In juni zal ik bevallen van onze zoon . Onze dochter ben ik inmiddels 5 maanden geleden gestopt met borstvoeding te geven. Nu was ik aan het denken om als ik terug borstvoeding aanmaak niet alleen de zoon fulltime te voeden maar de dochter ook terug te beginnen voeden 's avonds (desnoods in flesje moest ze niet willen aanhappen). Heeft iemand daar ervaring mee?
Als ze het zou willen drinken waarom niet... Hier hoop ik stiekem dat ze de smaak weer waarderen maar vrees van niet na ruim jaar hihi. Mis de bijwerking van antistoffen voor ze behoorlijk in de winters Natuurlijk kun je het aan je oudste aanbieden. Of ze de smaak nog lekker vind kom je vanzelf achter. Kwaad kan het hoe dan ook niet. Misschien heb je wat aan om artikelen te lezen over tandemvoeden.
Dit ga ik ook doen in april. Dochter van 1.5jaar meevoeden met babybroertje. De borst zal ze wel niet meer willen,maar ik kolf voor haar dan af. Hopelijk lukt het!
De oudste was 16 maanden toen de jongste kwam. Hij was toen een half jaar van de borst af. Met zo'n kleine naast mij vond ik het een heel raar idee om hem weer aan te laten happen ook al hij dat wel wilde. Hij was ziek de dag dat wij thuis kwamen, flink ziek. Dus heb ik 1 maal per dag een papflesje met bv gemaakt. Dat ging erg goed. Wel na 4 weken of zo weer gestopt omdat mijn productie terug liep. Maar als er wat over was van het kolven stond hij al te wachten.
Ik heb pas 1 kind, dus het is niet aan de orde, maar ik zou dat persoonlijk niet doen. Voor mijn gevoel is deze borstvoeding bestemd voor en ook afgestemd op de behoefte van de nieuwe baby. Het zou voor mij voelen als melk stelen van de baby. Ook qua leeftijd en voor de antistoffen is het toch eigenlijk niet meer nodig? De borstvoeding was toch niet voor niets gestopt, dat is gewoon natuurlijk proces, toch? En ik vind 1 newborn voeden al best wel tijdsintensief, ik zou er niet op zitten te wachten om nog meer te moeten voeden, het kost jou ook weer extra energie, en het belast je tepels ook weer extra, risico op 2 kinderen met spruw, tandjes van de oudste. Nee, mij niet gezien... Maar als jíj het graag wilt doen, go for it!
Tandjes is geen enkel probleem. Baby's krijgen al na een paar maanden tanden, en dan is de natuurlijke borstvoedingsperiode nog lang niet voorbij. Dat is een mythe... En borstvoeding heeft tot de leeftijd van 2 jaar ook nog een gunstig effect ivm de anti-stoffen. Bovendien is borstvoeding een kwestie van vraag en aanbod. Er wordt geen melk "gestolen", als de oudste ook borstvoeding krijgt (wat vaak niet veel zal zijn, hooguit 1 of 2x per dag) dan maken je borsten gewoon méér melk aan. Praktisch: ik ben bij de oudste gestopt met borstvoeding geven in de zwangerschap. Toen was hij ruim 1 jaar. Hij had het geduld niet meer om te drinken tot mijn toeschietreflex, en door de zwangerschap liep het ook sterk terug. Ik dacht hetzelfde: mogelijk na de bevalling kan hij weer drinken, maar hij wilde niet meer aan de borst. Dat was echt over, gaf hij zelf aan. Wel vond hij het erg interessant als ik moest kolven. Hij wilde dan ook wel mama-melk. Dat vond hij lekkerder dan koemelk Hij heeft in het begin nog wel eens een bekertje borstvoeding gehad. Nu wil hij dat niet meer, want mama-melk is voor zijn babybroertje. Het loopt allemaal vrij natuurlijk. Als hij wil dan kan het, zo niet, dan ook prima.