Help: slechte spermatest.. wie heeft ervaring?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door dani22, 30 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Groen

Groen Actief lid

12 apr 2013
    443
    394
    63
    Dat vind ik inderdaad het vreemde aan het formulier, dat er niets voor staat. Die 125 staat helemaal links, dus ik ben er even vanuit gegaan dat dat er voor hoort te staan.

Het enige wat wel echt duidelijk op die formulier is is de vcm waarde. Die is gewoon 49, dat staat zwart op wit.
    Vcm is volume x concentratie x motiliteit. Het volume in dit spermastaal is 3ml. De concentratie is een beetje vreemd. De motiliteit is 13%. Als we ervan uitgaan dat de concentratie 125 miljoen is per ml komen we op de volgende berekening:3x125x0.13= 48, 75. Afgerond dus 49. Dus uitgaande van de vcmwaarde moet de concentratie wel die 125 zijn.
    Zo iets duidelijker?

2. dani22

dani22 Actief lid

23 aug 2011
    109
    1
    18
    NULL
    NULL
    Ja, die berekening had ik zelf ook gemaakt om op die 49 uit te kunnen komen. Maar stel dat dat klopt, hoe moet ik het dan interpreteren? Want de beweeglijkheid is nog steeds heel laag met 13%, maar wordt dat dan gecompenseerd door die 125 miljoen per ml? Of werkt het niet zo simpel?

Ook die laatste twee regels scheppen weinig duidelijkheid. Daarvoor eigenlijk al: er staat ergens 6,5, waar het 13 hoort te zijn. Aan die 6,5 kom je alleen door de 2% beweeglijkheid en de 11% matige beweeglijkheid bij elkaar op te tellen. Dat is 13. Delen door 2 is 6,5. Maar.. waarom wordt dat gedeeld door 2? Wat is dáár nou weer de logica van? Die snap ik ook totaal niet...?

3. dani22

dani22 Actief lid

23 aug 2011
    109
    1
    18
    NULL
    NULL
    En daarna dus nog: wat betekent nou die zin Resultaat >=13*10 6/ml duidt op een fertiel sperma monster.

4. dani22

dani22 Actief lid

23 aug 2011
    109
    1
    18
    NULL
    NULL
    En nu heb ik ook nog eens 7 dagen NA mijn LH-piek uit ovulatietest een nieuwe LH-piek???????? wat is dat nou weer??

sorry, voel me heel erg gespannen, als ik vervelend overkom ligt het daaraan... voel me zo gestressed door al dit nieuws

5. Cynnie1984

Cynnie1984 VIP lid

25 feb 2009
    6.014
    141
    63
    R'dam
    Hey Hey,

Geef de moet niet op meis....hier hadden we echt super mega slecht zaad.... net voor de eerste afspraak voor gelijk ivf bleek ik zwanger en echt gewoon via de natuurlijke weg zonder hormonen enz enz...het kan dus wel!

6. Padmee

Padmee Fanatiek lid

19 apr 2013
    2.051
    1.533
    113
    Ik begrijp dat je hierdoor in de stress zit.
    Begrijp ook niet dat de Gyn er zelf niks van snapt.
    Die 1 miljoen is nergens te vinden.
    Wel die 125 miljoen. Die staat er in dit geval onder maar zoals je kan zien staat ernaast een "+" tekentje. En daarnaast de getallen 60 en 100
    Die getallen zijn het gemiddelde. Dus normaal zit de hoeveelheid tussen 60 en 100. Omdat het hier dus 125 is, is het dus naar mijn idee prima.

Dat zou ook verklaren waarom de VCM goed is. Namelijk 47.

De functional sperma concentration is inderdaad wat aan de lage kant. Staat ook een "-" teken achter. Deze zou bij 13 goed zijn.
    Dit komt waarschijnlijk door de bewegelijkheid.

Naar mijn idee zijn dit goede resultaten. Vooral voor IUI, want dan worden de best bewegende spermacellen eruit gehaald en direct in de baarmoeder gebracht.

Maar zoals ik al zei: ik ben geen arts, dit is alleen hoe ik de resultaten beoordeel op de ervaring die ik heb vanuit mijn werk.

Ik hoop dat ze met de volgende test/uitslagen wat duidelijker zijn tegenover jou. Sterkte meid :)

7. Groen

Groen Actief lid

12 apr 2013
    443
    394
    63
    Precies, padmee zegt wat ik bedoel.

Wat ik me nog even afvroeg dani, achter die 125 staat: Zie opm.
    Staat er nog iets in de opmerkingen onder deze analyse?
    Welke ovulatietesten gebruik je trouwens? Weer een piek is wel vreemd.

8. Vanilla

Vanilla Fanatiek lid

10 jul 2006
    1.373
    0
    36
    Van de termen en getallen op het formulier heb ik helemaal geen verstand, met een slechte uitslag hebben wij echter wel ervaring.

Wij hadden de volgende uitslag; 30 mlj.cellen waarvan 0% goed/voldoende, 16% matig/zwak en 84% geheel onbruikbaar. Ons werd verteld dat dit geen beste uitslag is en dat IUI weinig uit zou halen. Net voor een oriënterend gesprek over ICSI bleek ik zwanger, zomaar natuurlijk dus.

Een zelfde soort verhaal als Cynnie dus! Probeer de moed erin te houden, heel veel succes!

9. dani22

dani22 Actief lid

23 aug 2011
    109
    1
    18
    NULL
    NULL
    Ik gebruik de zwanger & kids ovulatietesten. Eerst gebruikte ik sensitest, maar die waren duurder en heb ze aantal keer allebei gedaan: echt nul verschil. De test klopt wel, maar ja! Lees er verschillende dingen over, variërend van: 'onmogelijk twee keer eisprong te hebben' tot 'kan gebeuren dat ei niet springt wegens stress en het later opnieuw probeert' tot 'mijn zus had eisprong, werd zwanger, week later nog een eisprong, ook zwanger van, uiteindelijk tweeling waarbij tijdens ontwikkeling in baarmoeder inderdaad met alles week verschil was'. Dus tja, weet ik het... vandaag voor de zekerheid maar weer poging gedaan.

Bij de '125 zie opm' staat verder niks. De tekst die ik in het plaatje kopieerde is echt álle tekst. :/

10. Cynnie1984

Cynnie1984 VIP lid

25 feb 2009
    6.014
    141
    63
    R'dam
    Klinkt misschien heel gek maar wij werden dus zwanger toen we geaccepteerd hadden dat het niet zou lukken.

Ik was toen heel zwaar in gewicht en voor IVF/ICSI mag je dus geen bmi boven de 34 hebben. Dat hield in dat ik 15 kilo moest afvallen..... de dag voor de afspraak was ik dat precies afgevallen...alleen toen was ik inene 2 dagen overtijd.... test gedaan en jah hoor zwanger.

Met andere woorden probeer er geen obsessie van te maken en vrij met elkaar omdat je het lekker vind en niet omdat het moet ;)

Zo kijk ik ertegen aan hoor maar dat is me ;)

succes meis en probeer positief te blijven ;)

11. dani22

dani22 Actief lid

23 aug 2011
    109
    1
    18
    NULL
    NULL
    Update..... ik bleef maar twijfelen over die getallen... iemand hier maakte het sommetje dat de VCM-waarde alleen kon kloppen als het aantal spermacellen per ml 125 miljoen was. Dus nagevraagd... kastje muur gestuurd... STAR gebeld... je moet bij huisarts zijn.. huisarts gebeld.. je moet bij gyno zijn... gyno gebeld... je moet bij STAR zijn... ja hallo! Uiteindelijk heeft de huisarts STAR gebeld en die zeiden: het is inderdaad 125 miljoen...

Dat betekent als ik het sommetje goed maak.. lees even mee:

NORMAAL (volgens de WHO)
    - minimaal 40% levende zaadcellen
    - minimaal 2ml
    - minimaal 60 miljoen zaadcellen per ml
    Dus: 40% van 60 miljoen = 24 miljoen levende per ml. Bij 2ml dus 48 miljoen.

BIJ ONS
    - 13% levende zaadcellen
    - 3ml
    - 125 miljoen zaadcellen per ml
    Dus: 13% van 125 miljoen = 16 miljoen levende per ml. Bij 3ml dus 48 miljoen.

Kortom: ondanks het feit dat er zo weinig leeft, leeft er wel net zoveel als bij de WHO-norm dankzij het grote áántal zaadcellen plus het feit dat de opbrengst 3ml was en niet 2. Kortom: nog steeds niet denderend, maar wel voldoende. Op zich...

Dinsdag wordt er een nieuwe test gedaan, voor de zekerheid...

Tot die tijd heb ik nog één vraag: zoals gezegd ben ik met een homokoppel bezig, waarvan de ander dus helemaal niks levends had qua zaadcellen (die krijgt morgen de uitslag van zijn tweede test... ook heel spannend), maar zolang we niet 100% zeker zijn dat hij onvruchtbaar is, proberen we het insemineren nog steeds om en om: ene dag de een, andere dag de ander (van sex is dus geen sprake, haha).

Stel nu dat die ene onvruchtbaar is doordat er antistoffen worden aangemaakt, dan is mijn vraag: kan het dan onhandig zijn om hem nog wel in de cyclus mee te nemen? Lees: kunnen die antistoffen meer dan 24 uur overleven, waardoor ook goed beweeglijk sperma van de ander onbruikbaar wordt? Of is dat onzin? Wie weet dat? :)

12. Padmee

Padmee Fanatiek lid

19 apr 2013
    2.051
    1.533
    113
    Antistoffen kunnen niet echt "dood" gaan, ze kunnen wel kapot gaan.
    Antistoffen zijn namelijk eiwitten.

Als er inderdaad antistoffen worden aangemaakt, die de spermacellen aantasten weet je nog niet precies waar in het lichaam die antistoffen de spermacellen aantasten. Dat kan al in de balzak gebeuren, of misschien pas later.

Ik weet ook niet of het mogelijk is of antistoffen van de ene man de spermacellen van de andere man kunnen aantasten.

Als ik jou was zou ik gewoon zo door gaan, en wachten op de resultaten en uitleg van de gyn :)

13. Groen

Groen Actief lid

12 apr 2013
    443
    394
    63
    Fijn dat STAR toch zei wat ik ook zei. Ik heb inmiddels al zoveel semenanalyses onder ogen gehad dat ik t me niet kon voorstellen dat het anders was. Wrijf t de gyn maar even onder de neus ;) Wel jammer dat je omdat zij er geen verstand van had, extra stress hierdoor hebt gehad. Zou niet moeten mogen zulke dingen.

De standaardwaarden van de WHO zijn overigens alweer aangepast.
    Nu is dat:
    32% beweeglijkheid (A&B)
    1.5ml
    39 miljoen per ml

Zit jullie uitslag dus nog boven de who norm, idd door de enorme hoeveelheid zaadcellen.
    Over die antistoffen weet ik verder eigenlijk ook niks.

14. dani22

dani22 Actief lid

23 aug 2011
    109
    1
    18
    NULL
    NULL
    The plot thickens... meneer 1, die bij zijn eerste test echt 0% bewegende cellen had (na een eerdere thuistest waar ook echt niks uit kwam) kreeg vandaag de uitslag van zijn tweede, uitgebreidere officiële test... guess what... 46% ok!!!!! Niet te geloven dit... STAR heeft dat de eerste keer dus wellicht totaal verknoeid... de arts zei ook dat ze dit eigenlijk nooit meemaken, dat een tweede test zó afwijkt van de eerste.

Echt krankzinnig dit: vorige week leek het nog: ene man 0% vruchtbaar, ander maar 2% goed, 11% matig.. en nu is het ineens allebei toch gewoon ok (althans... meneer 2 gaat morgen zijn tweede officiële test doen, dus daar later pas meer info over, maar het ziet er nu al goed uit dus)..

Ongelooflijk.......!!!

15. Padmee

Padmee Fanatiek lid

19 apr 2013
    2.051
    1.533
    113
    Dat is goed nieuws!
    Wel bizar dat er zo'n groot verschil in de resultaten zat ja :(.

16. dani22

dani22 Actief lid

23 aug 2011
    109
    1
    18
    NULL
    NULL
    Tweede test bij meneer 2 inmiddels ook geweest: OOK een goede uitslag! Wat een emotionele rollercoaster... eerst allebei als uitslag onvruchtbaar, en nu blijkt er bij allebei NIETS aan de hand te zijn... wat is dit zeg.....

nu weer nieuw gedoe: want na mijn HSG word ik niet ongesteld... wel eisprong gehad en zwangerschapstest gedaan, maar niks... hoe kan dat nou weer...?

17. Syl84

Syl84 Lid

22 okt 2012
    92
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

ik heb alles doorgelezen en wil graag even reageren. Wij hebben namelijk vorige week te horen gekregen dat mijn man 0% beweeglijkheid heeft... Helemaal niet best dus. Nu moeten we de oproep van de uroloog afwachten en over 2 maanden opnieuw testen.

Is er iemand van jullie die hier ervaring mee heeft? Is er enige mogelijkheid dat er nog weer iets van leven in komt? Ik maak me echt zorgen. De gyn zei dat hij sowieso moet stoppen met roken (logisch), maar ik kan me niet voorstellen dat door het roken de beweeglijkheid op 0% uit komt. Dan moet er toch iets anders aan de hand zijn?

Het was wel schrikken, want we dachten dat het alleen bij mij ligt (PCOS) en hij werd voor de formaliteit getest....

Sylvia

18. mies77

mies77 Actief lid

12 apr 2013
    165
    0
    0
    management assistente
    maastricht
    Wat een heftig verhaal dani22!!!!
    ik heb wel eens gehoord dat er grote kwaliteitsverschillen bestaan tussen de labo's die het sperma analyseren. Was de 2de maal misschien in een ander labo??
    Sowieso zou ik beide mannen aanraden om Proxeed (of wat gelijkaardigs) te gebruiken.
    Suxxxes xoxoxo

Deel Deze Pagina