Pfffff ik ben helemaal kapot en hoop op goede adviezen van jullie. Sinds ongeveer 2 weken slaapt mijn zoontje van bijna 3,5 zeer slecht. Hij komt moeilijk in slaap (bang voor draken....dus die jagen we dan van tevoren weg) en wordt vaak wakker (hij gaat dan vrijwel gelijk weer slapen als ik m naar bed heb gebracht) Het is deze week erger geworden, het duurde nu een half uur voordat hij sliep (hij komt dan steeds uit zijn bedje ) Ik vond t een moeilijke situatie en ben naar het consultatiebureau geweest woensdag. Normaal gesproken ben ik heel consequent, ga ik er niet in mee en laat ik m huilen zodat t vanzelf stopt. Maar omdat ik merkte dat hij angstig was, wilde ik t niet op die manier aanpakken omdat ik m geen trauma wil bezorgen. Op het consultatiebureau zeiden ze dat ik met een stoel voor zijn deur moest gaan zitten en m steeds als hij kwam, heel zachtjes pratend naar bed moest brengen,.,.shhhht, lekker slapen....net zolang tot hij sliep. Als dat niet hielp, moest ik met een stoel naast zijn bedje gaan zitten.... Nou, dat hielp dus niet.... Zodra ik zijn slaapkamerdeur dichttrek, begint hij herhaaldelijk te roepen....(hij herhaalt constant zinnetjes als "doei mama", "slaap lekker mama" enzovoort...en raakt in paniek als ik niks terug zeg....hij blijft doorgaan (waarschijnlijk omdat hij t contact met mij niet wil verbreken) Ik kan boos worden, lief doen, negeren....niks helpt....ik heb m uiteindelijk bij me in bed genomen.(na 3 uur)..wat ik nooit doe...ben ik geen voorstander van... Ik vind t heel moeilijk dit....vind t ook zo zielig maar trek t ook niet. Zijn vader en ik zijn uit elkaar en delen de zorg. Wie heeft er een advies?
ik denk dat ik bij hem zou blijven zitten tot hij gaat slapen. Meestal zijn dit van die fase's. Of misschien een nachtlampje? Zodat hij zelf kan zien dat er niks aan de hand is.
Hij heeft een soort van nachtlampje...zo'n wekker met licht waaraan hij kan zien of ie moet slapen of niet. Bij hem gaan zitten is op zich wel een optie maar als hij later wakker wordt, begint t 'feest' weer opnieuw en zo zit ik straks de hele nacht aan zijn bed....
Onze zoon heeft nu ook weer zo'n periode dat hij wat meer aan mij geplakt zit (ook 3, 5) Ik merk het aan hem als ik bijv even naar boven ga wat halen, even naar buiten ben uit het zicht naar de container staat net naast het raam, wegbrengen naar psz was donderdag ineens waar drama drama drama. En indd ook het naar bed brengen. Vanavond vroeg hij "je gaat toch niet weg?" En toen ik nee zei zei hij"mama blijft thuis maar alleen niet in mijn kamer" Dus ik heb verteld dat ik eerst even naar zolder ging de was ophangen en daarna de tafel enz ging afruimen. Ik weet niet zo goed wat het is. Ik merk ook dat hij sinds deze week ook ineens weer nat is 's nachts (heeft wel een luier om maar die was al een maand weer droog) en het is deze week al drie keer voorgekomen dat hij 's nachts bij mij wilde liggen. En dat terwijl je hem normaal in bed legt en hem niet meer hoort tot de volgnde ochtend. Hij slaapt ook altijd binnen 5minuten zonder poblemen. Nachtlampje wat op de overloop hing moet ineens in zijn kamertje want anders kan hij het niet goed zien. Ik laat hem nooit huilen omdat er wel wat is, normaal is hij namelijk zo vertrokken en slaapt hij heel snel. Ik ga wel weg elke keer maar bouw het op en zeg elke keer wat ik doe. En als hij het tijn vindt dat ik bij hem moet blijven dan doe ik dat maar weet dat het geen gewoonte zal worden en als d fase weer over is, is alles bij he normale.