reiskosten in de bouw

Discussie in 'De lounge' gestart door Naomi86, 14 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Naomi86

Naomi86 Bekend lid

28 nov 2011
    805
    0
    16
    fulltime mama en huisvrouw
    gemeente Buren
    dames van bouwvakkers, ik heb even een vraag.

de tijd dat mijn vriend moet reizen van de zaak tot de bouwplaats krijgt hij nooit vergoed. visa versa ook niet dus bouwplaats naar de zaak.

klopt dit? deze week bijvoorbeeld levert hij al 2 uur per dag in op zijn prive tijd.

kan het nergens duidelijk vinden in de cao namelijk. misschien dat jullie het weten.

2. LittleMonsters

LittleMonsters Niet meer actief

ze zijn het niet meer verplicht om reiskosten te vergoeden.

wij hebben hetzelfde. man rijd met eigen auto naar werk elke dag we hebben nu km vergoeding gevraagt. het is geen mega bedrag en kan ook niet op tegen slijtage van auto...

misschien kan je man het vragen? nee heb je ja kun je krijgen
    daarbij hoeft de baas dan alleen maar de heenreis te vergoeden.

3. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Hij moet dus eerst naar de zaak en van daaruit naar de plek waar hij moet werken en dat stukje wordt niet vergoedt?
    Mijn broer werkt op locatie en zijn werktijd gaat in zodra hij op de zaak komt en wanneer hij daar weer terug is. Ik vind het niet netjes dat dat niet onder werktijd valt maar ik weet niet of het verplicht is.

4. Naomi86

Naomi86 Bekend lid

28 nov 2011
    805
    0
    16
    gemeente Buren
    dat is het hele probleem, hij is het niet verplicht volgens mij, en zolang het niet verplicht is zal die echt niet over zijn hart strijken en de jongens de reiskosten uitbetalen. :( of bijvoorbeeld alleen de heen of de terug reis,
    en het gaat echt over de tijd van de zaak naar de bouwplaats. van huis naar de zaak is 45 meter lopen ;)

5. LittleMonsters

hebben ze geen bus dan waar ze allemaal in gaat dat zie je toch wel vaker?

6. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Wat is er met de baas afgesproken, dat ze eerst naar de zaak moeten komen of gelijk naar de bouwplek gaan?
    En als ze eerst naar de zaak moeten komen, welke begintijd staat daarvoor?

7. LittleMonsters

Ik zat. Iet goed te lezen... Het is dus onder werktijd al? Hij moet bv om 9 uur beginnen dus ko t om 9 uur aan op zaak en gaat dan naar opdracht? Dat is toch gewoon normaal dat at door baas betaald wordt

8. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Ik neem aan dat hij dan idd gewoon uren betaald krijgt. Als hij in een bedrijfsauto rijdt, en de benzine wordt door de baas betaald, en het valt gewoon in je werkuren, dan lijkt het me een beetje dubbel op om dan ook nog eens reiskosten te betalen. Dus hij krijgt of gewoon zijn uren betaald of reiskosten (in geval van eigen auto) ...

9. Marnatman

Marnatman Fanatiek lid

17 jun 2010
    2.382
    206
    63
    Man
    Bedrijfsleider
    In Grunn
    Over het algemeen is het eerst uur voor jezelf. De rest moet normaal gesproken uit betaald worden als reisuren.
    Echter in deze crisistijd zullen er werkgevers zijn die daar wat ruimer mee omspringen. Dat klopt natuurlijk niet, maar wat heb je liever? Baas reisuren niet betalen en niet failliet of baas reisuren wel betalen en op den duur failliet.
    Ik zou dan kiezen voor de 1ste optie.

Het is momenteel geen vetpot in de bouw en dat wordt de komende tijd nog minder. Ik hoor meerdere bouwvakkers om me heen die vanaf januari niet meer weten wat ze moeten doen aangezien er helemaal niks nieuws gebouwd wordt.
    De grootste klap voor bouwbedrijven gaat nu pas echt komen.

Mijn tip is dus om tijdens de crisis niet teveel te gaan zeuren over reiskosten e.d. ook al klopt dat niet, want je mag blij zijn dat je nog werk hebt in de bouw sector.

10. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.658
    1.417
    113
    Dit dushet is eigenlijk al jaren zo dat het eerste reisuur voor jezelf is, er zijn bazen die daar schappelijker in waren maar in deze slechte tijden zou ik daar niet vanuit gaan ;)

11. Naomi86

Naomi86 Bekend lid

28 nov 2011
    805
    0
    16
    gemeente Buren
    hij moet om half 8 beginnen op bouw. dus stel dat het een uur rijden is, moeten ze dus half 7 gaan rijden.
    ze werken tot kwart over 4 op de bouw. gaan dus om kwart over 4 rijden en komen om kwart over 5 aan op de zaak. dus ze hebben een werkdag van half 8 tot kwart over 4 maar zijn ook nog eens 2 uur onderweg met reizen. maar ze krijgen uitbetaald van half 8 tot kwart over 4.

stel dat ze een dag op de zaak werken, dan werken ze dus van half 8 tot kwart over 4. die uren krijgen ze ook uitbetaald.

en wat betreft zeuren. tuurlijk zijn we blij dat mijn vriend werk heeft. zijn baas heeft zelfs gezegd dat hij nog niks merkt van de crisis. is net weer een huis aan het bouwen voor zijn zoon, en is van plan nog een huis te kopen, dit op te knappen en dit weer te verhuren. dus nee ik heb geen medelijden met de baas van mijn vriend. hij heeft geld zat!

ow en ze hebben idd een bedrijfsbus waar ze van de zaak mee naar de bouw rijden.

misschien heb ik het verkeerde woord gekozen voor reiskosten. maar ik bedoel dus de tijd die ze onderweg zijn van de zaak naar de bouw.

hoop dat het wat duidelijker is nu :)

12. Marnatman

Marnatman Fanatiek lid

17 jun 2010
    2.382
    206
    63
    Man
    Bedrijfsleider
    In Grunn
    Dat komt neer op 2 reisuren per dag. Officieel zou hij daar 1 uur van uitbetaald moeten krijgen. Het eerste uur is namelijk voor jezelf.

13. Naomi86

Naomi86 Bekend lid

28 nov 2011
    805
    0
    16
    gemeente Buren
    oke kijk daar heb ik wat aan. heb je misschien een linkje waar ik dit zwart op wit kan lezen?

14. Marnatman

Marnatman Fanatiek lid

17 jun 2010
    2.382
    206
    63
    Man
    Bedrijfsleider
    In Grunn
  15. loesje1982

loesje1982 Fanatiek lid

4 apr 2011
    2.070
    0
    0
    Hier
    dit idd.

16. blondi

blondi Fanatiek lid

3 sep 2010
    3.796
    1
    0
    Brabant
    Mijn vriend is metselaar en zit elke dag minstens 2 uur in de auto.
    Dit krijgt hij niet betaald maar daar doen we niet moeilijk over, hij slaapt dan vaak en zijn baas heeft het absoluut niet makkelijk nu.

17. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Mijn man rijd ook veel. Hij krijgt 45 minuten per rit niet betaald. Dus 1,5 uur per dag. Daar en tegen geld dit niet als ze eruit moeten voor storingsdiensten en bij (echt veel) overwerk.

Deel Deze Pagina