Een paar weken terug heeft onze zoon de 19 weken sprong gehad. De rust is inmiddels teruggekeerd, en we hebben een veel actiever kind terug gekregen. Ik merk dat hij nu wat langer overdag kan opblijven. Tussen 1 1/2-2 uur. Maar het slapen is voor hem nu een beetje een probleem. Is onrustig bij het inslapen, terwijl het duidelijk is dat hij doodop is. Meer jengelig, soms wel een half uur lang. Soms denk ik dat hij zo opgewonden is door alles wat hij nu kan; omrollen, spulletjes pakken, gilletjes maken etc. Zouden we meer tijd moeten nemen om hem te kalmeren dmv een ritueel. Of eerder uit de box halen en dan op schoot tot rust laten komen. En hoe doen jullie dat? Wat zijn jullie rituelen mbt slapen. Nu zing ik elke keer een slaapliedje en zet ik daarna een muziekdoosje aan. Normaal was dat altijd genoeg voor hem om zich over te geven aan zijn slaap. Of zou dit nog een nasleep zijn van het sprongetje.
Het enige ritueel wat ik heb is hem even op schoot pakken voordat hij naar bed gaat zodat hij rustig wordt. Vaak is hij toch wat enthousiast/druk van in de box of zo. Dan ga ik naar boven, leg hem in bed. Doe het rolluik deels omlaag, stop hem lekker in, heel veel kussen op zijn voorhoofd en wangetjes, "welterusten, lekker slapen" en dan vertrek ik. Ik doe dus geen muziekjes aan en zoiets. Dax heeft zelden problemen met naar bed gaan, hij wordt alleen meestal erg snel weer wakker ;s middags. Maar ja ik ben al blij dat hij (meestal) niet huilt met naar bed gaan.