wanneer laten inschrijven voor de kleuterschool?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door julia6, 31 dec 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. julia6

julia6 Fanatiek lid

6 feb 2008
    3.639
    0
    0
    Gelderland
    Het onderwerp zegt genoeg denk ik. Mijn zoontje is nu 2 jaar en 1 maand oud, wanneer schrijven jullie je kindjes in voor een kleuterschool?

2. jeanney5

jeanney5 Bekend lid

9 jul 2008
    822
    19
    18
    Ik heb 6 maanden van te voren een brief gekregen van de gemeente met informatie van basisscholen bij ons in de dorp... Dus heb gelijk gebeld met school om kind in te laten schrijven..

Liefs Jeanney

3. anja 29

anja 29 Actief lid

11 okt 2006
    400
    0
    0
    hier in laten schrijven met 6 maanden

4. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Hier in laten schrijven met 2 jaar (toen kon het ook pas). Wanneer je wacht op de brief van de gemeente die je inderdaad krijgt, heb je kans dat de school van je keuze al vol is...

Hangt ook allemaal een beetje van je woonplaats en je wensen af. Wanneer je echt een favoriete school op het oog hebt, dan zou ik nu al in gaan schrijven als ik jou was..

5. marline1983

marline1983 VIP lid

11 jun 2006
    9.402
    1
    0
    hengelo
    met 2 jaar en 2 maand later kon ze er heen

6. beertje1985

beertje1985 Bekend lid

4 dec 2006
    733
    1
    0
    Huh?

7. MissFlower

MissFlower Fanatiek lid

17 nov 2008
    4.166
    397
    83
    ja zij bedoeld peuterspeelzaal.. ik vind de titel ook wat verwarrend maar het gaat dus om een basisschool? dus ik zou haar nu al in kunnen schrijven?

8. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    hihihi wonderkindje he ;)

9. gina18

gina18 Bekend lid

30 dec 2006
    536
    0
    0
    Nijmegen
    wij gaan aanstaande de maandag toevallig formulieren halen om onze kleine meid in te laten schrijven voor de basisschool, en ze word volgende week 2 jaar.

10. Eefje28

Eefje28 Fanatiek lid

2 sep 2008
    1.923
    0
    0
    Groningen
    Ik heb net de brief gehad plus inschrijfkaart die eind februari binnen moet zijn.
    Ze is in okt 3 geworden.

11. mijn zoontje gaat eerst naar de voorschool en dan stroomt hij gelijk door en heb hem van de week pas aangemeld en hij begint in maart op de voorschool

12. Adine

Adine Fanatiek lid

12 sep 2006
    2.355
    0
    0
    Ridderkerk
    Wat is voorschool?

13. Mamamarin

Mamamarin VIP lid

5 mrt 2006
    5.590
    0
    0
    een soort peuterspeelzaal, maar dan frequenter.

Als je wil dat je kind naar een bijzondere school gaat, loop je kans dat er wachtlijsten zijn.
    Openbare basisscholen in Nederland mogen geen wachtlijsten hebben en zijn dus in principe verplicht om aan te nemen.

14. julia6

julia6 Fanatiek lid

6 feb 2008
    3.639
    0
    0
    Gelderland
    [
    Openbare basisscholen in Nederland mogen geen wachtlijsten hebben en zijn dus in principe verplicht om aan te nemen.[/quote]

Echt waar? Dat wist ik dus helemaal niet! Ik heb tot voor kort ook 7 jaar in het buitenland gewoond, toen begreep ik van mijn zus die in NL woonde dat zij haar kindje echt met 2,5 jr al inschreef vanwege wachtlijsten. Nu woon ik zelf weer in NL en vraag ik me af wat ik moet doen. Wij willen op 'korte' termijn, lees: binnen nu en 1,5 jaar, een huis kopen. Het komt er dus op neer dat ik echt nu niet weet waar wij zullen wonen wanneer ons zoontje 4 jr wordt. Hoe kan ik hem dan nu al inschrijven zei ik ook al tegen mijn zus.... Maar goed, als ik het goed begrijp moet een basisschool dus kindjes altijd aannemen. En als de klas gewoon echt vol zit?! Wat gebeurt er dan? Ik vind het namelijk wel een grote pre als hij dadelijk naar school gaat dichtbij huis, ivm vriendjes etc. Mag, voor zover jij het weet, een school je dus niet afwijzen? Dan kom ik toch weer op mijn vraag terug, wat gebeurt er dan als de klas al vol is? Ik neem namelijk aan dat er een max. is qua kindjes in 1 klas en dat ze voor 1 kindje meer een klas niet gaan opsplitsen?

15. Mamamarin

Mamamarin VIP lid

5 mrt 2006
    5.590
    0
    0
    Het Nederlandse groepsgemiddelde ligt officieel op 23. Daar krijgt een school de financien voor. Het hangt dus van de andere groepsaantallen af of een groep opgesplitst gaat worden.
    Vaak zie je dat scholen beginnen met 1 groep 1 (of 1-2). Rond februari als ze op 30 kinderen zitten wordt de groep dan opgesplitst in een groep 0 (of een 1 en 2)
    Je kan natuurlijk altijd gaan rondneuzen op het internet. ook al weet je nog niet waar je gaat wonen, het onderwijsconcept wat het beste bij je past kan je al wel uitzoeken.
    Bijzondere basisscholen zijn bijvoorbeeld de katholieke scholen, maar ook Jenaplan en Montessori. Die scholen mogen ook wachtlijsten hanteren.
    Formeel de openbare basisscholen dus niet.
    Het lijkt mij erg onwaarschijnlijk dat als jij je kind bij een openbare basisschool aanmeldt, je kind op zijn vierde niet naar school kan omdat het vol is. De mogelijkheid van een grote groep zit er dus wel in.
    Als je nou naar een open dag van een school gaat, zijn dit hele nuttige vragen. (ik krijg ze niet zo vaak bij een rondleiding)
    Ook zou je van scholen het schoolplan op kunnen vragen of op internet kunnen gaan bekijken.

16. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Mijn zoontje zit inderdaad op een (katholieke) jenaplan school en daar worden wel wachtlijsten gehanteerd...Aangezien mijn keus echt op deze school was gevallen, heb ik hem zo vroeg ingeschreven, omdat anders de kans op plaatsing erg klein werd. Dan had hij naar de openbare school gekunt, maar die school staat mij helemaal niet aan...Dus houdt rekening met je eigen wensen..

17. Mamamarin

Mamamarin VIP lid

5 mrt 2006
    5.590
    0
    0
    Heel verstandig ja, om zo vroeg aan te melden als je je kind op een Bijzondere school wil hebben.

18. Mamamarin

Mamamarin VIP lid

5 mrt 2006
    5.590
    0
    0
    Wat ik sowieso niet snap zijn ouders die hun kind een dag voor hun 4e verjaardag nog eens aan komen melden. Is zo het andere uiterste. Dan hebben die kleintjes dus ook helemaal geen gewenningsperiode.

19. julia6

julia6 Fanatiek lid

6 feb 2008
    3.639
    0
    0
    Gelderland
    Ok, ik begin een beetje door te krijgen hoe en wat. Heb zelf ook al zitten rondneuzen op internet, en een school gevonden in een buurt waar wij eventeel best zouden willen wonen en wat financieel ook zou kunnen. Ik was een week geleden ofzo inderdaad op zoek naar de verschillende soorten onderwijs maar op die site kon ik niet vinden wat voor school het precies was. Ik denk dus dat ik er vanuit kan gaan dat dat dan een openbare basisschool is, aangezien ik nergens het woord, jenaplan, katholiek, dalton, montesori ed. tegenkwam... Nog maar eens verder rondkijken. Best moeilijk eerlijk gezegd, om een goede keuze te maken, allereerst al wat voor vorm onderwijs en dan maar hopen dat je zo'n school kunt vinden in de buurt waar je misschien zal wonen over 2 jaar......... pfff.......

20. julia6

julia6 Fanatiek lid

6 feb 2008
    3.639
    0
    0
    Gelderland
    En dan nog iets... mijn zoontje wordt in november 2010 4 jaar, dan gaat hij dan ook meteen naar de kleurterschool toch? Of beginnen die kindjes dan per januari? Is dat per school verschillend?

Deel Deze Pagina