Ons mannetje is nu 3 weken oud en is een rustig mannetje wat goed groeit (zat met 2,5 week 170 gram boven zijn geboortegewicht). Hij slaapt een paar keer per dag echt 3 a 4 uur achter elkaar, maar als hij wakker is wil hij continue eten. Hij is dan steeds aan het zoeken. Hij krijgt genoeg want hij kan het bijna niet bedrinken zoveel als er komt en je hoort hem ook echt klokken. 's nachts voed ik hem liggend. Nu heeft hij sinds een paar dagen dat hij erg kreunt en steunt in zijn slaap en ook heel onrustig is met bewegen en ook regelmatig helemaal gespannen aanvoelt. Ik heb niet het idee dat het krampjes zijn maar het zou evengoed kunnen natuurlijk. Ik weet dat mijn andere kinderen ook wel kreunde en steunde maar niet zo erg als dat hij doet. Het is echt het laatste stuk van de nacht daarvoor slaapt hij gewoon lekker. Nu wil ik niet meteen aan reflux denken, want mijn jongste dochter had dit en die was er echt onrustig van en huilde veel, maar hij huilt weinig. Wel heeft hij veel de hik, geeft regelmatig een mondje terug (dikke voeding), maar dit is allemaal normaal en dat mag. Herkennen jullie dit van jullie kinderen en hoelang duurt het voordat dat kreunen en steunen overgaat. Hij houdt me er echt mee uit zijn slaap en wil na zijn voeding ook niet meer in de wieg, alleen als ik hem op mijn leg dan huilt hij minder, maar dat kreunen en steunen dat blijft net als die spanning die hij af en toe in mijn lichaam opbouwt alleen zakt dat wel weer af.
Mijn zoontje deed dat ook enorm de eerste 6? weken, hijgen, kreunen, puffen en daarbij met zn armpjes wapperen. Het is eigenlijk vanzelf over gegaan en tegen dat wapperen stoppen we 'm strak in
De onze is nu 5 weken en heeft dat ook. Valt ons op dat het m.n. 's nachts is (als wij moe zijn) en dan m.n. als ze niet of amper heeft kunnen boeren. En over dat continu zoeken... is het niet gewoon zuigbehoefte als hij geen honger meer heeft?
Jaaaa! Heeft die van ons ook gedaan! Gek eigenlijk, maar ineens was het over, geen idee wanneer dat was. Ik denk eigenlijk na de krampjesfase. Ik heb zelfs mijn verloskundige nog een keer gebeld om te vragen of het wel normaal was dat hij zo veel herrie maakte, want dat was het echt. Ik denk dus dat het overgaat.
Ons zoontje doet dit ook al geruime tijd, maar dit werd met de tijd eigenlijk steeds erger. Op een gegeven moment is het kreunen overgegaan in huilen. Wij gaan er wel vanuit dat het 's nachts verborgen reflux is, ook omdat hij overdag spuugt, maar 's nachts niet. Sinds we de leefregels in acht nemen (overdag dragen en alles bij hoofdeinde verhoogd), gaat het stukken beter en kreunt hij nauwelijks meer. Ik heb er verder niet veel verstand van, maar houd het in de gaten. Als het erger wordt, zou het toch reflux kunnen zijn. Het kan zich natuurlijk anders presenteren dan bij je dochter. Ons zoontje groeit overigens ook gewoon (erg) goed.
Toch klinkt het wel naar verborgen reflux... Hikken, veel willen drinken en dat kreunen en steunen. Mijn zoontje had het ook en had verborgen reflux. Ik zou hem 's nachts niet liggend voeden, maar zoveel mogelijk rechtop. Kijken of dat helpt. En na het voeden niet meteen terugleggen, maar minimaal 20 min. rechtop houden.
Hoe zit het met jouw tsr? Zou het kunnen zijn dat hij wat moeite heeft? Omdat je ook aangeeft dat hij het bijna niet kan bedrinken.. Het zou kunnen zijn dat hij daardoor ook wat last van krampjes heeft....Als je een sterke tsr hebt, zou je bijvoorbeeld even wat weg kunnen laten lopen, zodat de ergste druk er af is en hij wat minder hard hoeft te werken.
Dat deed mijn kleine ook rond die tijd. Toen kreeg ze ook nog borstvoeding. Sinds de fles heeft ze er geen last meer van. Ik merkt dat ze de hoeveelheid melk ff niet kon hebben. Succes!
Dit heeft mijn zoontje ook heel erg gedaan de eerste paar maanden, met 7 weken zaten we me reflux bij de kinderarts. Nadat hij medicatie kreeg ging het gekreun ook snel over. Toevallig zijn we afgelopen week van medicatie gewisseld waardoor hij even een reflux dip had en vroeg tegen de ochtend ook weer lag te kreunen. Hoeft bij jouw kindje geen reflux te zijn, maar zou het niet uitsluiten. Ik weet nog dat ik toendertijd ook de ha heb gebeld en die zei dat het normaal was dat babies dat doen...
Bedankt voor jullie reacties. Lees dus heel verschillende ervaringen met dat kreunen en steunen. We houden hem in ieder geval goed in de gaten, want hij is wel huileriger de laatste dagen, maar dat kan ook zijn dat hij teveel prikkels krijgt, hij slaapt beneden dus ga proberen hem in zijn eigen bedje te leggen vandaag. Vannacht had hij in ieder geval een keer duidelijk krampen bij het kreunen, maar later leek dat over, en was hij juist meer aan het hoesten en slikken met kreunen. Ook heeft hij 's nachts een volle neus net alsof hij verkouden is, maar 's morgens is er niets meer aan de hand. Nogmaals ik hou het in de gaten, maar vind het moeilijk om meteen te zeggen dat is het ook omdat je ook te snel kan zeggen dat het reflux is en ze hier allemaal wel wat last ervan gehad hebben. Alleen ons jongste meisje heeft er medicatie voor gehad, maar die had er echt veel last van. Ik neem in ieder geval jullie tips mee. Wat betreft het tsr die is rechts best wel heftig, maar links juist niet en wat kreunen en steunen betreft maakt het niet uit of ik rechts of links geef.