Vanmorgen naar CB geweest en direct over Tygo's pukkeltjes gevraagd en Tygo zit inderdaad onder de eczeem... nu is het zo dat mijn man lactose-intolerantie heeft en mijn zusjes koemelk-allergi en nu mag ik 2 weken lang geen melk en melkproducten meer om te kijken of er dan verbetering is... best moeilijk want ik eet en drink heel melk, yogert en vla... en hij mag nu ook geen nutrilon meer 's nachts. Is er iemand die hier evaring mee heeft?
Mijn oudste heeft koemelkallergie gehad. Maar die zat toen al op FV toen het aan het licht kwam. Dus heeft ze speciale dieetvoeding gehad. Als je BV geeft moet je alle melkproducten uit je eigen voeding schrappen. Maar dat zou ik niet doen zonder begeleiding van een diëtiste ivm tekorten. Dus als ik jou was zou ik contact opnemen met een diëtiste (of een doorverwijzing vragen)
Als het exceem is heeft t misschien wel langer de tijd nodig om te 'verdwijnen' dan 2 weken.. Toen bleek dat mijn zoontje KMA had, of dat vermoeden was er iig, hebben we 4 weken dieetvoeding (ik gaf FV) moeten proberen.. Daarna pas geprovoceerd, en idd KMA.. Succes iig..
Noatje, Hier ook een zoontje met koemelkallegie. Ik geef ook "hypoallergene" bv, al ruim een jaar. Met eczeem kan het inderdaad wel langer duren voordat je verbetering ziet, twee weken is kort hoor. Als je een paar weken de melkproducten weglaat heb je niet meteen vervangende voedingsmiddelen nodig. Dat is pas na 4 weken. Maar je zou bijv appelsientje met toegevoegde calcium kunnen drinken en wat extra vlees eten (voor de eiwitten), vooral rundvlees schijnt dan goed te zijn. En wat vaker broccoli nemen bijv. Ik stuur je nog even een pb't je. gr San
mijn zoontje kan ook niet tegen geitenmelk (als ik het drink) en soyamelk, dus ik zit aan de rijstemelk met toegevoegde calcium (uit algen) daarbij ben ik zo goed als veganistisch dus wij aten meer peulvruchten e.d. Helaas ben ik er net achter dat zoontje peulvruchten ook niet goed verdraagt, vandaar dus nu weer iets meer vlees. Veel noten en zaden.... tsja groene bladgorentes zijn ook erg belangrijk. Gewoon een evenwichtig dieet en een melkvervanger (helaas zijn de meeste melkvervangers ook allergenen )
Ik ben zelf tot een jaar of 13 allergisch geweest voor melk, dus heb ik ook wel ervaring met een koemelkvrij dieet. Ik had geen last van soyamelk dus hebben wij alles vervangen door soyaproducten. Dus pannenkoeken met soja melk (en sparood zodat ze niet zo zwaar werden), van die zelfmaak-pakjes toetjes met soyamelk.. you name it. Als je een melkvervanger hebt gevonden is het is in feite niet zo heel erg moeilijk om een afwisselend koemelkvrij dieet te volgen als je de meeste 'pakjes' maar vermijdt. Het simpelste is nog steeds aardappelen, stukje vlees en groenten (zonder saus). Maar ook andere gerechten zoals spaghetti kun je zelf maken zonder melk of room toevoegingen. Het is gewoon even goed kijken naar je normale dieet en daar aanpassingen aan maken. En inderdaad niet vergeten producten met calcium vervanging of aparte tabletten te halen. Nog een paar dingen die ik je niet wil onthouden : Koekjes zonder melk: - Pimms (niet elke variant dus even goed kijken) - Harde stroopwafels (Puncellies en dergelijke) IJsje zonder melk - O'Lacy Fruit Splash (eruuuug lekker!)
De vervangende producten zijn niet zo'n groot probleem mijn man heeft lactose-intollerantie dus we eten bijna alles melk vrij... ik dronk zelf veel melk dat laat ik nu weg... maar hoorde dat je ook eigenlijk geen soya mocht vanwege kruisallergie?
Hier ook een ervaringsdeskundig. Over dit dieet bestaan verschillende meningen heb ik zelf gemerkt. Op aanraden van de kinderarts heb ik een koemelkvrij dieet gevolgd. Zelf merkte ik niet zoveel verschil bij mijn dochtertje. De dermatoloog gaf aan dat het nauwelijks invloed heeft. Tja? Als ze in het medisch circuit er al niet over eens zijn? Haar huid is verbeterd na een bezoek aan de dermatoloog, van hem kregen we goede vettende hormoonzalf. Ik ben er geen fan van, maar als je je kindje letterlijk en figuurlijk zo slecht in haar vel ziet zitten dan wil je wel. Ook kregen we een 'jeukconsult', waarbij we een smeerschema kregen en andere nuttige tips. Eerst iedere dag hormoonzalf, en zo langzaam afbouwen. Totdat de huid tot rust was gekomen, want dat is allereerst belangrijk. Daarnaast goede vettende créme gebruiken Vaseline Cematogrol. Als ik jou was zou ik me ook door laten verwijzen naar een dermatoloog en niet te lang bij het CB blijven hangen. Zij zijn geen deskundigen op dit gebied. Succes! En ik hoop dat je zoontje snel van het eczeem af is!
Ik ben nu ook bezig met een eliminatieprovacatietest. Kwam ook pas aan het licht toen ik de middagvoeding ging vervangen met koemelk (nu een maand geleden). Ik ben verkeerd geëlimeerd door verkeerd te zijn geinformeerd door de huisarts. Ik had de melkproducten vervangen door soja, maar dat is ook hartstikke allergeen. 30% van de kinderen met kma hebben ook een allergie voor soja. Daarnaast hoefde ik niet op dieet, maar dat moet dus wel. Nu moet ik dus weer elimineren en ga dt doen met behulp van een diëtiste. Je cb kan je doorverwijzen. Wel doen hoor, anders heb je kans dat je - net als ik - het niet helemaal juist doet en dan kan je weer opnieuw beginnen. De officiële protocollen die huisartsen moeten aanhouden kan je op internet vinden. Zodoende kwamen we er achter dat mijn huisarts ons verkeerde info had gegegeven. NHG standaard Constitutioneel eczeem http://nhg.artsennet.nl/uri/?uri=AMGATE ... 1340748728 NHG standaard Voedselovergevoeligheid bij zuigelingen http://nhg.artsennet.nl/upload/104/stan ... /start.htm Patiëntenbrief voedselovergevoeligheid bij zuigelingen http://nhg.artsennet.nl/uri/?uri=AMGATE ... 4798850225 Zoals je kunt lezen in de standaard Voedselallergie bij zuigelingen, wordt bij eczeem een eliminatieperiode van 4 (!) weken aangehouden en wordt een hypoallergeen dieet voorgeschreven waarin niet alleen koemelk, maar ook andere allergenen (zoals soja) weggelaten worden. In geval van borstvoeding wordt dat dus door de moeder weggelaten. Ik zou zeggen: print eens uit en ga met deze info in je handen naar je huis- of cb-arts. Dit zijn standaarden, hier zouden zij zich aan moeten houden bij behandeling en diagnostiek. Wellicht heeft hij een goede reden om hiervan af te wijken, maar zo niet, dan zou ik aandringen op betere begeleiding
Jah misschien toch beter om dan langs de HA te gaan... CB arts zie ik sowieso over 2 weken nog niet alleende VK zag ik in zijn groeiboekje.... Bedankt voor alle tips... ik denk dat het voor mij heel moeilijk gaat worden om hypoallergene BV te geven. Ik ben totaal geen vleeseter en heb geen idee hoe ik alles moet gaan aanvullen.... @San ik heb nog geen PB ontvangen...
Trouwens het is echt heel zielig Tygo schreeuwt het sinds een paar dagen uit na de voedingen, niet bij elke voeding maar wel een aantal keer per dag. Hij heeft verschrikkelijk waterige poep en suugt daarbij ook veel terug
Ik ben natuurlijk niet geëlimineerd, maar heb geëlimineerd. Zou wat zijn zeg.. Ja, meteen naar de huisarts gaan hoor. En een verloskundige heeft er helemaal niets over geleerd. En direct stoppen met melkproducten ook al heb je nog geen afspraak bij de diëtiste. Ook weipoeder (zit in gewoon brood, niet in Allisonbrood) en andere melkbestanddelen laten staan. Goed de etiketten lezen dus. Kijk ook even op babyallergie.nl. Sterkte!
Ik vind trouwesn zo'n provocatie echt doodeng. Als mijn zoontje iets teveel koemelk binnen krijgt gaat zijn adem haperen, krigjt hij een aanval (lijkt haast wel epilepsie), flinke uitslag, krampen e.d. Toen voor mij allang duidelijk was dat hij KMA had (aantal keer geprobeerd te stoppen en weer te geven) ben ik naar het cb gegaan en wouden ze dat dus doen. ik heb het geweigerd omdat ik vond dat ze met veels te grote hoeveelheden kwamen aanzetten. Achteraf ben ik daar blij om omdat ik nu weet ik welke mate mijn zoontje KMA heeft! Overigens dus nog steeds niet "bewezen" door artsen maar voor ons zeer overduidelijk...
Mag ik vragen wat jullie aan jullie kindjes geven ipv brood? Ik heb nml het vermoeden dat mijn dochter KMA heeft en ik wil alvast alle melkproducten schrappen uit haar menu. En die van mij aangezien ik borstvoeding geef. Ik ben zelf echt gek op brood en mijn meisje ook maar ja, hier zit ook melk of wei ed in dus ik vraag me af wat ik hiervoor in de plaats kan geven. Alvast bedankt!
Allisonbrood, daar zit geen melk in. En bij de natuurwinkel is bijna al het brood zonder melk. Helaas is de melk juist het ingredient dat het brood een beetje zacht maakt...
En bij de wat grotere AH's verkopen ze Vitaal Flora brood, dat is ook koemelkeiwit-vrij. En wel lekker, vind ik. (Vind dat Allison ook vrij droog - Vitaal Flora is 'smeuiger'.)
dankjewel voor de tips We hebben hier een AH-XL dus hoop daar brood te kunnen vinden... ik ga zo eerst naar de HA kijken wat die er van zegt...