Vraagje voor degenen met kinderen op de middelbare: Onze toneelvereniging speelt komende lente een stuk gebaseerd op een oud grieks verhaal. We denken dat dit een interessante, toegankelijke voorstelling is voor jongeren. Dus nu willen we middelbare scholen benaderen om ons stuk op te laten nemen in het ckv en kcv programma. Maar ik weet eigenlijk niet goed hoe dat in zn werk gaat. Kiezen kinderen zelf vrij voorstellingen/tentoonstellingen etc en moeten de leraren dat dan goedkeuren of stellen de leraren een lijst op van activiteiten waaruit kinderen kunnen kiezen? Of...?
Verschilt per school. Bij ons wordt alles vanuit school geregeld en gaan ze dus gezamenlijk naar verschillende activiteiten.
Ik weet van vroeger dat wij een lijst en papiertjes met tegoedbonnen kregen om culturele activiteiten te kunnen ondernemen. Maar hoe school dat precies had geregeld weet ik niet. Wellicht contact opnemen met diverse middelbare scholen in de buurt?
Ja, dat sowieso. Maar ik wil de mail zo opstellen dat het op zn minst lijkt of ik weet waar ik het over heb
Hier een docent CKV in opleiding CKV wordt op elke school anders gegeven. Meestal wordt de leiding gegeven aan een kunstdocent of aan een team docenten. Het is een heel breed vak met simpele doelstellingen (leerlingen kennis laten maken met verschillende kunstdisciplines, kortgezegd). Sommige scholen hebben één CKV dag per jaar, waarbij ze naar een museum gaan en naar een voorstelling. Dan hebben ze de doelstelling al zowat gehaald. Sommige scholen geven het elke week als vak, waarbij ook bijvoorbeeld docenten Nederlands worden ingeschakeld om literatuur lessen te geven. Kan dus alle kanten op! Als ik jou was zou ik wat scholen in de buurt opbellen en het idee op tafel leggen. Misschien valt het in het programma te passen. Ik als ckv docent zou er heel blij van worden, maar helaas geef ik geen les op dit moment