Zoals al zovelen voor mij hebben gezegd: krampachtig met eten omgaan, maakt dat je kind je krampachtige gedrag omtrent eten over gaat nemen, met alle gevaarlijke gevolgen van dien. Daarnaast: je kan ook je schoonmoeder blijven verbieden om je dochter suikerhoudende dingen te geven maar nu is ze wel eerlijk geweest. Ze kan het ook stiekem gaan doen om van het gezeur af te zijn. Dan heb je er helemaal geen grip meer op. Volgens mij heeft jouw partner een goed evenwicht in zijn mening: gezond eten en af en toe wat lekkers. Kijk of het je lukt dat evenwicht ook te vinden en zo niet, misschien eens met een voedingsdeskundige en psycholoog gaan praten?
Wat zijn er hier toch altijd veel internettrollen te vinden zeg En als het serieus is dan ben je een zeikwijf. Zielig kind, mag geen hapje roomijs omdat mama stevig is
Klopt, maar ze doelt wel duidelijk op suiker. Vandaar mijn vraag. Ik had het wel wat expliciter kunnen neerzetten.
Zeker niet minderen met fruit. Ik bedoel puur dat het lichaam geen onderscheid maakt in suikers. Waar het suiker vandaan komt maakt voor het lichaam helemaal niks uit. Suiker blijft suiker. Maar zeker fruit blijven geven want het is gewoon keigezond. Je moet alleen niet doorslaan met suiker. Niet teveel en niet te weinig maar gewoon daar tussenin. Ik merkte hier dat als zoontje goed zijn fruit at hij ook minder om snoep vroeg want het lichaam kreeg genoeg suiker binnen. Dus thuis lekker fruit geven en je schoonmoeder je kindje beetje laten verwennen. Dan krijgt ze 1 dag in de week wat extra zoet binnen. Dat is echt minimaal. Hier lette ik ook op en nu ook. Zoontje is 5 jaar. Snoep als twix, mars,...heeft hij nog nooit gehad. Cola ook echt niet. Hij krijgt van mij snoep en suikers maar wel naar zijn leeftijd. En roomijs of chocopasta kreeg hij ook al vroeg. Wel iets later dan jouw dochtertje maar dat was puur vanwege het spugen. 1 likje roomijs was binnen 5 minuten 5 mondjesvol spugen. Zodra hij 11 maanden was hield het spugen op en kon hij ook lekker verwend worden door oma en opa. En over oma en opa. Weet je hoe leuk het is als je dochtertje een 2e huis heeft? In het begin was ik een jaloerse kreng. Je wil niet weten hoe jaloers ik was. Te kinderachtig voor woorden. Ik nam niks aan, van niemand want het was mijn kind. Van mij! Gelukkig veranderde ik toen hij een maand of 7/8 was en toen werd het zoveel gemakkelijker. Hij wordt niet opgevoed door mij en m'n vriend. Hij wordt opgevoed door de hele familie. Buiten het verwennen leert hij zoveel van oma en opa. Zo mooi om te zien. Toen hij 3 jaar was wist hij al meer over planten en bloemen dan mij. Ze leren daar heel andere dingetjes dan thuis en dat is het mooiste wat er is. Dus laat je kindje 1 keer per week lekker verwennen door oma en opa. Je krijgt er zoveel voor terug. Praat met hun en neem dat niet van je kindje en van jullie af want het voelt gewoon heel goed als je kindje meerdere mensen en een 2e thuis heeft.
Naast vitamines zitten in fruit ook nog boordevol met mineralen en vezels. Belangrijk voedingsstoffen voor je lichaam. Snoep en ijs zijn echt niet te vergelijken met fruit, omdat ze toevallig beide suikers bevatten. Dat is dan ook echt de enige overeenkomst. Ik vind het altijd een vreemde vergelijking. Ik snap TS wel omdat ik mijn kind van 9 maanden ook geen roomijs zou geven. Ik vind het niet nodig. Ik vind wel dat ze te extreem reageert. Hoe vaak past oma op? Hebben we het over een dag per week of vijf dagen per week? Geeft ze elke oppasdag snoep of af en toe? Als het af en toe is zou ik het echt loslaten. Mijn schoonouders laten mijn kinderen urenlang tv kijken als ze oppassen. Vind ik onnodig, maar ik ga er geen strijd over voeren. Mijn kinderen vinden het leuk bij opa en oma en dat is het belangrijkste. Overigens was ik ook pissig toen mijn moeder mijn 6 maanden oude baby slagroom zat te voeren, terwijl ik 5 minuten daarvoor nee had gezegd. Mijn kind gaat niet dood van slagroom, maar echt serieus genomen als moeder voelde ik mij niet. Misschien dat daar voor TS ook de boosheid in zit? Je niet serieus genomen voelen.
Volgens mij zijn dit verschillende dingen in 1: 1: een keertje ijs is echt geen ramp, haal adem, relativeer en laat los. 2: als je er serieus over denkt om hierdoor je kind een oma te ontzeggen ben je idd een beetje overdreven bezig 3: oma hoort zich natuurlijk aan de afspraken te houden, daar moet je van op aan kunnen. Maar je moet oma ook een beetje vrijheid kunnen geven tijdens het oppassen. Bij je aan het micro-managen? Dan is het niet realistisch dat oma zich overal aan kan houden. Stel de kaders vast en laat oma daar binnen bewegen.
Hitte moet wel sterk naar je bolletje zijn gestegen wil je speciaal voor zoiets onbenulligs een account aan gaan maken. Lekker krampachtig blijven doen met eten, worden ze groot en sterk van
Omdat ik er geen reet van geloof. En ik heb al zoveeeel zielige verhalen gelezen. Mensen die een account aanmaken en zich suf lachen achter hun laptop/telefoon. En als het wel waar is dan maakt ze van een mug een olifant ja!
Van tijd tot tijd komt er zo’n onderwerp de kop opsteken. Het lijkt erop dat veel jonge moeders dit ervaren. Voor mij ook wel enigszins herkenbaar. Maar je moet een beetje leren loslaten. Iedereen doet dingen anders en als je zo extreem wilt vasthouden aan je eigen manier van doen en dat anderen precies op wilt leggen dan kun je beter nooit meer iemand anders op je kind laten passen. Beetje snei wel voor oma als ze nu helemaal wordt afgekeurd om iets dat toch relatief onbelangrijk is. Oma’s doen dingen anders, juffen ook en peuterleidsters ook. Dit zal niet de laatste keer zijn dat je tegen zoiets aanloopt. Ik zou zeggen houd lekker vast aan jouw normen en waarden maar laat het een beetje los als je kind bij iemand anders is. Mijn kinderen krijgen zo weinig mogelijk suiker maar ik ga ze op een kinderfeestje niet treiteren door te zeggen dat zij die lolly moeten weigeren of zo. Toen mijn kind van vier laatst na een gek ongeluk een paar dagen niks had gedronken en onder invloed van een verdovend middeltje ineens mijn cola van de McDonald’s helemaal leeg dronk heb ik mijn no-cola-policy ook maar aan de kant geschoven. Ze zal er vast geen blijvende schade aan overhouden. Soms moet je gewoon niet te moeilijk doen.
Ik vind dit echt reuze meevallen. Je moest is weten wat mijn (schoon) ouders allemaal geven als m'n kids daar zijn. Hier eten we zelden chocolade maar met Pasen en sinterklaas krijgen ze hele pakketten aan chocola. Zodra ze bij m'n vader binnen lopen krijgen ze snoepje, bij het weg gaan ook en '1 reserve omdat je niet op 1 been kan lopen'. Bij m'n schoonvader worden ze ook verwend waar je misselijk van word. Tja so be it. Daar zijn opa's en oma's voor hoor. En trust me, ik ben alles behalve slank. Hier thuis eten we gewoon normaal, geen druk op het gezond voedsel leggen. Als ik tegen mn kids zeg dat ze wat lekkers mogen pakken dan lopen ze standaard naar de fruitschaal. Het belangrijkste is hoe jij je kind opvoed, niet wat een ander 1x in de week doet. Ja oma luisterde niet naar je, maar dat zal je nog tig keer meemaken in je leven. Hier luisteren ze nooit, heb 't opgegeven. Kids weten wat ze mogen van mij en wat niet. Kijk het soms door de vingers. Mijn blik zegt vaak genoeg als ik echt iets niet wil.
Maar je bent zelf toch ook niet te zwaar geworden van 1 ijsje? Overgewicht ontstaat (meestal) door overeten en een ongezond eetpatroon, niet van af en toe een ijsje of zoet broodbeleg. Hoe wil je dit gaan doen als ze naar school gaat straks? Moet ze 25x per jaar een kindertraktatie afwijzen? Ga je eigen broodbeleg meegeven als je kind ergens anders een broodje gaat eten? Dat je zo min mogelijk suiker wil geven zal iedereen begrijpen, maar overdrijven is ook een vak.... Ik zou proberen thuis zo veel mogelijk het goede voorbeeld te geven, daarbuiten kan je suiker toch niet helemaal voorkomen.
@Ovan kijk eens naar de snacks van Dekleinekeuken, Hipp of Ah huismerk. Er zijn veel verantwoorde snacks en tussendoortjes die je kunt geven. Misschien een zakje maken voor bij oma?
Jemig zeg, wat een felle reacties weer. Het was écht tijd voor dat reltopic hè dames. TS, ga ff wederom met jouw man om tafel zitten en bepaal jullie wensen samen. Laat dan vervolgens jouw man, als jullie het eens zijn geworden, dit communiceren naar jouw schoonmoeder (en dat het ook zijn mening is, niet alleen die van jou). Onze mening is uiteindelijk niet relevant, jullie mening als ouders wel en jouw schoonmoeder kan in gesprek ook meteen laten weten wat zij zelf wel en niet wil bij het oppassen (ook belangrijk!). Afspraken maken en je eraan houden, zou moeten kunnen bij volwassenen. En ja, micromanagement kan flink avers werken, maar mijn hemel, een kleine baby die nauwelijks rechtop kan zitten en niet kan lopen, mag best ook een beetje micromanagement krijgen hoor. Is niet vergelijkbaar met peuters en kleuters en schoolkinderen nog!
Ze eet dus 1x per week pasta, hagelslag of worst op brood? Wat is precies erg aan 1x per week? In worst zit sowieso geen suiker dus waarom mag dat niet?
Jee ben nog eens aan t teruglezen en sta te kijken van sommige reacties.. Waarom zo aanvallend reageren? Ts reageert gewoon kog erg netjes in haar topic. Waarom haar afbranden en zelfs uitschelden? Daarnaast sta ik te kijken hoe makkelijk sommigen zijn met suiker.. Een baby van 9 maanden heeft als hoofdvoeding melk. Leert net eten en smaak te ontwikkelen. Ben ik dan de enige die hagelslag op brood een no go vind? Net zoals ijs, chocopasta etc? Geven jullie dit echt al en zelfs voordat ze 1 jaar oud zijn?