Dag dames, Iets zit me heel erg dwars en ik wil weten of dit "normaal" is: Ons zoontje is altijd een prima slaper geweest. Soms moesten we er 's nachts 1x uit om zijn speen in te doen, maar verder sliep hij altijd prima en ook sliep hij uit. Meestal lag hij rond 20.00 uur in bed en sliep hij tot ongeveer 8.00 uur de volgende morgen. Ook het in slaap komen ging altijd prima. Geen kick gaf hij! Nu sinds ongeveer een week is het drama! Hij komt heel slecht in slaap en we moeten minimaal 3x naar boven om hem te troosten of omdat hij zijn knuffel/speen uit bed heeft gegooid. Zodra we hem in bed leggen begint hij ook erg hard te huilen. Net of hij dus gewoon niet naar bed wil! Ik heb al geprobeerd een nachtlampje te plaatsen, ik denk, misschien vindt hij het te donker, maar dat lijkt ook niet te helpen. Ook 's nachts wordt hij vaak huilend/krijsend wakker en is hij moeilijk stil te krijgen. Zo ook vanacht... Hij werd om 4.00 wakker en we hebben 'm getroost en daarna teruggelegd. Hij schreeuwt dan werkelijk echt alles bij elkaar. Opzich heb ik wel zoiets van ik laat hem toch liggen, want ik wil niet dat hij dalijk niet meer in zijn eigen bed slaapt en alleen nog tussen ons in. Vanacht heb ik 'm na een tijdje eruit gehaald en tussen ons in gelegd. Hij ligt dan wel rustig, huilt niet en is om 5.30 uur in slaap gevallen! Is dit een bekend probleem rond deze leeftijd? (bijna 1,5) Hoe kan ik dit goed aanpakken? Ik wil hem niet aanwennen tussen ons in te liggen maar laten huilen is ook geen optie. Hij krijst het echt uit/schreeuwen, maar zonder tranen. Maar als je 1 kamer ernaast ligt is dit ook geen pretje! En je mist natuurlijk je eigen nachtrust. Hij heeft pas wel 2 kiesjes gekregen maar ik verwacht niet dat dit de oorzaak is. Overdag heeft hij namelijk nergens last van en is hij vrolijk en speelt hij. Maar ook bij zijn middagslaapje is het even moeilijk om in slaap te komen (niet zo erg als 's avonds) en wordt hij soms ook krijsend wakker. Wie o wie kan mij iets bevestigen?
Wat vervelend zeg. Ik vind het heel erg klinken als een oorontsteking, overdag hoef je niks te merken maar sávonds en snachts wel. Als ik jou was zou ik dat eerst even laten controleren bij de huisarts.
Daar had ik helemaal niet aan gedacht!? Maar hij grijpt eigenlijk helemaal niet naar zijn oortjes ofzo en geen koorts enz.
bij een ander item waar de slaapprobleme zijn rond de 15 weken heb ik het boek oei ik groei erbij gepakt. Nu lees ik jouw item en ben even gaan bladeren naar 17 maanden. hier staat. Huilerig , hangerig en humeurig. hij wil terug naar Mama ik weet nog niet precies wat de oplossing is. ik zal het eens rustig lezen voor je en als er tips in staan aan je doorgeven. Het is anelijk nogal een lang verhaal. Maar misschien heb je zelf ook wel het boek. of een vriendin.
Een "sprongetje" had ik nog niet aan gedacht! Ik heb het boek helaas niet dus mocht je tips hebben: Graag! Hij is niet humeurig, eigenlijk is er alleen het slaapprobleem en dus bij mama willen zijn... @ Popsel: Pff..! Vreselijk hé! Hij slaapt nu eindelijk weer na een half uur op en neer lopen, knuffel uit bed, staan, liggen, zitten enz. enz.
citaat uit boek: ouders geven aan dat ze ruzie hebben met hun puberende peuter. rond 75 weken - 17 maanden en een dikke week- merk je dat het hangerige gaat verdwijnen. de driftbuien en de ruzies met de puberende peuter nemen af. hij is weer wat ondernemender. misschien zie je al dat hij anders is, zich anders gedraagt. Dat hij zich heel sterk van zichzelf bewust wordt. Dat hij anders denkt. een beter tijdsbegrip krijgt. Anders met speelgoed en spullen omgaat. Zijn fantasiespel neemt een grote vlucht. hij heeft een andere humor. Deze verandering zie je, omdat bij deze leeftijd bij je peuter het vermogen tot het waarnemen van systemen en het zelf toepassen van het systeembegrip doorbreekt. Dit vermogen kun je vergelijken met een nieuwe wereld die open gaat. Jouw peuter met zijn aanleg, voorkeur en temperament kiest waaraan hij als eerste wil werken. Begrijp waar hij mee bezig is en help hem. Maar pas op hij wil het absoluut allemaal ZELF DOEN!!! herkenbaar? de enige tip die ik een beetje begrijp uit de 20 paigina's is : help hem met ontdekken en begrijp hem. Maar laat het hem zelf doen, anders komen er frustraties. ik heb geen idee hoelang de sprong duurt, maar het hoort erbij. Denk dat je er weinig aan kan doen. Dan alleen met dit spelletje meedoen en afwachten tot het weer wat beter gaat. succes
Het is inderdaad herkenbaar!! Vooral het van zichzelf bewust zijn. Maar hoe ontstaat dat slaapprobleem dan? Hoort dat er ook bij of stond er niks over in. Iemand anders nog opties/herkenbaarheid?
staat niet echt in, maar bij de meeste sprongen komt het door alle indrukken en ervaringen. dat ze dat moeilijk kunnen verwerken omdat het teveel is. Hier stond nog wel dat het tot zo'n 18 maanden duurt. dan moet het weer beter gaan. succes en misschien zijn er moeders die ervaringdeskundigen zijn. ik nog niet in elk geval dit is alleen een boektheorie. geen idee of de practijk ook zo is
Tygo heeft net een oorontsteking achter de rug, en ik had ook geen idee wat er met hem was tot het oortje ging 'lopen' Hij was echter wel ziek 40 graden koorts en erg verkouden. Maar de slaapjes verliepen het zelfde als bij jullie nu. Je zou altijd even neer de HA kunnen gaan om het te laten checken.
Die van ons heet ook Tygo! Ik kijk even hoe het vanacht gaat en anders ga ik morgen even naar de dokter met 'm. @ Hansje123: Bedankt voor je moeite!
het is net of dit mijn verhaal is hier gaat het al een paar weken ook zo erg vermoeiend want tussen ons in slaapt ze direkt maar terug in haar eigen bedje gillen pfffff ik lees mee voor tips
Wel sterk dat dit bekend is bij meerdere. Ik baal er wel van en maak me zorgen. Ga morgen denk ik sowieso even de HA bellen.
Hi meis, Het is de leeftijd! Echt, hier precies hetzelfde en mijn dochter is 16 maanden! Ik heb er vorige week ook een topic over geopend (midden in de nacht ) omdat ik radeloos was. Ze schreeuwde elke nacht alles bijelkaar, ze was zo boos! Niks hielp en we waren zo ruim 2u per nacht met haar bezig. Het enige wat hielp, was als ze tussen ons in lag. Dan werd ze rustig en viel ze in slaap. Maar ik was net als jij, bang dat ze straks niet meer anders zou willen. Maar we zten er allebei zo door heen, dat we het nu wel doen. Zij slaapt, wij slapen dus iedereen blij! Ik volg mijn gevoel en denk dat ze het nu even nodig heeft. Overigens heeft ze na 3 nachten bij ons weer 2 nachten in d'r eigen bedje geslapen! Het is denk ik een sprong waar onze kleintjes in zitten. Ze zijn bang om alleen te zijn en hebben ons nodig. Dat is mijn conclusie en het moet maar even zo! Succes meis, het is zwaar!
Bedankt voor je lieve reactie. Het in slaap komen is vanavond redelijk gegaan. Kleine 20 min. gehuild. Ik hoop op een goede nacht..!
het kan best dat het een sprongetje is, weet je zeker dat het niet kiezen zijn die door willen komen of iets anders waar hij last van heeft, ook omdat hij overdag ook krijsens wakker kan worden? Probeer anders een keer chamodent voor het slapen gaan te geven, als hij last heeft ergens van helpt dit misschien, baad het niet schaad het niet, als het niet helpt, dan zal het waarschijnlijk toch een sprongetje zijn. succes er mee
Wat is Chamodent dan? Ik gebruik nu Dentax en smeer ik erop. Ene keer wordt hij rustig, andere keer niet... En iets anders zou ik echt niet weten..!
Chamodent zijn homeopatische druppeltjes van VSM, ik gebruik het ook elke avond voordat ze naar bedje gaat. En inderdaad omdat het homeopatisch is, kan het geen kwaad ookal heeft hij geen klachten. Fijn dat het inslapen goed ging vnvnd! Hopen op een rustige nacht. En volg je gevoel, hij moet er even doorheen.
klopt wat lissy zegt, als ik zie dat er tandjes aan komen/ kiezen gebruik ik het samen met dentinox, dit werkt echt heel erg goed. Nu is ze een beetje schor en moet wat hoesten, ze wordt in dr middag slaapje huilend wakker, heb ik haar van VSM de homeopatische hoestdruppels gegeven (ze heeft echt vastzittende hoest, kun je goed horen) nu vanavond werd ze elke net na het inslapen al weer 3 x wakker, heb ik ze toch maar even wat chamodent gegeven, ze slaapt nu lekker heb dr niet meer gehoord, op de een of andere manier verzacht dit tch pijn bij kindjes. niet schadelijk ook niet als er niets aan de hand is, even uitproberen, kan je gewoon bij de drogist halen of kruitvat
Hier ook een dreumes van 16 maand en ook hier slaap problemen bij de kleine meid. 's Nachts wakker, vroeg wakker 04.00/05.00 uur. Ik gebruik ook chamodent. De kiezen schieten als paddestoelen omhoog, dus hier ook voor het slapen gaan. Het werkt ook goed tegen oorpijn, dus dat is mooi meegenomen. Het is even uitzitten ben ik bang. Het is vermoeiend, maar je krijgt er een kindje voor terug dat weer wat nieuws kan en dat is ook mooi toch? Zo is Noor tijdens deze sprong (we zitten er nog in) ineens gaan lopen en goed ook. Oh, en wat iemand zij over het bang zijn alleen, dat merk ik hier ook.