Antenataal kolven ivm borstverkleining: ervaringen?

Discussion in 'Borstvoeding' started by Rijstebrij, Aug 27, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Rijstebrij

Jan 1, 2012
    6
    0
    0
    Hoi,

Tien jaar geleden heb ik een borstverkleining gehad. Bij de komst van mijn eerste wilde ik graag bv geven en het was afwachten of dat zou lukken. Uiteindelijk lukte dat deels, aangevuld met kv, een half jaar. Terugkijkend had dat volgens mij niet zozeer te maken met te lage productie als gevolg van de borstverkleining, maar met de pijn en stress die ik in de eerste paar weken had, als gevolg van heftige tepelkloven, stekende stuwing en vaatkramp. Extra kolven lukte in die periode niet vanwege de pijn. Daardoor kwam de productie m.i. niet optimaal op gang en ging ik dus over op de combi bv-kv.

Inmiddels ga ik bijna bevallen van de tweede en ook dit keer wil ik bv geven, liefst natuurlijk 100%. Ik voel me veel beter voorbereid, heb ook een uitgebreid gesprek gehad met een lactatiekundige, diverse spullen in huis om evt. bv-problemen te ondervangen, o.a. voedingssupplementen tegen vaatkramp en alle andere bekende dingen, van helende tepelpads tot tepelhoedjes.

Op advies van de lactatiekundige ben ik tevens begonnen met antenataal kolven, dus kolven tijdens de zwangerschap. Zij adviseerde vanaf 37 weken, maar uit nieuwsgierigheid begon ik al bij 36 weken met één keer per dag. Sinds week 37 kolf ik twee keer per dag. Vooralsnog gaat het echt om druppels (2-3 ml per keer), die ook alleen komen door kolven met de hand (ik heb ook een handkolf en een elektrische kolf, beiden leveren consequent nauwelijks een druppel op). De lactatiekundige had van tevoren aangeven dat ik het niet moest doen voor de productie (dat blijkt ook wel), maar vooral om het mentale aspect: zien dat de bv er is, er weer mee bezig zijn, alvast wat vertrouwen opbouwen voor de kraamtijd, als de bv-hormonen echt 'losgaan'.

Mijn vragen: Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen met antenataal kolven, met name als je zelf ook een borstverkleining hebt gehad. Hoe kolf(de) je en hoeveel? Heeft het je geholpen als opstap naar bv tijdens en na de kraamtijd?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

2. Maranne

Maranne Actief lid

Oct 23, 2013
    252
    0
    16
    Arnhem
    Geen borstingreep gehad, wel gekolfd tijdens de zwangerschap.
    Ik heb vanaf week 25 kunnen 'kolven'. Eerste weken maar een paar druppeltjes, vanaf week 34 kwam er 5 tot 10 cc uit.
    Ik kolfde het af, omdat mijn lichaam echt al wat melk begon te produceren. Niet zo veel nog, maar toch wel zo veel dat het pijn begon te doen vlak voordat het begon te lekken.

Ik kolfde elke dag 1x met de hand. De ene keer kwam er nauwelijks 5 cc uit, de andere keer 10 cc.
    Ik weet niet of dit geholpen heeft om de bv echt goed op gang te brengen, maar ik denk wel dat als ik het niet afgekolfd had, dat het ook niet nodig geweest was om voor de bevalling al te kolven. Dat het een cirkeltje werd, zeg maar.

Achteraf heb ik er wel een beetje spijt van dat ik de melk niet opgespaard heb en bewaard, want Seth had een beetje moeite met wakker blijven tijdens de bv, zodat hij niet genoeg binnen kreeg. Omdat ik er met kolven (na de bevalling elektrisch) nog niet voldoende uit kreeg, hebben we hem een paar dagen een beetje bij moeten voeden met kv. Als ik mijn melk bewaard had, hadden we dat kunnen doen met moedermelk...

3. Beitsche

Beitsche Fanatiek lid

Nov 12, 2007
    1,068
    1
    38
    Geen ervaring mee, maar ik wil je wel veel succes wensen. Met het kolven, de bevalling en met de borstvoeding.

Ik ga ook kolven in de zwangerschap. In heb bij mijn beide kinderen te weinig productie gehad en wil om deze reden gaan kolven. De borstvoeding schijnt sneller op gang te komen als je in de zwangerschap al kolft en misschien gaat dat mij helpen. Daarnaast kan ik dan, als ik al wat productie heb, alvast wat invriezen voor na de geboorte.

Ik vroeg me wel af welke supplementen je hebt voor de vaatkramp. Ik denk dat ik dat ook gehad heb en dat kan ik tegen die tijd dat alvast in huis halen.

4. Tweekids

Tweekids VIP lid

Aug 26, 2012
    13,148
    330
    83
    Female
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Ik wil je ook succes wensen, knap dat je er zo voor gaat !
    ga je ook domperidon slikken?

5. Beheer

Beheer Administrator
    Staff Member

Feb 11, 2005
    16,273
    2,975
    113
    Op verzoek heropend.

Met vriendelijke groet,
    Beheer Zwangerschapspagina.nl

6. Rijstebrij

Jan 1, 2012
    6
    0
    0
    Dag allemaal,

Het heeft 'even' geduurd voor ik de tijd vond om weer te reageren. Ik ben namelijk twee dagen na het plaatsen van mijn vraag bevallen :) (met 38 weken dus). Het zijn drukke weken geweest met aanvankelijk langdurige voedingen, maar... Het is ons gelukt. Mijn zoontje groeit al 10 weken op mijn bv! Ondanks mijn borstverkleining, dus!

@Maranne: bijzonder dat je tijdens de zwangerschap al melk produceerde, en dat dat de reden was om te gaan kolven. Inderdaad jammer dat je het niet hebt bewaard toen, maar ja, belangrijkste is uiteindelijk dat je kindje te eten krijgt toch. Ik heb zelf iets van 20 cc gekolfd tijdens mijn zwangerschap, en dat inderdaad in de kraamtijd benut als bijvoeding. ZL was, net als jouw kindje, heel slaperig tijdens het drinken en werd ook niet uit zichzelf wakker voor voedingen en kwam dus wat tekort. Hij bleef wat langer 'hangen' op hetzelfde gewicht en kwam (na de eerste paar dagen) niet aan. Daarom bijgevoed met mijn eigen gekolfde mm, mbv een spuitje en voor elke voeding wakker gemaakt. Met resultaat: na 13 dagen was hij uit de dip en ging lekker groeien.

Na bijna elke voeding kolfde ik even ('wisselkolven') om de productie te stimuleren. Met de handkolf en met de elektrische kolf lukte dat niet goed (bijna niks) maar met de hand wel! Dat vind ik echt een aanrader voor in de begintijd: leer zelf met eigen handen kolven, want je voelt precies wat je moet doen, waar je druk moet zetten. Het is voor grotere voedingen wel te intensief, want dan krijg je kramp in je handen :) maar voor de kraamtijd of zelfs kraamweken kan het een heel handig hulpmiddel zijn, en beter werken dan een kolf. En je leert je eigen borsten goed en snel kennen, bijv het verschil tussen volle en lege borst, waar je borstklieren precies zitten, verschil tussen je borsten in melkafgifte (aantal melkkanaaltjes bijv) etc.

Overigens denk ik niet dat het kolven tijdens de zwangerschap de productie na de bevalling heeft gestimuleerd, dat staat volgens mij los van mekaar, maar kan dat niet onderbouwen, is een gevoel. Maar het kunnen kolven met eigen hand in de kraamtijd heeft wel zeker stimulerend gewerkt. Dat was een extra stimulans die ik met een handpomp of elektrische kolf niet had kunnen realiseren.

Weet trouwens niet of ik door het kolven tijdens de zwangerschap nu ook eerder ben bevallen, mijn eerste was ook ietsje eerder (3 dagen), maar wie weet heeft het toch wat invloed gehad...

@Beitsche: je vroeg nog naar die supplementen tegen vaatkramp, ik heb je al even een berichtje gestuurd maar ik plaats de info ook hier nog even. Ik gebruik een product van de apotheek (huismerk), namelijk magnesium met daaraan toegevoegde vitamine B6, dat zijn capsules. De lactatiekundige gaf aan dat de huisarts ook nog Nifedipine kan voorschrijven, maar dat heb ik niet gebruikt dus geen idee wat het effect daarvan is. Ik heb in elk geval nauwelijks nog last van steekjes door die vaatkramp, maar nu en dan zie ik nog wel steeds mijn tepel wit wegtrekken direct nadat ZL heeft losgelaten. Bij nader inzien zou dat ook een aanlegprobleempje kunnen zijn, maar heb daar verder geen grote hinder van.

Tot zover mijn update!

Nog een aardige link over kolven met de hand:
    Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Kolvenenwerken - Afkolven van moedermelk

7. Joolzz

Joolzz Bekend lid

Nov 14, 2010
    716
    20
    18
    Fijn dat je je verhaal nog even hebt gedaan en dat het goed gaat! Was precies de info die ik zocht. Succes verder!

8. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,806
    5,942
    113
    Female
    Jeetje...wat een bijzonder verhaal!
    Top dat je toch doorgezet hebt.
    Ik heb zelf 2 vriendinnen die beide een borstverkleining hebben gehad.
    1 heeft het ook geprobeerd, (kort geleden) en het is haar ook gelukt. Ze heeft er wel heel hard voor moeten werken, maar dat was het waard.

De ander is jaren geleden bevallen (11 jaar ondertussen), en die heeft toen van alles en iedereen te horen gekregen dat het toch geen zin zou hebben. Dus die heeft het toen niet geprobeerd. Jammer achteraf. Want er is dus toch een kans van slagen!

Geniet lekker van je kleintje!:)

Piewy likes this.
  9. Maranne

Maranne Actief lid

Oct 23, 2013
    252
    0
    16
    Arnhem
    Leuk om nog even te lezen hoe het je vergaat! Het klinkt alsof je het kolven niet meer als vreselijk hebt ervargen ;) Die kramp in mijn hand herken ik zeker wel als ik eens bij mijn ouders ben en moet kolven (en de kolf thuis heb liggen)

Ik weet niet of het kolven tijdens de zwangerschap de bevalling op weg kan helpen, misschien wel, maar ik kolfde al wéken voor de uitgerekende datum, en ik ging 8 dagen overtijd ;)

10. Rijstebrij

Jan 1, 2012
    6
    0
    0
    @Maranne: kijk ja, dat gebeurt dus ook, gewoon overtijd raken terwijl je in de zwangerschap kolft. Het is moeilijk te zeggen hoeveel concrete invloed dat kolven in de zwangerschap nou echt heeft op vroeggeboorte. Maar om risico's uit te sluiten wordt dus wel afgeraden eerder dan week 37 ermee te beginnen.

@allemaal Dank voor jullie leuke reacties!

Share This Page