Auto uitlenen

Discussie in 'De lounge' gestart door Truus21, 16 apr 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Truus21

Truus21 Niet meer actief

Mijn man werd net gebeld door onze zwager met de vraag of hij onze auto mocht lenen vanmiddag. Ik heb nee gezegd, ten eerste omdat ik hem zelf nodig heb (niet perse, had anders opgelost kunnen worden) en ten tweede omdat hij nooit op de afgesproken tijd spullen die hij geleent heeft terug brengt.

Ik weet dat als we tegen hem zeggen, je mag hem lenen maar over een uurtje hebben we hem zelf weer nodig dat ik hem dan niet terug heb maar op zijn vroegst een paar uur later. Voorbeeldje: Laatst hebben ze in de familie geld geleend. Dit is geloof ik een week of 3 geleden. Er worden elke keer afspraken gemaakt over wanneer ze het terug betalen aan die persoon, maar tot op heden is dit nog niet gebeurd. Met andere woorden, ze komen hun afspraken niet na.

Mijn man is het er niet mee eens dat ik nee heb gezegd en vind dat ik moeilijk doe en mij aanstel. Hij is boos nu. Ik vind van niet en vind het om deze redenen mijn goed recht om nee te zeggen. Normaal heb ik er nooit zo'n moeite mee als iemand wat wil lenen, als ik maar er van op aan kan dat diegene zijn afspraken na komt.

Wat vinden jullie, stel ik mij aan en had ik de auto gewoon uit moeten lenen?

2. Shaylen

Shaylen Niet meer actief

het is hoe dan ook jullie auto en jullie beslissen, en als ze echt zo onbetrouwbaar zijn dan heb je groot gelijk, je werkt hard voor je spullen en om je auto te betalen en als iemand daar dan gebruik van wil maken moet ie op zijn minst betrouwbaar zijn.

3. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

als hij zich niet aan de afspraken houdt kan ik het me voorstellen dat je hem niet uit wil lenen aan hem!
    Het is ook jouw auto dus ook jouw keuze toch?

4. MamavEsmee

MamavEsmee Niet meer actief

Ik zou mijn auto dan ook niet uitlenen..;)

Even een ander voorbeeldje..

Met pasen waren we me de familie bij elkaar. En mijn broertje zou s'avonds vrienden krijgen en was vergeten bier te halen. Dus wij zeiden, dan kom je bij ons toch een kratje halen.. Maar dan moet je dinsdag of woensdag wel even een kratje terug brengen.. Nu 2 weken later nog niets.

Dan gaat het maar om een kratje bier maar, afspraak is afspraak! Wij moeten nu "duur" bier kopen ( kopen normaal in tijdens aanbieding ;)) omdat hij zijn afspraak niet nakomt.

5. Bkoenen

Bkoenen Niet meer actief

Hmmm, moeilijk. Je stelt het nu heel zwart wit.
    Ik denk zo: die geld issue hebben ze niet met jou. Jij hebt het van horen zeggen. Bij jou heeft jouw zwager dus op dit moment een schone lei.
    Ik had hem wel de auto geleend, zeker als jij 'm zelf nu niet echt nodig hebt. Hangt ook wel een beetje er vanaf waar je zwager de auto voor nodig heeft (ziekenhuis bezoek, kinderen ophalen, iets echt móeten).
    Als hij dan de auto niet optijd of zoals afgesproken zou terugbrengen - dan zou ik zeggen dat ik het een volgende keer niet weer zou doen.

Uiteindelijk is het jouw goed recht om te bepalen wie wel en niet je auto mag lenen, maar ik had 'm wel de voordeel van de twijfel gegeven.

6. Que

Que Niet meer actief

Het is geen pakje boter wat je even uitleent.

Nee ik zou het ook niet zomaar doen. En zeker als hij zijn afspraken niet nakomt.

7. Truus21

Truus21 Niet meer actief

Dank voor jullie antwoorden, ben blij dat ik niet als enige zo denk.

@Female, het is de vriend van het zusje van mijn man, dus niet mijn broer ;)

Het is zo dat ie bij ons ook geen schone lei heeft, anders had ik hem wel het voordeel van de twijfel gegeven. Maar dat ik dat over dat geld even beschrijf is meer een voorbeeld van dat hij zich dus nog steeds niet aan zijn afspraken kan houden. In het verleden heeft hij ook meerdere spullen van ons geleend, zelf ook een keer geld namelijk 400 euro waar wij serieus 4 maanden op hebben moeten wachten voor we het terug kregen!

8. eliesja

eliesja VIP lid

3 okt 2005
    8.226
    0
    0
    @t Home
    Ik vind dat je in je recht staat hoor, je heb hem toch zelf nodig !!(ook al kan het anders, dat weet hij niet)..

9. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    het is je goed recht om nee te zeggen.. Het is tenslotte ook jouw auto.. En zeker als je zwager zich (bijna) nooit aan de gemaakte afspraken houdt.. Zou het bijvoorbeeld echt heeeel belangrijk zijn (zoals eerder gezegd bijvoorbeeld een ziekenhuisbezoek) zou ik het denk ik wel hebben gedaan, maar ja dat is afhankelijk van de reden..

10. Ecosa

Ecosa Fanatiek lid

15 dec 2006
    2.397
    1
    0
    Ik zou sowieso mijn auto niet uitlenen, aan niemand (alleen als er een noodgeval is ofzo dan is ht anders). Maar als hij iemand is die zijn afspraken niet nakomt, zou ik het helemaal niet doen. Heel goed gehandeld hoor!

11. Tamale

Tamale Niet meer actief

Ik vind helemaal niet dat je je aansteld!
    Ik kan ook RETE slecht tegen mensen die hun afspraken niet nakomen.
    Mijn schoonzusje heeft het ook wel is gevraagd, nou die rijd tegen alles wat los en vast zit. Die komt NO WAY in onze auto te rijden!

12. saartje27

saartje27 Fanatiek lid

13 jan 2007
    2.391
    1
    36
    Nederland
    Wij lenen onze auto ook niet zomaar uit. Zeker niet nu we net 2 weken een nieuwe hebben. Mijn man had zijn auto eens uitgeleend en die kreeg hij dus kapot terug...

13. Niboma

Niboma Fanatiek lid

20 nov 2008
    1.439
    0
    36
    Vrouw
    Veluwe
    Ik vind het er helemaal niet toe doen of hij wel of niet zijn afspraken nakomt. Het is jouw auto, dus als jij nee zegt is het nee. Daar heb je helemaal geen reden voor nodig.

14. fafa

fafa Niet meer actief

maar voor de lieve vrede thuis (aangezien TS aangeeft dat haar man het niet met haar keuze eens was) is een goede reden wel belangrijk. Als dat bij ons zou gebeuren (vriendin wil auto lenen, maar vriend zegt nee, en geeft daarbij geen enkele uitleg) zou ik toch ook niet happy zijn.

Maar het niet nakomen van afspraken vind ik een hele goede reden om te weigeren hoor. Heb je dat wel zo aan je man uitgelegd?

15. nense

nense Fanatiek lid

14 apr 2008
    1.358
    0
    36
    Vrouw
    Gelderland
    Ik vind het niet zoveel uitmaken waarom je nee zegt. Hij vraagt het aan jou en jij zegt nee.
    Als je je man verteld dat je nee hebt gezegd. Waarom zou hij dan boos worden? Je hoeft je antwoord toch niet te verdedigen.
    Wij lenen onze auto ook niet zomaar uit.

16. Truus21

Truus21 Niet meer actief

Ja ;)

Mijn man weet dat onze zwager zo is, maar wil hem toch iedere keer weer het voordeel van de twijfel geven. En ik ben er gewoon klaar mee, aangezien keer op keer blijkt dat hij zich niet aan zijn afspraken kan houden.

Maar onze zwager had de auto niet om dringende redenen nodig hoor, het ging erom dat ie een trekhaak nodig had voor een aanhanger. Als het een noodgeval was geweest had hij hem natuurlijk mogen lenen.

Ik had een afspraak vanmiddag, dus ben net pas weer thuis en het eerste wat mijn man zei was, sorry je hebt helemaal gelijk. Blijkbaar snapt mijn man dat niet gelijk op dat moment en moet hij er eerst rustig over nadenken tot hij tot die conclusie komt ;);)

17. Danoontje

Danoontje Bekend lid

4 jun 2006
    568
    1
    0
    Huisvrouw
    Eindhoven
    Ow hier krijgt mijn broer me auto ook niet mee ook al vraagt hij tig keer of hij m mag lenen.

Hij heeft m ooit een 2x geleend en ik had nadrukkelijk gezegd dat ik later die dag afspraken had staan en dat ie dan echt terug moest zijn. Nou ik zag dus niemand verschijnen, gsm uit staan en de volgende dag stond ie voor de deur en de sleutel op de mat. Heeft ie m smorgens vroeg neergezet. Paar weken later viel dus ook de ene na de andere bekeuring op de mat. 7 stuks voor 2x uitlenen.

Dus je snapt dat is voor hem over. Er word niets meer uitgeleend aan hem. Maar de mensen waarvan ik zeker weet dat ze zich aan de afspraak houden die mogen m zo meenemen.

18. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Ook ik vind dat je goed gehandeld hebt hoor. Ongeacht of je hem zelf nodig had of niet. Je hebt ook nog eens goede redenen ook al vind ik ook dat dat niet uit maakt met jouw eigendom;)
    Wij lenen ook nooit onze auto uit, alleen mijn ouders en de vriend van mijn vriend zn moeder hebben erin gereden of zouden er in mogen rijden.:)
    Wel jammer dat je vriend het niet met je eens is.

Deel Deze Pagina