Ik moet vanmorgen bellen voor een nieuwe afspraak, dan naar een informatie avond en vervolgens kunnen ze in augustus beginnen met de IVF. Ligt een beetje aan de vakantie's. Ik vind het echt doodeng. En hoe onredelijk het misschien ook is, het idee om hormonen te gaan spuiten, punctie etc te moeten ondergaan omdat het zaad niet goed is... Wij vrouwen moeten toch idd wel het sterke geslacht zijn! Niet dat ik het er niet voor over heb hoor, maar het is gewoon het idee.
Het zaad wat we morgen gaan inleveren zal worden onderzocht of het geschikt is voor IVF of toch ICSI. Daarnaast moet de uroloog kijken of er een oorzaak gevonden kan worden. Geen oorzaak, dan direct starten met IVF of ICSI... Maar het zaad was de laatste keer zo slecht, dat het ICSI zou gaan worden... Zo'n informatie avond, zijn die in het ziekenhuis?
Ja, die zijn in het zhuis. Wij moeten woensdag weer voor gesprek IVF/ICSI. Dan gaat het dus beginnen, of ik moet door een wonder toch zwanger zijn, maar van minder dan 100.000 zaadjes is dat niet echt te verwachten natuurlijk. Hebben jullie ook moeite met ICSI? Ik vind het echt wel weer een stapje verder dan IVF. Ook al is het dezelfde ingreep!
Ik had tot vanochtend goede hoop dat ik toch zwanger zou zijn, dus had nog niet echt goed nagedacht over wat ik wel/niet wil...Ik weet dat ik, wat ik er ook voor moet doen, kinderen wil maar ICSI gaat inderdaad wel een stapje verder dan IVF, het is niet meer natuurlijk. Bij IVF help je de natuur heb ik het idee, maar bij ICSI doet de laborant het voor de natuur....Maar heeft je hubbie maar 100 000 zaadjes of zijn er 100000 over na bewerking?
100.000 over na bewerking. Dus denk niet dat we in aanmerking komen voor IVF. Ik vond het 'natuurlijke' idee bij IVF juist wel fijn, maar ja. Ik kan natuurlijk nooit zwanger zijn van die IUI, maar toch heb je hoop, daar weet je alles van.
En de 100 000 zijn wel goede zaadjes, of zijn ze traag? Wat een hoop vragen hé, maar vind het wel fijn dat ik zo kan vergleijken..moet het natuurlijk niet doen, maar toch.. Mijn hubbie heeft (laatste en enige onderzoek) 10 000 "goede" zaadjes zonder bewerking, maar deze zijn zeer traag, dus die kunnen de eicel niet bereiken..
Bij ons 2 weken, Verhip (toen we eenmaal bij de uroloog zaten). Lees hier stiekem ook mee, ook hier slecht zaad, maar inmiddels al op de wachtlijst voor ICSI
P.s: Wij hebben ook een keer 's ochtends om acht uur zaad ingeleverd en toen kregen we om half twaalf de uitslag, maar dat was om te kijken hoeveel zaadjes er na bewerking over zouden blijven.
Ben eerlijk gezegd alleen maar opgelucht dat we ICSI mogen proberen... en het lijkt nog zo ver weg (in augustus intakegesprek bij fert.arts in het AMC). Eigenlijk meer bang dat het niet gaat lukken :-? Bij ons is het nooit bewerkt omdat uit alle vier de zaadonderzoeken kwam dat het heel slecht was (gemiddeld zo'n 200.000 zaadjes waarvan 1 of 2% normaal).
Het is bij ons ook om te kijken hoeveel er over blijven na bewerking, maar ik bereid me voor op 2 weken wachten...We doen niets anders...
Verhip, Wij hadden 100.000 zaadjes, die overbleven na bewerking, maar dat zag er niet goed uit zei de gyn. Dus ik weet eigenlijk helemaal niet hoe of wat. Ik dacht alleen maar: stop het er nu maar in dan kunnen we weg. Want mn vriend was helemaal emotioneel omdat het zo slecht was. 10.000 lijkt me echt heel erg weinig. Vrijdag zei de gyn dat je voor ICSI maar 20 tot 30 goede zaadjes nodig hebt, in ieder geval voor ieder ei 1. Dus zodra je onder de miljoen komt, maakt het volgens mij niet meer uit of het er 10.000 50.000 of 200.000 zijn, het is zowieso te weinig, volgens de medici. Maar ik denk altijd nog: Je kan er maar 1 hebben die door zwemt...
Dat dacht ik ook, maar als de gyn zegt dat dit een wonder zou zijn en die wonders gebeuren zelden, denk ik: Zal wel niet voor mij zijn weggelegd..Het is zo moeilijk erin te blijven geloven, toch doe ik dat wel alleen slaat het bij mij helemaal om in valse hoop en dan voel ik me zo ontzettend klote op de dag dat ik ongesteld word, zoals vandaag... ik wacht morgen eens af, misschien kan de uroloog wel een oorzaak vinden..
Da's waar Merel... ik heb wel berekend toen wij die eerste uitslagen kregen dat ipv 20% kans per maand, de kans bij ons zo'n 0.0009% is... Gyn en uroloog zeiden ook allebei "het is niet onmogelijk", maar de kans is wel héél klein. Hebben jullie mannen ook al verder onderzoek gehad (echo, bloed)?
We gaan morgen naar de uroloog, tot nu toe nog maar 1 keer zaad ingeleverd en dit was geen uitgebreid zaadonderzoek. Die krijgen we morgen ook... Mijn stiekeme hoop is nu dus dat het zaad eigelnijk gewoon goed is, maar dat de periode in januari/februari/maart dat mijn hubbie niet lekker in zijn vel zat en ziek is geweest de oorzaak is voor de slechte kwaliteit...Al weet ik wel dat ik nu twee weken geleden met de eisprong iedere dag heb geklust, dus dat zegt ook wel iets..Zeer frustrerend... hoe gaan jullie iedere keer weer met die tegenslagen om?
Even flink bij elkaar uithuilen... erover praten met elkaar en familie... en stiekem blijven hopen dat de uitslagen bij een volgend onderzoek eens wél zullen meevallen . Heel veel succes morgen, Verhip!
Ik heb het vanochtend tegen 2 collega's verteld, 1 collega (mijn toekomstige baas waarschijnlijk) wist het al, maar de andere 2 nog niet. Zij hadden wel in de gaten dat er iets was, maar niet dat dit speelde..Ben vandaag zeer labiel, sta iedere minuut op uitbarsten (qua huilen dan hé) maar mijn hubbie en ik moeten gewoon werken..Heb vanochtend eerste werk mijn hubbie gebeld, en hij reageerde gelukkig rustig, maar vanavond kruip ik eerst in zijn armen...pff, als ik deze dag maar door kom.. Wil liefst naar huis, maar dan moet ik de hele dag huilen, kan beter blijven werken zodat ik wat afleiding heb... Sorry, praat alleen maar over mezelf. Lekker egoistisch, hoop dat jullie het niet erg vinden...
Nee hoor, daar heb je deze site juist voor, toch ? Dikke knuffel en ik zal hard voor jullie duimen morgen!