mogen ze je daarom afwijzen?

Discussie in 'De lounge' gestart door oleander1986, 21 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. oleander1986

oleander1986 Fanatiek lid

20 aug 2009
    1.298
    0
    0
    zelfstandige
    Midden Nederland
    Hoi dames,

Ik heb vorige week een sollicitatie gesprek gehad bij de thuiszorg. Dit ging heel erg goed, ze waren erg enthousiast en ik ook. Heb echt zin om weer (deeltijd) aan het werk te gaan en ik heb daar goede doorgroei mogelijkheden.
    Nu moet ik aankomende week een keer meelopen, dan volgt nog een gesprek of ik al dan niet ben aangenomen. Nu ben ik bij het vorige gesprek vergeten te vermelden dat ik 3 maanden zwanger ben. Ik ben nu heel erg bang dat ze me op het volgende gesprek hierop gaan afwijzen. Mag/kan dat? Ik lig natuurlijk wel 4 maanden uit de roulatie dan. Zou het echt heel erg vinden als ik deze baan daarom niet krijg, heb het echt ontzettend hard nodig. Zijn er dames die ervaring hebben met solliciteren terwijl ze zwanger waren? Hoe ging dat bij jullie?

2. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    het mag niet maar het wordt zeker wel gedaan al geven ze dan een andere reden aan.

3. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Een werkgever mag een sollicitant niet afwijzen om reden van zwangerschap. Vaak verzint hij echter een smoes: "We hebben toch een betere kandidaat gevonden" of "De vacature is plotseling intern opgevuld".
    Word je afgewezen en vermoed je dat dit te maken heeft met je zwangerschap, dan kun je een zogenaamd 'verzoek om een oordeel' indienen bij de Commissie Gelijke Behandeling (CGB). De CGB heeft als taak de gelijkebehandelingswetgeving te handhaven en beoordeelt of een werkgever in strijd met de wet heeft gehandeld.

dat vond ik.

4. HOG

HOG Niet meer actief

Je hoeft het niet te melden. Officieel pas 3 maanden voordat je gaat bevallen volgens mij :)

Heb er zelf trouwens geen ervaring mee. Ik weet wel dat een collega van mij zwanger werd en nog een paar maanden te gaan had voordat ze een vast contract zou krijgen. Ze heeft het pas daarna verteld.

5. oleander1986

20 aug 2009
    1.298
    0
    0
    zelfstandige
    Midden Nederland
    ja, ik zat er ook aan te denken om het gewoon niet te melden, je ziet ook nog helemaal niks. Ik krijg eerst een nul uren contract en dat word dan na een paar maanden veranderd. Als ik niks zeg heb je wel een grooote kans dat ze me geen vast contract willen geven als de tijd daar wel voor rijp is.
    Aan de andere kant zou ik me ook een soort van schuldig voelen als ik het niet vertel; die vrouw was heel aardig en zou me echt een beetje een verrader voelen als ze me opeens met een dikke buik ziet zegmaar. Hmmm, ga er nog even hard over nadenken.
    Bedankt voor de reacties in iedergeval!

6. CacharelNoa

CacharelNoa Actief lid

11 jan 2010
    149
    0
    0
    Nederland
    Ken je geen mensen die bij diezelfde thuiszorgorganisatie (hebben) gewerkt? Dan zou je eens voorzichtig bij hen kunnen polsen hoe dat gaat met zwangerschap...

Het is inderdaad wel zo dat je niet mag worden ontslagen vanwege een zwangerschap, maar er wordt meestal gewoon een andere smoes gebruikt... Je mag echter hopen dat een thuiszorgorganisatie hier niet aan meewerkt! Ze zijn er immers voor mensen die zorg nodig hebben en voor kraamhulp..... etc.
    Als zij zich ook schuldig maken aan dit soort praktijken, geeft het je toch te denken....

Gefeliciteerd met je zwangerschap en geniet ervan!

Succes met het nemen van deze beslissing.. Ik begrijp je twijfels...

7. pamsie

pamsie VIP lid

10 jan 2009
    8.086
    0
    0
    pedagogisch medewerker (kinderopvang)
    lelystad
    ik zou het wel melden in het gesprek! tuurlijk er bestaat idd een kans dat ze je met een smoes eruit gooien. maar je bent nu al 3 maanden en je hebt vaak ook 1,2 of 3 maanden proeftijd. als ze het dan horen of er alsnog achter komen gooien ze je er ook uit. (als ze dat al van plan waren.) hoe eerlijker je bent des te meer kans heb je om te mogen blijven.

bovendien als je nu start met een nuluren contract en ze komen er zelf achter binnen ze je gewoon weinig uren aan.

ik denk echt dat eerlijkheid het beste uit zal pakken!

8. auraly

auraly Fanatiek lid

28 apr 2007
    1.217
    9
    38
    antwerpen
    toen ik 8 weken zwanger was van m'n jongste dochter ben ik bij metropolis antwerpen beginnen werken .. ik heb het toen wel eerlijk gezegd
    Ze vonden het verder geen punt omdat ik tot m'n 8 maand wel kon blijven werken en daarna zou ik vervangen worden door een tijdelijke kracht

9. Majel24

Majel24 Fanatiek lid

21 mei 2007
    2.779
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    Bemmel
    Ik persoonlijk zou het vertellen. Ten eerste zou ik dat niet zo lang voor me kunnen houden en ten tweede voor een baas die zwangeren niet wil hoef ik niet te werken.
    Hier trouwens goede ervaringen met vaste contracten krijgen en zwanger zijn. Ik heb tijdens allebei mijn zwangerschappen een vast contract gekregen. Bij de tweede hadden ze me ook nog 2 keer een jaar contract kunnen geven maar ze waren gewoon heel erg tevreden over mij. Zo kan het dus ook gaan.

10. butterfly83

butterfly83 Fanatiek lid

14 feb 2008
    2.047
    46
    48
    friesland
    Als je mijn nieuwe collega zou zijn en je verteld eerlijk voordat je echt aangenomen bent dat je zwanger bent, zou ik daar wel begrip voor hebben en hopen dat je gewoon aangenomen wordt.
    Stel dat je het over een aantal maanden past meldt kan iedereen natuurlijk terug reken en zou je mijn respect kwijt zijn.

Puur op de feiten denk ik dat ze niet zo heel erg moeilijk zullen doen. Je zegt een nul uren contract te krijgen, dit is dus puur voor inval. Door het vooraf te zeggen kunnen ze gaan omkijken naar misschien nog iemand die een nul uren contract kan krijgen. Uit ervaring weet ik dat er altijd wel werk is voor oproepkrachten. Aan de andere kant is het te voorspellen dat jij niet tot 4 weken voor de uitgerekende datum zult werken, thuiszorg is nou eenmaal zwaar en zeker met een dikke buik.
    Denk dat het lastig wordt wat ze gaan doen maar ik zou het wel eerlijk vertellen. Hiermee laat ze je zien dat je eerlijk bent en ik denk echt dat mensen daar meer respect voor hebben dan dat je het over een paar maanden verteld.

11. horselover

horselover Fanatiek lid

24 aug 2008
    2.518
    1
    0
    Ik zou het eerlijk melden.
    Net wat hiervoor gezegd word, als je het over een aantal maanden pas verteld dan kunnen ze zelf ook wel nagaan dat je het allang wist.
    Als je bezig bent met zwanger worden vind ik weer een heel ander verhaal.
    Ik denk maar eerlijkheid duurt het langst..... En als ze je om die reden niet aannemen dan heeft dat zo moeten zijn.. Dan gooien ze je misschien er als nog wel uit als je het pas later verteld!
    Dus ik zou zeggen doen!

12. oleander1986

20 aug 2009
    1.298
    0
    0
    zelfstandige
    Midden Nederland
    jullie hebben gelijk hoor, ik ga het ook eerlijk zeggen woensdag. Ik hoop dat ze er begrip voor hebben en blij zijn dat ze toch waarschijnlijk nog 5 maanden met me kunnen werken als alles goed gaat. Zou alleen echt even niet meer weten wat ik moet doen als ik dat baantje niet krijg. Duimen dus...

13. tulip

tulip Niet meer actief

Het is helaas nooit te voorspellen hoe ze reageren. Toen ik gesolliciteerd had bij een nieuwe kdv zei ik ook eerlijk dat ik zwanger was, toen werd er gezegd dat ze wel verrast waren, maar dat het geen probleem op levert. Zelfs over gehad voor hoeveel dagen ik terug zou komen, want het was toen een full time functie, allemaal geen punt. Toen mijn 1/2 contract bijna om was en ik 7 maanden zwanger was werd er gezegd dat ik toch niet helemaal in het team pastte. Later hoorde ik van iemand (oud klasgenoot) die ook naar een andere baan zocht, dat ze dus al een half jaar aan het zoeken waren naar iemand. Er was vlak na mijn aanname een vacature open gezet. Dat heb ik niet geweten, omdat ik toen niet meer op vacatures zocht. Die oude klasgenoot was dus een maand na mijn aanname op gesprek geweest daar voor mijn baan!!!!

14. oleander1986

20 aug 2009
    1.298
    0
    0
    zelfstandige
    Midden Nederland
    @tulip:

Zooooo, die is echt hard zeg! Ze gingen er dus waarschijnlijk gewoon vanuit dat het wel even zou duren voordat je weer inzetbaar zou zijn na je bevalling ofzo... Lijkt me echt niet leuk om zoiets achteraf te ervaren. Heb je nu een nieuwe baan?

15. CacharelNoa

CacharelNoa Actief lid

11 jan 2010
    149
    0
    0
    Nederland
    Dat bewijst maar weer...

Ik ben ook voor de eerlijke aanpak, echt waar, maar de bedrijven/werkgevers dwingen mensen ertoe om dingen te verzwijgen.

Kinderen krijgen hoort bij het leven daar behoor je niet voor "gestraft" te worden en dat gebeurt wel... helaas!
    Het is van de zotte....!
    En je doet er niets tegen... je trekt altijd aan het kortste eind...

16. limmeke

limmeke VIP lid

28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    zwanger zijn heeft mij mijn baan gekost bij thuiszorg.. helaas. Contract werd niet verlengd met de mededeling, ik was welkom terug te komen als baby er was.

17. MHMW

MHMW Niet meer actief

Hier bijna hetzelfde verhaal. Ik werkte al bij de thuiszorg, maar wilde graag dichter bij huis werken. Bij een andere organisatie gesolliciteerd, tijdens dat gesprek meteen verteld dat ik 11 weken zwanger was. Werd toen al meteen verteld dat ik niet werd aangenomen en ik na de zwangerschap terug kon komen.

18. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

ik ben aangenomen toen ik 20 weken zwanger was, ik heb het gewoon verteld tijdens de sollicitatie, in mn zwangerste kleding. Ze wilden mij hebben omdat ik goed bij hen pas, en daarom maakte het niet uit.

19. knor

knor Fanatiek lid

4 mrt 2007
    2.392
    0
    0
    Groningen
    Beetje vreemd om het niet te melden. Hoe zie je dat dan voor je? Eerst je contract tekenen en dan zeggen o ja ik ben zwanger??? Zou dat geen goed begin vinden....

20. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    lastig altijd... Ik ben vorig jaar vlak voor ik wist dat ik zwanger was aangenomen op een nieuwe school, maar zodra ik door die zwangerschap deels in de zw zat begonnen ze me eruit te werken...
    dus tsja... Je moet doen waar je je het prettigst bij voelt.
    Officieel hoef je het pas in de 7e maand te vertellen dus ach...

Deel Deze Pagina