Kraamfeest of niet?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Catheleine, 4 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Catheleine

Catheleine Bekend lid

9 feb 2007
    522
    1
    0
    Zorgcoordinator
    Brabant
    Hoi allemaal,

Ik wilde graag jullie mening weten over een evt kraamfeest geven of juist niet...

Het lijkt me voor onze 2 oudste dochters namelijk erg druk en onrustig als er steeds bezoek komt om hun babybroertje te bewonderen...
    Vandaag dat ik een kraamfeest overweeg... Maar ik ben ook bang om mensen te kwetsen als ze niet meteen de kraamweek mogen komen om te kleine te bewonderen...

Hebben jullie voor en nadelen die ik kan mee nemen in mijn keuze

Liefs Catheleine

2. Laris

Laris Fanatiek lid

27 jun 2008
    1.917
    2
    0
    Ik denk dat je het eerst moet uitgaan van wat je zelf het fijnste vind! Als mensen zich daardoor gekwetst voelen zegt dat meer over hun dan over jullie beslissing.

Voordeel;
    Je hebt alle bezoek in 1 keer gehad, 1 keer drukte daarna rust :D, relatief dan :p

Nadeel;
    Je hebt niet veel contact met iedereen doordat het nogal 'massaal' is in 1 keer. Maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke mening.

En als het goed is heb je ook een kraamverzorgende de eerste week? Ik hoor dat het dan vaak wel fijn is kraambezoek te ontvangen, omdat je dan nog hulp hebt en mensen niet lang blijven hangen.

3. bianca3006

bianca3006 Bekend lid

20 aug 2009
    535
    2
    0
    Ommen (OV)
    persoonlijk zou ik niet kiezen voor een kraamfeest. Wat hieronder ook al staat, je heb wel alles in 1 keer, dus stuk rustiger maar aan de andere kant.... Je hebt niet alle tijd om te kletsen met iedereen denk ik.
    En de mensen die je gaat kwetsen.... proberen boven te staan (makkelijker gezegd dan gedaan, zou het ook nietk unnen. hahaha)
    En ik neem aan dat de mensen die dicht bij je staan zoals ouders en vrienden toch wel eerder komen kijken???
    Wij leggen zelf gewoon kalender naast de telefoon straks, om zo beetje in de gaten te houden dat alles niet de spuigaten uitloopt. Dan moeten mensn maar een weekje wachten om te komen kijken.

Ik hoop dat je er uit komt!!

Groetjes....

4. jonibra

jonibra Niet meer actief

Is het geen idee om familie enzo wel gewoon in de kraamweek te laten komen, maar vage kenissen etc die je normaal ook niet vaak ziet op een kraamfeest?

Liefs mij

5. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Wij gaan wel een kraamfeest geven. Juist voor de mensen die verder van ons af staan. Vage kennissen/verre familie/collega's etc. Mensen die na een paar weken/maanden toch nog komen terwijl je eigenlijk al poepieflauw bent van alles visite:D
    De mensen die echt dichtbij staan komen toch wel en dat mag ook.
    Dus naaste familie en een paar goede vrienden. En de rest moet eventjes geduld hebben. We willen het ook vrij vlot na de bevalling doen. Zo'n 3 of 4 weken daarna. En ook met tijd, dus bijvoorbeeld van 14u tot 16u of wat langer, tot 17u. Mijn moeder en schoonmoeder en 2 vriendinnen hebben al aangeboden om te helpen. Prima:)

6. mamanu

mamanu Bekend lid

2 nov 2008
    577
    0
    0
    Wij hebben bij de tweede ook een kraamfeest gegeven.

Ik had bij iedereen al vantevoren aangegeven dat ik het op die manier wilde doen ook ivm de onrust die het anders veroorzaakt bij de oudste plus ik wilde er gewoon (om het misschien niet zo netjes uit te drukken) vanaf zijn.
    Het is inderdaad druk en je kunt niet met iedereen een praatje maken, maar vond het wel de ideale oplossing en doe het zeker (mocht er in de toekomst nog een derde komen) weer.
    Er veranderd al zoveel voor de oudste (en voor je hele gezin) en dan heb je ook nog maanden kraamvisite.

Hele goede vrienden en naaste familie zijn gewoon al in de kraamweek langsgeweest.

Moet wel zeggen dat ik er ook echt een feestje van heb gemaakt en heb allemaal leuke reacties gehad.

7. Shyness

Shyness Bekend lid

17 aug 2008
    961
    0
    0
    consulente
    Sint-Niklaas
    Wij geven ook een kraamfeest/babyborrel. De dichte familie is bij ons ook al voor het feest welkom. Al de rest kan maar wachten, gewoon doen waar je je zelf het beste bij voelt! ;)

8. Catheleine

Catheleine Bekend lid

9 feb 2007
    522
    1
    0
    Zorgcoordinator
    Brabant
    Super fijn al zo snel meerdere reactie's... bedankt...

Inderdaad om naaste familie en vrieden zouden dan toch komen in de kraamweek, maar ik zie erg op tegen mijn gehele kraamverlof bezoek te ontvangen...
    Vanuit de eerste 2 kinderen weet ik dat er geen einde aan lijkt te komen... Wel gezellig maar er zijn nu ook 2 kinderen... Als we het niet doen dan doen we maar 2 avonden in de week, dinsdag en vrijdag avond bezoek en ook door de week de andere dagen niet te veel mensen. Ga het weer proberen echt te plannen, maar ervaring leert dat ik te snel zeg , och kom maar, en dan is het vlug te veel...

Moeilijke keuze hoor, en manlief zegt zeg jij het maar, mijn maakt het niet uit, maar van hem hoeft een kraamfeest niet...

Groetjes Catheleine

9. moon30

moon30 Actief lid

14 jun 2009
    406
    0
    0
    winkelmedewerker
    noord holland
    ik zeg: DOEN!!!!!!
    ik heb nog steeds elke dag visite, en raak er echt mee aan.
    ik riep altijd dat ik t overdreven vond een kraamfeest, maar daar ben ik heeeeeeeeeeel hard van teruggekomen..

je kan je familie en beste vrienden natuurlijk gewoon lekker laten komen wanneer hij/zij geboren is, maar de rest mooi in 1 keer en klaar. ideaal.

10. Dazwa84

Dazwa84 Fanatiek lid

9 aug 2008
    1.212
    0
    36
    Wij willen ook een kraamfeest geven, denk zoń 4 of 5 weken na de bevalling. Naaste vrienden en familie mogen uiteraard meteen komen, gezellig juist. Maar de mensen die even wat verder weg staan heb ik liever niet nog maanden daarna op visite. En daar draait het dan vaak wel op uit, heb ik al van heel veel mensen in mijn omgeving gehoord die net bevallen zijn.

Hoe doen jullie dat trouwens met het geboortekaartje? Gaan jullie een extra inlegvel doen bij de mensen die je voor het kraamfeest uitnodigt? Wij wel denk ik. Maar in principe zijn ook de naaste familie en vrienden welkom op het feest, en dat zeg ik dan gewoon. Maar ik doe er dan geen inlegvel bij want ik wil juist dat ze weten dat ze direct welkom zijn.

11. Shyness

Shyness Bekend lid

17 aug 2008
    961
    0
    0
    consulente
    Sint-Niklaas
    Wij gaan kleine kaartjes laten maken en bij de geboortekaartjes steken.

12. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.182
    6.580
    113
    Persoonlijk lijkt mij zo'n feest niets. De drukte zou niets voor mij zijn en ik wil graag een wat persoonlijker benadering. Zelf denk ik dat je er niet van kunt uitgaan dat je erna geen bezoek meer hebt. Er zijn heel wat genodigden die niet zullen kunnen en die willen toch 1 voor 1 langskomen.

13. Dazwa84

Dazwa84 Fanatiek lid

9 aug 2008
    1.212
    0
    36
    Die hebben dan pech :D Nah, zou er zelf ook niet van uitgaan dat je helemaal geen visite meer hebt hoor, maar denk dat je het wel een beetje kan beperken op deze manier. Je wilt volgens mij ook veel genieten van je kleintje, samen met je partner, elkaar leren kennen. En als je dan elke keer visite hebt dan kom je daar volgens mij amper aan toe. Visite vind ik super gezellig trouwens hoor, maar ik hoef niet de mensen die ik maar 2 keer per jaar zie, dan ineens wel direct op de stoep te hebben. Of familieleden die wel 2 uur rijden vandaan wonen maar je verder nooit ziet (in ons geval). Die blijven dan natuurlijk meteen een halve dag :|

14. Yukl

Yukl Niet meer actief

Hier bij zoonlief een kraamfeest gegeven en ik ga het bij de volgende weer doen. Onze beste vrienden en ouders/broers en zussen kwamen wel thuis langs. Dus een gezellige kraamtijd had ik sowieso wel. Maar al die vage ooms en tantes etc. kwamen lekker naar het feest. Daar had ik echt geen trek in! Ik had ook helemaal niet de behoefte om ze allemaal te spreken, dus ik vond het geen probleem dat ik ze ook tijdens het feest niet allemaal even uitgebreid sprak.

In de eerste week na de geboorte werd ik overigens na dag 3 al gek van alle visite... En dat waren dus alleen de mensen die dicht bij ons stonden. Toen hebben manlief en ik de stekker er uit getrokken en hadden we 3 dagen helemaal niemand meer over de vloer. Heerlijk die dagen gewoon met ons gezinnetje!

15. Maria74

Maria74 Niet meer actief

Ook wij geven een babyborrel. Beste vrienden en familie mogen eerder langskomen. De rest echt alleen tijdens de borrel (die we niet thuis doen, maar in een leuke brasserie hier vlakbij) Gewoon van 15.00 tot 18.00 borrel en borrelhappen en baby bewonderen.

16. Dazwa84

Dazwa84 Fanatiek lid

9 aug 2008
    1.212
    0
    36
    Hebben jullie ook al ideeën over de tekst voor de uitnodiging? Ik wil wel dat het duidelijk is dat men, zonder ongastvrij over te komen uiteraard, op de babyborrel welkom is, ipv in de kraamweken thuis..

17. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Wij doen geen apart briefje er bij in maar gewoon een simpele tekst op het kaartje zelf. Zoiets als: wij geven op -datum- een kraamfeest. Iedereen is welkom van 14u tot 17u.
    We sturen geen kaartjes naar mensen die niet mogen komen en als er wel twijfelgevallen tussenzitten (bijvoorbeeld de huisarts:D) dan ga ik er vanuit dat die mensen zelf wel snappen dat het voor hun niet leuk is om te komen. En anders komen ze maar wel, gezellig:)

18. Catheleine

Catheleine Bekend lid

9 feb 2007
    522
    1
    0
    Zorgcoordinator
    Brabant
    Tjeetje echt fijn al die reactie's...

Over het evt laten weten van het kraamfeest heb ik nog niet zo nagedacht... Moeten eerst maar eens een keuze maken...
    Mijn collega zei net ook, lijkt mij ideaal een kraamfeest...
    Vooral voor de oudste 2 lijkt het me erg verwarrend en druk als er telkens visite komt... Ze moeten de aandacht toch al delen, en wil vooral de avonden lekker rustig voor ze houden met naar bed gaan bijvoorbeeld...

Maar andere kant is het pronken met hun broertje natuurlijk ook erg leuk... Dus ja lastig vind ik het wel...

Ga vlug slapen net avonddienst gehad en en morgen weer vroege dienst 7 uur beginnen...

Groetjes Catheleine

19. Mama van Sepp

Mama van Sepp Fanatiek lid

5 feb 2010
    3.399
    0
    0
    Ik ga dit keer wel een babyborrel/kraamfeest geven.. bij de eerste heb ik dit niet gedaan maar achteraf echt heel veel spijt van gahad jeetje wat waren wij het zat elke dag visite en dat weken lang :$ .. nee hoor voor ons dit keer gewoon een babyborrel voor de mensen die verder van ons af staan en inderdaad de directe familie en vrienden wel gezellig in de kraamweek!

20. Catheleine

Catheleine Bekend lid

9 feb 2007
    522
    1
    0
    Zorgcoordinator
    Brabant
    Wij komen er nog steeds niet zo uit met z'n tweetjes...

Maar ga het er op een rustig moment nog eens met manlief over hebben...

Groetjes Catheleine

Deel Deze Pagina