Hoe reageer jij...?

Discussion in 'De lounge' started by Zonnebloem92, Feb 22, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

Dec 4, 2012
    10,846
    4,213
    113
    Female
    Zuid Holland
    Hoe zou jij reageren als je hond wordt gebeten?

Het is ons helaas op eerste kerstdag overkomen, wij liepen zoals zovaak met onze pup buiten toen er een hond op ons af kwam, wij hebben deze hond wel vaker gezien (beest loopt altijd los en baas loopt meters verder of zit op de fiets) en wij gingen er dan ook niet vanuit dat de hond uit het niets onze hond zou bijten.
    De hond kwam dus op ons af, onze hond draaide zich om en de loslopende hond beet onze hond in zijn neus en vervolgens in zijn oor (baas liep zoals gewoonlijk meters verder) mijn man duwde de hond weg en schreeuwde toen dat hij zijn valse beest moest aanlijnen.
    Toen kwam dat baasje dus aangerent en mijn man kreeg het met het baasje aan de stok, het baasje van die hond gaf aan dat zijn hond zoiets nog niet eerder had gedaan en dat mijn man zijn hond niet moest wegduwen, maar dat we hem gewoon hadden moeten laten gaan.
    Die mening deelde wij absoluut niet, ik ben van mening dat een hond nooit een pup uit het niets mag bijten en (meneer bleek de hond uit het asiel te hebben en de achtergrond niet te weten) dat je je hond gewoon moet aanlijnen, vooral als je meters verder loopt of fietst.
    Onze hond heeft flink gebloed en was geschrokken maar heeft er weinig aan overgehouden(zag de bui al hangen, op 1e kerstdag naar de dierenarts), alleen tussen mijn man en het baasje van de hond liep het zo hoog op dat ze bijna gingen vechten, het baasje van de hond heeft ons ook nog bedreigd.

Hoe zouden jullie hebben gereageerd in zo'n geval?

2. Sue87

Sue87 Niet meer actief

Aangifte van bedreiging doen. En ik t vervolg beter opletten wanneer je die hond ziet.
    Maar ik heb nogal de neiging in dat soort dingen erg overtrokken te reageren.

3. Youtan

Youtan VIP lid

Jun 9, 2015
    6,495
    4,332
    113
    Female
    Zolang er niet iets ernstigs met mijn hond zou zijn zou ik er weinig mee doen. Ik heb ook altijd geleerd dat je honden moet laten gaan en er niet tussen moet springen, maar idd ook dat grote honden pups niet aan horen te vallen.
    Maar volwassen honden 'bijten' jonge honden ook wel eens om ze terecht te stellen of een standje te geven.
    De situatie is me te onduidelijk om hief een goed onderbouwde mening over te hebben.

Ruzie maken of vechten met een ander hondenbaasje zou ik in ieder geval nooit doen.

4. Meiske2015

Meiske2015 VIP lid

Sep 4, 2016
    7,734
    3,516
    113
    Er is gewoon een aanlijnplicht binnen de bebouwde kom dus ik zou daar zeker melding van maken aangezien het voor hem de normaalste zaak van de wereld is.
    Hij word er dan op aangesproken en als hij de aanlijnplicht niet volgt zitten daar consequenties aan.

5. Youtan

Youtan VIP lid

Jun 9, 2015
    6,495
    4,332
    113
    Female
    Maar er stast toch nergens dat het niet in een losloopgebied is? Ik hoef zelf maar 25 meter te lopen en er is geen aanlijnplicht.

En welke consequenties zijn er aan het niet aanlijnen van een hond denk je? Een boete van €?, maar denk je dat de politie hiervoor komt?
    Geen aanval hoor, maar realiteit...

6. MeFlower

MeFlower Niet meer actief

je kunt aangifte doen tegen de eigenaar. Gebeurd dit 3x, dan krijgt de hond een aanlijn EN muilkorfplicht. Sowieso als er kosten zijn dient de andere eigenaar dat te vergoeden. Dat kan via zijn WA verzekering.
    Dit is hoe het werkt in NL..

7. G89

G89 VIP lid

Sep 18, 2008
    10,058
    1,290
    113
    Nederland
    Ik ben van mening dat een hond altijd aangelijnd moet zijn. Wij hebben sindskort een bully en ondanks dat het een goedzak is worden deze honden wel bestempeld. Wij hebben hem altijd aan de lijn. Laatst liet ik hem uit en er kwamen drie andere honden op hem afgerend.

Ik kan mij voorstellen dat een aan gelijnde hond zich aangevallen kan voelen en dus zal bijten, nu deed de mijne niets, maar heb die mevrouw wel gevraagd of ze haar honden gewoon kan aanlijnen omdat ik niet weet hoe mijn hond zal reageren.

Haar honden reageerde niet op haar "kom hier" commando en reageerde met ze zijn niet van mij. Tja, laat ze dan niet los. Nu was er niet gebeurt, maar stel dat de mijne had gebeten dan was ik de sjaak.

Terwijl ik de reactie van de hond (welk ras ook) heel goed kan begrijpen.

8. Fuddey

Fuddey VIP lid

Oct 6, 2015
    16,382
    12,678
    113
    Ik heb een gruwelijke hekel aan mensen die geen verantwoordelijkheid nemen voor hun dier. Zijn hond bijt een ander - aangelijnde! - hond. Die man had zijn excuses moeten aanbieden, moeten zeggen zijn hond vanaf nu altijd aan te lijnen, de eventuele rekening betalen etc. Maar hij gaat ruzie staan maken en jullie bedreigen?! Dan reageer ik ook overdreven door aangifte te gaan doen.

9. sjorsje

sjorsje VIP lid

Aug 17, 2007
    11,361
    266
    83
    Noord-Brabant
    Ik zou aangifte doen. Maar wat hebben jullie daarna gedaan?

10. jojo85

jojo85 Fanatiek lid

Oct 14, 2012
    1,160
    497
    83
    Ik zou ook aangifte doen van bedreiging en van het bijten. T is toch van de zotte zeg

11. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

Dec 4, 2012
    10,846
    4,213
    113
    Female
    Zuid Holland
    Niks eigenlijk, zijn naar huis gegaan en de wond schoon gehouden en in de gaten gehouden. Waren allang blij dat onze hond verder niks had (je hoort wel eens verhalen dat er honden worden verscheurd).
    Heb hem gelukkig ook niet meer gezien in de wijk, alleen op het dorp toen ik in de auto zat en de hond liep nog steeds los.

Het was geen losloopgebied btw.

12. Trirani

Trirani Fanatiek lid

Aug 6, 2013
    1,292
    1,129
    113
    Female
    Waar ik ben
    Aangifte doen, of in ieder geval een melding bij de politie.

De eigenaar neemt geen verantwoordelijkheid voor zijn dier en ontkent het gevaar dat schuilt in (zomaar) verwonden, sterker nog, bedreigt vervolgens jullie.

Neem de verantwoordelijkheid om de politie i.i.g. een melding te doen, wellicht voorkomt het een verwonding aan een ander dier of mens. Of erger voor jullie eigen beestje in de toekomst.

13. Anne1001

Anne1001 Bekend lid

May 29, 2014
    892
    300
    63
    Kraamverzorgster
    Pff wat is dat tegenwoordig toch met honden eigenaren! Als je weet dat je hond kan uitvallen, lijn hem dan aan. Toevallig hebben wij afgelopen zondag een zelfde geval meegemaakt met onze hond. Wij liepen alleen in een losloop gebied en onze hond liep op een andere loslopende hond af en werd meteen in z'n kop gebeten. Stukje uit z'n oor... de eigenaren liepen wel in de buurt en hebben hun hond er van af getrokken en mompelde excuses... we hebben er verder niets mee gedaan. Maar ik begrijp nooit waarom mensen hun hond los laten lopen als ze zo zijn!

In jou geval zou ik er ook weinig mee doen denk ik. Als zo'n man blijft volhouden dat dat beest dat anders nooit doet zal hij er ook z'n verantwoording niet voor nemen ben ik bang...

14. Meiske2015

Meiske2015 VIP lid

Sep 4, 2016
    7,734
    3,516
    113
    Ik ging er vanuit dat het geen losloopgebied was omdat Ts er niks over gezegd heeft.

Consequenties genoeg hoor. Helaas niet ten goede van de hond.
    Maar je hebt sowieso een aanlijnplicht dus een boete is de eerste stap.
    Mocht er iemand anders melding maken van een aanval van diezelfde hond is de kans erg groot op een muilkorfplicht.
    Als de eigenaar maling heeft aan alles wordt de hond in beslag genomen en waarschijnlijk afgemaakt.

15. Youtan

Youtan VIP lid

Jun 9, 2015
    6,495
    4,332
    113
    Female
    Ik snap dat het theoretisch prima geregeld is... maar in de praktijk komt hier echt geen bal van terecht. Ik loop dagelijks 3x hier in het bos, met hond, ik ben nog nooit in 12 jaar tijd een politieagent of andersoortig ambst-persoon tegengekomen die controleerde of honden eventueel een muilkorf zouden moeten dragen.

Mijn nichtje is een aantal jaar geleden in haar gezicht gebeten door een golden retriever, vanuit het niets (ouderdom van de hond zeiden ze later) dit heeft menig rechtszaak gekost, voordat er geld op tafel kwam voor plastisch chirurgie.

Ik bedoel echt meer dat voor dit soort kleine hondenconflictjes helemaal niets gebeurt.

16. Trirani

Trirani Fanatiek lid

Aug 6, 2013
    1,292
    1,129
    113
    Female
    Waar ik ben
    In mijn ervaring kan er wel wat gebeuren als je aangifte doet. De aangelijnde herder pup van ruim 8 weken, die een vriendin van mij één dag had, is door de 2 honden (pitbulls o.i.d.) van de buren gebeten. 2 bloedende wonden, en een levende maar doodsbange pup.

Na aangifte, met later een aantal toevoegingen van buren bij wie de honden ook al geluidsoverlast en angst gaven als ze in de tuin waren, zijn de honden uit huis geplaatst en zitten in een herplaatsing- en heropvoedingstraject. Herplaatsing alleen als de heropvoeding lukt. Terug naar de eigenaar mogen de dieren niet meer.

Met de inmiddels groot gegroeide herder gaat het goed. Na verloop van tijd is de angst verdwenen en is ze een heerlijk trouwe adolescent met wie je heerlijk kunt ravotten en knuffelen. Voor andere honden en mensen.

Ik ben zelf ook hondeneigenaar en dol op ze, juist daarom vind ik het niet meer dan normaal en juist dat een verwonding van een hond van deze orde, en baas die er niets mee doet, geen verantwoordelijkheid neemt én ook nog eens agressief doet tegen slachtoffers, gemeld moet worden.

17. Fuddey

Fuddey VIP lid

Oct 6, 2015
    16,382
    12,678
    113
    Zonder aangifte gebeurt er sowieso niks, dus ik zou zeker aangifte doen.

18. angel12

angel12 Bekend lid

Oct 28, 2014
    503
    79
    28
    Afhankelijk van de ernst van het ''gevecht'' van de honden zou ik misschien wel aangifte doen.

Wij hebben het meegemaakt met onze hond afgelopen zomer. Zijn heerlijk een stuk aan het wandelen, we hebben een stafford, dus hij was netjes aangelijnd. Komt er een hond ineens van een erf afgestormd op onze hond af rennend en grommend en hop, onze staf werd gebeten. Wij zo hard geschreeuwd dat die hond afdroop. Onze hond deed niets. Baasje kwam erbij en zei als enigste ''ja sorry, doet ie wel vaker, hij moet ook weg, ze komen hem van de week ophalen''.
    Stukje verderop kwamen buurtbewoners naar ons toe en die meldden ons dat we niet de enige waren, fietsers waren ook niet veilig en andere honden. Naar aanleiding daarvan hebben wij wel de politie gebeld.

Deze eigenaar hebben wij overigens de volgende dag netjes de rekening van onze dierenarts bezorgd. 110 euro voor spuit, medicatie etc.

19. Bailief

Bailief Niet meer actief

Het is ons 2 keer overkomen dat onze hond flink aangevallen is, al viel de schade mee. Onze hond was geen pup meer en weet haar mannetje wel te staan. Echter zie je dat natuurlijk niet gelijk als je hond aangevallen wordt.

Één keer ben ik heel rustig gebleven terwijl mijn vriend tussen de twee honden in gesprongen is. Daarna rustig met de eigenaar van de hond gesproken en hij heeft zijn excuses aangeboden.
    De tweede keer ben ik hysterisch gaan schelden op de vrouw van de hond die mijn aangelijnde hond aanviel. Dit was een hond die bekend staat om het aanvallen hier, hij liep los en het baasje deed helemaal niks. Ze zei dat ik mijn hond ook maar los moest laten. Niet netjes van mij maar ik was alleen met mijn dochter en het was een paniek reactie :). Aangifte is nooit in mij opgekomen eigenlijk. Ik denk ook niet dat ik dat zou doen.

Helaas is onze hond nu wel redelijk verpest. Ze is erg selectief in de honden met wie ze wel en niet om kan gaan en tegen bovenstaande twee honden is ze bloedlink. Logisch natuurlijk. Wonder boven wonder heeft ze met geen enkele hond problemen als ze in het pension verblijft dus het zal wel iets met haar territorium enzo te maken hebben.

Wat mij trouwens nu wel zo nu en dan gebeurd: baasjes die hun al dan niet aangelijnde hond zo op mijn hond af laten lopen "omdat het toch een vrouwtje is". Mijn hond is daar niet altijd van gediend en wil dan wel eens een flinke snauw geven. Het lijkt heel wat maar stelt in feite niks voor, ze bijt niet oid. Deze baasjes reageren altijd erg geschrokken. Ik zeg ze dan dat het ook niet handig is om je hond zomaar op elke hond af te laten lopen. Ik zal er zeker geen excuses voor maken zolang ik mijn hond aangelijnd en kort naast mij heb.

20. goblins

goblins Fanatiek lid

Oct 27, 2013
    3,591
    3,222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Even heel ontactisch over hoe ik zou reageren...

Zodra die hond mijn hond vasthad, had ik die hond een enorme rotschop gegeven, en tegen de baas geschreeuwd dat hij zijn takkehond aan de lijn moest houden en dat ik hem de volgende keer als die hond weer op mijn hond zou afkomen ik neit kon garanderen dat die hond het zou overleven.

Een buur heeft 3 van zulke honden, en die lopen altijd los, tot ze mij of mijn man ziet, dan gaan die honden ineens aan de lijn...

Share This Page