Hallo Mijn dochter van 19 maanden wil vaak geen ontbijt of avondeten, toetje eet ze dan ook een paar happen van. Ze slaapt door sinds 2 maanden en krijgt ook nog een avondfles omdat ze zo slecht eet weten we niet of het toch handiger is om wat anders te geven zoals een botherham, ik geef vaak ook extra snack als ze bijna niet ontbijt, wel gezonde. Wat doen jullie en kan uberhaupt de 7 uurfles stoppen als je kind zo weinig eet. Wel of niet wat anders bieden en ook extra snack zoals rijstewafel, mijn man zegt van niet maar ik vind het zo weinig en ik ben bang dat ze straks gaat spoken. Ze eet soms 1 boterham 1 rijstewafel rozijntjes geen fruit geen avondeten en twee happen vla?
Jij bepaald wat er gegeten word, kinderen bepalen hoeveel. Wat is je doel op lange termijn? Dat ze eet waar ze trek in heeft met extra snacks of op een gewone dag normaal eten zoals jij doet? Hier is het, vanaf 1 jaar (zo rond die tijd geen avond fles meer oid) Ontbijt met brood (of cracker) en melk tussendoor fruit lunch brood met melk tussendoor koekje/snoepje etc avond eten (wat de pot schaft) Eet je niet? Dan niet. Volgend eetmoment nieuwe kans. Ik ga geen extra dingen geven en ik ga geen alternatieven aanbieden. Waarom niet? Als ik ze nu aanleer dat ze bij slecht eten andere dingen krijgen gaan ze nooit goed eten. Bij ons is voornamelijk groente wat lastig gaat. Als ze honger hebben eten ze echt wel.
Mijn zoon heeft ook van die periodes dat hij slecht eet. Als hij slecht gegeten heeft (tot en met het avondeten) dan geef ik hem nog wel een rijstwafel of stuk fruit savonds, maar meer ook niet. Ik wil hem niet aanleren dat hij bijvoorbeeld nog een boterham krijgt savonds. Hij krijgt voor het slapen nog een f lesje halfvolle melk. Zeker bepalen ouders wat de pot schaft maar als mijn zoon iets echt niet wil eten (zoals momenteel rijst, hij doet net of hij een citroen eet als ik hem dat geef) dan bied ik hem dat wel altijd eerst aan, maar als hij het echt niet wil dan krijgt hij wat anders. Maar dat komt niet vaak voor. Sommige dingen eet hij een maand later bijvoorbeeld opeens wel. Dus gewoon blijven aanbieden en als je kindje echt honger heeft dan eet hij echt wel
De 19 uur fles stoppen ja. Als ze geen avondeten eet en dan wel een fles krijgt vult haar buik toch en heeft ze dus geen reden om wel avondeten te gaan eten. Ik zou even duidelijkheid scheppen over wanneer er gegeten moet worden en maar een paar vaste eetmomenten geven ontbijt Tussendoor fruit Lunch Tussendoor fruit Avondeten En verder niks meer. Na het avondeten niks meer aanbieden.
hm hier ontbijten we met de fles, omdat ze niks anders wik s ochtends. Verder krijgt ze brood en fruit. Wil ze dr fruit niet? krijgt ze niks anders tot lunch. dan eet ze brood, niet? krijgt ze niks anders tot het op is. Als het tijd is om dan avondeten te eten, krijgt ze wel avondeten. eet ze dar weet niet? geen toetje. ze krijgt rozijntjes, extra druifjes (vind ze geweldig) of een volkoren cracker of koekje als ze goed eet.
Ik zou sowieso stoppen met de fles en als ze savonds niet eet wel gewoon toetje aanbieden, maar verder niks meer. Straffen door geen toetje aan te bieden wordt niet aangeraden. Dochter eet heel vaak geen warm eten maar ze wordt niet wakker van de honger. Tussendoor fruit of koekje/rozijnen aanbieden. Misschien eet ze sochtends wel een boterham als je stopt met de avondfles.
Wat doe je in de avondfles? Gewone melk? Want dan zou ik dit echt niet zien als maaltijd en dan hoeft die fles er ook echt niet af vind ik. Mijn zoon krijgt ook altijd toetje, als hij slecht eet dan krijgt hij gewoon wat yoghurt/fruit. Ook gezond toch, en hij krijgt bovendien nog wat binnen
Ik heb ook een moeilijke eter. Aanbieden op vaste tijden ( ook genoeg aanbieden, ze eten meer als er meer op bordje ligt). Laten meehelpen met opscheppen bijvoorbeeld maakt interessanter. En stoppen met fles inderdaad! Gewoon toetje geven. Van mij mag dl altijd een rijsttafel of stukje banaan als ze daarom vraagt. Vind ik ook gezond eten. En ik maak vaak dingen die ze graag eet (pap, pannenkoeken, soep, etc).
Ik zou trouwens ook geen toetje doen..en niet als straf brengen maar als: o je hoeft geen eten?? Dan zit je zeker vol..prima dan kan er ook geen toetje bij. Sommige slechte eters hebben maar weinig nodig om op te kunnen leven en dan kan een toetje net genoeg zijn. Dan hebben ze net als bij de fles geen reden om te gaan eten. Daarbij hordes mensen die geen toetjes eten...dus niet geven betekend niet meteen straf.
Ik ben van mening dat het toch echt wel een soort straf is als je alleen een toetje geeft als een kind goed gegeten heeft. Want dan zit hij immers toch ook vol???
Wat lastig voor je zeg! Snap heel goed dat je bang bent dat ze niet genoeg binnen krijgt. Hier gelukkig een goede eter, maar wil geen stukken fruit, wel potjes fruit en tja dat is beter dan niets. Ga de strijd niet aan en blijf tussendoor aanbieden. Hij krijgt nog wel bij het ontbijt opvolgmelk nr 4 en na het avondeten yoghurt. Dit zie ik niet als toetje want hij wil geen melk of kaas. Verder wil hij liever een boterham met alleen boter, geen jam of wat anders Veel succes en hoop dat het gauw beter gaat!
Hier ook een verschrikkelijk slechte eter,van ondertussen 4 jaar, hij is wel consequent want het is niet zo dat als hij frietjes krijgt dat die dan opeens goed eet, maar net zoslecht als normaal. Hier geeft ik op de vaste eet momenten dan ipv een koekje een plakje kaas, wat tomaten of iets anders gezondst zodat hij wel alles binnen krijgt wat hij nodig heeft. Eet hij zn eten niet op dan krijgt Hii erna ook niks meer, maar gelukkig accepteert hij dat gewoon.
Geen toetje geven is dan een straf of een beloningen en dat is niet de bedoeling van eten. Je straft of beloont toch ook niet met koekjes?!
Volgens Cb is toetje gewoon onderdeel vd maaltijd, dus hoort er altijd bij. Je moet gewoon zorgen dat het een gezond toetje is
CB vindt wel meer. Wil niet zeggen dat je dat moet opvolgen of dat het per definitie de waarheid is. Bij ons is een toetje geen onderdeel van de maaltijd. Wij eten zelf ook nauwlijks toetjes zoals yoghurt of vla. Dus het is bij ons geen standaard onderdeel van onze avondmaaltijd. Soms eten we een toetje, ja dan mogen ze het ook hebben. En, ja een stuk fruit mogen ze altijd hebben.
Hier hetzelfde. Yoghurt kan ook als ontbijt of lunch of tussendoor een beetje met wat fruit erin. Jummm. Ik vind dat als je een zware maaltijd hebt gegeten, een toetje daar bovenop niet nodig.
Hier ongeveer dezelfde leeftijd en op en af eet ze goed. Brood gaat er eigenlijk altijd wel in, zo niet dan niet. Ik ga niet pushen of boos worden, maar ook niks anders aanbieden. In het begin deed ik dat wel maar merkte al snel dat ze nog minder avondeten ging eten aangezien ze dan toch wel iets anders (en lekkerder) kreeg. Dus gauw mee gestopt. Een toetje krijgt ze wel altijd, anders komt ze een uur later zeuren om iets te eten maar meer avondeten wil ze niet. Het blijft lastig soms het eten, waar doe je goed aan en waaraan niet. Ik zou idd, zoals anderen ook aangeven, stoppen met de fles van 7 uur. Vanaf een jaar ongeveer (verschilt natuurlijk per kind) is die fles niet persé meer nodig, aangenomen dat het flesvoeding is en geen gewone melk. Want dl krijgt hier ook wel een slokje drinken voor ze gaat slapen. Avondeten eerder geven hielp hier ook om haar meer te laten eten, van 18.00 uur zijn we naar 17.15/17.30 uur gegaan en dat kleine tijdsverschil scheelt een heleboel. Ook laat ik haar sinds kort met eigen bestek eten, voorheen 'schepte' ze zelf met een lepel en voerde ik haar terwijl zij aan het oefenen was. Nu ze met haar eigen bestek mag (en steeds beter kan) eten eet ze beter en is ze enthousiaster over het hele eten op zich. Misschien heb je hier wat aan.. Oh en mij is ook verteld dat het normaal is dat rond deze leeftijd kinderen slechter gaan eten. Ze ontdekken hun eigen wil, en merken dat ze kunnen zeggen of aangeven dat ze iets niet willen. En daar hoort ook het testen bij, kijken wat de mogelijkheden zijn. Maar als een kind honger heeft zal het echt wel eten of daarom vragen. Een kind zal zich van nature niet uithongeren maar kan wel nét genoeg gaan eten om geen honger te hebben. En dat kan heel weinig zijn.. Dl heeft een lange tijd op 1/1,5 boterham per dag, een paar happen avondeten en toetje na niks gegeten. Wat altijd belangrijk is is dat ze wel genoeg blijven drinken!