Help! Schrijfwijze & uitspraak‍♀️

Discussie in 'Babynamen' gestart door TBR, 23 jun 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Wat is een logische schrijfwijze bij uitspraak: “Aai-ven”

1. Yven

18 stem(men)
    14,6%
  2. Ayven

31 stem(men)
    25,2%
  3. Aiven

49 stem(men)
    39,8%
  4. Iven

25 stem(men)
    20,3%
  1. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Oh ik lees net dat het voor een jongetje is.. dan Ivan. Met het grote risico dat mensen het als ievan gaan uitspreken.

2. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.830
    3.626
    113
    ievan is ook de correcte Nederlandse uitspraak van Ivan, dus dat klopt, maar de correcte Engelse uitspraak is ai-ven, en aangezien Mason ook een engels uitgesproken naam is past dat er goed bij. Maar je zal inderdaad wel vaak in eerste instantie moeten uitleggen dat jullie het op z’n Engels uitspreken als je voor die spelling kiest.

Aiven (als spelling) vind ik persoonlijk zelfverzonnen eruit zien. Zoals Djayden ipv Jayden bijvoorbeeld, je creëert een spelling om een bepaalde uitspraak te krijgen, maar dat is niet nodig, omdat de correcte spelling gewoon afdoende is voor de juiste uitspraak. Het ‘verzinnen’ van een spelling vind ik er zelf altijd een beetje dommig uit zien. :oops:

3. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Aiven of Ayven. Al zal de tweede vaker worden uitgesproken als EEJ-ven.

4. Sunna

Sunna Fanatiek lid

10 okt 2017
    1.103
    600
    113
    Iven!

5. JisL

JisL Niet meer actief

Aaiphen:D

6. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.507
    13.797
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    #26 hummeltje5, 26 jun 2019
    Laatst bewerkt: 26 jun 2019
    Als Ivan. Net als Ivanhoe.
    Nadeel is alleen wel dat men het op zn hollands uit kan gaan spreken: ie-van.
    En dat t een jongensnaam is :p

Uit jouw rijtje spreek ik zowel de I als Y uit als ie en de Ai/Ay als ai en geen aai.

Misschien anders nog spellen zoals jullie het uit willen spreken dus Aaiven?
    Als zou ik zelf deze schrijfwijze nóóit kiezen.....

PS: ik ken een meisje met de naam Aivy en dat spreek je (net als Ivy) dus ook uit als ai-vie en niet als aai-vie.
    En een jongetje met de naam Riven spreek je uit als rie-ven. Dus Iven zal dan i.m.o. ie-ven worden.
    Yven link ik aan Yves dat je uitspreekt als iefs.

Edit: lees net dat t meisjesteken verkeerd is en dat het idd. om een jongensnaam gaat.
    Dan dus gewoon Ivan en uitleggen dat het de engelse uitspraak betreft als mensen t op zn hollands gaan uitspreken.

7. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.654
    27.304
    113
    Vrouw
    Ivan is ook een Slavische naam dus Ai klank is ook in die zin volstrekt onlogisch (al is de V in uitspraak dan een W denk ik?). De ie is dan juist trouw aan de oorsprong :)
    Denk dat als je niet wil dat een kind continu zijn naam hoeft te verbeteren, Aiven het beste is haha

8. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.507
    13.797
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Ik ken het van Ivanhoe en daar spreek je het uit als ai/aai-ven/vun.
    Dat het Slavisch is zal dan wel, maar meestal linkt men een uitspraak aan iets wat erop lijkt wat ie al kent en als je dan de oorsprong net niet weet, tsja.. :rolleyes:
    Ik denk dat je gelijk hebt met je laatste zin, al zal ik zelf ai uitspreken als ai en niet als aai.

9. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Dit idd.

10. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.178
    10.719
    113
    Oh ik had Ayven gestemd omdat ik dacht dat je een meisjesnaam zocht... Voor een jongen gewoon Ivan.

11. Simmiee

Simmiee Actief lid

15 apr 2015
    396
    222
    43
    Voor een jongen gewoon Ivan, de reguliere spelling. Maar die optie staat er niet tussen..
    Dat vind ik eigenlijk de enige optie.
    Bij Iven ben ik toch geneigd om ieven te zeggen. Alle spellingen met een A er in vind ik er een beetje afwijkend uitzien.
    Voor een meisje zou ik ayven nog acceptabel vinden omdat ik dan de ay net als ayla herken als een naam.. ik kan zo 1 2 3 niet echt een jongensnaam bedenken met ay..
    Spelling als yven blijft bij mij uitgesproken als ieven net als yves/yvette..

Deel Deze Pagina