echt niet nodig. In de toekomst kan t vast nog wel eens.

Ik hoop dat ze in het vervolg steeds zo rustig kan doen als ze nu deed. Ze heeft nu ervaren dat het helpt en ze vond het zo vershrikkelijk leuk met hem. ( ze heeft wel 2 keer gebeld om dat nog eens te vertellen)

Verder vind ik om de week nog steeds meer dan zat om elkaar te zien. We hebben ook tijd voor ons zelf nodig, de andere opa en oma en natuurlijk ook nog vaak zat andere verjaardagen en afspraken.

Iedereen bedankt voor alle reacties!!

12. kleinesam

kleinesam Fanatiek lid

15 mrt 2009
    1.409
    0
    0
    Fijn dat het zo goed gegaan is!

Weet je wat af en toe zo lastig is? Sommige opa's en oma's zijn zo enthousiast en blij dat het lijkt alsof ze zelf een kindje hebben gekregen. Ze behandelen het kleinkind dan alsof het hun eigen kind is. En dat is nu vaak waar vooral de moeders moeite mee hebben. En logisch! Het is jullie kindje en niet dat van je (schoon)ouders. Jij bepaald wat er gebeurt en niet je schoonouders. Tuurlijk is het fijn dat opa en oma gek zijn op hun kleinkind, maar er is wel een grens met wat je toe kunt laten. Als mijn schoonouders hier zijn of wij zijn daar op bezoek bepalen wij wanneer hij naar bed gaat en er weer uit komt. Hij wordt zeker niet wakker gemaakt als hij ligt te slapen. Wat ik soms wel lastig vind is dat mijn schoonmoeder ons zoontje erg kan claimen. Als we daar zijn geeft zij standaard de fles, Sam zijn oom of opa krijgen geen kans. Dat vind ik wel jammer, het is niet alleen haar kleinkind ;) Ik vind de grens van opa en omaschap af en toe ook moeilijk. Hoever kunnen opa en oma gaan? Ik moet wel zeggen dat mijn moeder of schoonmoeder nooit moet zeggen dat het ook een beetje haar kind is. Het is ons kind en hun kleinkind ;)

13. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

13 dec 2009
    3.378
    2
    0
    hahaha! het is alsof ik mijn verhaal hoor! mijn schoonmoeder wil ook t liefst de hele tijd die kleine op schoot en dan heeft ie net gegeten en spuugt ie natuurlijk als ze hem zo wild heen en weer "wiegt". daar wordt ie helemaal misselijk van! hij huilt heel weinig maar bij haar zet hij dan ineens een keel op natuurlijk...ze rukt hem ook gewoon uit m'n schoonvaders handen en die van haar zoon ook...maar goed we zien haar maar een keer per week! moet erbij zeggen: wij wonen in Griekenland want mijn man is griek dus een griekse schoonmoeder...

14. kleinesam

kleinesam Fanatiek lid

15 mrt 2009
    1.409
    0
    0
    Hihi hier een Spaanse, ook daarin merk ik wel verschil met de Nederlandse cultuur.

15. keina

keina Bekend lid

30 mrt 2009
    675
    0
    0
    is het niet zo dat je schoonmoeder rustiger is als ze alleen met je zoontje is of alleen met jou en je zoontje?

mijn schoonmoeder is precies het zelfde ik ergerde mij kapot. mijn schoonvader kreeg nooit een kans om mijn zoontje vast te houden, en als mijn schoonzus en zwager erbij waren deed ze nog gekker! heel druk!
    maar ik heb nu door dat ze dat meer doet omdat ze zelf heel onzeker is en als er anderen bij zijn is dat gedrag een beetje van zie mij een leuke oma zijn!
    als ze alleen is met mijn zoontje is ze heel anders, en valt hij zelfs in slaap op haar schoot!

ik begrijp je helemaal, de 1 die zegt als je er niet tegen kan moet je haar ook niet laten oppassen.
    maar ik heb mezelf gedwongen om er geen punt van te maken, en te hopen dat de nieuwigheid er wel van af zal gaan. en dat doet het zeker.
    hij heeft er nu al 2 keer gelogeerd, en dat ging fantastisch goed!

succes

16. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

13 aug 2007
    4.077
    5
    38
    tja, ik herken het wel hoor,mijn schoonmoeder mailt me elke dag om te vragen hoe het gaat,ze smst 3 keer per week,bijna elke weekend wil ze mn zoontje zien en anders komt hij om het weekend daar slapen.
    En alles in de gaten houden hè.

maarja mijn zoontje is gek op haar en ze is ook heel lief voor hem dus ik doe het voor hem.

je zoontje is nog maar 3 maanden dus je kan als excuus gebruiken dat hij super eenkennig is en dat hij pas mag logeren zodra die fase voorbij is?

17. Koekjeerbij

Je zegt het precies goed!!
    Ja..mijn schoonmoeder heeft al eens toen ik nog zwanger was gezegd dat het toch ook een beetje haar kind was?!!
    nou....toen heb ik ook al gezegd dat het haar KLEINkind was...maar ik heb idd vaak t gevoel dat ze t eerder als haar kind ziet. En dat kan ik moeilijk hebben. Haha ben een leeuwin hoor wat dat betreft, is MIJN kind!

18. Koekjeerbij

Nee helaas doet ze altijd zo, ook als ze alleen is. ( lees dus zonder andere familie, mijn schoonvader is er tot nu toe wel altijd bij al gaat die vaak iets anders doen, die is niet van de baby's)
    Bij andere kinderen ( dus ook bij vreemden ) doet ze ook zo over entousiast hoor.
    Ik heb wel eens t idee dat ze soms wil compenseren dat ze zelf maar 1 kind heeft gekregen, ze had er meer gewild maar mijn schoonvader dus beslist niet.

19. Koekjeerbij

Ik probeer t nu wat te laten rusten, het oppassen ging goed maar ik zit niet te springen om snel nog een keer. Als die situatie zich voordoet misschien wel.
    Logeren voorlopig nog niet en daar is mijn vriend het gelukkig mee eens.

20. Koekjeerbij

maar waar ik al bang voor was, schoonmoeder heeft al 2 keer gebeld met hint en vele opmerkingen, dat ze hem zo graag wilde zien, hem zo miste etc etc. Maar dan erg opdringerig.
    Het is amper een week geleden dat ze hem dus heel lang heeft gezien, helemaal voor zichzelf. Deze week en t weekend hebben wij al veel plannen maar voel me dus erg verplicht om volgende week een gaatje voor haar te prikken....

Ik weet dat sommige oma hun kleinkinderen meerdere malen per week of iig 1 keer per week zien. Maar die behoefte hebben wij dus niet. En in mijn kennissen kring is eens in de 2 weken of zelf langer ook normaal.
    Ik blijf dus voorlopig druk van schoonmoeder voelen ben ik bang.

Als ze nu eens niet zo overdreven zou doen. Ik krijg gewoon uitslag van de manier waarop, als of het een puppy is die leuk is om vast te houden.
    Het is wel mijn kind, en ook ons leven. En dat is meer dan mijn schoonmoeder.

Deel Deze Pagina