Help (Stief)dochter in groep 3

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door MamaDeluxe5, 16 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Pas op hoor, dit is heel normaal voor kinderen van deze leeftijd en zeker geen redden om aan te nemen dat er DUS dyscalculia of dyslexie is...

2. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hmm mja op zich leren ze ook in groep 3 pas echt schrijven... Dus of het echt raar en afwijkend is dat ze dat niet kan weet ik eigenlijk niet.
    En echt veel rekenen doen ze de eerste helft van het jaar ook niet.
    Dat is meer tellen en groeperen mbv tellen.

Vind de meester/juf dat ze achterloopt?
    Of vinden ze haar eigenlijk bovenal gewoon lastig en blijft het daar een beetje op hangen?

Ik zou (denk ik) als je uiteindelijk toch van plan bent dr naar een andere school te laten gaan volgend schooljaar, vooral focussen op het niet laten ontstaan/oplopen van een achterstand.
    Kan ook best zijn dat ze met weinig concentratie en bovendien geen zin..... Best normaal leert maar het gewoon niet doet.

Hier geen ervaring met achterstanden... Wel met het niet hebben van enige vorm van zin om wat te doen. Lastige situatie is dat.
    Iemand.. Moet dan eigenlijk dr uit dr houding zien te trekken... Bij voorkeur dus een goeie meester of juf.
    Maarja... Wie dat dan is is vantevoren natuurlijk slecht in te schatten.

3. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    kom op dames. ik ken meerdere kinderen van dit jaars gr3, die nog niet, niet altijd elke keer je het vraagt tot 20 kunnen tellen, eigen naam zonder spiegelen kunnen schrijven lukt ook niet bij 6 jarigen.
    voor gr3; herkennen van ongeveer 15 letters met klank is voldoende.
    objecten tellen tot 10 en misschien een beetje boven tien is ook ok.

als het om vrije school gaat; daar leren zij echt heel weinig in kleuterklassen als zij zelf er niet nadrukkelijk om vragen.

ik vind dat er niks mis is met het meisje, alleen dat ze veel meegemaakt heeft. het leren was dus geen prioriteit.

om thuis te oefenen moet jij echt overleggen met de juf. wanneer je met een kind zit te 'oefenen' en je denkt dat zij achterloopt kun je het veel erger maken.

probeer om te oefenen websites die daarvoor bedoeld zijn.

taal-oefenen.nl (met 1 lidmaatschap kunnen ook je andere kinderen op hun eigen nivoo oefenen)

vraag om hulp van de juf.
    ga niet zelf aan de slag. wat weet de school over haar 'kunnen'.ze hebben haar niet voor niks op gr3 gezet neem ik aan?

voor leeshandicaps krijgen kinderen op gr2 screning. dat zou het dus niet zijn.

delen??? kom nou, dat is heel normaal voor een 6 jarige. je kunt het testen met echte snoep. een 6 jarige die meer snoep wilt dan t ander kindje weet ineens wel weer welke meer is.

deel die snoep zelf= 4 en 2. en laat haar kiezen. kiest zij 4 of 2? dan vraag haar of zij meer snoep heeft dan de broer. zo kun je het leren.
    kleine kinderen kun jij geen directe vragen stellen. altijd met iets leuks er bij. als een spelletje.

4. Saskia78

Precies, veel te vroeg!

Tenzij dyslexie in de familie zit.... (Vader/moeder) zou ik daar niet in groep 3 al vanuit gaan. Schooljaar is amper 2 maanden begonnen dan schrijven kinderen echt nog niet foutloos :)
    Ook die zonder dyslexie draaien dan nog vanalles om en maken fouten.

5. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    en ja; in zo een toestand zou jij wel met je stiefmoeder gezellig leren rekenen?

laat haar vader haar helpen als zij bij jou niets kan laten zien. ze heeft haar vader nu echt nodig.

6. Mamayo

Mamayo Bekend lid

18 sep 2014
    916
    0
    0
    NULL
    NULL
    Je haalt me de woorden uit de mond!

7. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik bedoel: leren wat evenveel is of gelijk aan is komt nadat het duidelijk is meer, minder; kleiner, groter etc etc.
    stel dus eerst deze vragen en daarna 'niet meer niet minder'; dus evenveel.

8. MamaDeluxe5

MamaDeluxe5 Fanatiek lid

26 sep 2014
    1.304
    0
    0
    Ik leg het haar ook uit met behulp van winegums, evenals haar vader, die net zoveel met haar oefent, maar wij lopen tegen dezelfde dingen aan.

Vanmorgen nog even haar lerares aangesproken en mijn knelpunten aangekaart, want het oefenen doe ik met de leermethode die ik van hun heb gekregen, dus niet op eigen houtje.

Ze laat bij mij al meer zien, dan dat ze überhaupt op school doet, dus dat vind ik al heel wat.

De juffrouw die ik vanmorgen sprak, gaat het met de andere lerares overleggen en komt er dan weer op terug.

@Belize: dus in het wilde weg oefenen doe ik niet, dit komt al vanuit school mee, dus ook zij signaleren dat het niet even makkelijk gaat. Bedankt voor de tip van de website!

Nou ze is over gegaan naar groep 3 na de zomer, omdat ze anders 'te oud' werd, dus of het echt is gebaseerd op haar kunnen durf ik niet te zeggen.

@Saskia78: het blijft inderdaad vaak hangen op dat ze lastig is, grote rol speelt ook mee dat ze niet meer naar deze school wil, maar graag naar de school waar mijn zoon/dochter ook op zit. Het is dus ook heel moeilijk om haar nog te motiveren op deze manier!

9. Saskia78

#29 Saskia78, 17 okt 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 okt 2014
    Is ze niet te motiveren met het idee dat ze nog even dr best moet doen en dat ze dan wellicht volgend schooljaar als alles geregeld is... (Want dat heeft ze zelf vast heel goed door) naar die school kan.
    Maar dat ze tot die tijd echt even moet proberen dr best te doen omdat ze natuurlijk dan wel in groep 4 wil beginnen.

Motivatie is echter... Nogal een lastig puntje als je het niet hebt.
    En als de juf daar dan ook niet heel positief in kan staan maar blijft hangen op irritatie omdat ze zich niet gedraagd... Wordt het een heel lang schooljaar.

Overigens bij onze school is het mogelijk om als je de ene methode echt niet onder de knie krijgt dat op een andere manier te leren.
    Zodat je wel de juiste leerstrategie leert maar op een manier die bij jepast.
    Vrees echter dat dat bij lezen en schrijven niet zo heel erg van toepassing is :)

10. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    TE oud? ik denk dat jij het goed doet met het school wisselen.

op internet heb je heel veel om te leren. de methode maakt niet zoveel uit als jij alleen met de hele basis dingen bezig ben.
    kijk, het is niet zo erg dat zij nu 6 niet evenveel kan delen.

neem bakjes bij voorbeeld 6 bakjes (Ikea bakjes of zo)en leer haar blokjes of grote kralen in de bakjes doen.elk bakje 1 blok, dan 5 bakjes, tel met haar mee, en dan elk bakje weer 1.
    dan 4 bakjes en zo voort.

elk keer wat er over blijft zet je apart.

bij de 2de keer doe je hetzelfde maar apart zet bakjes noem je iets anders. jouw bakjes mijn bakjes.

je kunt ook elk keer door gaan met kraaltjes in bakjes doen 6 bakjes en 6 kraaltjes.

daarna 5 bakjes dus in een bakje 2 kraaltjes.

elk keer kun je ook op een papier samen schrijven hoeveel kraaltjes er in zitten.

je begint dus heel eenvoudig. elk bakje 1 kraaltje.

en eerst bakjes tellen en daarna kraaltjes tellen.

en in elk bakje 1 kraaltje laten vallen.

dat zij haar school stom vindt en jij vindt de school ook niet OK. dus ze is best slim!ze ziet het dus wel!

11. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Poeh, wat heftig allemaal, zoveel dingen die tegelijk spelen en vast invloed op elkaar hebben.
    Denk dat je van een kind van haar leeftijd in groep drie inderdaad wel meer mag verwachten op het gebied van tellen, rekenen, lezen/letters herkennen en het schrijven van de naam. Wat zeggen ze daar dan over op die school? Als ze het alleen maar hebben over probleemgedrag etc., wat doen ze tot nu toe om het te verbeteren, hebben ze een plan van aanpak, noem maar op?

12. MamaDeluxe5

MamaDeluxe5 Fanatiek lid

26 sep 2014
    1.304
    0
    0
    @Belize: dank je wel voor de tips, ze kan het ook zeker wel! En ze is er inderdaad slim genoeg voor, daar ben ik van overtuigd.

Gelukkig hoef ik de keuzes niet alleen te maken, maar ze is zo beschadigd en ik wil daarin zeker geen verkeerde keuzes maken!

@jo79: nee geen plan van aanpak, de school weet denk ik ook niet zo goed wat ze met de situatie aan moeten...

13. Saskia78

Kan de ib-er niet gewoon af en toe met d'r praten...
    Als vertrouwenspersoon binnen de school zegmaar.
    Vast moment... (Zeker in het begin) niet te lang...
    En wellicht in het begin met een slap excuus mbt dat ze even mag helpen met iets oid.

Wie weet wat er dan uitkomt.

14. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    mamadeluxe, je doet het allemaal heel goed vind ik. mijn zoontje heeft vrienden van gr3 die echt niet zo ver zijn. soms kunnen ze tellen soms verkeerd soms naam goed soms verkeerd.
    je kunt op deze leeftijd echt heel snel op alle kanten op gaan.
    met schrijven beginnen zij hier vanaf na herfst vakantie op gr3. en ze zijn nu net woordjes aan het lezen. sommige kinderen kunnen het al, sommige nog niet. overgang naar basisschool van kleuter school is ook niet makkelijk. zelfs als je gewone gelukkige thuis situatie hebt.
    thuis goed sfeer, regelmaat, rust en je zult zien dat zij heel snel vooruit zal gaan.

15. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik bedoel, special onderwijs is niet voor leerachterstand die een kind heeft, maar voor een kind dat niet zo goed kan leren. die heeft een steeds groter wordende achterstand. bij jouw stiefdochter is het waarschijnlijk door de toestanden een beetje mis gegaan met het leren. ze kan het inhalen. want het is echt niet zo dat alle kinderen lettertjes en getallen eigen naam etc helemaal goed hebben aan begin van gr3.

16. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.141
    8.872
    113
    Maar speciaal onderwijs kan ook (tijdelijk) nodig zijn, bv. als een kind door gedragsproblemen een achterstand heeft opgelopen. Door aan de gedragsproblemen te werken, zal een kind beter kunnen functioneren op school, zowel sociaal als cognitief, waardoor de achterstand niet groter wordt en/of zelfs ingelopen zal worden.

Ik zou een gesprek met school aanvragen om te kijken wat de stand van zaken is en wat school hierin kan betekenen. Met passend onderwijs moet school heel wat geprobeerd hebben voordat een kind naar het speciaal onderwijs kan. Zou met de juf en de intern begeleider om de tafel gaan zitten om (een) handelingsplan(en) op gedrag en op het gebied van haar achterstand op te stellen.

(Mijn dochter zit ook in groep 3, maar ik denk niet dat zij 'representatief' is voor het gemiddelde...)

17. MamaDeluxe5

MamaDeluxe5 Fanatiek lid

26 sep 2014
    1.304
    0
    0
    Dank jullie wel allemaal,

Ik ga alle tips, van de week in de herfstvakantie eens rustig doornemen en bekijken.

Dan een gesprek op school inplannen, want het is wel duidelijk dat er iets moet veranderen.

@niekeKris: vandaar ook mijn vraag, mijn dochter is net zo oud, maar zit al in groep 4 en ben heel bang dat ik te hoge eisen aan mijn (stief)dochter stel.

18. monifique

monifique Bekend lid

14 sep 2014
    877
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hai!

Ik ben 'toevallig'juf op een basisschool en de problemen die je voorlegt zijn vast niet nieuw voor de leerkracht.
    Je kind is echt niet de enige die zijn naam nog niet schrijft, nog niet alle cijfers kent, etc. Het is wel van belang dat er naar je dochter wordt gekeken en dat er erkent wordt dat ze het moeilijk vindt. Want als leerkracht, en moeder, mag je aannemen dat onder 'normale' omstandigheden je kind dit in een optimale leeromgeving snel eigen moet kunnen maken. Duurt dit te lang, of blijkt ze het toch erg moeilijk te vinden dan moet er toch een plan opgesteld worden.
    Als ik begrijp dat je bijna dagelijks met je dochtertje moet oefenen zodat ze de stof nog bij kan benen, dan denk ik echt wel dat je dochter het heel erg moeilijk vindt en het jaar op die manier erg lang gaat duren voor haar. In principe moet dat natuurlijk niet nodig hoeven zijn. Ziet de leerkracht dit ook? Denkt hij/zij dat je dochter deze vorm van 'bijles' het hele jaar door nodig zal hebben??

Misschien loopt je dochtertje wel enorm op haar tenen en komt ook hier een stukje recalcitrantie vandaan... Kan maar zo.

Wij adviseren op onze school ook nog wel eens een haptonoom. Dat klinkt nogal zweverig maar er zijn bij ons op school een aantal kinderen die hier naartoe gaan en er echt veel baat bij hebben (en het zelf ook fijn vinden). Adri van Loon » Kinderen

Succes!

19. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    Oh wat heftig.

Over je vraag, dochter is 6 word in maart 7 en zit sinds augustus in groep 3/4 op een speciaal basisonderwijs school hier in de buurt.

Haar naam schrijven kan ze al sinds 1, 5 jaar zeker. Ook cijfers al zo een tijdje, ze begint nu met optellen en aftrekken met behulp van de vingers.

Dus idd ik denk dat je pleegdochter zekere behoorlijk achter loopt hierin zoals jij het beschrijft.

Dochter hier loopt al achter op een regulier schoolgaand kind op deze leeftijd.

Sterkte en misschien is het idd iets om na alle gerechtelijke dingen een traject op te starten voor hulp en keuze van een school geschikt voor haar benodigdheden.

Groetjes

20. mamsam

mamsam Bekend lid

25 mrt 2013
    649
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik vind het super dat je zoveel voor het meiske over hebt! Als ik uit de ervaring van mezelf spreek dan zou ik eigenlijk stoppen met het thuis oefenen... ik heb het gevoel dat ze helemaal niet op haar plek zit in groep 3, de reden daarvoor is voor mij niet relevant. Meiske zit overduidelijk niet lekker in dr velletje en ik denk dat het voor haar goed is als ze een "veilige" thuishaven krijgt. School frustreert haar duidelijk, ik denk dat ze zich "anders" voelt dan de andere kinderen thuis omdat ze niet op dezelfde school zit. Door school ook nog eens best vaak in huis te halen stapelen de frustraties ook thuis nog op. zl zat hier vorig jaar (groep 3) en eigenlijk het jaar ervoor ook achteraf gezien, echt niet goed in zijn vel, en kreeg ook achterstand hierdoor. Ik merkte hoe meer ik thuis met hem deed, hoe meer het hem frustreerde. Overigens heeft hij professionele hulp gehad en ook een diagnose. sindsdien gaat het een stuk beter met hem. Oeps, beetje lang verhaal, maar het moraal. geef haar rust in de thuissituatie totdat er hulp van de profs is. en zeg eens eerlijk, is groep 3 volgend jaar over doen nou zo een ramp?

Deel Deze Pagina