Help!! Schoonmoeder

Discussion in 'Mama en gezin' started by Ovan, Jul 24, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Riverdale87

Riverdale87 Fanatiek lid

Oct 15, 2017
    4,151
    4,681
    113
    Female
    Ik dacht al :roflmao:

2. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

Sep 13, 2014
    9,446
    4,241
    113
    Haha ben t met je eens hoor.. en idd als je je wat verdiept in voeding en 2018 wordt je net vrolijk...
    Zelfs als je je gezonde verstand denkt te gebruiken wirdt je op slinkse manier misleid..

Doe waar je je goed bij voelt maar hou t ontspannen.

Angel1980 likes this.
  3. Nieuwsgierigbijtje

Nieuwsgierigbijtje Fanatiek lid

May 12, 2018
    1,854
    1,176
    113
    Female
    Je moet helemaal niks. Maar wat al eerder is aangedragen, af en toe een zoetigheidje kan geen kwaad. Als je alles maar met mate doet en inderdaad zoals geschreven de balans er in houdt. Soms een beetje loslaten is alleen maar gezond. Op alle vlakken.

4. Lisa2

Lisa2 Fanatiek lid

Apr 21, 2013
    3,539
    1,551
    113
    Ik zou er ook niet blij mee zijn als oppasoma dingen doet waarvan ik vraag of ze dat niet wil doen.
    Ik zou me persoonlijk niet zoveel zorgen maken om dat beetje ijs of diksap qua suikers wel om de hoeveelheid zout dat erin zit. Ik zou eerder waterijs geven dan.

5. fien2808

fien2808 Fanatiek lid

Dec 2, 2014
    1,180
    28
    48
    Even een paar bedenkingen.

Je ontzegt je kind niet de oma door haar niet te laten oppassen. Mijn (schoon)moeder past ook niet wekelijks op, toch zijn ze daarom de titel niet kwijt hoor. Even terzijde.

Ik snap wat en waarom je doet wat je doet. Ik ben zelf ook 'slachtoffer' van een lakse opvoeding qua eten. Ik doe het dan ook helemaal anders dan mijn moeder indertijd. Zij vindt dat ik overdrijf. Dus ik snap je echt helemaal.

MAAR

Je mag niet te obsessief ermee gaan bezig zijn. Nuja, voor 1j bande ik ook al-les wat (nutteloos toegevoegde) suiker is. Ik vind dat gewoon onnodig en het is niet dat ze weten wat ze missen. Maar mijn dochter is nu 2,5 en ondanks dat ze wild is van smoothies, hummus, groenten en fruit, eet ze ook graag ijsjes, pizza en aanverwanten. De ENIGE manier om je dochter een gezonde relatie te geven met voeding, is door het goede voorbeeld te geven en NIET extreem panisch te worden van voeding. Kook gezond, eet gezond samen aan tafel. Zorg voor een gezonde basis, zodat zij eigenlijk een gezond beeld heeft bij "normale dagelijkse voeding". Doe niet negatief wanneer er een ijsje aangeboden wordt, maar geef ook aan na het 10de ijsje van die week (bijvoorbeeld) dat je ervoor kiest om dat niet meer te doen. DAT gaat zij oppikken als ze ouder wordt. DAT gaat ze onthouden.

Ik was het eerste jaar ook echt een momzilla wat betreft voeding. En nog altijd wat betreft drinken bijvoorbeeld (water, ..). Maar één van de grote taken van elke moeder is leren loslaten. Ik ben hier ook in gegroeid. Ik sta nog steeds achter mijn (en dus jouw) idealen, maar ik weet ook dat er een evenwicht nodig is. Zij hoeft niet te zien dat er gevoelig moet gedaan worden om kleine uitspattingen. Wat ze wel mag zien, is dat ik bijvoorbeeld niet wil dat ze én pizza én ijs én hamburger én friet én ... op één dag naar binnen zou spelen. Dat doe ik ook niet. Snapje? Deze namiddag komt ze van de crèche en krijgt ze een Oreo koekje. Of vier. Suiker, zeker en vast. Had ik liever dat ze een quinoa koekje eet? Tuurlijk. Ze vindt die ook lekker. Maar soms is er nu eenmaal tijd en ruimte voor iets lekkers. Zonder dat er lastig over gedaan wordt. Wil ze daarna nog koekjes, is het neen.

Maar goed, dat is eerder iets wat ik je wil meegeven voor als je kindje wat ouder is. Op 9 maanden had ik hier ook NIET blij mee geweest. Ik zou ook niet meteen zeggen dat ze niet meer mag oppassen (toch niet als dit het eerste voorval is). Inderdaad alternatieven meebrengen en zeggen "kijk, dit of niets. Jouw keuze". Ik vind het dan weer niet oke dat jullie eerst samen afspreken van geen suiker te geven voorlopig, en dat je vriend ineens zegt "suiker mag wel nu" want ja, zijn moeder hoort nu "wooeehoooeeee". Wie weet krijg je daar nu een averechts effect. Wat op zijn beurt weer zorgt voor meer stress en meer gedoe.

Ohja ik las ook iets over tandjes en dat ze toch nog wel gewisseld worden enzo... Dat maakt niet uit. Zelfs al hebben ze nog geen tanden, beschadig je het inwendig tandvlees, wat zorgt voor een minder kwalitatieve bodem voor de uiteindelijke tanden, wat op latere leeftijd kan zorgen voor een zwakker volwassen gebit.

Fien Out.

Meisje93, Elmyra, Ysabella and 4 others like this.
  6. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Eten is niet goed of slecht en je wordt niet beter of slechter door bepaalde dingen te eten. Eten is gewoon eten. Het beste is daarin balans te vinden en er niet te strak mee om te gaan.

7. Anna009

Anna009 VIP lid

May 30, 2008
    9,872
    5,148
    113
    Home
    #327 Anna009, Jul 26, 2018
    Last edited: Jul 26, 2018

Je vriend heeft gelijk
    Je bent hysterisch betreft suikers je had hier beter over moeten nadenken toen je besloot oma te laten oppassen

Je bent zelf ook niet dik geworden van 2 hapjes roomijs en dat weet je zelf ook wel
    Mijn kinderen eten alles maar wel met mate ik ga ze echt niet iets lekkers ontnemen omdat ik me daar niet goed bij voel zolang het met mate is vind ik het prima

Je kind is nu nog klein hoe ga je dat doen als ze ouder word? Traktaties op school etc mag ze dan als enige het niet opeten?[/QUOTE]

8. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Nou, je loopt het grootste risico om zwaarder te worden door te gaan dieten... En juist door de dieet-cyclus (je wordt zwaarder, verliest gewicht, wordt weer zwaarder etc) gooi je de processen in je lichaam door de war

Er zijn al vanaf de jaren 60 af en aan dieethypes :D In de jaren 90 had je bijvoorbeeld monignac.

Oceanna likes this.
  9. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,186
    35,866
    113
    Hier ben ik wel heel benieuwd naar, hoezo?

10. Dansprinsesje

Dansprinsesje Fanatiek lid

Mar 15, 2014
    2,913
    3,417
    113
    Voetnoot : een kind wordt niet alleen dik van suiker

11. Bootcamp babe

Bootcamp babe Niet meer actief

'Inwendig tandvlees' bestaat niet.

12. Riverdale87

Riverdale87 Fanatiek lid

Oct 15, 2017
    4,151
    4,681
    113
    Female
    Iedereen wil toch graag slank zijn en ongelimiteerd chips eten ;)
    Dieeten zullen er altijd zijn.

13. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

Sep 13, 2014
    9,446
    4,241
    113
    Sorry eten is echt niet gewoon eten..

14. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Door eten op
    Jammer dat ze alleen niet helpen en het probleem alleen maar groter maken.

Oceanna likes this.
  15. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,228
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Ja, nog zwaarder dan je al was. Mensen gaan niet diëten als ze gewoon slank zijn.

16. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,228
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Hier ben ik het mee eens. Het maakt zeker wel uit wat je eet, heel gek @Rosao om te zeggen dat het niet uitmaakt wat je eet.

zonnetje2015 likes this.
  17. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,228
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Je schreef dit:

Nogmaals, cliché als wat, maar het gaat om balans! En daar ligt ook de basis en niet door het te vermijden en op een latere leeftijd alsnog aan te bieden.

Daarmee bedoel je toch te zeggen dat je als een kind jong is je ook van alles moet aanbieden qua slechtere dingen en niet later pas? Maar het kind van ts is pas 9 maanden, daar geldt het toch niet voor?
    Ik denk dat het best redelijk duidelijk is wat gezond is en wat niet en dat je een beetje door de hypes heen moet kijken. Niet teveel vlees, als je wel vlees eet, goed vlees, niet teveel snoep, koek en chocola. Een goede basis kan je prima meegeven zonder aan hypes mee te doen.

18. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

Sep 13, 2014
    9,446
    4,241
    113
    ?

19. chrystel73

chrystel73 VIP lid

Jan 9, 2009
    6,302
    2,570
    113
    Er werd al een paar keer genoemd dat suiker slecht voor de tandjes is. Klopt .

ar fruit bijvoorbeeld is ook niet zo goed als dat verdeeld over de hele dag gegeven wordt.

http://m.newsmonkey.be/article/5489

https://www.tandarts.nl/mondzorg/aandoeningen/gaatjes.

Je kunt niet heel zwart wit zeggen toegevoegde suiker is slecht en onbewerkt eten is goed.

De balans daar gaat het om

En 100jaar geleden aten veel mensen in Nederland nog heel eenzijdig.
    Geen snoep en ijs maar veel aardappels met een klein stukje vlees.
    En mensen die 3 hoog achter woonde hadden ook geen moestuintje.
    De levensverwachting was veel lager terwijl ze geen zwaar bewerkt voedsel aten.

We mogen onze handjes dichtknijpen dat we zoveel keuzemogelijkheden hebben.

20. Tienn

Tienn Niet meer actief

Wat is het dan?:oops:

Share This Page